وقتی حاکمان شعر می‌گویند: استالین – موسولینی – مائو

0

شعر، هنری ناب توام با ظرافت و احساس است، از این روی قابل تصور نیست که هنر محبوب ستمگران و ابزاری برای تجلیل خشونت باشد.

اما از عهد قدیم تا عصر نو بسیاری از دیکتاتورها برای آرامش پیدا کردن، احساس صمیمیت و دستیابی به شکوه و جلال، به شعر روی آورده اند و آثار آن ها ما را از ماهیت قدرت، جاذبه همیشگی شعر برای حاکمان مستبد و خطراتی که تعبیر اشعار آنان دربردارد، آگاه می سازد.

نمونه بارز ستمگران شاعر، نرون، امپراتور روم ( ۶۸-۳۷میلادی) است. مردی خودشیفته و متظاهر که حکومت بی کفایت او آینه هنر بی مایه اش بود.

به نقل از تاسیتوس و سوتونیوس دو مورخ رومی نوشته شده است که رومی ها به اندازه سیاست های نرون از اشعارش هم عذاب می کشیدند. این گونه به سخره گرفتن را می شود به عنوان یک انتقاد کینه توزانه در نظرگرفت اما پرسش های نگران کننده ای را هم مطرح می کند: “اگر شعر حاکمان ستمگر از ارزش هنری برخوردار بود می توانست از بار جنایات آن ها کم کند و یا از سویی دیگر می توان کیفیت شعرآن ها را بی طرفانه مورد قضاوت قرار داد؟”

همان گونه که اولریخ گوتر، استاد و پژوهشگر در کتاب تازه انتشار یافته خود تحت نام “دیکتاتورها شعر می نویسند” به آن اشاره کرده است، دوران حکومت نرون در مقایسه با سزار و اگوستوس کمتر با خون ریزی همراه بود و گرچه نرون دارای بلند پروازی های نظامی نبود اما مرتکب اعمال شنیع زیادی شد.

تصویری که از نرون در ذهن ما نقش بسته حاکم مستبد رقت انگیزی است که با لباس هنرپیشه ها، آواز تسخیر تروای را سرمی دهد در حالی که شهر رم در آتش سوزی با خاک یکسان شده است. سوتونیوس، مورخ رومی به نقل از نرون می نویسد که “دیدن زیبایی شعله های آتش لذت بخش است.”نرون به نمایش علاقه داشت و در سفر به یونان در مسابقه شعر و آواز و نواختن ساز شرکت کرد. او هم چنین در مسابقه ارابه رانی شرکت کرد و با وجود این که از ارابه ده اسبی خود پایین افتاد ولی داوران از ترسشان او را برنده اعلام کردند و نرون دستور داد که مجسمه برندگان قبلی برداشته شوند و با جایزه اش به رم بازگشت.

تصویر چنین شاعر خود بزرگ بینی که دنیا را از دید متوهم خود ترسیم می کند، الهام بخش هنرمندانی چون مارکیزدوساد و هنریک سینکیویچ برنده جایزه ادبی نوبل شد. داستان بلند هنریک “کجا می روی” که در سال ۱۸۹۶ نوشته شد بعدها به صورت یک فیلم رنگی نمادین با شرکت پیتر یوستینف ساخته شد.

نرون حتی برای اجرای آخرین نمایش که خودکشی نافرجامش بود با این جمله خداحافظی تمرین می کرد: “چه هنرمندی با من می‌میرد.”

اشعار موسولینی بیش از حد احساساتی و کسل کننده بود.

قدرت جادویی کلام در گفتار

حدود دو هزارسال بعد یک گروه از شعرای ایتالیایی با نگرشی نرون وار به ستایش نابودی پرداختند.

“اجازه دهید هنرشکوفا شود هرچند جهان از بین می رود” یکی از شعارهای پیروان مکتب فوتوریست “آینده گرایی” بود که توسط فیلیپو توماسو مارینتی، شاعر و نویسنده ایتالیایی در ایتالیا بنا نهاده شد. از نظر او جنگ “تنها درمان جهان” بود.

