برای جاودانگیِ عباس کیارستمی: خوش به‌حال دوست، که تو به خانه‌اش رسیدی!

16

فرانک مجیدی: ماجرای رفتن عباس کیارستمی ، آن‌قدر ناگهانی و غم‌انگیز است که به خیال بیشتر می‌مانَد تا واقعیت. خیلی دستی‌دستی و ساده، در میان بهتِ ما و باور به وعده‌های خوش پزشکان، خبرش به تیزیِ چاقو در قلب سینمادوستانِ ایرانی نشست. وقتی آماده‌ی فاجعه نباشی، نوشتن اوصافش سخت‌ترین کار دنیا می‌شود.

وقتی به کیارستمی فکر می‌کنیم، بیش و پیش از هر چیز، ماجرای به‌یادماندنیِ «طعم گیلاس» برای‌مان زنده می‌شود. در سال 1997، او با جایزه‌ی نخل طلای‌ش، راه را برای جهانی شدن بسیاری از هنرمندان خوش‌قریحه‌ی ایرانی گشود. اما این، ثمره‌ی 27 فیلم کوتاه و بلندی بود که پیش از آن ساخته بود. او با فیلم‌های کوتاه برای کودکان شروع کرد و نگاهی به کارنامه‌اش، وسواسِ او را به احترام به حال و هوا و دغدغه‌های‌ش نشان می‌دهد. اولین فیلم بلند کیارستمی با تهیه‌کنندگی «بهمن فرمان‌آرا»، در سال 1356 ساخته شد. داستان رشوه گرفتن دردسرساز یک کارمند اداره دارایی که سرشناس‌ترین بازیگرش، «شهره آغداشلو» بود. بعد از آن، او دوباره به سمت ساخت فیلم‌های کوتاه رفت و در همان سال، دو اثر به همین ترتیب ساخت. این روند، تا سال 1361 ادامه داشت و در سال 1362، کیارستمی خود را در مستندسازی آزمود. در سال 1365، خیلی از ما پیش از طعم گیلاس، نگران دفتر مشق حسن شدیم و همراه دوست مهربانی شدیم که برای جلوگیری از شماتت شدن حسن توسط معلم، راه ناپیدای خانه‌ی دوست را پیش گرفت. در حقیقت، موفقیت جهانی کیارستمی از «خانه دوست کجاست؟» آغاز شد و چندین جایزه‌ی معتبر بین‌المللی را برای‌ش به ارمغان آورد. «کلوزآپ»، ادامه‌ی موفقیت‌های او بود و با فیلم «زندگی و دیگر هیچ»، مجددا توجهات جهانی به سوی کیارستمی جلب شد. او دیگر یک نام در خور ستایش میان کارگردانان مطرح جهان شده‌بود.

IMG_20160705_183544

کیارستمی (نفر دوم از سمت راست) در مراسم تدفین فروغ فرخ‌زاد

شهرت او باعث شد که در سال 1374، در کنار 40 کارگردان معتبر از جمله «میشائیل هانکه»، «تئو آنجلوپولوس»،«اسپایک لی»، «کلود للوش»، «ژانگ ییمو» و «دیوید لینچ»، فیلم کوتاهی بسازد که در کنار 40 ساخته‌ی کارگردانان دیگر، در فیلم «لومیر و شرکا» به نمایش درآید.

IMG_20160705_220825

از راست: علیرضا شجاع‌نوری، عباس کیارستمی، پوران درخشنده، رخشان بنی‌اعتماد، تهمینه میلانی و باران کوثری

کیارستمی بعد از ساخت فیلم کوتاه «تولد نور»، به سراغ «طعم گیلاس» رفت که به یادماندنی‌ترین افتخارات سینمای ایران را با آن کسب نمود. تایم در سال 2009، این فیلم را جزو ده اثر برتر تاریخ جشنواره‌ی کن نامید. درباره‌ی این فیلم، چند سال قبل پست مفصلی نوشته‌ام که می‌توانید این‌جا بخوانید. موفقیت او در «باد ما را خواهد برد» ادامه یافت و سازمان ملل، ساخت مستندی درباره‌ی آفریقا با نام «ای بی سی آفریقا» را به او سپرد. فیلم‌های بعدی او، مانند «ده»، «10 روی ده» و «شیرین»، ادامه‌ی اعتباری بودند که او اتفاقی کسب نکرده بود. «کپی برابر اصل»، در سال 1389 بین‌المللی‌ترین کار او، با جلوی دوربین بردن چهره‌های معروف سینمای جهان، از جمله «ژولیت بینوش» بود. عباس کیارستمی، آن‌قدر وزن و اعتبار داشت که بینوش، با افتخار بازی برای فیلم او را بپذیرد و به ایران هم سفری کند. سال 1391، او آخرین فیلم مطرح‌ش را ساخت: «مثل یک عاشق» که در ژاپن ساخته‌شد.

