بیماری ترومبوز یا تشکیل لخته در وریدهای عمقی بدن چیست؟ تشخیص و درمان آن به چه صورت است؟

1

اکثر ترومبوزهای وریدی عمقی (DVT) در وریدهای ساق پا ایجاد می‌شوند. بدون درمان، 30-15 درصد لخته‌های تشکیل شده در وریدهای ساق پا به سمت بالا گسترش می‌یابند. خطر آمبولی DVT های ورید پروگزیمال بسیار بیشتر از DVT های وریدی دیستال ساق پا می‌باشد (به ترتیب درصد ۴۰-۵۰ درصد در برابر 10-5 درصد).

شیوع DVT در اندام‌های فوقانی بسیار کمتر است، اما ترومبوزهای وریدهای ساب کلاوین و یا اگزیلاری نیزمی‌توانند، در ۳۰ درصد افراد مبتلا، باعث آمبولی ریوی شوند.

عوامل خطرساز

عوامل خطرساز DVT اندام‌های فوقانی مشابه عوامل خطرساز DVT اندام‌های تحتانی است. به علاوه، سایر علل اختصاصی DVT اندام‌های فوقانی عبارتند از آسیب تروماتیک انتیمای عروق ثانویه به ورزش شدید نظیر پارو زدن، کشتی، یا وزنه برداری (سندرم پاژت –ثروتر paget-schroetter)، ثانوی به فشار خارجی بر دهانه ورودی قفسه سینه (انسداد دهانه خروجی قفسه سینه، یا ثانوی به گذاشتن کاتتر داخل ورید مرکزی یا گذاشتن ضربان ساز.

علایم

درد و تورم شکایات اصلی بیماران مبتلا به DVT هستند؛ هر چند بسیاری از بیماران مبتلا به DVT، مخصوصاً اگر DVT محدود به عضلات ساق پا باشد، بدون علامت هستند. بیماران مبتلا به به DVT اندام فوقانی ممکن است دچار سندرم ورید اجوف فوقانی (superiorvena caval syndrome) همراه با (تورم صورت، تاری دید، و تنگی نفسی) شوند. در انسداد دهانه خروجی قفسه سینه، شبکه عصبی بازویی تحت فشار قرار گرفته و درد یکطرفه بازو همراه ضعف عضلات دست ایجاد می‌شود.

در معاینه فیزیکی اغلب حساسیت در لمس، قرمزی، گرمی، و تورم در زیر محل ترومبوز مشاهده می‌شود. درد طی دورسی فلکسیون یا خم کردن رو به عقب کف پا ممکن است وجود داشته باشد (علامت هومان homаn”ssign)، اما به خاطر حساسیت کم و اختصاصی بودن کم این تست، استفاده از آن در تشخیص DVT اندام تحتانی محدود می‌باشد.

در برخی بیماران یک طناب قابل لمس حساس و دردناک، اتساع وریدهای سطحی، و تب خفیف رخمی‌دهد. DVT اندام فوقانی ممکن است باعث تندرنس شبکه بازویی در حفره فوق کلاویکولار و آتروفی عضلات کف دست شود. در بیماران مشکوک به انسداد خروجی دهانه قفسه سینه، چند تست تحریک کننده باید انجام داد. تست آدسون (adson’s test) مثبت عبارت است از ضعیف شدن نبض شریان رادیال در طی دم و در حین اکستانسیون بازوی سمت گرفتار هم‌زمان با چرخاندن سر به همان طرف. تست رایت (wright’s test) در صورتی مثبت است که تضعیف نبض شریان رادیال و ظهور درد در حین دورکردن شانه همان طرف هم‌زمان با چرخش بازو به خارج، ایجاد گردد.

تشخیص

تشخیص آزمایشگاهی DVT براساس اندازه‌گیری دیمرهای D (D- dimers) که محصولات حاصل از تجزیه فیبرین هستند، می‌باشد. افزایش دیمر D نشانگر بسیار حساسی برای DVT است که می‌توان آنرا به سرعت در اورژانس انجام داد. در فردی که احتمال DVT کم است، تست دیمر D منفی، تشخیص DVT را رد می‌کند. هر چند، این تست اختصاصی نیست و در بسیاری از بیماری‌هایی دیگر که در یک فرد بستری در بیمارستان با آن مواجه می‌شویم (نظیر التهاب، جراحی اخیر، بدخیمی) افزایش می‌یابد.

