رپورتاژ: بیش از یکصد ساعت آموزش ویدئویی برنامه نویسی به زبان فارسی‎

3

امروزه، استفاده از کامپیوتر و علوم و فنون مربوط به کامپیوتر منشا ایجاد بسیاری از مشاغل و بهبود برخی دیگر می باشد. استفاده از کامپیوتر، باعث ماشینی شدن بسیاری از روال ها شده که نتیجه این کار، انجام سریعتر و دقیقتر روال ها و همینطور بررسی و مدیریت بهتر می باشد. یکی از مشاغلی که به واسطه استفاده از کامپیوتر مطرح شده و روز به روز نیز توسعه پیدا می کند، برنامه نویسی می باشد.برنامه نویسی، روش ارتباط کاربر با سیستم عامل

برنامه نویسی، فرآیند تبدیل ساختار حل یک مساله محاسباتی به برنامه قابل اجرا می باشد. برای پیاده سازی یک نرم افزار، احتیاج به تحلیل مساله می باشد که نتیجه تحلیل، طراحی یک الگوریتم می باشد. بعد از طراحی الگوریتم، نیاز به پیاده سازی و تبدیل الگوریتم به زبان قابل فهم ماشین می باشد. بعد از پیاده سازی و تبدیل الگوریتم به زبان قابل فهم ماشین، احتیاج به بررسی و تست و پیدا کردن خطا های احتمال می باشد. کد پیاده سازی شده با یک یا چند زبان برنامه نویسی مانند C و C++ و C# و Java و Mathlab و R ویا Visual Basic.Net ویا سایر زبان های برنامه نویسی می باشد.

کد پیاده سازی شده به هر یک از زبان های برنامه نویسی، اصطلاحا کد منبع یا Source Code نامیده می شود و به عمل تبدیل این کد به زبان ماشین، ترجمه یا Compile کردن می گویند که به برنامه هایی که این کار را انجام میدهند اصطلاحا مترجم یا Compiler گفته می شود. در این لینک (+) لیست کاملی از کامپایلر های ارائه شده برای زبان های برنامه نویسی قابل مشاهده است.

[divider][/divider]

دانش برنامه نویسی، یکی از پایه های سواد ابتدایی

امروزه دانش برنامه نویسی همانند قبل، دیگر یک دانش سطح بالای دانشگاهی نمی باشد. برنامه نویسی آنقدر مهم شده است که امروز ارتباط برقرار کردن انسان ها با کامپیوتر ها به اندازه ارتباط برقرار کردن انسانها با هم اهمیت پیدا کرده است.

به عنوان مثال پروژه code.org توسط دو برابر دوقلوی ایرانی به نامهای علی و هادی پرتوی در ایالات متحده آمریکا تلاش می کند که برنامه نویسی همانند ریاضیات و علوم، بخشی از برنامه درسی دانش آموزان آمریکا شود. این دو برادر با همراهی چهره های مطرح دنیای کامپیوتر علی رغم تمام مقاومت های موجود در مسیر، ایالت به ایالت در حال پیش رفتن و تغییر قوانین و نظام آموزشی در آمریکا هستند.

[divider][/divider]

آموختن برنامه نویسی سخت نیست

اصولا هر فردی که به هر روشی می تواند با انسانهای اطراف خود ارتباط برقرار کند (حتی آنهایی که مشکل در ارتباط دارند)، می تواند یک برنامه نویس شود. فردی که در یک جامعه با هزاران پیچیدگی زندگی کرده و مکاتبه و مراوده خود را به پیش می برد؛ قطعا نه تنها می تواند با کامپیوتر سخن بگوید؛ بلکه همانند همه برنامه نویسان، شیفته دنیای مشخص و نظام مند کامپیوتر ها خواهد شد. جایی که در آنجا تشبیه و استعاره وجود ندارد. سخن ها دو پهلو نیستند. منظور نویسنده و گوینده، همان چیزی است که شنونده دریافت می کند. سوء برداشت وجود ندارد.

سخن گفتن با کامپیوتر ها صدها برابر ساده تر از تلفن صحبت کردن با یک انسان است. اگر شما نیز به راحتی با افراد اطراف خود در ارتباطید، صدها برابر همین راحتی را در سخن گفتن با کامپیوترها می یابید.

