رپورتاژ: سرمایه گذاری در بورس، چرا و چگونه ؟

0

سرمایه‌تان را در کجا سرمایه‌گذاری می‌کنید؟ چقدر با بازار سهام و بورس آشنایی دارید؟ یکی از سوالاتی که در ذهن اکثر افراد شکل می‌گیرد این است که سرمایه‌های خود را در کدام بازار سرمایه گذاری کنند که بیشترین سود و بازدهی را به همراه داشته باشد. بازار سرمایه (بورس)، مسکن و بازار ارز از مواردی هستند که می‌توان بعنوان سرمایه‌گذاری انتخاب کرد.

سپرده‌گذاری در بانک یکی از راه‌هایی است که تا همین چند سال قبل بسیاری از افراد به سراغ آن می‌رفتند. در این مطلب سعی می‌کنم بصورت ویژه بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار را مورد بررسی قرار دهم.

در هر سرمایه‌گذاری باید نکاتی را مورد توجه قرار داد. نقد‌شوندگی سریع، قانونی بودن، شفاف بودن، در دسترس بودن و کسب سود مناسب از جمله مواردی هستند که قبل از هر گونه سرمایه‌گذاری باید مورد بررسی قرار بگیرند.

بازار مسکن

اگر سرمایه بالایی داشته باشید، یکی از بازارهایی که می‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد بازار مسکن است که البته نقد شوندگی کمی دارد و برای فروش مسکن حداقل نیاز به چند ماه زمان است. بازار املاک جز بازارهای کم ریسک به حساب می‌آید و بازدهی در این بازار متفاوت بوده و می‌توان آنرا جز بازارهایی با بازدهی متوسط در نظر گرفت. همچنین از آنجایی که قانون خاصی برای قیمت‌گذاری در بازار مسکن وجود ندارد، شفافیت در این بازار در سطحی پایین قرار دارد.

بازار ارز

بازار ارز جز بازارهای سرمایه‌گذاری با قابلیت نقدشوندگی و ریسک نسبتا بالاست و به دلیل همین ریسک بالا، باید انتظار بازدهی متناسب با ریسک را نیز از این بازار داشته باشید. البته خرید و فروش ارز از جمله فعالیت‌هایی است که به نظر من هیچ کمکی به چرخ اقتصاد نمی‌کند.

سپرده‌گذاری در بانک

سپرده‌گذاری در بانک یکی دیگر از مطمئن‌ترین راه‌ها برای سرمایه‌گذاری است که بسیاری از افراد جامعه را به خود جذب کرده است. می‌توان ریسک بسیار پایین و نقد شوندگی بالا را بعنوان مزایای آن نام برد. اما این گزینه بازدهی پایینی دارد و حتی بیشتر اوقات این روش، برای جلوگیری از کاهش ارزش پول (ناشی از تورم) چندان موثر نیست.

بازدهی‌ بازارها

طبق آمار منتشر شده بین سال‌های 79 تا 93 ، میانگین بازدهی بازار مسکن حدودا 22 بوده است. این درصد در سپرده‌گذاری‌های بانکی دارای متوسط حدودا 18 درصد و در بازار سکه و طلا دارای میانگینی حدود 25 درصد است. درحالیکه میانگین بازدهی بورس اوراق بهادار در بین سال‌های 79 تا 93 حدودا 41 درصد رسیده  و از این حیث در رتبه اول بازدهی قرار دارد.

این نکته قابل ذکر است که میزان میانگین تورم در بازه زمانی ذکر شده حدودا 19 درصد بوده است.  در ادامه به معرفی بیشتر بازار بورس اوراق بهادار می‌پردازم و در انتها نحوه ورود و سرمایه گذاری در این بازار را شرح خواهم داد.

روش شروع سرمایه‌گذاری در بورس

هرچند بازار بورس دارای بازدهی بالایی است، اما  در صورت عدم اتخاذ تصمیم درست در سرمایه‌گذاری می ‌تواند باعث ضرر و زیان شود.

همچنان که برای سپرده‌گذاری در نزد بانک‌ها، افتتاح حساب در یکی از بانک‌ها نیاز است، در بازار بورس نیز برای شروع سرمایه گذاری باید سراغ یکی از کارگزاری‌های کشور رفته و کد بورسی  دریافت کرد.