از اولتراسونوگرافی داپلکس می‌توان جهت نشان دادن وجود لخته خون یا تحت فشار نبودن وریدهای درگیر در بالای محل انسداد، استفاده کرد. حساسیت اولتراسونوگرافی داپلکس در تشخیص DVT های پروگزیمال (۱۰۰- ۹۰ درصد) نسبت به DVT های دیستال (90-40 درصد) بیشتر است. در DVT های اندام فوقانی، سایه آکوستیک استخوان کلاویکول ممکن است تشخیص لخته در ورید ساب کلاوین را پنهان سازد. MR آنژیوگرافی به ویژه در تشخیص DVT اندام فوقانی و لخته‌های ورید لگنی مفید می‌باشد. از قدیم، ونوگرافی با تزریق ماده حاجب تست استاندارد طلایی بوده است اما این روش یک روش تهاجمی است و تکنیک انجام آن در بیمارانی که دچار آدم اندام هستند، مشکل است. لذا، ونوگرافی تهاجمی فقط در بیمارانی باید انجام شود. که شک بالینی در آنها بالا بوده و علی‌رغم آن نتایج تصویربرداری غیر تهاجمی، منفی یا غیرقطعی است.

درمان

بیماران مبتلا به DVT قسمت پروگزیمال اندام تحتانی و بیماران مبتلا به DVT اندام فوقانی باید در ابتدا تحت درمان با هپارین وریدی (UFH)unfractionated heparin یا هپارین با وزن مولکولی پایین low-molecular-weigitimarin (LMWH) به صورت وریدی یا زیرجلدی، یا مهار کننده انتخابی فاکتور Xa فونداپارینوکس (Fondaparinux) قرار گیرند تا از پیشرفت و انتشار لخته جلوگیری به عمل آمده و وریدهای جانبی (کولترال) باز نگه داشته شوند. UFH به صورت دوز وریدی یکجا (بولوس) و در ادامه به صورت انفوزیون مداوم تجویز می‌شود تا میزان aPTT در حد حداقل ۱۵ برابر میزان کنترل حفظ گردد. نیمه عمر LMWH و fondaparinux بیشتر از UFH است و با همان میزان اثر به صورت یکبار یا دو بار در روز، تجویز می‌شوند. بعد از شروع درمان با هر کدام از انواع هپارین یا fondaparinux، باید هم‌زمان درمان یا ضدانعقاد خوراکی وازفارین نیز شروع شود و دوز آن تا رسیدن به سطح INR بین 3-2 تنظیم شود. اگر DVT محدود به ساق پا باشد، خطر آمبولی ریه کم است و در مورد خطر تجویز داروهای ضدانعقاد خون در برابر مزایای تجویز آنها اختلاف نظر وجود دارد.

اگر DVT اندام فوقانی در یک فرد جوان که از سایر جهات سالم است، رخ داده باشد، دو روش در مورد خارج کردن لخته، باید مد نظر قرار گیرد: (۱) تزریق داروی حل کننده فیبرین (fibrinolytic drugs) از طریق یک کاتتر که مستقیماً وارد ورید مبتلا می‌شود، یا (۲) تکه تکه کردن مکانیکی (mechanical frogmentation) لخته از طریق کاتتر، هدف از این روش‌هایتهاجمی جلوگیری یا به حداقل رساندن سندرم پس از ترومبوز است که شامل درد مزمن بازو، تورم، هیپرپیگمانتاسیون، و زخم ناشی از باقیماندن انسداد وریدی می‌باشد.