[divider][/divider]

آموزش های برنامه نویسی فرادرس: بزرگترین کتابخانه دیجیتال آموزش های کشور

تنها مشکل در آموختن برنامه نویسی، در دسترس نبودن آموزش های مناسب است. مشکلی که این نوشته با معرفی آموزشهای برگزیده برنامه نویسی به آنها می پردازد.

اگر دانشجوی رشته هوش مصنوعی، مهندسی برق و صنایع و حوزه های مرتبط باشید؛ قطعا با فرادرس به عنوان بزرگترین سامانه ویدئویی آموزش های دانشگاهی کشور آشنا هستید. این پروژه با داشتن بیش از 30 هزار دانشجو در یک سال گذشته به تنهایی نیم میلیون ساعت آموختن و آموزش دیدن را ایجاد کرد و هم اکنون با بیش از یک هزار ساعت آموزش دانشگاهی بزرگترین پلتفرم دروس علمی کشور را ساخته است.

آموزش های برنامه نویسی فرادرس به تنهایی کتابخانه ای غنی در آموزش این موضوع مهم را تشکیل می دهند و در این پست هدف ما یک مرور کوتاه در مورد هر یک از این آموزش ها می باشد.

[divider][/divider]

مجموعه آموزش های اصول و مبانی برنامه نویسی (رایگان)

9-14-2015 2-58-18 AM

در این مجموعه آموزشی، سعی شده است که با یک نگرش کلی، مفاهیم بنیادی برنامه نویسی کامپیوتر، انواع زبان های برنامه نویسی، ساختار برنامه های کامپیوتری، انواع داده ها، و ساختارهای اطلاعاتی مورد بحث واقع شود و یک دید کلی به مخاطبان ارائه شود. مطالب این آموزش رایگان به نحوی تنظیم شده اند که افراد را بر یادگیری هر زبان برنامه نویسی آماده می کند و دیدی کلی در مورد دانش برنامه نویسی به آن ها می دهد. در واقع، می توان این مجموعه آموزشی را، درس شماره صفر هر دوره آموزشی برنامه نویسی دانست. از این رو، اکیدا توصیه می شود که اگر قصد یادگیری هر زبان برنامه نویسی را دارید، حتما این آموزش رایگان را، مشاهده و مطالعه کنید.

مجموعه آموزش های اصول و مبانی برنامه نویسی (رایگان) – کلیک کنید.

[divider][/divider]

آموزش برنامه نویسی C فرادرس

9-14-2015 2-59-11 AM

زبان برنامه نویسی C، در سال 1972 از روی زبان B و BCPL ایجاد گردید و ویژگی های جدیدی را نسبت به خصوصیات زبان های قبلی شامل بود؛ مانند نظارت بر نوع داده ها. زبان برنامه نویسی C را می توان مهم ترین زبان برنامه نویسی دانست. زیرا علاوه بر تولید مسقیم نرم افزار ها با این زبان، برخی از زبان های برنامه نویسی (مانند ++C (سی پلاس پلاس)، Java (جاوا)، #C (سی شارپ)) نیز با استفاده از این زبان برنامه نویسی ایجاد شده اند. به همین دلیل آشنایی با زبان برنامه نویسی C، کمک شایانی در یادگیری سایر زبان های برنامه نویسی می کند.

فرادرس آموزش جامعی را در خصوص این زبان ارائه کرده است. در این لینک (+) آموزش فارسی برنامه نویسی به زبان C به صورت کامل و جامع قابل استفاده است.

آموزش زبان برنامه نویسی جاوا Java فرادرس

9-14-2015 3-00-56 AM

زبان برنامه نویسی جاوا را شاید بتوان شاخص ترین زبان برنامه نویسی دانست که در حال حاظر  ارائه شده است. زبان برنامه نویسی جاوا در سال 1995 توسط شرکت سان مایکروسیستمز (Sun Microsystems) ارائه شد. این زبان برنامه نویسی را می توان یک زبان همه کاره با منطق «یک بار بنویسید و همه جا اجرا کنید» دانست. برنامه هایی که به زبان برنامه نویسی جاوا طراحی و پیاده سازی می شوند، فقط یک بار نوشته می شوند و برای اجرا، نیازی به کامپایل مجدد آن ها، برای سازگاری با سیستم های عامل و سخت افزارهای مختلف نیست.

