چهار نکته درباره کاهش وزن موفق

10

امروزه تناسب اندام یکی از دغدغه‌های روزمره اکثر افراد است. افزایش دانش در خصوص مضرات چاقی و هم چنین روند زندگی‌های کنونی که بسیار کم‌تحرک‌تر از قرون قبل است موجب شده است که افراد تمرکز بیشتری را معطوف به تناسب اندام خود و اطرافیان‌شان کنند. هر چند که نتایج همواره رضایت‌بخش نیست. قطعا شما هم افرادی را می‌شناسید که مدت‌ها تلاش کرده‌اند با روش‌های علمی و یا رژیم‌های خودسرانه خود را به وزن ایده‌آل برسانند، اما حقیقت تلخ آن است که کاهش وزن موفق پدیده‌ای نسبتا نادر است و همواره درصد بالایی از افراد در این تلاش ناکام می‌مانند. کاهش وزن مستلزم غلبه بر مجموعه‌ای از چالش‌های مختلف است و  واقعا لازم است که فنونی را در خصوص غلبه بر این چالش‌ها بیاموزید.

۱- کم کردن وزن بیشتر شبیه یادگیری یک زبان جدید است نه تمرین برای یک ماراتن

اگر شما جز آن دسته افرادی هستید که اضافه وزن دارند احتمال زیادی وجود دارد که احساس گناه کنید. در واقع افراد چاق اغلب با احساسات منفی نسبت به خودشان درگیر هستند. احساساتی نظیر این که من انسان تنبلی هستم، فردی پرخور هستم که توانایی و اراده کنترل خود را ندارم و حتی ممکن است در این باره احساس گناه کنند. و بالاخره زمانی می‌رسد که برای رهایی از این احساسات به فکر چاره‌های سریع و تهاجمی می‌افتید و با رفتارهای افراطی مثل مصرف انواع داروها و یا رژیم‌های غذایی بدون پایه سعی در جبران مافات دارید. در چنین حالتی هدف شما از «پیشرفت در مسیر تندرستی» به چیزی شبیه «مجازات کردن خود» تبدیل می‌شود.

marathon

درست برعکس؛ آن‌هایی که در کاهش وزن خود (و البته حفظ وزن متناسب) موفق بوده‌اند می‌دانند که موفقیت در این راه از هیچ‌کدام از این روش‌ها به دست نمی‌آید. رژیم‌های شدید و تمرین‌های بدنی سخت، هر دو راهی برای رسیدن به شکست هستند! افراد موفق به شما خواهند گفت که کاهش وزن، چیزی شبیه یادگیری یک زبان جدید در یک کشور بیگانه است.

هنگامی که شما وارد کشوری جدید می‌شوید که زبان آن‌ها را نمی‌دانید مجبور هستید به عنوان یک اولویت وقت خود را صرف آموزش زبان جدید کنید. در اوایل یادگیری به صورت ناخودآگاه تمایل دارید که از زبان مادری خود استفاده کنید اما از آن‌جا که در بیان مفاهیم ومنظور خود دچار مشکل می‌شوید، به صورت ناشیانه لغات زبان جدید را با هم ترکیب کرده و پیام خود را به مخاطب منتقل می‌کنید.

هر چند در ابتدا بسیار دشوار است اما با گذشت زمان همه چیز بهتر خواهد شد، به مرور شما به ترجمه همزمان و تلفظ صحیح لغات عادت می‌کنید و زبان جدید به زبان دوم شما تبدیل می‌شود. ممکن است این زبان جدید چنان برای شما طبیعی شود که حتی نتوانید آن را به تازه‌کارها آموزش دهید، چرا که دیگر وقتی مغز شما در حال ترجمه یا ترکیب لغات است، هیچ توجهی به سازوکار این فرآیند ندارد بلکه به صورتی ناخودآگاه آن را انجام می‌دهد.