در حال حاضر بیش از 100 شرکت کارگزاری بورس در کشور فعالیت دارند. در بین کارگزاری‌های کشور، با بررسی‌هایی که انجام شده، شرکت کارگزاری آگاه را که  کارگزار رتبه الف در ارائه خدمات بورس اوراق بهادار، بورس کالا و انرژی فعال است، به دلیل خدماتی که ارائه می‌دهد نسبت به سایرین مناسب‌تر دیدیم.

این کارگزاری در زمینه ارائه کد معاملات بورس اوراق بهادار کلیه خدمات مورد نیاز سرمایه‌گذاران در این خصوص از جمله دریافت کد سهامداری، کد معاملات برخط، امکان خرید و فروش حضوری، اینترنتی و آنلاین را ارائه می‌دهد.

برخی از خدمات این کارگزاری عبارت است از:

دریافت کد بورسی آنلاین

کد بورسی شناسه ‌ای ثابت و غیر تکراری است که با دریافت آن می ‌توانید به صورت حضوری به معامله در بازار بورس اوراق بهادار بپردازید. اما با دریافت کد معاملات برخط (آنلاین) می ‌توان بصورت آنلاین و مستقیم اقدام به خرید و فروش سهام کرد. این روش توصیه مورد علاقه اکثر معامله‌گران در بازار سهام است.

دریافت کد بورسی از کارگزاری آگاه به دو شکل مقدور گردیده؛ در حالت اول با در دست داشتن مدارک شناسایی اعم از اصل و تصویر شناسنامه از صفحه اول و صفحه توضیحات، اصل و تصویر رو و پشت کارت ملی و کپی آخرین مدرک تحصیلی به یکی از شعب کارگزاری آگاه مراجعه کرده و پس از تکمیل فرم ‌های مربوطه کد بورسی پس از چند روز کاری صادر خواهد شد.

10-16-2016-9-23-57-pm

در بلاگ کارگزاری آگاه در مورد روش دوم دریافت کدبورسی اینگونه توضیح داده شده: برای دریافت کدبورسی و کد آنلاین دیگر نیازی به حضور در شعب کارگزاری آگاه نیست و پس از تکمیل فرم‌‌ها از طریق سیستم دریافت کد بورسی و کد آنلاین غیرحضوری کارگزاری آگاه با نام آگاه اکسپرس ( از منزل، محل کار و …)، تماسی از کارگزاری آگاه جهت هماهنگی تاریخ و مکان دریافت مدارک و امضا فرم ‌ها گرفته خواهد شد. اگر وقت کافی برای مراجعه به شعب کارگزاری آگاه ندارید و یا اینکه کارگزاری آگاه در شهر شما دارای شعبه نیست، روش غیرحضوری مناسب شماست.

10-16-2016-9-24-48-pm

دو روش سرمایه‌گذاری در بورس

پس از دریافت کد بورسی و کد معاملاتی از کارگزاری آگاه، نوبت به انتخاب روش سرمایه ‌گذاری در بازار بورس اوراق بهادار می ‌رسد.

سرمایه گذاری در بازار بورس معمولا به دو روش انجام می ‌گردد.

روش مستقیم سرمایه‌گذاری در بازار بورس

در روش اول که از آن به روش مستقیم یاد می ‌شود، فرد با مسئولیت خود اقدام به خرید و فروش سهم می ‌نماید. سرمایه ‌گذار در روش مستقیم می ‌تواند بصورت کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت و نوسان گیری اقدام به خرید و فروش سهام نماید.

در سرمایه گذاری کوتاه مدت سهامدار پس از 3 تا 4 ماه اقدام به فروش سهام خریداری شده می ‌کند. این بازه زمانی در سرمایه گذاری میان مدت به یک سال و در سرمایه ‌گذاری بلند مدت به بیش از یک سال افزایش پیدا می ‌کند.

اما در خرید و فروش سهام به شکل نوسان گیری، سهامدار پس از مدت یک تا دو هفته و پس از شناسایی سود اندک اقدام به فروش سهام خریداری شده می ‌نماید. بدیهی است که این روش نیاز به تخصص و مهارت بالاتری نسبت به روش‌های میان‌مدت و بلندمدت دارد.

روش غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در بازار بورس

روش دوم سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار که از آن روش غیر مستقیم سرمایه گذاری در بورس نیز یاد می ‌شود، فرد بطور مستقیم درگیر خرید و فروش سهم نشده و سرمایه خود را بطور قانونی در اختیار موسساتی دارای مجوز قرار می ‌دهد و آن موسسه به نیابت از این فرد اقدام به خرید و فروش سهام می ‌کند.

