به دنبال یک فرهنگ‌نامه اجتماعی: آیا مهم است که حد واسط مشخص و متمایزکننده‌ای بین گیک‌ها و نِردها، بگذاریم؟

2

بسیاری از سوء تفاهم‌های ما در زندگی، به خاطر این است که هنگام استفاده از واژه‌ها، تعریف مشترک و نزدیکی از آنها نداریم. بر این اساس بار و ارزش و مفهوم یک واژه برای ما ممکن است یک چیز باشد و برای نزدیک‌ترین دوست و آشنای ما، یک چیز دیگر.

حالا در این زمینه یک مثال می‌زنم:

اصطلاحات گیک Geek و نرد Nerd، برای بسیاری از کاربران اینترنت، به خصوص آنهایی که خبرهای فناوری، ویدئوگیم‌ها و کامیک بوک‌ها را دنبال می‌کنند، چیزهایی آشنایی هستند.

اما تفاوت این دو دسته از آدم‌ها چیست؟ اگر به فرهنگ‌نامه‌ها نگاه کنید، آخرش چیز خاصی نصیب شما نمی‌شود و مرز مشخصی بین این دسته برایتان ساخته نمی‌شود.

راست‌اش را بخواهید، تعریف درونی این دو واژه، به تدریج به گذشت، سال‌ها در مغز ما ایجاد می‌شود، آن هم با خواندن مقالات، توییت‌ها، فیلم‌ها و سریال‌های بسیار.

کودک هم که بودیم، ما دقیقا به شیوه مشابهی تعریف و مفهوم بسیاری از نام‌ها و اصطلاحات عینی و انتزاعی را به شیوه مشابهی یاد گرفته بودیم.

تعریف شخصی و خودمانی من از گیک و نرد این است:

هر دوی اینها طیف هستند. بر این اساس در یک جاهایی نمی‌توان یک شخص را گیک دانست یا نرد. اما عموما گیک‌ها به موضوعات باکلاس‌تر متمایل می‌شوند و در مقابل نردها به موضوعاتی که از نظر اجتماعی، ممکن است با جایگاه و سن آنها تناسب نداشته باشد.

مثلا اگر من در جایگاه سنی و شغلی که دارم، علاقه‌مند و خوره حوزه لینوکس بشوم یا گجت‌ها را به صورت ژرف تحلیل کنم، کسی از من خورده چندانی نمی‌گیرد، اما اگر بیایم و به صورت ژرف ابرقهرمان‌های کامیک بوک‌ها را با هم مقایسه کنم و یا در دنیای ویدئوگیم‌ها غرق بشوم، بسیاری از افراد تصور می‌کنند که ارتباط من با دنیای واقعی، قطع شده است و سودازده تخیلات خود شده‌ام و در این صورت، واژه نرد بیشتر شایسته من است.

اما اصلا باکلاس بودن چیست؟! ما چقدر باید خود رو وقف یک مسیر و موضوع خاصی خاص بکنیم، که از متوسط علاقه یک آدم عادی بیشتر باشد؟!

اگر خوب فکر کنیم، می‌بینیم که خیلی وقت‌ها ما «گم‌شده در ترجمه شخصی خود از واژگان» هستیم.

جالب است بدانید که متمایز کردن تعریف گیک و نرد، آنقدر دشوار بوده است که آمده‌اند با تحلیل 2.6 میلیون توییت در سال 2013 و بررسی همراهی کلمات کلیدی آنها با واژه‌های گیک و نرد، یک تعریف اجتماعی «طیفی» از گیک و نرد ارائه کرده‌اند!

این تعریف اجتماعی، با تعریف شخصی من تفاوت بسیار داشت. بر این اساس:

گردآوردندگان مجموعه‌ها بیشتر گیک هستند. زمینه‌های مطالعاتی دانشگاهی مثل ریاضی، تاریخ، فیزیک و زیست‌شناسی و علوم اعصاب، بیشتر چیزها «نرد»گونه هستند. در زمینه سرگرمی، گیک‌ها بیشتر به دنبال اسباب‌بازی‌ها و ماگنا هستند و نردها بیشتر به دنبال ژیزهایی مثل شطرنج و سودوکو. نردها کتاب می‌خوانند و گیک‌ها کتاب‌های الکترونیک.

نتیجه اینکه: گیک‌ها بیشتر دلبسته اشیا هستند و نردها بیشتر به دنبال ایده‌ها هستند. گیک‌ها بیشتر فن امورات مختلف هستند و به دنبال گردآوری اشیای مربوط به زمینه مورد علاقه خود هستند، در حالی که نردها بیشتر با تخیلات و ایده‌های خود بازی می‌کنند.

همین تعریف اجتماعی هم راست‌اش چون تنها بر پایه بررسی کاربران شبکه اجتماعی توییتر، بنا نهاده شده است، تعریف قاطعی نیست.


خب، دست آخر وقتی ما سر گیک نامیدن و یا نرد نامیدن کسی در یک زمینه به خصوص، اختلاف پیدا می‌کنیم، مشکل خاصی ایجاد نمی‌شود. اما تصور کنید وقتی که ما در زمان انتخاب‌های حساس و قضاوت‌های مهم، تعریف بسیار متفاوتی از واژه‌ها داشته باشیم.

و شوربختانه خیلی از ماها، اصلا تعریف و مطالعه‌ای از اصطلاحات هم نداریم.