زبان جاوا کاربرد های فراوانی دارد از برنامه نویسی و تهیه برنامه های کاربردی برای سیستم عامل اندروید گرفته تا داده کاوی با استفاده از ابزار Weka که ابزاری کاملا اختصاصی داخل زبان جاوا می باشد. علاوه بر همه این ها، امکان پیاده سازی و طراحی اپلیکیشن های تحت وب با استفاده از این زبان برنامه نویسی فراهم می باشد. برای مثال بخشی از موتور جستجوی گوگل و همینطور ابزار های موجود داخل سرویس Google Doc با استفاده از این زبان قدرتمند پیاده سازی شده است. امروزه سهم جاوا در محیط وب، 14 درصد وبسایت های راه اندازی شده می باشد و با این حساب، بعد از زبان PHP، پرکاربردترین زبان ارائه شده در زمینه برنامه نویسی تحت وب و راه اندازی وب سایت های پویا می باشد.

شما به منظور یادگیری این زبان قدرتمند و پیاده سازی نرم افزار های کاربردی می توانید از فرادرس آموزش برنامه نویسی به زبان جاوا که در این لینک (+) منتشر شده است استفاده نمایید. آموزش جاوای فرادرس را می توان کاملترین آموزش حال حاضر این زبان برنامه نویسی به فارسی دانست.

[divider][/divider]

آموزش زبان برنامه نویسی سی شارپ C# فرادرس

9-14-2015 3-01-49 AM

زبان برنامه نویسی سی شارپ، یک زبان برنامه نویسی تحت دات نت می باشد که توسط شرکت مایکروسافت به منظور مصاف با زبان برنامه نویسی جاوا ارائه شده است. سی شارپ یک زبان سطح بالا و شیءگرا و چند الگویی  است و منظم شده مدل‌های تابعی، امری، عمومی، شیءگرا و جز گرا و در بستر دات نت می‌باشد.

زبان سی شارپ بر پایه سادگی، همه منظوره بودن و شیءگرا بودن ساخته شده است و دستورات شیءگرایی مشابه با زبان C++ را دارد. اما برخی از خصوصیات زبان جاوا و دلفی را نیز شامل می شود که خود امکانات مناسب و فراوانی را به این زبان اضافه می کند.

سی شارپ، یک زبان چند منظوره است. به این صورت که شما با استفاده از این زبان می توانید برنامه های تحت ویندوز را پیاده سازی کنید. برای کار با پایگاه های داده برنامه نویسی کنید، با استفاده از ترکیب سی شارپ و ASP.Net، وبسایت های پویا تهیه کنید و همینطور با استفاده از Xamarin، برای گوشی های هوشمند آندروید و ویندوز فون، برنامه های کاربردی طراحی و پیاده سازی کنید.

در این لینک (+) شما می توانید از آموزش برنامه نویسی به زبان سی شارپ مجموعه فرادرس استفاده نمایید. این آموزش توسط یکی از مدرسین مجرب آموزش سی شارپ کشور و مولف کتب متعدد در این زمینه تهیه شده است.

[divider][/divider]

آموزش زبان برنامه نویسی متلب MATLAB فرادرس

9-14-2015 3-02-46 AM

متلب یا MATLAB یکی از محصولات شرکت MathWokrs می باشد که در سال 1984  بنیان نهاده شد. MATLAB را می توان یک محیط نرم افزاری جهت انجام محاسبات عددی دانست که  به معنای محیط محاسبات رقمی یا MATrix LABoratory  می باشد. واژه MATrix  در نام  نرم افزار به معنای ماتریس می باشد و خود اشاره به ماتریس محور بودن این زبان می باشد. کار کردن با ماتریس ها در متلب بسیار ساده است و تمامی داده ها در قالب ماتریس ذخیره می شود. به طور مثال یک عدد ساده، به عنوان یک ماتریس 1*1 ذخیره شده و یک تصویر به صورت یک ماتریس سه بعدی ذخیره می شود.