Screenshot_2016-07-05-22-10-18~2

کیارستمی، ژولیت بینوش را به یک دیزی‌سرا در تهران برده‌است.

عباس کیارستمی اما، فقط یک فیلم‌ساز نبود. او در معماری و موسیقی هم تجربه‌هایی داشت و شعر می‌گفت و می‌نوشت. او نمونه‌ای تحسین برانگیز از انسان‌هایی است که تنها در یک بُعد، رشد نمی‌کنند و مساحتِ زندگی را پربار می‌سازند. کیارستمی از روی دستِ دیگری و با تأثیر از آن یکی، فیلم نمی‌ساخت. فیلم‌های‌ش عناصری داشتند که مختص خود او بودند و حال و هوای خوب دست‌اول بودن، داشتند. او انسانِ زندگی و دوستی بود. زندگی را چنان عاشقانه دوست داشت که ستایش‌ش بر آن، هرگز رنگ تصنع و ریا نمی‌گرفت. «مارتین اسکورسیزی» درباره‌ی او گفت: «او یک جنتلمن حقیقی، و به واقع، یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان بود. من 10، 15 سالی می‌شود که کیارستمی را می‌شناسم. او آرام، جذاب، ملایم، سخنور و بسیار هوشیار بود. فکر نمی‌کنم او چیزی را در زندگی‌اش جا انداخته باشد. این‌ها راه‌هایی است که اندک کسانی موفق به گذشتن از آن می‌شوند و من بسیار خوشوقتم که این عده، توانسته‌اند چنین کنند.»

7f86579daec6453f83ed0ebdddccd269_18

سال 1997. در کنار کاترین دنوو و کوجی یاکوشو، بازیگر فیلم Unagi که به نمایندگی از کارگردان فیلم، نخل طلای مشترک بهترین فیلم را دریافت کرده‌است.

 


من بارها درباره‌ی فقدان هنرمندان و افراد بزرگ جهان، در «یک پزشک» نوشته‌ام. اما این پست، یکی از سخت‌ترینِ آن‌هاست. برای من، پس از «علی حاتمی»، بزرگ‌ترین نام در میان کارگردانان ایرانی، «عباس کیارستمی» است. نوشتن با افعال ماضی، برای مردی که صلح و دوستی و زندگی را می‌ستود، سخت‌ است. به سختی تلاش برای نفس کشیدن با بغضی سنگین. تقریباً هیچ‌کدام از ما هنوز نمی‌دانیم واقعاً چه شد که کیارستمیِ بزرگ رفت. عده‌ای می‌گویند سرطان و عده‌ای آن را به یک پولیپ ساده‌ی روده نسبت می‌دهند که داستان‌ش مدام پیچیده‌تر شد. هنوز هم به قطع، نمی‌شود گفت کدام‌یک و یا اصلا یکی از آن‌ها، ماجرای تلخ را رقم زده یا نه. روزی که عکس او را روی تخت بیمارستان دیدم که وزیر بهداشت، دکتر هاشمی، به دیدارش رفته، تنم لرزید. کیارستمی ساکت و با آن لبخند ملایم، وزن زیادی از دست داده بود. مثل علامت بدی که باید برای‌ش حاضر باشیم، اما دل‌مان نمی خواهد به این گزینه‌ی سرد فکر کنیم. هنوز هم کسی درست و معقول، توضیح نداده چه شد که این‌قدر بیماری‌ کیارستمی پیچیده شد، ممنوع‌الملاقات گردید، به کما رفت، به هوش آمد و ترجیح داد ادامه‌ی درمان را در فرانسه پِی بگیرد. اصلا بدن او، توان این سفر طولانی را داشت؟