همین دو سه روز پیش، یکی از ستاره‌های زن سینمای ایران مجبور شد، تعریف خاص خود را از یک واژه، ارائه بدهد. اما تعریف همین واژه، برای عده‌ دیگری از مردم در ایران، کاملا چیز متفاوتی بود.

با گذشت سال‌ها و نظاره صدها مورد از مناقشه‌های عقیدتی مطرح شده در روزنامه‌ها، کتاب‌ها، فضای وب و نیز کف جامعه، با خود می‌اندیشم، که بسیاری از اینها بابت این بوده که واقعا ما در تکاپوی ارائه تعریف مشروح خود از بسیاری از اصطلاحات و کلمات نبوده‌ایم. پس بسیاری از کلمات مقدس ما، برای برخی دیگر جز دشنامی مسلم ، انحرافی زشت یا خرافه‌ای پوچ، چیزی دیگری نبوده‌اند.

آیا زمانی می‌توانیم فرهنگ‌نامه اجتماعی خود را بنویسیم؟!


بد نیست، به این اینوگرافی در مورد تفاوت نردها و گیک‌ها توجه کنید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بهترین سایت‌ها برای پیدا کردن کتاب‌هایی که با سلیقه شما جور هستند

آیا می‌خواهید از مطالعه کتاب لذت ببرید؟ در اینجا سایت‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که کتاب‌هایی خوبی بر مبنای مطالعات لذت‌بخش قبلی به شما توصیه می‌کنند.هیچ چیز دلهره آورتر از رفتن به یک کتابفروشی بدون فهرست خرید نیست. شما کلی وقت…

آیا چهره‌های مشهور، فرازمینی و بیگانه هستند؟! چرا چنین چیزهایی در شبکه‌های اجتماعی رواج می‌یابد +…

امروز صبح دوست گرانقدری ویدئویی از آنجلینا جولی را از یک صفحه اینستاگرام برای من فرستاد. در این ویدیو که ظاهرا از یک مصاحبه او انتخاب شده بود، روی چشم‌های او زوم می‌شد و این نکته القا می‌شد که چشمان او غیرطبیعی هستند و قرنیه و عنبیه او…

هنرمندی با این تصاویر جالب پیش چشم ما مجسم کرده که اگر 10 بنای تاریخی و اسطوره‌ای معروف، سالم و…

یکی از جالب‌ترین چیز‌ها در مورد مطالعه تاریخ، یادگیری چیز‌های شگفت‌انگیزی است که نیاکان ما ایجاد کرده‌اند. اما برخی از یادگارهای آنها از بین رفته‌اند و فقط ویرانه‌های آنها باقی هستند و در مواردی همین ویرانه‌ها هم نیستند و فقط توصیف‌های متنی…

کودکی که از کتابخانه عمومی شهر می‌خواستند بیرون بیندازندش، اما فضانورد شد!

دو برادر به نام‌ها رونالد (چپ) و کارل مک نیر (راست) با 10 ماه اختلاف در جنوب جدا شده به دنیا آمدند. این دو در دوران کودکی تا بزرگسالی جدایی‌ناپذیر بودند.در سال 1959، رونالد مک نیر 9 ساله به یک کتابخانه عمومی در لیک سیتی در کارولینای…

سلاح‌های مخفی و شگفت‌انگیز آلمان نازی در طی جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم، آلمان نازی سرمایه گذاری زیادی در تحقیق و توسعه تسلیحات مخفی انجام داد تا بتواند بر دشمنان خود برتری یابد. برخی از برجسته ترین سلاح های مخفی که توسط آلمانی ها ساخته شده اند عبارتند از:موشک V-2: V-2 اولین موشک…

تاریخچه جذاب تلفن‌های خودرو با مرور عکس‌های قدیمی دهه 1940 تا 1980

ماشین و تلفن، زمانی دو اختراع پیشگامانه بودند. جالب است که این دو تنها یک دهه از یکدیگر جدا بودند. خودرو و تلفن به ترتیب در سال‌های 1885 و 1875 اختراع شده بودند. اما اگر فیلم‌های قدیمی را دیده باشید می‌دانید که خیلی‌ها پیش‌تر از موبایل‌های…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
2 نظرات
  1. راستین می گوید

    من یک چیز رو هیچ وقت توی دعواهای فمینیستی (و حرف های این خانم علیدوستی) نفهمیدم، اونم اینکه چرا باید نقش های تکاملی که توی چندین هزار سال گذشته برای زندگی اجتماعی زن و مرد تعریف شده رو باید در برابرش طاغی بازی در بیاریم؟
    این یخورده بنظر میرسه که یک طاغی گری سطحیه.
    انتخاب های تکاملی روی محسابات دقیقی استوار هستند، در واقع بهترین انتخاب برای اون موجود هستند. این کاری بیهوده است و هیچ پیشرفتی هیچ وقت نخواهد داشت که بیایم و بر علیه این نقش ها که تابحال بدرستی کار خودشون رو کردن، طغیان کنیم. (دکتر شما که رددیتی هستید یه سرچ کن:game theory)

  2. حسن می گوید

    سلام
    از نگاه بنده گیک ها در دنیای دیجیتال و ابزار دیجیتال سیر میکنند اما نرد ها در دنیای علم و مسائل علمی، این رو با سابقه ی 20 ساله در مشاهده ی فیلم های زبان اصلی و ارتباطات با نیتیوها عرض میکنم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5