متلب ترکیبی از زبان های C و جاوا می باشد که هسته آن به زبان C پیاده سازی شده و رابط کاربری آن نیز با استفاده از زبان جاوا کدنویسی و اجرا شده است. در متلب، امکان استفاده از رابط گرافیکی کاربر یا GUI قرار گرفته است که برنامه نویس را قادر می سازد تا مانند سایر زبان های برنامه نویسی ویژوال برای برنامه خود رابط هایی جهت ارتباط کاربر نهایی با برنامه ایجاد کنند.

در این لینک (+) شما می توانید آموزش برنامه نویسی به زبان متلب را که به زبان فارسی تهیه شده است مشاهده و استفاده کنید و به منظور استفاده از آموزش طراحی رابط گرافیکی کاربر یا GUI به این لینک (+) مراجعه کنید.

[divider][/divider]

آموزش زبان برنامه نویسی R فرادرس

9-14-2015 3-03-42 AM

R یک محیط نرم افزاری جهت انجام تحلیل های آماری و تحلیل داده ها می باشد که با استفاده از زبان  S و  Scheme پیاده سازی شده است. R یک پروژه متن باز است که توسط شرکت Insightful (این لینک) تهیه شده است. زبان R حاوی امکانات گسترده ای همچون مدل‌سازی خطی و غیرخطی، آزمون‌های کلاسیک آماری، تحلیل سری‌های زمانی، رده‌بندی، خوشه‌بندی می باشد که  قابلیت های گرافیکی را نیز شامل می شود. در محیط R کاربر امکان استفاده از کد های C و C++ و Fortran را دارد که امکان تغییر مستقیم اشیا R را برای کاربر فراهم می کند. دیگر کاربرد زبان R، انجام محاسبات ماتریسی می باشد که همپای نرم افزار Matlab در حال توسعه در این زمینه می باشد.

R قابلیت توسعه توسط کاربران است. به این صورت که کاربران با تهیه بسته هایی که با استفاده از LaTex و جاوا و C++ و Fortran تهیه شده اند، امکاناتی را به این نرم افزار اضافه می کنند و توابعی را به منظور استفاده به نرم افزار اضافه می کنند.

به منظور استفاده از آموزش فارسی برنامه نویسی به زبان R می توانید به این لینک (+)  مراجعه نمایید.

[divider][/divider]

آموزش زبان برنامه نویسی Small Basic فرادرس

9-14-2015 3-04-43 AM

امروزه که برنامه نویسی و تولید نرم افزار های کاربردی بین کاربران یکی از حرفه های پرطرفدار می باشد زبان هایی نیز برای کودکان و افراد مبتدی تولید شده است تا کودکان از غافله جا نمانند. زبان اسمال بیسیک یا Small Basic یکی از مشتقات زبان Basic می باشد که توسط شرکت Microsoft تولید و ارائه شده است. این زبان که بیشتر جهت استفاده کودکان و افراد مبتدی تولید شده است؛ شامل تنها 14 کلیدواژه می باشد که یادگیری آن را بسیار ساده می کند. هدف از ارائه زبان Small Basic آماده کردن افزار مبتدی و کودکان برای برنامه نویسی می باشد که کاربر بعد از یادگیری این زبان، امکان مهاجرت به زبان Visual Basic را خواهد داشت.

اسمال بیسیک خود دارای یک کتابخانه جامع و کامل است که امکاناتی همچون خواندن و نوشتن فایل و یا برخی امکانات دیگر را شامل می شود. اما امکان جالب دیگری که این زبان برنامه نویسی دارد، استفاده از کتابخانه های ساخته شده توسط سایر کاربران می باشد. کتابخانه هایی که توسط سایر کاربران برای اسمال بیسیک نوشته می شود، می تواند با استفاده از زبان هایی همچون سی شارپ نوشته شود.

در این لینک (+) شما می توانید از تنها مرجع آموزشی ارائه شده برای این زبان استفاده نمایید.

[divider][/divider]

آموزش های رایگان برنامه نویسی فرادرس

9-14-2015 3-05-34 AM

فرادرس دهها ساعت آموزش رایگان برنامه نویسی را نیز منتشر نموده است. صفحه آموزش های عمده برنامه نویسی فرادرس را در این لینک ببینید.

