راز آرامش، اطمینان و یقینی که رهبران و مدیران بزرگ به مردم می‌دهند، چیست؟

4

کیان گیتی‌گهر:

اقتدار در رهبران، همواره یکی از صفات کمیاب و ارزشمند است.

ما کلا به اقتدار و قطعیت در کارها و تصمیم‌هایمان نیازمندیم چراکه مغزهایمان برای دریافت چیزهای خوب آمادگی ندارد و این آمادگی نداشتن همراه با ترس نیز هست. همانطور که عدم اطمینان ما افزایش پیدا می کند، هر چقدر که این عدم اطمینان بیشتر می شود، مغز کنترل خود را به بخش کنترل «احساسات مغز» می‎سپارد؛ جایی که احساساتی نظیر وحشت و اضطراب در آن به وجود می‎آیند.

ما هنوز در جنبه‌هایی هم مثل اجداد باستانی‌مان در میلیون‌ها سال پیش می‌اندیشیم؛ وقتی که انسان‎های غارنشین، وارد یک منطقۀ ناآشنا می‎شدند که حتا نمی‎دانستند چه کسی یا چه چیزی پشت درختان قرار دارد، حس ترس را که باعث حفاظتشان می‎شد از مغزشان دریافت می‎کردند. برای آنان، حسِ ترس و خطر قریب الوقوع، یک احساس واقعی بود و همین احساس ترس و خطر، ضامن بقای انسان شد، در صورتی که این احساس امروزه به قوت میلیون‎ها سال پیش نیست. این مکانیزم دفاعی که تا به امروز تغییر نکرده، یک مانع در دنیای کسب و کار امروز است؛ دنیایی که در آن عدم اطمینان حکمرانی می‎کند و باید هر روز با کمترین داده‎های ممکن، مهمترین تصمیمات گرفته و قوانینی که خالی از اشکال نیستند تصویب شوند.

تمایل به قطعیت

ما میل به قطعیت داریم. مغز ما هم برای پذیرش این قطعیت آنقدر آماده است که ناخودآگاه ما قادر به پردازش بیش از 2 میلیون داده مختلف است که باعث می‎شود با شیوه‌هایی، آینده را پیش بینی کنیم و این تازه همۀ ظرفیت آن نیست. این هدف اولیۀ بخش نئوکورتکس مغز است که در مجموع، 76 درصد از تمام ظرفیت مغز را به خود اختصاص داده است.

مغزهای ما، ما را تشویق به مطمئن بودن و پیشرفت می‎کنند. اگر اجداد غارنشین و چادرنشین ما، مشتاق به دانستن مسائلی چون “چطور می‎شود وعدۀ بعدی غذایی را به دست آورد” بودند و آن را به راحتی به دست می‎آوردند، این موضوع می‎توانست به علاوۀ پر شدن معده‎هایشان، باعث رشد دوپامین در مغزهایشان شود. شما همان هیجانی را از یک نوع موسیقی می‎برید که یک الگوی تکراری دارد، درست مثل خراب کردن و دوباره ساختن یک پازل. فعالیت‎های قابل پیش بینی، اشتیاق ما به “اطمینان داشتن” از خودمان را ارضا می‎کنند و باعث اعتماد به نفسمان می‎شوند.

رهبران بزرگ باید اعتماد به نفس داشته باشند

در کسب و کار، رویدادها به سرعت در حال تغییرند تا جایی که اتفاقات برای یک ماه آینده هم مشخص نیست چه برسد به یک سال بعد. و این موضوع باعث خسته شدن و هدر رفتن بیشتر و بیشتر انرژی مردم و کارایی کمتر آنان در شغل‎هایشان می‎شود.

رهبران با اعتماد به نفس و مقتدر، یک محیط اطمینان‎بخش برای مردم خلق می‎کنند. زمانی که یک رهبر به آنچه که انجام می‎دهد، کاملا مطمئن است، پیروان او به طور ناخودآگاه جذب او شده و او را همراهی می‎کنند و تصویر ذهنی که از او به صورت ناخودآگاه در ذهنشان ساخته می‎شود، تصویر مثبتی خواهد بود.

رهبران مقتدر به ما آیندۀ روشن را نوید و اطمینان میدهند. اطمینان بخشی آنان به صورت سیستماتیک و از طریق شبکۀ عصبی مردم توسط همگی تبلیغ و انتشار داده میشود.