مارینتی خواستار صنعتگرایی و نظامی گری زبان در “شعر بنیانی” از زبان شاعری خشن بود که در آغاز کار با بی رحمی به نابودی قواعد دستوری زبان بپردازد. فوتوریست ها تحت تاثیر گابریل دانونزیو، شاعرشناخته شده ایتالیا بودند که برای مدت کوتاهی “دیکتاتوری شاعرانه” خود را در سال ۱۹۱۹ تشکیل داد که الهام بخش موسولینی برای به دست گرفتن قدرت سه سال پس از آن بود.

موسولینی با وجود اشتیاقی که به “پیوند عارفانه شاعر و مردم” مورد نظر گابریل دانونزیو نشان می داد، اشعارش بیش از حد احساساتی و کسل کننده بودند.

در بلند پروازی های ادبی او نوعی خودنمایی دیده می شد. ریچارد بس ورث، نویسنده زندگی نامه موسولینی می نویسد که هنگام دیدار با شخصیت های مهم، او آثار شاعران برجسته را برای جلب توجه به روی میرکارش به نمایش می گذاشت. آخرین شعرهای موسولینی به دور از ایده آلیسم سوسیالیستی دوران جوانی اش منعکس کننده انزوای او بود. او در این شعرها از سقوط ژاکوبنیسم متاسف است و آرزومندانه انقلاب را پیش بینی می کند. دیکتاتورها گریزی ندارند به جز آن که دامنه ناامیدی های هنری خود را به سیاست بکشانند.

هیتلر که به “قدرت جادویی کلام در گفتار” در مقابل آن چه او “غلیان ادبیات پرشور زیبایی شناسی” اعتقاد اشت، یک بار خودرا یک وینی بوهمیایی( Bo-himian) تصور کرده بود.

گوبلز که هنر تبلیغاتی را ترجیح می داد داستان بلندی نوشت که در آن رگه هایی از تاثیر اکسپرسیونیسم دیده می شد و پل پت، رهبر کامبوج که در پاریس تحصیل کرده بود به اشعار سمبولیک ورلن علاقه داشت. مارکسیسم روسیه موجی از جنبش های زیبایی شناسی را در پی داشت اما استالین، رهبر خودکامه اتحاد جماهیر شوروی با سبکی کاملا محافظه کارانه شعر می نوشت.

استالین جوان به زبان مادری اش، گرجی شعر می سرود. زبان گرجی در مدرسه مذهبی کلیسای ارتدوکسی که او در آن آموزش می دید، ممنوع بود. شعر استالین دارای مشخصه های رمانتیسم، از شاعری سرکش بود. به گفته یوگنی دبرنکو، استاد مطالعات روسی، شعر استالین تقلیدی زیرکانه، عاری از هرگونه نگاه طنزآلود به خود و شوق و شور زیاده از حد است که آن را بیشتر شبیه به شعر زینتی و سطحی می کند.

بعضی از منتقدان استالین که نویسندگان زندگینامه او هستند اشعار او را تحسین می کنند

شعر استالین طبیعت گرایی کلیشه ای دارد :

زیرباغچه درآسمان نیلگون صدای چهچهه بلبل طنین اندازاست

همان طور که روح از جنگل تاریک شب زجرمی کشد

و این شعر که صادقانه اما عاری از پختگی است:

با اطمینان بدانید

اگر ستم دیده ای را برزمین بزنید

با بارقه ای از امید

برای رسیدن به کوه خلوص

دوباره تلاش خواهد کرد

در مجموعه “در این سرزمین” (۱۸۹۵) یک هنرمند برای توده ها از موسیقی می گوید:

صدا، ضربان قلب انسان های بسیاری شد که به سنگ بدل شده بودند

صدا روشنی فکرانسان های بسیاری شد که به نهایت تاریکی فرورفته بودند

اما توده ها، پیامبری را که برای رهایی شان آمده بود، نمی شناختند: توده ها به اوظرفی از سم دادند تا بنوشد.”

استالین سپس در قسمت های آخر شعر به صورت یک خواننده در می آید و “از سرنوشت تلخ دهقانان اشک از چشمانش سرازیرمی شود”. او با آینده نگری می گوید: “در قلب هر گرجی بنای یادبودی از آن خود خواهد ساخت”.

