رازگشایی از ژنوم اختاپوس‌ها (هشت‌پاها) راهی برای پاسخ به فیزیولوژی عجیب و شبیه به موجودات فرازمینی زمینی این جانداران

8

اختاپوس‌ها یا هشت‌پاها موجودات بسیار عجیبی هستند، تا آن حد که بعضی‌ها این شک و تردید را دارند که نکند آنها منشأ غیرزیمینی داشته باشند.

به راستی چطور می‌شود استتار بسیار سریع و ماهرانه آنها را توجیه کرد؟ سیستم عصبی آنها چطور هشت بازو و هزاران کلاهک مکنده روی بازوها را کنترل می‌کند؟ چرا هشت‌پاها نسبت به جانداران نزدیک به خود، اینقدر باهوش هستند، طوری که حتی می‌توانند پازل‌های ساده را حل کنند و از ابزارها تا حدی استفاده کنند؟

به تازگی مقاله مهمی در نشریه معتبر نیچر به چاپ رسیده است که در پی پاسه به این سؤالات از طریق بررسی دقیق ژنوم اختاپوس‌ها بوده است.

در دنیای بی‌مهره‌ها، اختاپوس‌ها موجودات بی‌همتایی از نظر بزرگی ژنوم هستند. در ژنوم آنها 2.7 میلیون باز آلی و 33 هزار ژن وجود دارد.

یکی از شگفتی‌هایی که در ژن‌های اختاپوس‌ها وجود دارد، وجود ژن‌های protocadherin است. سابق برای این تصور می‌شد که این ژن‌ها تنها در مهره‌داران وجود دارند، اما حالا برای اولین بار در یک جاندار بی‌مهره هم یافت شده‌اند.

ما باید این ویژگی را به سایر ویژگی‌هایی که به طور غیرمترقبه در این جاندار ظاهرا پست، تکامل یافته هستند، اضافه کنیم، چیزهایی مثل چشم‌ها پیشرفته دارای عدسی، عنبیه و شبکیه یا سیستم گردش خون بسته و مغز بزرگ.

8-14-2015 9-35-30 AM

تکامل عجیب مغز و سیستم عصبی اختاپوس‌ها، هنوز هم اسرارآمیز است. اختاپوس‌ها به کمک سیستم عصبی‌ پیشرفته‌شان می‌توانند در یک چشم برهم زدن استتار کنند. این کار از طریق انقباض و انبساط محفظه‌ای رنگدانه‌های مخصوص آنها به نام کروماتوفورها، صورت می‌گیرد. به این ترتیب آنها در چند هزارم ثانیه می‌توانند طرح و رنگ خود را تغییر بدهند.

از جمله ژن‌هایی دیگری که به تازگی در اختاپوس‌ها، مورد بررسی دقیق قرار گرفتند، ژن‌هایی هستند که مسئول توانایی چشیدن غذا از طریق کلاهک‌ها مکنده هستند.

خواندن مقاله نیچر را به کسانی که در زمینه ژنتیک تحصیل کرده‌اند و نیز سایر علاقه‌مندان توصیه می‌کنم.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

جالب و گاهی خنده‌دار: آدم‌هایی که خیلی شبیه تابلو یک آگهی کنارشان هستند!

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…

ایده‌های خوب و خلاقانه برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضای بیرونی خانه‌های و مجتمع‌های مسکونی و اداری

آیا تا به حال به دنبال الهام گرفتن برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضاهای بیرونی منزل خود بوده‌اید. آیا دوست داشته‌اید بتوانید به نوعی طبیعت را در فضاهای کوچک حیاط آپارتمان یا خانه ییلاقی خود ادغام کنید.در این صورت مجموعه این پست می‌تواند…

کودکی که از کتابخانه عمومی شهر می‌خواستند بیرون بیندازندش، اما فضانورد شد!

دو برادر به نام‌ها رونالد (چپ) و کارل مک نیر (راست) با 10 ماه اختلاف در جنوب جدا شده به دنیا آمدند. این دو در دوران کودکی تا بزرگسالی جدایی‌ناپذیر بودند.در سال 1959، رونالد مک نیر 9 ساله به یک کتابخانه عمومی در لیک سیتی در کارولینای…

آینه‌ها در فیلم‌ها: فیلمسازها چگونه دوربین‌ها را موقع فیلمبرداری از آینه‌ها ناپدید می‌کنند؟!