زمانی که رهبران یک جامعه، اعتماد به نفس و اقتدار دارند، مردم آسوده هستند، به راحتی زندگی می‎کنند و به کارهایشان می‎رسند. زمانی که مردم احساس امنیت می‎کنند، خوشحال‎تر خواهند بود و راندمان کاریشان بالاتر می‎روند.

رهبری که علاوه بر اقتدار داشتن، بتواند آن را به نمایش نیز بگذارد، موفقیت بیشتری خواهد داشت. تقویت کردن حس قدرت در مردم بسیار آسان‎تر از چیزی است که تصور می‎کنید. صفات برجستۀ رهبران قدرتمند، خود نشانگر راه به مردم است.


در ادامه پست برخی از خصوصیات راهبران و مدیران بزرگ و ایده‌آل را که منجر به چنین اعتماد نفس درونی در خودشان و تسری آن به دیگران می‌شود، با هم مرور می‌کنیم.

8-11-2016 8-16-08 AM

  • آنها قوی و مصمم هستند اما خشن و زورگو نیستند

قوی بودن یک امتیاز موفق در میان رهبران مقتدر است. مردم پیش از آنکه تصمیم بگیرند رهبری را پیروی کنند یا نه صبر می‎کنند تا میزان اقتدار او را بسنجند. مردم نیاز دارند شجاعت رهبرانشان را ببینند. آنان به کسی احتیاج دارند که بتواند در شرایط دشوار، تصمیمات سخت بگیرد؛ به رهبری نیاز دارند که در شرایط سخت بتواند استوار و در مرکز جریان قرار داشته باشد.

در عین حال بسیاری از رهبران، سلطه‎گر هستند و از طریق اعمال کنترل بر روی شهروندان و خشونت طلبی، قدرت خود را به نمایش می‎گذارند. آنان تصور می‎کنند که با این برخوردها، می‎توانند به مدینۀ فاضلۀ مورد نظر خود برسند؛ درحالیکه مشروعیت و اقتدار حقیقی با زور به دست نمی‎آید. اقتدار تنها با همراهی با مردم و نشان دادن ملاطفت با آنان و در مدت زمان طولانی کسب می‎شود. تنها با این شیوه است که مردم شما را می‎پذیرند.

8-11-2016 8-16-57 AM

  • آنان میدانند چه زمانی باید به ندای درونیشان گوش کنند

پیشینیان ما برای بقا به ندای درونی و غریزه‎هایشان گوش می‎دادند. از زمانی که ما دیگر از این غرایض تنها در موارد مرگ و زندگی استفاده نمی‎کردیم، این پتانسیل را در جهت منافعمان به کار بردیم و معمولا زمان‎هایی اشتباه می‎کنیم که به ندای درونمان بی‎توجه هستیم. رهبران باهوش با طبقه بندی نداهای درونی‌شان، توانایی مدیریت موفق امور را دارند.

آنان دسته بندی میکننداین رهبران، توانایی شناخت احساساتی که بر ایشان غالب می‎شوند یا تحت تاثیر عقاید دیگران قرار می‎گیرند را دارند. توانایی آنان در دسته بندی اظهارات دیگران و احساساتشان نسبت به افراد، قدرت تمرکز و تصمیم گیری صحیح در مورد موضوع مورد نظر را به آنان می‎دهد.

به خودشان فرصت نفس کشیدن میدهندفکر کردن و تمرکز روی یک موضوع، به زور امکان پذیر نیست. اذهان ما در زمانی بیشترین بازدهی را دارند که تحت فشار نباشند. آلبرت اینشتین می‎گفت بهترین ایده‎ها زمانی به فکرم می‎رسید که مشغول قایقرانی بودم. استیو جابز نیز هر زمان با مشکل بزرگی روبرو می‎شد، پیاده روی می‎کرد.

آنان ذهنشان را پرورش میدهندرهبران مقتدر مدام در حال تمرین دادن ذهنشان هستند. این تمرین به این صورت است که بر روی مسائل کوچک و در جهت حل آنان اقدام می‎کنند تا زمانی که مسائل بزرگتری به وجود آمد، بتوانند به آن تکیه کنند.

  • آنان مثبت اندیش هستند

رهبران مقتدر، آینده را با عینک خوش‎بینی می‎نگرند و مشتاقند که دیگران هم با همین عینک به فردا نگاه کنند. این مثبت اندیشی باعث از بین رفتن ترس و افکار اضطراب‎آوری که مزاحم تمرکز کردن هستند می‎شود. از منظر دیگر، زمانی که همه چیز خوب و خوش است، حل کردن مسائل، کار سختی نیست. مشکل آنجایی به وجود می‎آید که شرایط از همه طرف سخت و استرس‎زا است. اگر بتوانید در این شرایط، افکار منفی را حذف کنید هنر است. رهبران بزرگ در این کار هنرمند هستند.