اشعار استالین به طور ناشناس در بسیاری از نشریات ادبی معتبر گرجستان انتشاریافت و به عنوان نمونه ای از ادبیات کلاسیک گرجستان در نظر گرفته شد.

در واقع حتی بعضی از منتقدان استالین که نویسندگان زندگینامه او هستند اشعار او را تحسین می کنند. سیمون سباگ مونته فیوره اشعار او را چنین توصیف می کند: “زیبایی این شعرها در آهنگ و زبان آن است،” که در ترجمه آشکار نمی شود و رابرت سروایس معتقد است که اشعار او “از بی آلایش زبانی برخوردار است که همه آن را درک می کنند”.

زیبایی ظاهر و مفهوم دلاوری در شعر او نشان می دهد که استالین سعی دارد واقع گرایی سوسیالیستی را در مقابل مدرنیسم آوانگارد تجربی، قرار دهد.

وارث معنوی استالین، یوری آندروپف ،بوروکراسی و رمانتیسم هر دو را با هم به ارث برده بود. او در سمت رییس سازمان کا گ ب مخالفان را سرکوب می کرد و در مهارکردن انقلاب های مجارستان و چکسلواکی نقش داشت ولی در نامه به همسرش اشعار عاشقانه می نوشت

قلم و شمشیر

وارث معنوی استالین، یوری آندروپف، بوروکراسی و رمانتیسم هر دو را هم به ارث برده بود. او در سمت رییس سازمان کا گ ب مخالفان را سرکوب می کرد و در مهارکردن انقلاب های مجارستان و چکسلواکی نقش مهمی داشت ولی در نامه به همسرش اشعار عاشقانه می نوشت.( توانایی تقسیم بندی یکی از ویژه گی های دیکتاتورهای خلاق است)

حمید اسماعیل اف، شاعر ازبک خاطره ای از یک مورد شوخی او می نویسد که دارای نکات جالبی است .این شاعر می گوید که یکی از نویسندگان سخنرانی های یوری آندروپف برایش کارت تبریک تولدی فرستاد که در آن به شوخی از فسادی که قدرت به همراه دارد، نوشته بود و یوری آندروپف در پاسخ به او این شعر تکان دهنده را سرود:

روزی تبهکاری از نهانش برآمد

که قدرت باعث فساد انسان ها می شود

سالهاست اندیشمندان این گفته را تکرار می کنند

افسوس بی آن که بدانند

بیشتر این مردمان هستند که قدرت را به فساد می کشانند

یکی دیگر از مریدان استالین، کیم ایل سونگ، رهبر کره شمالی بود که می گویند نویسنده نمایشنامه های انقلابی بوده است.

در سال ۱۹۹۲ کیم ایل سونگ شعری برای پسرش یونگ ایل نوشت به این مضمون:

می تواند پنجاهمین سال تولد ستاره درخشان به این زودی فرا رسیده باشد

او که برای تمامی قدرت قلم و شمشیرش

با وفاداری اش در فکرستایش می شود

واین فریاد شادمانی است که زمین و عرش را به لرزه در می آورد

آخرین شعری که مائو قبل از انقلاب فرهنگی سرود، توفانی را که در راه بود پیش بینی کرده بود: “نگاه کنید که دنیا چه گونه زیرو رو می شود”

کیم پدر “خورشید ملت به شمار میرفت” همان گونه که مائو تسه دونگ “نماد شمشیر و قلم” را بر پایه وحدت میان توانائی فرهنگی (ون) و دلاوری نظامی(وو) شایسته یک رهبر می دانست.

مائو خواهان حفظ بعضی از سنت های امپراتوری بود که از نظر او مناسب بود ولی می خواست از آن فراتر برود و در شعری که در سال ۱۹۳۶ سرود به این موضوع اشاره کرده که تعداد کمی از امپراتورها از خود اثر ادبی برجای گذاشته اند و نوشته است: “در واقع مردان بزرگ تنها به این دوره خواهند نگریست.”

شعر مائو در فرم بنا بر اصول پذیرفته شده ولی در محتوی به سبک کلاسیک سروده شده که او به عنوان یک سنت دیرینه با آن مخالفت می کرد. او گرچه به رغم تلاشش برای نابودی چهارگانه سنت های (فرهنگ، آداب، عادات و عقاید) به سبک قدیم شعر می سرود با وجود این که این سبک به عنوان سبک نخبه گان منسوخ اعلام شده بود.

