گوگل بیشتر از پدر و مادر و همسرتان در مورد شما اطلاعات دارد!

3

شاید اگر در دو سه سال اولی که اینترنت وارد ایران شده بود، می‌دید که در روزنامه‌ای چنین مطلبی در مورد سایتی و سرویسی تیتر شده، شگفت‌زده می‌شدید و نویسنده را متهم به جنون می‌کردید. اما حالا دیگر بخش بزرگی از مردم می‌دانند که گوگل می‌تواند چه میزان اطلاعات در مورد ما داشته باشد.

تصور کنید که با بررسی ایمیل‌ها، جستجوهای اینترنتی، ویدئوهایی که در یوتیوب جستجو و تماشا کرده‌ایم، سوابق مربوط به موقعیت و شماره تلفن‌مان، چه حجم بزرگی از اطلاعات در مورد ما گردآوری شده است.

به اینجا بروید. راست‌اش من تا همین امروز نمی‌دانستم که گوگل حساب تعداد کل جستجوهای اینترنتی انجام‌شده توسط من را دارد. اما امروز متوجه شده که 59163 بار در این سال‌ها در گوگل جستجو کرده‌ام. (البته اگر جستجوهایی که در کامپیوترهای عمومی یا موقعی که لاگ این نبوده‌ام، به حساب نیاوریم.)

همه جستجوهای یوتیوبی و گوگلی خودتان را باز هم از طریق لینک بالا می‌توانید ببینید.

حالا اگر به اینجا بروید، می‌بینید که گوگل بر اساس ترجیحات شماست که به شما آگهی نشان می‌دهد.

از طرق لینک اول، می‌توانید تشریف ببرید و جستجوهایی را که مایل نیستید، ثبت باشند، حذف کنید.

در ظاهر امر، گوگل راهبرد و قوانین سفت و سخت امنیتی در مورد اطلاعات شخصی کاربرانش دارد، اما یک لحظه تصور کنید که شما مالک همه این اطلاعات باشید و همه این اطلاعات را بتوانید به یک نرم‌افزار بزرگ تحلیل‌گر بدهید.

چنین سناریویی در فصل تازه سریال house of cards پیشبینی شده بود. البته به گمانم به خاطر حساسیت‌های زیاد، نویسندگان سریال، یک شرکت تخیلی را جانشین شرکت مشهور گوگل کرده بودند.

تصور کنید که در این صورت چقدر می‌توانستیم در مورد یک شخص به خصوص، یا شهروندان یک هر بزرگ یا کل یک کشور اطلاعات کسب کنیم.

بگذارید کمی قریحه داستان‌نویسی و رؤیاپردازی خودمان را تحرکی کنیم و در هر مورد تصور کنید که به لطایف‌الحیل به بخشی از این گنج بزرگ اطلاعاتی دسترسی داریم. از سطح خُرد شروع می‌کنیم و به سطح کلان می‌‌رسیم:

  • دوست خود را دست می‌اندازیم که آخر این چه چیزهای عجیب و غریبی است که در اینترنت دنبالش هستی!
  • تحلیل می‌کنیم که رقیبان کاری ما به دنبال چه چیزهایی می‌گردند.
  • در یک انتخابات، علایق و دغدغه‌های 6 ماه اخیر مردم را پیدا می‌کنیم و سخنان و وعده‌ها خود را دقیقا بر پایه آن تنظیم می‌کنیم.
  • نشانه‌های تمایل اشخاص و گروه‌ها را به جنایت و فعالیت‌های تروریستی پیدا می‌کنیم و به موقع به سراغشان می‌رویم.
  • سوابق رئیس جمهور آینده یک شرکت جهان سومی را پیدا می‌کنیم و تهدید می‌کنیم که اگر مطابق به میل ما سیاست خارجی کشورش را تنظیم نکند، همه اطلاعات را درز خواهیم داد.
  • رهبران و رؤسای جمهور هم می‌توانند به جای تکیه بر سخن اطرافیان اغلب چرب‌زبان و کرنشگر خود، به صورت مستقیم متوجه وضعیت جامعه‌شان شوند، بدون آنکه نیاز به هیچ نظرسنجی داشته باشند.