اکنون زمان آن است که کاهش وزن را هم مثل پروسه یادگیری زبان ببینید. در حقیقت باید زبان کالری و ارزش‌های غذایی مواد را بیاموزید. زمانی که تصمیم می‌گیرید یک فنجان اسپرسو بخورید، ذهن شما باید مثل یک مترجم همزمان، کالری آن را ردیابی کند و به شما راهکار مناسب ارائه دهد. شاید نیاز باشد با توجه به کالری آن و جدول کالری روزانه‌تان، از خوردن آن صرف نظر کنید و یا یک مدل کم‌چرب را امتحان کنید. توجه سیستماتیک به هر چه که در طول روز می‌خورید، قاعدتا در ابتدای کار بسیار سخت و زمان‌بر است اما اگر مداوم این کار ار انجام دهید به مرور تبدیل به عادت شده و به طبیعت دوم شما تبدیل می‌شود. برای شمارش کالری مواد غذایی می‌توانید از اپ‌های مختلف بر روی گوشی هوشمند خود استفاده کنید تا همیشه در دسترس شما باشد.

مسیر موفقیت برای کاهش وزن همان مسیری است که باید برای کسب مهارت‌های دیگر در زندگی بپیمایید. تلاش ناگهانی برای شرکت در یک مسابقه ماراتن یا تقلید از حرکات راکی یا ورزشکارهای حرفه‌ای دیگر مسلما هیچ کمکی به شما نمی‌کند.

۲- با موانع دشوار و متعددی روبرو خواهید شد

همان طور که در تصویر زیر آمده است، مسیر ما به سمت موفقیت، مسیری ساده و مستقیم نیست، بلکه برای رسیدن به اهداف خود در زندگی اغلب درگیر چالش‌های متعدد می‌شویم و البته کم کردن وزن هم از این قضیه مستثنی نیست. هیچ کس کامل نیست و در حقیقت نمی‌تواند ادعا کند که دانای کل است و همه چیز را به درستی می‌داند بنابراین اشتباهات، عقب‌گردها و شکست‌ها جز لاینفکی از مسیر موفقیت است.

Setbacks

حتی اگر شما همه کارها را هم به دقت و تمام و کمال انجام می‌دهید، کم کردن وزن هیچ‌گاه مسیری مستقیم نخواهد داشت و این به خاطر خصوصیات فیزیولوژیکی بدن ماست. البته در عمل هیچ کس کامل نیست و شما هم حتما مرتکب اشتباهاتی خواهید شد. شما هم خواه ناخواه با موانع، آشفتگی‌ها، از دست دادن توان مبارزه و مشکلات فیزیولوژیک روبرو می‌شوید. شاید به خودتان صدمه بزنید یا درگیر احساسات منفی شوید. زمانی که روی ترازو می‌روید و می‌بینید پیشرفتی نداشته‌اید یا بدتر از آن پسرفت داشته‌اید، تمام مسایل عاطفی‌تان تشدید خواهد شد.

نکته مهم این است که به لحاظ روند کاهش وزن، غالب این مشکلات کوچک‌تر از چیزی هستند که شما فکر می‌کنید. خوردن زیاد ممکن است باعث شود شما اضافه وزن پیدا کنید، اما لزوما همه آن چربی نیست! اگر چنین اتفاقی برای‌تان افتاد (وزن اضافه کردید) پیش خودتان تکرار کنید: «من خوبم، این اتفاق طبیعی است. من باید به مسیرم ادامه دهم.»

روبرو شدن با شکست جز لاینفک همه تغییر و تحول‌ها است. هر شکستی نه تنها یک فرصت برای یادگیری است، بلکه فرصتی برای تقویت اعتماد به نفس است. چه فکر کنید که در مسیر موفقیت هستی و چه فکر کنید که در مسیر شکست قرار دارید، در هر صورت درست می‌گویید! پس سعی کنید خوش‌بین باشید و فکر نکنید کل تلاش‌تان بر باد رفته است.

۳- بقیه احتمالا آن روی شما را بالا می‌آورند

احتمالا همه کسانی که قصد ایجاد تغییر در زندگی‌شان را دارند، جملات مشابهی را از اطرافیان‌شان خواهند شنید. از سوالات بی‌ربط گرفته تا اظهارنظرهای ناراحت‌کننده و اغراق در ارزیابی میزان موفقیت شما (چه مثبت و چه منفی) مواردی هستند که هیچ گریزی از آن‌ها ندارید!

چرا نمی‌تونی به سادگی از زندگی‌ات لذت ببری؟

چرا این‌قدر مرغ می‌خوری؟ من هم باید همین قدر بخورم؟

فکر نکنم اسکلت بدن‌ات مناسب لاغر شدن باشه!