  • آنان شجاع هستند اما احمق نیستند

مردم به سمت رهبران شجاع جذب می‎شوند چراکه شجاعت، یکی از صفات خوب آنان است. ما حس می‎کنیم در سایۀ این شجاعت است که چیزهای بهتری به دست می‎آیند. هنر رهبری در این است که اعتماد به نفس دیگران بالا برود. بالا رفتن اعتماد به نفس مردم در سایۀ آن رهبر یا رهبران، این جسارت را به آنان می‎دهد که بهترین‎ها را هم در زندگیشان رقم بزنند. زمانی که حس پویایی، شادابی و اعتماد به نفس مردم پایین باشد، کارهایی را که به خوبی می‎توانند از پسشان برآیند برایشان طاقت‎فرسا و نشدنی می‎شوند. از زیر کارها شانه خالی می‎کنند و تمایلی برای ادامه دادن ندارند.

از دیگر صفات خوب این دسته از رهبران، فروتنی آنان است. آنان به خود اجازه نمی‎دهند که حتی در خلوت خود تصور کنند به دلیل دستاوردهایشان، از دیگر مردم والاتر و بالاتر هستند. به علاوه، از انجام دادن کارهای سطح پایین ابایی ندارند و دیگران را هم مجبور به کارهایی نمی‎کنند که دوست ندارند.

8-11-2016 8-17-51 AM

  • آنان در امور مردم دخالت نمی‏کنند

اگرچه مردم خواهان امنیت و آرامش هستند، اما اگر حس کنند که در جزییات زندگی‏‎شان به بهانۀ امنیت و آرامش، دخالت می‎شوند، واکنش نشان می‎دهند. رهبران مقتدر، از اینکه ندانند در جزییات زندگی مردم چه می‎گذرد، وحشتی ندارند. قدرت آنان از توانایی‎هایشان در حل امور کلی سرچشمه می‎گیرد. آنان روند جاری زندگی  عادی را سیاه و سفید نمی‎بینند و تنها آنچه که وجود دارد را بررسی می‎کنند. آنان تنها در اموری مداخله می‎کنند که روند تصمیم‎گیری‎های اصلی‎شان را مختل می‎کنند.

8-11-2016 8-19-16 AM

  • آنان اهل عمل هستند نه حرف زدن

رهبران مقتدر در عمل و رفتارشان، اقتدار خود را نشان می‎دهند و تنها حرف نمی‎زنند. بسیاری از رهبران تنها می‎گویند که بسیاری از مسائل برایشان مهم هستند، اما رهبران مقتدر هر روز در جهت رسیدن به اهداف، گام برمی‎دارند.

  • آنان از نظر احساسی باهوش هستند

دستگاه کناره‎ای یا لیمبیک سیستم (جایی که احساسات و زندگی احساسی و فعالیت‎های مغزیمان تولید می‎شود) پاسخی واکنشی است برای کارهایی که بدون فکر ممکن است انجام شود. رهبران مقتدر از این قابلیت ذهنی‎شان، پیش از آنکه تصمیمات ناعاقلانه بگیرند استفاده می‎‎کنند. وجه تفاوت آنها با مردم عادی این است که بیشتر به این قوۀ مغزیشان توجه می‎کنند. این سیستم به نحوی، همان گوش دادن به ندای درونی است با این تفاوت که در مواقع خطرناک، فعالتر است.

8-11-2016 8-20-14 AM

  • آنان هرگز نمیگویند: “اگر نشد چه؟”

“اگر نشد چه؟” سوالاتی از این دست همچون جرقۀ کبریت در انبار باروت هستند؛ ویران کننده! زمانی که چنین سوالاتی مطرح می‎شوند، به تبع آن، افکار منفی و تخریب‎گر نیز به همراه آن‎ها می‎آیند. هر مقدار وقت و زمانی که برای اینگونه پرسش‎ها و افکارِ پس از آن هدر می‎رود، به همان میزان از تمرکز برای هجمه‎هایی که به آرامی به سمتتان می‎آید کمتر می‎شود. رهبران مقتدر می‎دانند که پرسیدنِ “اگر نشد چه؟” باعث می‎شود که در موقعیتی قرار بگیرند که به هیچ عنوان مطلوب ایشان نیست.

