آلبوم هفتگی : نحس بودن سیزدهم فروردین از کجا نشات گرفته و آیا حقیقت دارد؟
سیزدهبهدر سیزدهمین روز فروردین ماه و از جشنهای نوروزی است. در تقویمهای رسمی ایران روز طبیعت نامگذاری شدهاست و از تعطیلات رسمی است. برخی بر این باورند در این روز باید برای راندن نحسی از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت به در کنند. اما برای اثبات اینکه ایرانیان قدیم هم این دیدگاه را داشتند هیچ روایت تاریخی و قابل استنادی وجود ندارد. به طور کلی در میان جشنهای ایرانی جشن سیزده به در کمی مبهم است، زیرا مبنا و اساس دیگر جشنها را ندارد. در کتابهای تاریخی اشارهٔ مستقیمی به وجود چنین مراسمی نشدهاست اما در منابع کهن اشارههایی به روز سیزدهم فروردین داریم. گفته میشود ایرانیان باستان در آغاز سال نو پس از دوازده روز جشن گرفتن و شادی کردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخنده ایست به باغ و صحرا میرفتند و شادی میکردند و در حقیقت با این ترتیب رسمی بودن دورهً نوروز را به پایان میرسانیدند.
اکثریت, مراسم سیزده به در را جزء رسوم زرتشتیان می پندارند. در ایران باستان پس از برگزاری مراسم نوروزی سیزدهم که به ایزد باران تعلق داشت مردم به دشت و صحرا و کنار جویبارها میفتند و به شادی و پایکوبی میپرداختند و آرزوی بارش باران را از خداوند مینمودند. اکنون هم زرتشتیان از بامداد روز تِشتَر ایزد و فروردین ماه، سفره نوروزی را بر میچینند، خوردنیها و مقداری آجیل و شیرینیهای باقیمانده در سفره نوروز را با خود به طبیعت میبرند، و سبزههای موجود در سفره را با خود برمیدارند و به دشت و صحرا و کنار چشمهها یا آبهای روان میروند. سبزهٔ خود را در کنار جویبارها به آب روان میسپارند و آرزو میکنند که سالی پربرکت و خرم داشته باشند. تا پایان آن روز را بیرون از خانه هستند و در طبیعت و میان سبزه و صحرا به شادمانی میپردازند.
تا کنون هیچ تاریخنگار و پژوهشگری دلیلی برای نحس بودن سیزده نوروز نیاورده است، بلکه وارون بر آن، بیشتر آنها روز سیزده نوروز را بسیار نیکو و فرخنده (سعد) دانستهاند. برای نمونه در آثار الباقیه ابوریحان بیرونی، جدولی برای سعد و نحس بودن روزها وجود دارد که در آن برای سیزدهم نوروزکه تیر روز نام دارد، واژهٔ سعد به معنی نیک و فرخنده آمدهاست. برخی از پژوهشگران بر این باورند که باور به نحس بودن عدد سیزده پیامدی است که از پیوند و همسایگی با جهان مسیحیت به زرتشتیان و پس از آنان به مسلمانان راه یافتهاست. بنیاد این باور این گونه است که یهودای اسخر یوطی یکی از دوازده حواری مسیح نقشه کشید تا وی را به مخالفانش تسلیم کند و قرار بر این گذاشت که هنگامی که وارد محفل مسیح شود، او را ببوسد تا دشمنان او از این راه او را شناسایی کنند و بدینسان مسیح دستگیر شد. از آنجا که یهودای اسخر یوطی سیزدهمین فردی بود که به جرگه مسیح و یازده شاگرد دیگرش در آمده بود و با پیوستن نفر سیزدهم بود که مسیح گرفتار و محاکمه و مصلوب شد، عیسویان عدد سیزده را شوم و بدشگون میدانند.
مشهور است که واژهٔ سیزده به در به معنای «در کردن نحسی سیزده» است. اما وقتی به معانی واژهها نگاه کنیم برداشت دیگری از این واژه میتوان داشت. «در» به جای «دره و دشت» میتواند جایگزین شود. به عنوان مثال علامه دهخدا، واژه «در و دشت» را مخفف «دره و دشت» میداند. همانطور که در شعر زیر هم می بینید واژه ی ” در ” به معنی دره و دشت آمده است.