5-5-2016 10-22-24 AM


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…

مجموعه‌ای از تصاویر هراس‌آور، عجیب با به اصطلاح نفرین‌شده!

برای قسمتی از شگفتی یا ترس خودمان از پیرامون یا عکس‌ها نمی‌شود توضیح صریح ارائه کرد. احتمالا منشا این ترس‌ها به تدریج در سیناپس‌های مغزی ما از هزاران سال پیش یه یادگار گذاشته شده.آدم فکر می‌کند اگر قرار باشد برنامه هوش مصنوعی ایجاد شود…

عکس‌های قدیمی از کلاس‌های تایپ دهه 1950 تا 1970 – زمانی که تایپ یک مهارت پایه بود و چه بسا با…

در تاریخ آموزش آمریکا، در یک برهه دبیرستان‌های آمریکا برای آموزش یک مهارت ضروری برای ورود به دنیای مدرن تجهیز شدند: تایپ کردن. ظهور کلاس‌های تایپ در دبیرستان‌های ایالات متحده، فصلی جذاب در تاریخی آموزش بود.شروع  آموزش تایپ را می‌توان در…

مجموعه عکس‌های پرتره زیبا هیلاری گولد از افراد مسن سندرم داون، پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به چالش می‌کشد

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…

تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس

تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو…

خودکشی دسته جمعی در دمین آلمان در پایان جنگ جهانی دوم

خودکشی دسته جمعی در دمین به رویداد غم‌انگیزی اشاره دارد که در پایان جنگ جهانی دوم در شهر دمین آلمان رخ داد. در اواخر‌آوریل و اوایل ماه مه 1945، هنگامی که نیرو‌های شوروی در حال پیشروی به سمت شهر بودند، بسیاری از ساکنان آن، از جمله زنان،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
3 نظرات
  1. حسام می گوید

    این بخش بسیار کوچکی از سناریوهای فراوانی است که با جمع آوری و تحلیل داده ها میشه بهشون دست پیدا کرد. فکر میکنم فیسبوک تو بخش داده کاوی و یادگیری ماشین اگر از گوگل جلوتر نباشه عقبتر نیست. البته باز خوبه گوگل زیاد به روی خودش نمیاره و به قول معروف سه نمیکنه ولی فیسبوک که عین خیالشم نیست. کاملا تابلو بهت میگه که تا چند نسلتو قبلتو تحلیل کرده D:

  2. omid می گوید

    مطلب مشابهی رو چند سال پیش خوندم و واهمه ای منو فرا گرفت که به همین دلیل از گوگل و هر شرکتی که یه سیستم جامع اطلاعاتی شامل موتور جستجو و سرویس ایمیل و سیستم عامل موبایل و … ده ها سرویس دیگه داره بدم اومد و ازثبت اکانت خودداری کردم. هرچند که امروزه با این دنیای وسیع و بسیار پرسرعت امروز شاید احمقانه به نظر برسه و این شرکت ها هم حتما خیلی مجهزتر و پیشرفته تر از اون هستند که با استفاده نکردن ما از سرویسها نتونن اطلاعات مارو به دست بیارن !
    ولی به هرحال در احساس من تغییری ایجاد نمیکنه ، چون از سوءاستفاده شدن متنفرم.

  3. محمدرضا می گوید

    مثل همیشه مطلب بسیار مفیدی بود.
    ولی بهتره تا می تونیم خودمون اطلاعات خودمون رو منتشذر نکنیم!
    من به شخصه از دو سیسم برای کارهام استفاده می کنم. وبگریدی و غیره با یکی ، کارهای بانکی ، مالی ، مدیریتی با یکی!
    این هم شیوه ایست!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5