نکته اول این‌که تمام این گفته‌ها را به دو دسته تقسیم کنید. گروه اول افرادی که واقعا و بی هیچ منظوری کنجکاو هستند. ممکن است حرف‌های‌شان برخورنده باشد ولی واقعا منظوری ندارند. کاهش وزن امری بسیار شخصی است و ممکن است واقعا از فضولی دیگران در مورد انتخاب‌تان ناراحت شوید.

گروه دوم گفته‌های افرادی است که می‌خواهند کار شما را خراب کنند! مشکل با همه تغییرات این است که وضعیت شناخته‌شده و آشنای همیشگی را بهم می‌ریزد و این چیزی است که غالب افراد با آن می‌جنگند. در مورد کاهش وزن هم داستان به همین سادگی است! درک این موضوع می‌تواند کمک بزرگی در مواجهه با چنین افرادی باشد. فرض کنیم همسرتان به شما می‌گوید:

نمی‌دونم چرا با خودت این کار رو می‌کنی! به نظر میاد خوشحال نیستی و می‌خوای تبدیل به کسی بشی که دیگه من نمی‌شناسمش. کسی غیر از اون آدمی که من عاشقش شدم.

اما احتمالا منظور واقعی‌اش این است:

من می‌ترسم اگه تو لاغر بشی دیگه من رو دوست نداشته باشی، چون من هنوز اضافه وزن دارم. من عاشقتم و نمی‌خوام به خاطر پیشرفتت تو این موضوع تو رو از دست بدم.

همدلی می‌تواند از هر مانعی یک راه عبور باز کند.

۴- این سفر هیچ‌گاه تمام نمی‌شود

لغت «رژیم گرفتن» شاید کمی گمراه‌کننده باشد، چون به نظر می‌رسد روزی باید آن را «ول» کنید. این موضوع نتیجه یکی از تاریک‌ترین تجربه‌های شخصی من [نویسنده] است. اولین تلاش من در زمینه کاهش وزن تنها برپایه اراده و برنامه‌ریزی دقیق و ساعات طولانی ورزش بنا شده بود. من این کار را ۴ ماه ادامه دادم. حدود ۲۰ کیلو وزن کم کردم و در یک مسابقه بدنسازی مقام آوردم. فکر می‌کردم دیگر کار را تمام کرده‌ام، … اما همه چیز شروع به خراب شدن کرد.

neverEnds

مانند بیشتر شرکت‌کنندگان در مسابقه، با شامی سنگین به خودم تبریک گفتم. صبح فردا احساس می‌کردم ۱۰ کیلو وزن اضافه کرده‌ام. می‌دانستم بیشتر آن آب است، اما احساس گناه باعث شد که درگیر یک چرخه باطل شوم. ناراحت بودم و خودم را با غذاخوردن تسکین می‌دادم. از غذا خوردن و بی‌ارادگی ناراحت می‌شدم و دوباره غذا می‌خوردم. در کمتر از دو ماه همه آن ۲۰ کیلو وزن را اضافه کردم.

این موضوع برای همه کسانی که فکر می‌کنند رژیم‌ها یک روز تمام می‌شوند اتفاق خواهد افتاد. در واقع غالب افرادی که رژیم می‌گیرند نهایتا ظرف سه سال به وزن پیش از رژیم‌شان بر می‌گردند.

اگر به جای یاد گرفتن «زبان» تناسب اندام، تنها به نیروی اراده متکی باشید، به خط پایان می‌رسید اما این موفقیت پایدار نخواهد بود. هر تلاشی که می‌کنید باید از یک آزمون اساسی سربلند بیرون بیاید: «آیا می‌توان تا ابد این‌طور زندگی کنم؟»

اگر می‌خواهید موفق باشید هیچ پایانی وجود ندارد، همواره باید تلاش کنید که در قالب یک زندگی جدید باقی بمانید. اما بدانید کههیچ‌گاه از سفرتان پشیمان نمی‌شوید چرا که به زندگی بهتری منجر می‌شود.


منبع (+)


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نمونه‌هایی از بازسازی و دکوراسیون جدید خانه که می‌توانند الگویی برای ما باشند

به سبب نوع معماری، خانه‌های ما معمولا خیلی زود دمده یا به اصطلاح کلنگی می‌شوند. شرکت‌‌های بازسازی خانه مدتی است بسیار زیاد شده‌اند.اما شک و تردید زیادی در مورد میزان کارایی بسیاری از آنها وجود دارد. برخی از آنها اصلا به تقویم کاری متعهد…

عکس این درخت‌های عجیب در دوره جنگ جهانی دوم اصلا ویرایش نشده‌اند!