[divider][/divider]

همه آموزش های برنامه نویسی فرادرس

اگر بخواهیم منابع آموزشی بیان شده قبلی را به صورت خلاصه تجمیع کنیم؛ لیست کامل آموزش های برنامه نویسی فرادرس در ادامه آمده است:

نام آموزشمدت زمانلینک مرجع
مجموعه آموزش های برنامه نویسی C13 ساعتلینک (+)
گنجینه آموزش های برنامه نویسی کاربردی متلب — از مقدماتی تا پیشرفته30 ساعتلینک (+)
مجموعه آموزش های طراحی رابط های گرافیکی (GUI) در متلب8 ساعتلینک (+)
آموزش برنامه نویسی برای دانش آموزان با اسمال بیسیک یا Small Basic16 ساعتلینک (+)
مجموعه آموزش های کاربردی برنامه نویسی C# (سی شارپ)13 ساعتلینک (+)
آموزش برنامه نویسی R و نرم افزار R Studio7 ساعتلینک (+)
آموزش برنامه نویسی جاوا‎‬23 ساعتلینک (+)
آموزش برنامه نویسی وب با استفاه از PHP26 ساعتلینک (+)
آموزش برنامه نویسی به زبان ویژوال بیسیک دات نت10 ساعتلینک (+)

خرید رپورتاژ آگهی


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

برآورد میزان موفقیت قرارهای عاشقانه زوج‌ها با هوش مصنوعی و اندازه‌‌گیری میزان همسانی پاسخ‌های سیستم…

در حین یک قرار آشنایی پاسخ‌های فیزیولوژیکی دو نفر حین گفتگو و دیدار با هم هماهنگ می‌شود، این پدیده‌ای است که از آن با نام همسانی فیزیولوژیکی یاد می‌شود.درجه این همگامی با تعامل در مکالمه و کیفیت همکاری همبستگی دارد و بنابراین می‌تواند…

بهترین سایت‌ها برای پیدا کردن کتاب‌هایی که با سلیقه شما جور هستند

آیا می‌خواهید از مطالعه کتاب لذت ببرید؟ در اینجا سایت‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که کتاب‌هایی خوبی بر مبنای مطالعات لذت‌بخش قبلی به شما توصیه می‌کنند.هیچ چیز دلهره آورتر از رفتن به یک کتابفروشی بدون فهرست خرید نیست. شما کلی وقت…

نوستالژی: سیر در لوازم التحریر قدیمی

لوازم التحریر زمان کودکی ما نه کیفیت لازم را داشتند (به جز استثنائاتی) و نه تنوع کافی را. خوبی‌اش این بود که ما اصلا نمی‌دانستیم که لوازم التحریر با کیفیت عالی‌تری هم وجود دارد و فاصله فقیر و غنی در مدارس آنقدرها هم زیاد نبود. یعنی تقریبا…

عجیب ولی واقعی: چشم‌های این زن در این عکس آبی نیست! + ویدئو

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…

حومه‌نشینی چرا شکل می‌گیرد و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ + گالری عکس‌هایی از زشتی‌های این پدیده

مناطق حومه شهر، جوامع مسکونی هستند که در حومه مناطق بزرگتر شهری قرار دارند. آن‌ها ویژگی‌های متمایزی دارند که آن‌ها را ازمحیط روستایی و شهری متمایز می‌کند. شکل‌گیری حومه‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند را می‌توان به عوامل متعددی نسبت…

این عکس‌ها را ببینید تا تصدیق کنید که افسوس‌ها (حسادت‌های) اینستاگرامی ما بسیار اوقات درست نیستند!

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
3 نظرات
  1. رامین می گوید

    سلام
    من خیلی وقت بود دنبال همچین سایتی می گشتم .
    ممنون

  2. مصطفی می گوید

    سلام و تشکر.

    آموزش برنامه نویسی با زامرین نداره چرا؟
    Xamarin

  3. نوشین می گوید

    همون تیم شناخته شده متلب سابت هستن که کارشون رو گسترش دادن. نقش پررنگ شون رو در آموزش متلب به دانشجویان فنی، به ویژه رشته برق، نمیشه انکار کرد. براشون آرزو ی موفقیت روزافزون دارم، و همچنین برای تیم یک پزشک 🙂

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5