یک شیوه جدید درمانی: آیا ما می‌توانیم با هک کردن مغز خودمان و افزایش انگیزش‌مان، تحولی در زندگی‌مان ایجاد کنیم؟

0

خیلی وقت‌ها ما از صلاح خودمان یا رشته کارهایی که به تدریج منجر به موفقیت‌مان خواهد شد، آگاهی داریم.

هنگام لباس پوشیدن از افزایش سایز کمرمان، پیش خودمان شرم‌زده می‌شویم و می‌دانیم که مثلا با دو ماه ورزش و کمی کم کردن کالری غذایی، زندگی شاداب‌تری خواهیم داشت. یا اینکه می‌دانیم برای موفقیت پروژه‌ای واقعا لازم است که روزانه یک ساعت بیشتر کار کنیم یا اینکه می‌دانیم لازم است در مقابل وسوسه خرید برخی از چیزهای غیرضروری مقاومت کنیم.

علیرغم این آگاهی‌ها، ما در بسیاری مواقع آن انگیزه و نیروی درونی را نداریم. اگر به غیر از این بود، شمار آدم‌های موفق جامعه خیلی بیشتر از اینها می‌شد.

اما آیا واقعا راهی برای افزایش اراده و انگیزه وجود دارد، آیا ما می‌توانیم «مود» ذهنی خود را تغییر بدهیم؟

جالب است بدانید که برای این کار هم ترفندها و هک‌هایی وجود دارد. ما به حکم تجربه، با بعضی از آنها آشناییم:

ورزش – پاداش دادن به خود بعد از انجام دادن هر مرحله از یک کار بزرگ – تصور اینکه که یک مربی یا آقابالاسر سخت‌گیر بر کارهای ما نظارت می‌کند!

به دنبال راه تازه‌تر و انقلابی‌تری هستید؟

مقاله‌ای که به تازیگی در مجله «نورون» به چاپ رسیده است به یکی از این راه‌ها اشاره کرده است.

در حقیقت ساختاری از مغز که باعث ایجاد انگیزه در ما می‌شود، خوشه کوچکی از نورون‌ها در داخل مغز در ناحیه‌ای موسوم به ventral tegmental است.

پژوهشگران تصمیم گرفتند که فعالیت این ناحیه از مغز را در 73 نفر با MRI عملکردی بررسی کنند. برخلاف MRI روتین که در آن فقط ساختمان آناتومیک مغز را می‌شود مشاهده کرد، در MRI‌ عملکردی میزان فعالیت هر قسمت مغز مشخص است.

پژوهشگران سپس از این افراد خواستند که در خودشان ایجاد انگیزه کنند!

همان طور که می‌توانید پیشبینی کنید، ایجاد انگیزه، یک دکمه روشن‌کننده لامپ روشنایی نیست که ما بتوانیم با اراده خود، به ناگاه آن را خاموش و روشن کنیم، پس سوژه‌های آزمایش هم در ایجاد انگیزه در خود، موفق نبودند.

2016-03-06_9-56-30

سپس پژوهشگران تصمیم گرفتند از شیوه‌ای موسوم به نوروفیدبک یا بازخورد عصبی استفاده کنند. اگر ما بتوانیم فعالیت مغز را روی یک صفحه نمایش به صورت زنده ببینیم، می‌توانیم متناسب با آن واکنش نشان بدهیم و طی فرایندی شبیه بازی‌وارسازی، میزان فعالیت مغز خودمان را زیاد یا متناسب کنیم.

شیوه بازخورد عصبی، البته چیز جدیدی نیست و سال‌هاست که استفاده می‌شود. منتها در روند سنتی، برای نشان دادن میزان فعالیت مغز، از نصب الکترود روی پوست مغز استفاده می‌شود. بنابراین آنچه ما به عنوان فعالیت مغز می‌بینیم، چیزی شبیه شنیدن صدای یک استادیوم از دور است. در صورتی که برای تأثیرگذاری بهتر، ما باید بتوانیم میزان فعالیت نواحی خاص مغز که مسئول ایجاد مثلا افسردگی یا اضطراب با اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی هستند را ببینیم.