این عکس شگفت‌انگیز جنگ جهانی دوم ممکن است عکس ویرایش شده یا فیک به نظر برسد. اما واقعا این طور نیست.در این عکس سورئال، که بخشی از آرشیو عکاسی نیرو‌های دفاع فنلاند است، یک ماشین ارتش فنلاند در امتداد جاده‌ای در چند مایلی مرز با اتحاد…

چهره و شکل و شمایل یک شهروند کشورهای اسکاندیناوی یا منطقه نوردیک به چه صورت است؟

کشور‌های اسکاندیناوی که به عنوان کشورهای شمال اروپا یا منطقه نوردیک نیز شناخته می‌شوند، به گروهی از کشور‌های شمال اروپا اطلاق می‌شود. واژه نوردیک اغلب برای توصیف دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد که اعضای اصلی شورای شمال اروپا هستند،…

سرژ ورونوف: پزشکی که بیضه‌های میمون‌ها را به مردها پیوند می‌زد تا آنها را جوان کند!

یکی از پر شورترین ارائه‌ها و سخنرانی‌ها در کنگره بین‌المللی جراحان در لندن در سال 1923 توسط جراح فرانسوی متولد روسیه به نام سرژ ورونوف انجام شد.سه سال پیش‌تر، ورونوف با آزمایش‌های بحث‌برانگیز پیوند غده‌ که به ادعای خودش آدم‌ها را چند…

عکس‌های قدیمی از کلاس‌های تایپ دهه 1950 تا 1970 – زمانی که تایپ یک مهارت پایه بود و چه بسا با…

در تاریخ آموزش آمریکا، در یک برهه دبیرستان‌های آمریکا برای آموزش یک مهارت ضروری برای ورود به دنیای مدرن تجهیز شدند: تایپ کردن. ظهور کلاس‌های تایپ در دبیرستان‌های ایالات متحده، فصلی جذاب در تاریخی آموزش بود.شروع  آموزش تایپ را می‌توان در…

ابر تورم آلمان در سال 1923 چه بر سر مردم آورد؟

به زمانی می‌رویم که یک آلمانی طبقه متوسط، ​​میلیاردها مارک در جیب خود حمل می‌کرد اما هنوز نمی‌توانست چیزی بخرد. یک قرص نان 200 میلیارد مارک قیمت داشت.با حقوق بازنشستگی یک هفته‌ای حتی یک فنجان قهوه را نمی‌شد خرید. سقوط آزاد ادامه داشت و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
10 نظرات
  1. CnA می گوید

    من خودم ، قبلا ١۴٠ کیلو بودم…
    الان ٩٣ کیلو هستم

    عامل اصلیِ چاقی(طبق تجربه ی خودم) ، فکرِ آدم ، بعله فکر آدم!!
    چون هر چقدر که ذهن و فکر درگیر باشه(با چاشنی استرس) شما بدون اینکه بدونید هی میخورید و میخورید!! اصلا کاری ندارید که سیر هستین یا نه ، فقط مثل جارو برقی میبلعید غذاهارو!!!
    دوستانی که مخاطب این پست ١پزشکـ هستین
    بهیچوجه برای رژیم ، از روش های بدون کالری استفاده نکنید(روشی که در اون هیچی نمیخورید ، از صبح تا شب)
    چون بدن در این حالت فک میکنه در قحطی قرار گرفته و شروع میکنه از بافت های پروتئینی بدن(عضله ها) انرژی میگیره ، و بعد مدتی میبینید که سایز کم کردین اما هنوز وزنتون تغییر محسوسی نداشته!!!
    به یاد داشته باشید ، کربوهیدرات ها و پروتئین ها و چربی ها ، همگی در یکـ چیز مشترک هستن :
    کالری ، و آزاد کردن انرژی در بدن!!
    هر ١گرم کربو و پروتئین : ۴کالری و هر ١گرم چربی ٩ کالری انرژی در بدن آزاد میکند…
    شما تقریبا به ازای ١هر کیلو وزن خود ٣٠ کالری باید به بدنتون انرژی برسونید ، پس با این حساب شما با ٨٠ کیلو وزن بطور روزانه تقریبا باید ٢۴٠٠ کالری مصرف کنید ، میتونید با دریافت مثلا ۶٠٠کالری کم تر ، برای جبران انرژی بدنتون از چربی های ذخیره شده استفاده میکنه… توجه داشته باشید هر تقریبا ٧٧٠٠ کالری معادل ١کیلو وزن یا ١٠٠٠ گرم هست ، با این اطلاعات و یکی ٢تا تناسب ساده میتونید حساب کنید که در هفته چقدر وزن میتونید کم کنید…

