شبیه‌ترین سیاره به زمین توسط ناسا کشف شد، شاید این سیاره دارای حیات باشد!

4

خیلی وقت‌ها ما وقتی به آسمان پرستاره بالای سرمان نگاه می‌کنیم، در عین تحسین این زیبایی و شکوه، دچار یک حس افسردگی هم می‌شویم. افسردگی از این بابت که نژاد بشر را در کهکشهان‌ها تنها می‌بینیم.

تصور کنید که اگر زمانی انسان‌ها دریابند که تنها موجودات هوشمند همه هستی نیستند یا اگر روزی ارتباط ما با این موجودات هوشمند برقرار شود، چه سناریوهای زیبا، هیجان‌انگیز و شاید هم هراس‌انگیزی پیش رو خواهند بود.

سال 2009، ناسا فضاپیمایی به نام کپلر را روانه فضا کرد که مجهز به ابزاری برای سنجش دقیق میزان نور دریافتی از بخشی از ستاره‌های راه شیری است.

هرگاه نور ستاره‌ای اندکی کم بشود و بعد مجددا به حد اولیه برگردد، می‌شود حدس زد که گذر یک سیاره موجود در مدار ستاره، باعث این کاهش نور شده باشد.

از روی میزان کاهش نور، می‌توان پی به اطلاعات اندکی در مورد سیاره، مثلا اندازه آن برد.

7-24-2015 10-02-29 AM

تا به حال در این پروژه، هزار سیاره کشف شده است که فقط 12 تا از آنها شرایطی مشابه زمین را داشتند، یعنی فاصله آنها از ستاره، به حدی بوده که حیات روی سطح آنها ممکن بوده است.

اما دیروز خبر هیجان‌انگیز منتشر شد، اینکه کپلر یک سیاره را کشف کرده است که شبیه‌ترین سیاره کشف‌شده به زمین تا به حال بوده است.

این سیاره را کپلر 452b نام نهاده‌اند، این سیاره 1400 سال نوری از زمین فاصله دارد و در منظومه سیگنوس قرار دارد.

این سیاره 60 درصد از زمین بزرگ‌تر است، میزان جاذبه‌اش احتمالا دو برابر زمین است و به احتمال زیاد سطحی سنگلاخی و توأم با پستی و بلندی زیاد دارد.

7-24-2015 9-56-45 AM

فاصله این سیاره تا خورشیدش، اندکی از فاصله زمین تا خورشید، بیشتر است، اما سیگنوس در عوض، اندکی درخشان‌تر از خورشید ماست و همین امر باعث می‌شود که حیات در روی این سیاره محتمل باشد.

دانشمندان تقریبا مطمئن هستند که سیاره دارای جو (اتمسفر) است که از جو زمین ضخیم‌تر است و احتمالا آتشفشان‌ها فعالی هم دارد.

385 روز طول می‌کشد تا کپلر 452b به دور سیگنوس، گردش کند که بسیار نزدیک به 365 روز گردش زمین است.

این سیاره از زمین مسن‌تر است و شش میلیارد ساله است.

تا پیش از کشف کپلر 452b ، شبیه‌ترین سیاره کشف‌شده به زمین کپلر 186f بود که حدودا 10 برابر بزرگ‌‌تر از زمین بود و 500 سال نوری با ما فاصله داشت و میزان انرژی دریافتی‌اش از ستاره مرکزی منظومه‌اش، تنها یک سوم ما بود.

7-24-2015 9-57-29 AM

مأموریت کپلر، تنها تلاش ناسا برای کشف سیاره‌های شبیه به ما نیست. در سال 2017؛ یک ماهواره شکارچی سیاره‌های شبیه به ما را به نام TESS روانه مدار زمین خواهد کرد که می‌توند جزئیات دقیق‌تری در مورد اندازه، جرم و جو سیارات دوردست بدهد.

سال بعد هم تلسکوپ فضایی جیمز وب، شروع به کار خواهد کرد که می‌تواند اطلاعات دقیقی مثل رنگ، تفاوت فصول سیارات، آب و هوا و میزان احتمال وجود حیات بر سطح آنها به دست دهد.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مهندسان بامزه با اختراعات و ابداعات عجیب و غریب و کارا ! گالری عکس

بسیار پیش می‌آید که برای انجام کاری تنها دو راه داریم، یا خرید یک محصول گران و استفاده از آدم‌های کاربلد برای راه‌اندازییا اینکه خودمان با یک سری ابتکار و به صورت به اصطلاح زمخت ولی کارراه‌انداز، تقریبا بدون هزینه کار را انجام بدهیم.…