و خب، علی‌رغم پاسخ مصلحت‌اندیشانه‌ی آقای «مجید مجیدی»، این چرای تلخ، ابدی می‌شود که کیارستمی سال‌ها در کشور خودش فیلم نساخت. چون او انسان آرامی بود، دلیل نمی‌شود که حالا توجیهات دلخواه‌مان را از زبان او بیان کنیم. کیارستمی در دوره‌ای سینمای ایران را جهانی کرد که خیلی‌ها از آن دوره به بعد، شروع به ساختن کلمات و ترکیبات تازه کردند. بعضی گفتند جایزه‌ی او آب سردی بر پیکره‌ی ایران است (درست با همین عبارت!)، برخی هم امروز جایزه‌ی سینمایی یک هنرمند ایرانی را حاصل سیاه‌نمایی، زد و بند و تبلیغات جن/ صی خاص می‌انگارند.

092a0b81b6a04618a9e8aa04bc46c4ec_18

جشنواره‌ی فیلم مراکش، در کنار مارتین اسکورسیزی در سال 2005

یک نمونه‌ی مخالفت علنی، فیلم از رو ساخته‌ی «ابراهیم حاتمی‌کیا» از «بعداز ظهر سگی» است. در میان شعارها، یک کارگردان عینک‌آفتابی‌زده‌ی فرانسه‌رو هم در جمع گروگان‌ها بچپانیم تا یک ناسزای هنریِ خوب شود. «مسعود فراستی» تسلیتی نوشته که بیشترش تمجید از نقدهای همیشه ناراضیِ خود اوست و از زبان کیارستمی‌ای که نیست، می‌گوید او از آن‌ها تشکر می‌کرد و بهرحال لابد بابت همین، شخصِ عباس کیارستمی را دوست داشت اما فیلم‌های‌ش را نه… به این ترتیب، همه کیارستمی را دوست داشتند، اما اسم‌ش را نمی‌بردند و کارهای‌ش را پخش نمی‌کردند. هیچوقت برای یک تعارف هم شده، تقدیری دمِ دستی بابت بیش از 4 دهه فیلم‌سازی‌اش از او نشد. همه او را دوست دارند، اما خبر فوت او در بخش‌های خبری ایران با سرعت تمام‌تر جمع و جور می‌شود و لابد چقدر خوب بود اگر می‌شد که اصلاً نامی از او نبُرد.

بله. این‌ها دقیقاً موضعِ مخالف مصلحت‌اندیشی کردن و داشتن کاراکتر «خب، حالا که گذشته، بیایم با هم دوست باشیم» است. چون کیارستمی در وطن خودش، به آن قدری که استحقاق‌ش را داشت، نرسید و سکوت، عین دفاع از موضع‌های پرعقده در برابر کیارستمی‌های فردای سینمای ماست. به باورم، تمامِ سینما، درباره‌ی عشق، دوستی، ستایش زیبایی‌های جهان و انسانیت است. سینما در بند سفارشات، سلیقه‌ها، سیاست‌ها، خوشامد عده‌ای قلیل و حسادت‌ها نمی‌گنجد. اگر چنین بود، مدت‌ها قبل، مردم از آن روی گردانده بودند. کیارستمی آمد و فیلم ساخت، تا سینما، سینما بماند. ما او را از دست داده‌ایم و فقدان‌ها همیشه سخت‌اند، اما قلبم تنها به این تسکین می‌یابد که تا روح آثار او باقی است، سینما وجود خواهد داشت و کیارستمی هم خواهد ماند. آدمی که راه خانه‌ی دوست را بلد است، هیچ‌وقت در قلب کسانی که دوستش دارند، گم نمی‌شود!


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چند بار می توانید یک تکه کاغذ را از وسط تا کنید؟

به راحتی می‌توان یک تکه کاغذ را یک، دو بار یا حتی سه یا چهار بار از وسط تا کرد. اما بیشترین تعداد دفعاتی که یک تکه کاغذ را می‌توان از وسط تا کرد چقدر است؟بر اساس یک ادعای رایج، یک ورق کاغذ را نمی‌توان بیش از هفت بار از وسط تا کرد. اما…