چو هر دو سپاهاند آمد ز جای تو گفتی که دارد در و دشت پای
انفجار بمبی در سوریه و پسربچه ای که وسایل به جا مانده ی خودش را برداشته و از آن مکان دور می شود
درگیری طرفداران محمد بوهاری ( نامزد ریاست جمهوری نیجریه ) با طرفداران حزب مخالف در نیجریه
پریدن سگی مجهز به جلیقه ی نجات در درون استخر در سائوپائولوی برزیل
چینی ها تصمیم دارند بدلی از بناهای مشهور جهان را برای جذب توریست بازسازی کنند
دختربچه ای در حال نمایش لباسش در شوی لباس دختر بچه ها در چین
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ی ایران در مذاکرات لوزان. این مذاکرات هسته ای پس از 8 روز گفت و گوی شبانه روزی, دیشب به نتیجه رسید و طرفین به چارچوب یکسانی دست پیدا کردند
مردی در حال عبور از درون توفان شنی که سراسر دوبی را فراگرفته است
مردم سومالی در حال مبارزه با گروهک الشباب
نمایی کلی از پنل های خورشیدی برای تولید انرژی سالم مستقر در پارک فتوولتاییک در جنوب فرانسه
زباله های انباشته شده در ریودوژانیروی برزیل
نمایش هوایی در میان پرندگان. این نمایش در غرب هند و در شهر احمدآباد انجام شد
تصویر دیگری از شهر احمدآباد در هند. مردی نشسته در درون خودرو به همراه شترش
اجساد بجا مانده از هواپیمایی که در برخورد با کوه های آلپ نابود شد. کمک خلبان این هواپیما از افسردگی رنج می برد و در نبود خلبان, کنترل هواپیما را به دست گرفت. متاسفانه در این سانحه دو خبرنگار ایرانی هم جان باختند
بقایای بجامانده از ریزش کوه بر روی خانه ای در کشمیر پاکستان
نمای زیبایی از یک قایقران در دریاچه پاول
این عکس از فاصله ی 200 مایلی زیر زمین توسط فضانورد ایتالیایی سامانتا کریستوفرتی به ثبت رسیده
طرفداران کاندیداهای ریاست جمهوری در نیجریه برای پیروزی نامزدهایشان به جشن و پایکوبی پرداختند
دوقلوهای گریان در بغل پدر و عمویشان که آنها هم دوقلو بوده اند
جستجو برای یافتن اجسادی که براثر ریزش زمین در کشمیر پاکستان مدفون شده اند
خیلی گلی دکترجان.یه غلط املایی توعکس زمین هست
در گویش بعضی شهرها مثل سیرجان معدل جمله “بیرون رفته “رو میگن ” به در شده” و یا در بندرعباس میگن ” در بودن”
من متولد و بزرگ شده در سیرجان هستم و ” به در شده” در هیچ کجای سیرجان به کار نمیرود. فقط در روستاهای اطراف سیرجان و فقط اشخاص مسن برای بیرون رفتن معدل “در شدن” را به کار میبرند و حرف اضافی “به” اصلا در هیچ کجای سیرجان و حومه قبل از این فعل نمی آید و این فعل امروزه منسوخ حساب میشود.
بنده این مطلب رو در مورد نحسی روز “13 به در” خوندم که نوشته ریشه در قتل عام ایرانیان باستان داره.ولی از صحت مطلبش اطمینانی ندارم
http://www.fetan.ir/…/6587
عزیزان اگه کسی اطلاعی درین مورد داره دریغ نکنه
اون نوشته ها کاملا برپایه خیال پردازی هستند اولین دلیل اینکه سیزده آن ماهی که بهش اشاره میشه به تاریخ ایرانی اوایل اسفند هست نه در فروردین دومین دلیل اینکه سندی که به آن اشاره میکنند جزو کم ارزشترین مدارک باستان شناسیست که دارای اشتباهات شدید تاریخیست و هیچ تاریخنگار دیگری هم حتی اشاره به آن داستان نداشته و در آخر همین مقاله دلیل خوبی بر چرایی این جشن در ایران است .
آخییییی عزیزم عکس دوقلوها چقدر بامزست بیچاره مردم سوریه …
عکس ها چندان دل چسب نبود…
سلام
در مورد سیزده بدر باید بگم،
ایرانیان باستان چون جهان رو آفریده اهورامزدا (خدای نیکی) میدونستند، چیزی رو نحس نمیدونستند
«در» به معنای بدشت و صحرا (مانند ترکیب کبک دری) است
.
قضیه مدل کودکان خیلی مسخره و در عین حال ظالمانست. (توصیه میکنم حتمن فیلم little miss sunshine رو ببینید)