مائو به سردبیر یک مجله گفته بود: “می ترسم که چنین اشتباهاتی باعث انحراف جوانان شود” اما سلیقه شخصی خود را کماکان حفظ می کرد با وجود ممنوعیتی که اعلام شده بود.

مائو با تصویر، شعر را پربار می ساخت: “تپه های غلطان،آبی دریا، خون خورشید درحال مرگ،” و مضامین کلاسیک: “دنیای انسان بی ثبات است،دریا به مزارع شاهتوت تبدیل می شوند” و توصیه عملگرایی: “فداکاری های تلخ موجب تقویت عزم دلاورانه می شود” و هم چنین مضامین تبلیغاتی مثل: “دختران چین آرزوهای بزرگ در سردارند، آن ها آرایه رزمی خود ونه لباس های ابریشمی را دوست دارند.”

در سال ۱۹۶۶ گارد سرخ به کتاب کوچک سرخ خود مجموعه ای از ۲۵ شعررا که به مائو نسبت می دادند، ضمیمه کرد. این اشعار باعث اشتیاق به سبک قدیمی شعر از سوی کسانی شد که مصمم به نابودی تمام نشانه های فئودالیسم بودند. آخرین شعری که مائو قبل از انقلاب فرهنگی سرود، توفانی را که در راه بود پیش بینی کرده بود: “نگاه کنید که دنیا چه گونه زیرو رو می شود”.

سانسور و خلاقیت

شعر به عنوان مدرک به دادگاه بین المللی جنایی هم ارائه شده است. اشعار رادوان کارادیج که به “قصاب بوسنی” شهرت داشت و در این دادگاه به ارتکاب جنایات جنگی محکوم شد.

در یک مستند بی بی سی، دیدار کارادیچ با ادوارد لیمونف، شاعر ملی گرای روسی نشان داده می شود. او شعری را می خواند که در آن خون و خونریزی سارایوو پیش بینی شده بود. در همین حال لیمونف به پائین دره شلیک می کند.

کارادیج ادعا می کرد که در یکی از اشعارش در سال ۱۹۷۱، جنگ را در سارایوو در این چند سطر پیش بینی کرده بود:

شهرمانند عود می سوزد ووجدان ما در دود آن به صدا در می آید

میدانم که همه این ها برای آماده کردن فریاد است

آن فلزات سیاه در گاراژبرای ما چه به ارمغان خواهند آورد؟

بر اساس قانون بین الملل پی بردن به نقشه قبلی متهم برای ارتکاب جرم ضروری است. بنا به گفته اسلووج ژیژک، کارادیج شخصیت اصلی در ترکیب “نظامی شاعرانه بشمار می آمد که انعکاس صدای ملی گرایی بود”.

در این مجموعه به ویژه می توان از شعر “خشم کوهستان” سروده سال ۱۸۴۷ نام برد که در آن نوشته شده که “ریختن خون مسلمانان مانند غسل تعمید ملت صرب است.” این قلم فرسایی دعوت به نسل کشی است که در قالب متافور تمثیلی به کاربرده شده است یعنی “پاک سازی یک ملت از طریق پاکسازی قومی”. خواننده این شعرها باید از خطراشتباه گرفتن شخصیت شاعر به جای شخصیت واقعی او، پرهیز کنند.

در سال ۲۰۱۰ بن لادن خطاب به یکی از معاونان خود، بعد از دادن جزئیات یک طرح مهم نوشت که اگر در میان برادران کسی در باره اوزان شعراطلاعاتی دارد مرا مطلع کند و اگر کتابی در مورد اوزان عروضی دارد برایم ارسال کنید

در یورش به منزل بن لادن در سال ۲۰۱۱ بسیاری از روزنامه نگاران رسانه ها به کتابخانه او اشاره کردند که در آن کتابی دیده نمی شد، اما این مسئله را نادیده گرفتند که او به شعرعلاقه زیادی داشت. در سال ۲۰۱۰ بن لادن خطاب به یکی از معاونان خود، بعد از دادن جزئیات یک طرح مهم نوشت که اگر در میان برادران کسی درباره اوزان شعر اطلاعاتی دارد مرا مطلع کند و اگر کتابی در مورد اوزان عروضی دارد برایم ارسال کنید. بن لادن یکی از برجسته ترین شاعران جهادی ها بود و از دلایل مقام بالای او فصاحت و بلاغت زبان کلاسیکش بود.