نمونه‌های جالبی از اختراعاتی که فراموش شدند، یا تکامل یافتند یا به کلی به صورت دیگری تغییر پیدا…

در طی دهه‌ها و قرن‌های انسان‌های اختراعات گوناگونی کرده‌اند. از برخی از آنها در ابتدای امر تصور می‌شد که استقبال خوبی شود، اما در نهایت فراموش شدند، برخی با تغییرات نه چندان بنیادین همچنان به همان صورت تولید می‌شوند، برخی با تغییرات جدی و…

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…

شوخی‌های تصویری دانشگاهی – دوران عزیز پرمخاطره و گاه پرمشقت با بازدهی‌های نامعلوم

دوره دانشگاه و سختی تطابق‌های دانشجوهایی از طبقات مختلف اجتماعی و نواحی مختلف کشور و آمیزه جالب کنار هم قرار گرفتن آنها هر فعالیت عادی دیگر اجتماعی می‌شود مانند نگاه کردن به فوتبال و هر امتحان یا حتی کلاسی خاطره‌انگیز می‌شود.در اینجا…

همه چیز در مورد رمان رابینسون کروزوئه، نوشته دانیل دفو + روجلدهای خاطره‌انگیز این کتاب

رابینسون کروزوئه رمانی نوشته دانیل دفو است که اولین بار در سال 1719 منتشر شد. این رمان داستان مرد جوانی به نام رابینسون کروزوئه را روایت می‌کند که بر خلاف میل خانواده‌اش راهی دریا می‌شود و در جزیره‌ای متروک در سواحل آمریکای جنوبی غرق…

صخره‌های عجیب فنلاندی موسوم به کوماکیوی – هزاران سال تعادل و مبارزه با جاذبه

کوماکیوی Kummakivi یک کلمه فنلاندی است که در انگلیسی به معنی "سنگ عجیب" است. این کلمه اغلب برای توصیف نوعی تشکیل سنگ که شکلی عجیب یا غیرعادی دارد استفاده می‌شود. این نوع سنگ‌ها در سرتاسر فنلاند یافت می‌شوند و به دلیل ظاهر منحصر به فردشان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
4 نظرات
  1. Bam می گوید

    ولی فاصله اش خیلی زیاده
    سفر به اون تا آینده نزدیک ممکن نیست

  2. Pooyan می گوید

    قرار گرفتن در کمربند حیات فقط یکی از بیشمار ترین عوامل برای قابل زیست بودن اون سیارست تنها شباهتی که این سیار به زمین داره مدارش و خورشیدشه. در مورد بقیه عوامل فعلا نمیدونیم مثلا ترکیب جو وجود یا عدم وجود. میدان مغناطیسی. اصلا از کجا معلوم که این سیاره آب داشته باشه یا نه یادمون نره که هنوز بطور دقیق نمیدونیم که آب زمین از کجا اومده بهترین مثال زهرس که از نظر اندازه و مدار بسیار به زمین شبیه. ولی یک جهنم واقعیه وا جالب اینجاس که در مرز کمبرند زیستی خورشید قرار داره جرمش مشابه زمینه و لی.. هرچی بیشتر بررسی می کنیم میبینیم نظریه زمین کمیایب فرمی بیشتر با عقل جور در میاد. به وجود اومدن زمین نیاز به 6 آمدن هزاران یا شاید میلیون ها تاس. یطور همزمان بوده احتمال بسیار پایینی که شانس تکرار اون بسیار کمه و این احتمالم هست که. این تعداد اندک هم هیچ وقت نتونیم. کشف کنیم. حال باید ناامید شد و دست از جستجو کند خیر فقط نباید خیلی زود جو گیر شد و واقع بینی کنار نذاریم خوشبینی خود گل زدنی بیش نیست.

  3. mehdi می گوید

    جدا شدن از زمین هنگام پرواز،معمولاً با حسی توأم با دلهره ای که بعد از چند دقیقه به شعف تبدیل می شود همراه است.بعد از سپری شدن این دقایق کذایی،اغلب به ناچیز بودن خود بر روی زمین و این همه قیل و قال و کارهای عجیبی که انجام می دهیم،تعمق می کنیم.حال در مواقعی که بحث فراتر از پرواز و مرتبط با سیارات و کهکشان های دیگر باشد که با انبوهی از سوالات بی جواب مواجه خواهیم شد و راهی جز پذیرفتن قدرت لایزال الهی باقی نمی ماند.
    یا به قول بیدل : جز معنی از آثار و عبارت نتوان خواند گر غیر خدا فهم کنی،غیر خدا نیست.

  4. متین می گوید

    ویدئویی که بیگ بنگ درباره جستجوی سیارات گذاشته پیشنهاد میشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5