صندوق ‌های سرمایه گذاری یکی از نمونه ‌‌های سرمایه گذاری غیر مستقیم  و متداول است. معمولاً صندوق ‌های سرمایه گذاری دارای ریسک پایین تر از سرمایه گذاری مستقیم بوده و سودی مناسب برای افرادی که وقت کافی یا تخصص کافی برای سرمایه گذاری مستقیم در بازار بورس ندارند به حساب می آید.

کارگزاری آگاه نیز دارای چندین صندوق است که معروف ‌ترین آنها عبارتند از صندوق ‌های سرمایه گذاری آگاه و عقیق.

سخن آخر

سرمایه‌گذاری در بازار بورس در صورتی که بصورت اصولی و با دانش صورت گیرد می‌تواند بازدهی بالاتری نسبت به سایر بازارها برای شما داشته باشد. کارگزاری آگاه برنامه جامعی برای ارائه آموزش‌های رایگان بورس به علاقه‌مندان دارد که در این لینک می‌توانید مشاهده نمایید. پس از آشنایی اولیه با بازار بورس اوراق بهادار، برای ورود به این بازار می ‌توان از طریق سیستم آگاه اکسپرس (دریافت کد بورسی و کد معاملاتی غیر حضوری) اقدام نمود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خرابی چون‌ که از حد بگذرد آباد می‌گردد! – گالری عکس‌های قبل و بعد این مکان‌های زشت یا مخروبه

تماشای مراحل ساخت هنرهای دستی یا دکوراسیون داخلی و خارجی منزل برای بسیاری جالب و لذت‌بخش است. حتی اگر فعلا یارای تجمل باز اقتصادی خرید و بهسازی و نوسازی منزل نداشته باشند یا عملا در کار هنری نباشند.دست‌کم ایده‌ای در ذهنشان می‌ماند که از…

مجموعه دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده را با هم مرور کنیم

هر چقدر عکس‌های تاریخی را با هم مرور کنیم، کم است. همان طور که قبلا هم نوشته بودم احتمالا بیشتر این عکس‌ها اگر در دوره خود در نشریه‌ای منتشر می‌شدند، خیلی عادی به نظر می‌رسیدند، اما حالا بعد از گذشت دهه‌ها یا حدود یک قرن، برای ما عجیب و…

عکس این درخت‌های عجیب در دوره جنگ جهانی دوم اصلا ویرایش نشده‌اند!

این عکس شگفت‌انگیز جنگ جهانی دوم ممکن است عکس ویرایش شده یا فیک به نظر برسد. اما واقعا این طور نیست.در این عکس سورئال، که بخشی از آرشیو عکاسی نیرو‌های دفاع فنلاند است، یک ماشین ارتش فنلاند در امتداد جاده‌ای در چند مایلی مرز با اتحاد…

ربات‌هایی که در دنیای سینما و تخیل دوستشان داشتیم یا در مواردی از آنها می‌ترسیدیم!

انسان‌ها همیشه از تحولات تازه می‌ترسند و از زمانی که تخیل آدم ماشینی ایجاد شد، ترس از این توده‌های آهنی هم ایجاد شد. شخصیت ربات‌ها در ابتدا در داستان‌ها خیلی سطحی و بیشتر هراس‌‌انگیز بود، اما بعدا ربات‌ها دارای شخصیت شدند تا جایی که حتی…

عکس‌های تاریخی که با دیدن آنها درمی‌مانیم که آنها واقعا در گذشته گرفته شده‌اند یا در یک آینده بهتر و…

گذشته بهتر بود یا آینده. این یک سوال باستانی است. معمولا ما تصور می‌کنیم که ترجیح دادن گذشته، تنها یک حس نوستالژیک خام است. چیزی که بن‌مایه فیلم نیمه‌شب در پاریس هم بود.اما گاهی ما پیش خودمان فکر می‌کنیم که این ترجیح و دوست داشتن، شاید…

اولم، یکی از عجیب‌ترین جانداران روی زمین – شبیه جنین نارس یا موجودات سری فیلم‌های بیگانگان

جانداری به نام Proteus anguinus که همچنین به عنوان اولم olm شناخته می‌شود، گونه‌ای سمندر است که بومی آب‌های زیرزمینی آلپ در جنوب شرقی اروپا است. این جاندار از معدود مهره‌داران غارنشین است و به دلیل شکل سر و دست‌ها  رنگ سفید مایل به صورتی و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.