زرقاوی، رهبر القاعده در عراق هم به عنوان قصاب و هم کسی که زیاد گریه می کند، شهرت داشت. این ارتباط بین بی رحمی و احساساتی بودن، هر دو از میل به قدرت و جلب ترحم سرچشمه می گیرد.

ایمن ظواهری، رهبر کنونی شبکه القاعده نیز شعر می نویسد و ابوبکر بغدادی رهبر گروه موسوم به دولت اسلامی تز دکترای خود را در مورد یک شعر مذهبی نوشته است.

یکی از رهبران مستبدی که تا آخرین ساعات عمر خود شعر می سرود، صدام حسین بود. شعری که در سال ۲۰۱۳ در زندان نوشت با بی دقتی به زبان عامیانه سروده شده است: “تونسیم آرامش بخشی،روح من ازتو تازه می شود، حزب بعث مانند شاخه ای سبز می شود.” صدام که دوست داشت کلاشنیکف به دست در مقابل دوربین قرار بگیرد، در این شعر خصوصیت همیشگی سازش ناپذیری خود را نشان می دهد و می نویسد: “اینجا سینه ما برای دریدن گرگ ها بازاست.”

جالب اینجاست که میخائیل کلاشنیکف مخترع این اسلحه هم می خواست شاعر شود. و آن گونه که ویلیام اچ ادن در یادنامه هیتلر پس از مرگش می نویسد: “شعری که او خلق کرد به سادگی قابل درک بود.”

منبع: bbc


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تراژدی ایگناتس زملوایس: پزشکی که پیشگام شستن دست ها بود

نزدیک به ۱۵۰ سال از اقدامات پیشگامانه لوئی پاستور و رابرت کخ می‌گذرد که به پایه‌گذاری نظریه میکروب بیماری کمک کرده است. با این حال، متقاعد کردن ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی برای جدی گرفتن شستن دست‌ها هنوز یک چالش است. مراکز کنترل و…

عکس‌های پراکنده جالب که دقایقی شما را سرگرم خواهند کرد

این ساعت آفتابی زمان را به صورت دیجیتالی نشان می‌دهدکریم عبدالجبار و مربی جان وودن : هرگز فراموش نکنید که چه کسی به شما کمک کرده و باعث پیشرفت شما شده.فقط به دقت نگاه کنیدآتش نشانان آمریکایی در حال خاموش کردن آتش در…

چگونه از نشخوار فکری یعنی زیاد فکر کردن به چیزی تنش‌زا، رهایی پیدا کنیم؟

بعضی‌ها درگیر یک نوع نشخوار فکری می‌شوند. مثلا خاطرات بد گذشته، از دوران کودکی یا رابطه بد با شریک زندگی سابقشان را مرتب ناخواسته به هر بهانه‌ای مرور می‌کنند یا در مورد یک کار جزئی که می‌دانند انجام دادنش سخت نیست و از عهده‌اش برمی‌آیند،…

تخیل: تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی از زمین بازدید می‌کرد و در اینستاگرام پست به سبک…

ما نمی‌دانیم که هیچ وقت بیگانگانی که می‌گویند اینقدر وجودشان محتمل است، از زمین بازدید خواهند کرد یا آیا آشکارا رخ خواهند نمود یا نه.فعلا در حد داستان‌های علمی تخیلی به قضیه نگاه می‌کنیم.اما تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی…

مجموعه باور نکردنی از عکس‌های تاریخی که توسط عکاسان آنها امضا و حاشیه‌نویسی شده

عکس بالا عکس اتاق موقعیت اضطراری است که توسط جو بایدن امضا شده است . لحظات پرتنش عملیات نپتون نیزه را نشان می‌دهد که نیرو‌های دریایی ایالات متحده به محوطه اسامه بن لادن یورش بردند. امضا کرد: ایمان را حفظ کن!مجموعه‌ای از عکس‌هایی که…

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5