در بیماران مبتلا به DVT های پروگزیمال که تجویز داروهای ضد انعقادی منع مصرف مطلق دارند یا در بیمارانی که علی‌رغم درمان کافی ضدانعقادی دچار آمبولی‌های مکرر ریوی می‌شوند باید از طریق کاتتر یک فیلتر در ورید اجوف تحتانی کار گذاشته شود. فیلترهای ورید اجوف تحتانی در کاهش بروز آمبولی ریه مؤثرهستند، اما خطر عود DVT را افزایش می‌دهند. مقداری جابجایی فیلتر به سمت پروگزیمال یا دیستال در ۵۰ درصد بیماران رخ می‌دهد؛ اما، شواهد بالینی مربوط با آمبولیزاسیون فیلتر محدود به چند مورد گزارش شده، می‌باشند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

شوخی‌های تصویری دانشگاهی – دوران عزیز پرمخاطره و گاه پرمشقت با بازدهی‌های نامعلوم

دوره دانشگاه و سختی تطابق‌های دانشجوهایی از طبقات مختلف اجتماعی و نواحی مختلف کشور و آمیزه جالب کنار هم قرار گرفتن آنها هر فعالیت عادی دیگر اجتماعی می‌شود مانند نگاه کردن به فوتبال و هر امتحان یا حتی کلاسی خاطره‌انگیز می‌شود.در اینجا…

این عکس‌ها راهنما و ایده‌ای برای شما برای تبدیل اشیای کهنه و دورریز به چیزهای جدید هستند

صرفه جویی «واقعا» یک هنر است. خیلی وقت‌ها ما به بهانه تغییر دکوراسیون یا قدیمی شدن چیزی یا نامتناسب شدن چیزی با وسایل تازه به سادگی دورش می‌اندازیم یا باقیمتی بسیاری نازل به سمساری می‌دهیم.البته این سال‌ها به خاطر فشارهای اقتصادی -چنان…

کشف خانه‌ای متروکه در فرانسه که پر از عروسک‌های به ظاهر شیطانی است!

برایان سانسیرو می‌نویسد که خانه‌ای متروک در فرانسه کشف کرده که به‌طور کامل توسط درختان انگور پوشانده شده  بود و گویی از دنیا پنهان بود. خود خانه عادی است، اما برخی آن را می‌توانند بدترین کابوس خود بدانند. اتاق‌ها مملو از چیزهای غیرعادی…

منتخبی از تصاویر تاریخی کمتر دیده شده

با اینکه دسترسی به مستندهای خوب این روزها خیلی زیاد شده و به سبب وجود اینترنت (یا شبحی از اینترنت!) ما عکس تاریخی بسیار زیاد می‌بینیم (و می‌توانیم حدس بزنیم که که کئام عکس‌های معاصر روزی تبدیل به عکس تاریخی خواهند شد)، اما باز هم حجم…

عکس‌های بسیار جالبی از روز‌های اولیه هوانوردی، دهه‌های 1890-1930

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، جهان شاهد تغییر ژرفی در فناوری شد. رویاپردازانی مانند برادران رایت، اتو لیلینتال و آلبرتو سانتوس-دومونت که با میل سیری ناپذیر برای تسخیر قلمرو‌های ناشناخته پرواز می‌کوشیدند، با جسارت و عزم تزلزل ناپذیر داستان…

نقاشی‌هایی که به بالاترین رقم‌ها قیمت‌گذاری و فروخته شده‌اند

در اینجا می خواهیم لیستی از گران‌ترین نقاشی هایی که در بازار حراجی‌ها به فروش رسیده اند را با هم مرور کنیم. البته هر لحظه امکان تغییر این لیست و جایگزینی نقاشی های دیگری وجود دارد ولی در آن صورت هم می توان نقاشی های زیر را جزء گرانترین های…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. فاطمه می گوید

    من 47 سال سن دارم و رگهای شانه و زیر زانو اکثرا درد میکند و بعضا درد و تورم در ساق هر دو پایم پیدا میشود , و در اوقات که ایستاده استم درد و تورم ان دوچند میشود. در افغانستان نزد دکتران مراجعه کردم گفتن که من مشکل ریوی دارم و مشکل من حل نشد در مورد میخواهم اگر کدام شفاخانه و داکتر در ایران باشد و تداوی من در انجا نتجیه بدهد ضرورت دارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.