چیزهای کوچکی که مایه دلخوشی، سرگرمی یا تعجب یا تفریح می‌شوند – گالری عکس

دلخوشی‌ها در زندگی بسیارند. دلخوشی می‌تواند خانه بزرگ، ماشین لوکس، شغلی دلخواه، تماشای فیلم در آخر روز خسته‌کنندهt یک کتاب تازه، معاشرتی روح‌افزا باشد یا حتی چیزهایی کوچک‌تر مانند دیدن زمین یخ‌زده در اول صبح زمستان و شکسته شدن لایه نازک یخ…

محصولات باورنکردنی که اپل در آینده عرضه خواهد کرد (شوخی با اپل – گالری عکس)

رونمایی از اپل ویژن پرو با قیمت و پیچیدگی‌های خاص خودش باعث شد که دست طنزپردازان در شوخی با اپل بازتر شود.به راستی اگر اپل سال‌های بعد بخواهد در زمینه‌های متفاوت فعالیت کند آنها را چطور رونمایی خواهد کرد. چه توصیف‌هایی برای آنها ردیف…

چهره و شکل و شمایل یک شهروند کشورهای اسکاندیناوی یا منطقه نوردیک به چه صورت است؟

کشور‌های اسکاندیناوی که به عنوان کشورهای شمال اروپا یا منطقه نوردیک نیز شناخته می‌شوند، به گروهی از کشور‌های شمال اروپا اطلاق می‌شود. واژه نوردیک اغلب برای توصیف دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد که اعضای اصلی شورای شمال اروپا هستند،…

مجموعه‌ای از «توتورو»های دست‌ساز در ستایش نماد استودیو جیبلی

تعدادی «توتورو»ی شکم گرد نمادین در انیمه My Neighbor Totoro از استودیو جیبلی به عنوان بخشی از مجموعه وسیعی از مجموعه‌ جدید کلکسیونی است که به احترام این شرکت رویاساز ساخته شده.این مجموعه که توسط تیم‌هایی از صنعتگران همکار ناکاگاوا…

اگر این سلبریتی‌ها تا به امروز زنده بودند …

عوامل مختلفی روی طول عمر انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. سبک زندگی، تعذیه سالم، ورزش، پیشگیری از بیماری‌ها، پرهیز از مصرف مواد، خواب و آسایش کافی، ژنتیک، هشیاری برای پیشگیری از حوادث.اما به هر حال طول عمر برخی از انسان‌ها کوتاه‌تر از امید به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
16 نظرات
  1. پیام می گوید

    عجب دنیایی! همه خوبها وخوبیها میروند و همه بدها و بدیها میمانند وبیشتر میشوند ، هی بیشتر وبیشتر…

  2. psk می گوید

    عباس کیا رستمی ” وقتی نخل طلا را گرفتم کسی به من تبریک نگفت.حتی زمانی که وارد فرودگاه شدم پاسپورتم را که مهر کردند گفتند از در پشتی برو عده ای جمع شده اند و قصد دارند کتکت بزنند”
    نقل قول از اینستا گرام رضا کیانیان

  3. پيام می گوید

    کیارستمی هیچ‌وقت در قلب کسانی که دوستش دارند، گم نمی‌شود!

    ممنون خانم مجیدى

  4. مهسا می گوید

    نوشتن از عباس کیارستمی سخت است. زیبا نوشتید. سپاس.

  5. یادگیری زبان انگلیسی می گوید

    بعضی آدم ها هستن که به شغلشون شخصیت میدن نه اینکه از شغلشون شخصیت بگیرن. جناب کیارستمی از این دست آدم ها بود و امیدوارم روحشون شاد باشه

  6. اسیلوسکوپ می گوید

    روحش شاد یادش گرامی

  7. Majedeh می گوید

    زیبا نوشتید خانم مجیدی. ممنون از شما

  8. بهمن می گوید

    آخر نفهمیدم نقش این پزشک های وطنی و غیر وطنی در رسیدن به خانه دوست کیارستمی چی بود ؟ ؟ !
    والله به خدا

  9. ی می گوید

    از یک پزشک انتظار می رود با علاقه ویژه ای که به هنر دارد گزارشی بدون محافظه کاری و ترس از همکارانش درباره علت اصلی فوت این هنرمند گرامی ارائه دهد

  10. میلاد می گوید

    خیلی عجیب است که سایت یک‌پزشک موضوع پزشکی درگیر در مرگ کیارستمی را بررسی نمی‌کند. لااقل بررسی کند که به نظر خودش اهمالی بوده یا نه. چرا در این مورد اظهار نظر نکردید؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5