هنگام تماشای فیلم، برخی از بینندگان دوست دارند به دنبال خطا‌هایی باشند، مانند یافتن شواهدی از دوربین‌ها و پرسنل ضبط فیلم یا بوم صدابرداری مشخص در یک صحنه و امثال آن. یکی از موقعیت‌های دشوار برای فیلمسازهای، زمانی است که یک صحنه شامل آینه‌ها…

رهبران شرکت‌ها و کشورها در قالب افراد بی‌خانمان- چه کسی می‌داند اگر جبر جغرافیایی و اکوسیستم نبود،…

اگر پدر زیستی استیو جابز او را در یک سناریویی تخیلی به سوریه می‌برد، استیو جابز چه سرنوشتی پیدا می‌کرد؟ یک کارمند؟ یک مدیر رده میانی؟ یکی از انبوه کشته‌های جنگ داخلی این کشور؟بدیهی است که اکوسیستم مناسب و شرایط اقتصادی و یک آبشار…

خاطره‌بازی‌ با هم‌خوابگاهی‌ها و هم‌خانه‌های کثیف زمان دانشجویی!

الان را نمی‌دانم، اما داشتیم هم‌خوابگاه‌هایی و هم‌اتاقی‌هایی که نظم و بهداشت برایشان اولویت نبود. شاید یک جور لج و لجبازی برای نامرتب بودن و نشان دادن بی‌حالی و غم فلسفی هم در کار بود.ظرف‌های نشسته که دست کم مواد غذایی داخلشان تخلیه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
8 نظرات
  1. miran می گوید

    بارها در فیلم های خیالی موجودات فضایی را با ظاهر هشت پا تصویر کرده اند .مثل گلکسی کوئست

  2. سعید می گوید

    سلام جناب آقای مجیدی

    ممنون بابت مطالب گلچین شده خوبتون

    شاید تنها سایت(البته خودم از طریق اپلیکیشتون) باشه که حتا اگه پستهای طولانی داشته باشه رو کامل و بدون نگاه سریع و سَرسَرکی میشنم میخونم(اگه در حوزه ی تخصصی آی تی باشه که حتما میخونم)
    ، اگر هم وقت نکنم یه بار باز میکنم تا دیتاها آفلاین بشه تا توی اتوبوس یا مترو و وقتهای آزادام بتونم بخونم.

    خوشحالم که بعد از یه مدت رکورد مطلب(از نظر محتوا و کیفیت و‌کمیّت)! دوباره باز داره مطالب ۱پزشک خوب و درست و‌حسابی میشه.

    ممنون و‌ موفق باشید. @}:-

  3. امید می گوید

    به نظرم وقتی موجود فرازمینی ندیدیم تا حالا نمیشه چیزی رو به موجود فرازمینی تشبیه کرد! اینکه ظاهر عجیبی دارن درست، ولی نمیشه گفت شبیه موجودات فرازمینی

  4. majd می گوید

    ممنون از مطلب خوب. براستی یکی از سحرآمیز ترین موجودات هست این هشتپا. یک پیشنهاد هم داشتم. برای تصحیح غلط های تایپی میشه از نرم افزار جالب ویراستیار در محیط ورد استفاده کرد.

  5. فرهاد می گوید

    مگر تا کنون موجود فضایی دیده شده که هشت پا شبیه اون ها باشه ؟!

  6. مجید می گوید

    عکس اصلی به طرز بدی کراپ شده. اگه عکسی لوگو داره یا با لوگوش بذارین یا نذارین.

  7. mehdi می گوید

    تشبیه فرازمینی، به حق برازنده ی این موجودات عجیب و تا حدی ترسناک است.

  8. شهاب‌الدّین می گوید

    کسی روی لینک ‌کلیک کرده؟ می‌شه منو راهنمایی کنید چطور می‌تونم مقاله رو بخونم؟ باید هزینه‌اشو حتماً بپردازم یا جای دیگه‌ای هم می‌شه اطلاعات بیشتری پیدا کرد؟
    ضمناً، مثل اینکه آقای دکتر یه فکری به حال افت کیفیت مطالب کرده‌اید. هنوز تا رسیدن به یک پزشکی که هر روز چند بار بهش سر می‌زدم و بعضی مقالات رو چندبار می‌خوندم فاصله دارید اما خدا رو شکر مطالب خودتون و خانم فرانک داره بیشتر می‌شه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5