2016-03-06_9-55-19

کاری که پژوهشگران در پروژه جدید کردند این بود که به جای گذاشتن الکترود و نشان دادن امواج مغزی به بیماران، با MRI عملکردی، دقیقا میزان فعالیت ناحیه ventral tegmental را به 73 داوطلب نشان دادند.

به این ترتیب این داوطلب‌ها توانستند، میزان انگیزش خود را به صورت عینی ببینند و به تناسب موفق شدند، میزان فعالیت این ناحیه را افزایش دهند.

بنابراین می‌شود پیشبینی کرد که روزی از این روش، برای کسب عادات خوب، ترک اعتیاد به سیگار و افزایش انگیزه برای انجام کارهای خوب بهره ببریم.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سرژ ورونوف: پزشکی که بیضه‌های میمون‌ها را به مردها پیوند می‌زد تا آنها را جوان کند!

یکی از پر شورترین ارائه‌ها و سخنرانی‌ها در کنگره بین‌المللی جراحان در لندن در سال 1923 توسط جراح فرانسوی متولد روسیه به نام سرژ ورونوف انجام شد.سه سال پیش‌تر، ورونوف با آزمایش‌های بحث‌برانگیز پیوند غده‌ که به ادعای خودش آدم‌ها را چند…

۲۵ صدای نوستالژیک فناورانه قدیمی که کودکان امروزی به صورت معمول هرگز نمی‌شنوند!

یک ستاره سینمای کلاسیک را در نظر بگیرید مثلا همفری بوگارت را. تلفن را با یک دست در دست می‌گیرد، سیگاری به لب دارد و بعد با افه خاصی شماره‌گیر را می‌چرخاند و با صدای بم مردانه‌اش می‌گوید که نلفنچی فلانجا را برایم بگیر!چنین منظره‌ای دیگر…

اولم، یکی از عجیب‌ترین جانداران روی زمین – شبیه جنین نارس یا موجودات سری فیلم‌های بیگانگان

جانداری به نام Proteus anguinus که همچنین به عنوان اولم olm شناخته می‌شود، گونه‌ای سمندر است که بومی آب‌های زیرزمینی آلپ در جنوب شرقی اروپا است. این جاندار از معدود مهره‌داران غارنشین است و به دلیل شکل سر و دست‌ها  رنگ سفید مایل به صورتی و…

توهم کوتارد: آنهایی که تصور می‌کنند مدتهاست مرده‌اند!

«می‌اندیشم پس هستم»  Cogito, ergo sum با این حال همه کسانی که می‌اندیشند با این باور دکارت موافق نیستند.محتوای تفکر برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی نادر، معروف به سندرم کوتارد، به جای اینکه به حس بودن منجر شود، به احساس…

تصور کنید که در یک دنیای تخیلی، هری پاتر را استودیو جیبلی می‌ساخت

استودیو جیبلی یک استودیوی مشهور انیمیشن‌سازی ژاپنی است که به دلیل سبک هنری متمایز، داستان‌سرایی پر از تخیل و انیمیشن‌های هیجان‌انگیزش مشهور است. استودیو جیبلی که توسط هایائو میازاکی و ایسائو تاکاهاتا تأسیس شد، تعدادی از محبوب‌ترین فیلم‌های…

نمونه‌هایی از تغییر دکوراسیون‌های زیبا و اقتصادی

بعضی از تغییر دکوراسیون‌ها بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند، اما برخی هم بسیار اقتصادی و مختصیر و مفید هستند، با این همه تغییر زیادی در روحیه ما و زیبایی خانه‌مان ایجاد می‌کنند.این تغییر دکوراسیون‌ها ممکن است برایتان جالب باشند:…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.