  • آنها مایل به قدم برداشتن برای مردم هستند

رهبران مقتدر برای همکارانشان هر کاری می‎کنند، چراکه معتقدند این کار در نهایت به نفع مردم است. همکاران و زیردستانشان را بابت اشتباهاتی که می‎کنند، سرزنش نمی‎کنند و آنان را مقصر جلوه نمی‎دهند. آنها از گفتن جملۀ معروف هری ترومن رییس جمهور آمریکا که گفت “بازی کردن دیگه بسه”، ابایی ندارند و در جهت بازیابی اعتماد مردم تلاش می‎کنند. همچنین تمایل دارند که همۀ مردم، حرفهایشان را بزنند و خوب می‎دانند، جامعه‎ای که در آن مردم از ابراز عقاید و سخن گفتن بترسند، سرنوشتی جز سقوط نخواهد داشت.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کاریکاتورهای و تصاویر ساده، مفرح و تفکربرانگیز لوکاس لویتان

لوکاس لویتان هنرمند برزیلی، ساکن مادرید است. او بیشتر برای پروژه‌اش به نام «هجوم عکس» مشهور شده، در این پروژه او نقاشی‌هایی را به عکس‌های اینستاگرام افراد اضافه می‌کند و داستان‌های پنهان را به روشی خلاقانه آشکار می‌کند.کارهای او جذاب و…

خانه کوچک هم می‌تواند محل زندگی شادی باشد، اگر چیدمان هوشمند و به‌روز در آن استفاده شده باشد

کسانی که در کودکی در خانه‌های بزرگ زندگی کرده‌اند، چندان میانه‌ای با خانه‌های آپارتمانی ۵۰ - ۶۰ متری که این روزها آنها را هم به سختی می‌شود خرید، ندارند. اما تصور کنید که ساخت و سازها متفاوت بودند و کسی به فکر مصرف‌کننده جوان کم‌درآمد بود و…

صخره‌های عجیب فنلاندی موسوم به کوماکیوی – هزاران سال تعادل و مبارزه با جاذبه

کوماکیوی Kummakivi یک کلمه فنلاندی است که در انگلیسی به معنی "سنگ عجیب" است. این کلمه اغلب برای توصیف نوعی تشکیل سنگ که شکلی عجیب یا غیرعادی دارد استفاده می‌شود. این نوع سنگ‌ها در سرتاسر فنلاند یافت می‌شوند و به دلیل ظاهر منحصر به فردشان…

پرتره خانواده‌های روتین از کشورهای مختلف به کمک هوش مصنوعی ایجاد شد

هوش مصنوعی مدتی است که ما را شگفت زده کرده است. اخیراً با قابلیت‌های هوش مصنوعی در ساخت متون و درک زبان طبیعی برای پاسخ به بسیاری از سؤالات میزان تعجب ما پیشتر شده است.س از ChatGPT،  مایکروسافت هوش مصنوعی خود را همراه با مرورگر Edge و…

مجموعه‌ای از تصاویر عجیب و غریبی که در گوگل مپ و گوگل استریت دیده شده‌اند!

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده‌اند و نگرش جدیدی نسبت به تاریخ در ما ایجاد می‌کنند

عکس‌های تاریخی بسیار هستند. برخی از آنها از فرط تکرارِ دیگر روتین می‌شوند و نکته جدیدی به ما نمی‌افزایند. متاسفانه برخی از آنها در بایگانی‌های فراموش می‌شوندو کسی متوجه نکته‌شان نمی‌شود و به تدریج نابود می‌شوند و برخی هم کمتر از بقیه بها…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
4 نظرات
  1. آموزش نیوز می گوید

    عالی بود
    با تشکر از یک پزشک عزیز

  2. لی می گوید

    مطلب خیلی جالبی بود. خوشحال میشم اگر مطالبی از این دست رو بیشتر روی سایتتون ببینم.

  3. رضا می گوید

    نمونه بارزی از رهبری که شخصیت با اقتداری داره، امام خمینی هست.
    یه عکس یا اشاره ای هم به ایشون میکردید بد نبود فکر کنم.

  4. حسام شفیع می گوید

    ممنون از مطالب خوبتون،
    اکثرا ما به ویژگی های رهبر زمانی که در اوج قدرت هستند نگاه می کنیم، اما اگر از بعد یادگیری کنکاش در چگونگی ساخته شدن این ویژگی ها و مسیرهایی که رهبر در طول دوره رشد خود طی کرده است کمک بیشتری به ما خواهد کرد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.