    با آرزوی سلامتی و دلخوشی برای همه

  2. مهام می گوید

    جزو یا جزء آن دسته درست است نه جز ان دسته…این اشتباه متاسفانه رایج شده

  3. صادق می گوید

    مطلباتون مفیده منتها دیگه سایت مثه قبلش نیست 80درصد کارتون شده ترجمه اما قبلن حجم مطلبایی که تحلیل و فکر خود نویسنده بود خیلی بیشتر بود و سایتم جالب تر .

  4. mehdi می گوید

    کنترل غذای ورودی یکی از ساده ترین و در عین حال کارآمد ترین روش های جلوگیری از چاقی و یا به عبارت دیگر،لاغر ماندن است.

  5. فخاهی می گوید

    عاقا این مامانا نصف تقصیر به گردنشونه اگه کلش نباشه من چاقم و یه بار هم به میزان مناسبی لاغر کردم خودمو ولی برگشت
    همش نظر میدن و اعصاب آدمو خورد می کنن و از اینکه چون مادرن و نمی شه جوابشون رو داد بدتر عصبی می شی تو یه لوپ میوفته قضیه بعد اگه چیزی که میگن رو نخوری فک می کنن ناراحتی اگر هم بخوری فک می کنن گشنته زور می کنن که بیشتر بخور البته همش از محبته ها ولی دوستیشون دوستی خاله خرسست

    عاقا در مورد اعتیاد به شکر هم بنویسید من فک کنم معتادم یه چند وقتیه رعایت می کنم داره بهتر میشه

  6. مرضیه می گوید

    بسیار عالی و ارزشمند

  7. بنفشه می گوید

    فکر میکنم بهترین راه مبارزه با چاقی آموزش درست و ترویج فرهنگ و شیوه ی درست زندگی هستش..اگر در نوجوانی و جوانی آموزش درست در مدارس در مورد تغذیه و ورزش با گنجوندن این درسها لا به لای درسهای دیگه انجام بشه معضل چاقی تا حد زیادی کنترل بشه..
    من خودم دوران نوجوانی چاق بودم..وقتی وارد دانشگاه شدم اضافه وزن داشتم..ولی به محض دسترسی به اینترنت و مطالعه ی موردی تونستم آگاهی در مورد تغذیه و تناسب اندام به دست بیارم و شکر خدا الان با اندام متناسب هم اعتماد به نفسم به مقدار زیادی بالا رفته و هم کیفیت زندگیم از لحاظ سلامتی تغییر کرده…

  8. رضا ممتاز می گوید

    این ۴ مورد را میشود نه تنها در کار کاهش وزن بلکه در هر کاری اجرا کرد. این یک سفر بی پایان است .. خیلی از این مقاله لذت بردم. تشکر از شما آقا یا خانم شیدا جان شریف پور .

  9. sh می گوید

    نمیدونم چرا همیشه صحبت از کم کردن وزن و لاغر شدن هست!!؟
    میشه چند تا راهکار هم برای چاق شدن بفرمایید!:|
    به نظر من لاغر‌شدن خیلی راحت تر از چاق‌شدنه! برای من که اینجوریه حداقل. تقریبا وزنم ثابته و انگار نه انگار که چیزی میخورم.گویا قانون بقای ماده و انرژی در مورد من صدق نمیکنه .چون غذاهایی میخورم معلوم نیس کجا میره..

    خواهشا اگه‌راهکار موثری برای اضافه کردن وزن و افزایش اشتها میدونید معرفی کنید!
    ممنون؛)

    1. امیر علی می گوید

      قانون بقای ماده و انرژی در مورد من هم صدق نمیکنه !!
      موافقم اگه‌راهکار موثری برای اضافه کردن وزن و افزایش اشتها میدونید معرفی کنید..راهکار مناسب دکتر جان (: تشکر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5