هنرمندانی با یک توانایی ویژه: به تصویر کشیدن دنیاهای بیگانه

0

طراحی و نقاشی، یک موهبت هنری است. هنرمندان نقاش برای ترسیم آثار خود، اغلب مدل‌هایی عینی دارند، اما نقاشانی را در نظر بگیرید که تنها با نیروی تخیل خود می‌توانند به ما نشان بدهند که دنیاهای بیگانه که فعلا برای ما دست‌نیافتنی هستند، چه شکلی هستند.

یاد جلدهای زیبای کتاب‌های علمی تحیلی دوران کودکی و نوجوانی خود نیفتادید؟ البته باید اعتراف کنیم که بیشتر آن کاورها در قیاس با محتوای کتاب‌ها، آثار چندان قوی‌ای نبودند و شاید ناشران آن زمان، حساسیت زیادی برای انتخاب کاورها نداشتند.

چند وقتی است که من یک اکانت اینستاگرام را دنبال می‌کنم که اختصاص دارد به نقاشی‌ها و کاورهای علمی-تخیلی. دنیای خاص و ویژه و دوست‌داشتنی‌ای است و خوشحالم که غوغای روتین‌های زندگی هنوز باعث نشده است که جس زیبایی‌شناسی‌‌ام، هنگام دیدن این آثار، تحلیل برود.

برخی به این هنر خاص، به منزله یک هنر نازل که تنها برای جلب توجه تینیجرها و یا پرفروش کردن کتاب‌های تخیلی است، می‌نگردند، اما من شخصا این هنر را برانگیزاننده تخیل، محرکی برای پیشروی‌های بعدی بشریت و ابزاری برای آینده‌بینی می‌دانم.

بیایید در این پست به تعدادی از این آثار نگاه کنیم. اینجا شما منظره آب‌فشان‌های روی اروپا-قمر مشتری- را می‌بینید که مارک گارلیک آن را کشیده است:

10-16-2016-10-06-27-pm

مارک گارلیک در عین داشتن مهارت و ذوق هنری، یک ستاره‌شناس هم است و تحقیقاتی در مورد منظومه‌های با ستاره‌های دوتایی هم انجام داده است. البته او گاهی ایده‌های نقاشی‌های خود را از سطح کره خاکی خودمان می‌گیرد.

در اینجا او یک سیاره صخره‌ای را تصور کرده که به گرد یک ستاره بزرگ آبی می‌گردد:

10-16-2016-10-09-03-pm

گرچه مریخ به لطف عکس‌های مریخ‌نوردها، دیگر آن حس مبهم و اسرارآمیز پیشین را برای من ندارد، اما هنوز هم دیدن نقاشی های هنری از آن، می‌تواند لذت‌بخش باشد و هنرمندی که بخواهد این سیاره را تصور کند باید مناظری از سطح زمین مثل گراند کانیون، یلو استون، هاوایی و ایسلند را دیده باشد. درست به همین خاطر بود که گارلیک سفرهایی برای بازدید این مناطق داشت.

به قرن‌های بعد فکر کنید، زمانی که آیندگان ما کلونی‌هایی در مدار زمین یا حتی فراتر از آن تشکیل بدهند. فکر می‌کنید این کلونی‌ها چگونه خواهند بود؟

شاید این نقاشی‌ها بتوانند به شما کمک کنند:

10-16-2016-10-13-42-pm

10-16-2016-10-13-28-pm

10-16-2016-10-12-57-pm

گارلیک در سال‌ها دهه 1990، سبک نقاشی خود را از شیوه معمولی با رنگ‌های آکریلیک به نقاشی کامپیوتری تغییر داد و بابت اینکه می‌تواند نقاشی‌های بسیار شبیه به واقعیت ایجاد کند، خشنود شد.

به این نقاشی بنگرید که در آستانه ملاقات فضانورد جونو با مشتری، کشیده شده بود:

10-16-2016-10-18-01-pm

ستاره‌نوردهای آینده چه شکلی خواهند بود؟ انسان‌ها، موجودات جاه‌طلبی هستند و وقتی دانش کنونی فیزیک به ما می‌گوید که فکر سفر با سرعت بیشتر از نور را باید از سر به در کنیم، گویی این مطلب، غرورمان را جریحه‌دار می‌کند. اما سرعت نور پیشکش! آیا زمانی ما می‌توانیم سفینه‌های بسیار سریعی با سرعتی نزدکی به نور داشته باشید.

این تصور دیوید آ هاردی از چنین سفاین «فوتونی» است:

10-16-2016-10-20-53-pm

گاهی هنرمندان نقاشی‌های علمی تخیلی، سال‌ها پیش از موفقیت مأموریت‌های فضایی و ارسال عکس‌های وقاعی، دنیاهای بیگانه را با دقتی بهت‌برانگیز، پیشبینی می‌کنند. مثلا در اینجا در سمت راست، عکسی از پلوتو را می‌بینید که در مأموریت نیو هورایزن گرفته شده است و در سمت چپ، تصور هاردی را از سطح پلوتو می‌بینید:

10-16-2016-10-23-33-pm

پی‌نوشت: یادم بیندازید در آینده اسکن کاملی از کاور کتاب‌های علمی تخیلی دوران نوجوانی و کودکی که در آرشیو دارم، در وبلاگ قرار بدهم.

پی‌نوشت 2: یک سری کتاب تازه‌ترجمه شده علمی -تخیلی هم انشاء الله در اولین فرصت در «یک پزشک» معرفی خواهند شد. این کمترین کاری است که می‌توانم برای تقویت این ژانر از کتاب‌ها و ناامید نشدن ناشران و مترجمان از این جریان تازه ترجمه و انتشار کتاب‌های علمی- تخیلی انجام بدهم.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کلاژهای کاغذی زیبای مینیمال از شخصیت‌های سینمایی مشهور

اینکه بتوانی به صورت خلاصه و مختصر و مفید با هنر خودت، مفهومی را برسانی، هر بسیار جالبی است. حالا تصور کنید که با برش چند کاغذ رنگی و کنار هم نهادت انها، یغنی کلاژ کاغذی بشود، شخصیت‌های مهم سینمایی را بازسازی کرد.این کاری است که مارگارت…

عمو حاجی -کثیف‌ترین مرد جهان- چند ماه پس از نخستین حمام برای اولین بار در ۶۰ سالگی، سال پیش درگذشت!

عمو حاجی (۱۹۲۸–۲۰۲۲) مردی ایرانی بود که بیش از ۶۰ سال به حمام نکردن شهرت داشت. عمو حاجی نام واقعی او نبود بلکه لقبی بود که به این فرد مسن داده می‌شد. او در روستای دژگاه فارس در آلونک و چاله‌ای در زمین زندگی می‌کرد.از آنجایی که او…

چرا بسیاری از ساختمان‌های تاریخی در بریتانیا دارای پنجره‌های آجرکوبی شده هستند؟

زمانی در بریتانیای کبیر داشتن پنجره در خانه‌ها و ساختمان‌ها بسیار گران از آب درمی‌آمد! چرا؟!چون در سال ۱۶۹۶ با وضع مالیات بر پنجره که بسیار در جامعه منفور بود، وضعیت تغییر کرد. در این زمان مالیات بر صاحبان املاک را بر اساس تعداد…

خودکشی دسته جمعی در دمین آلمان در پایان جنگ جهانی دوم

خودکشی دسته جمعی در دمین به رویداد غم‌انگیزی اشاره دارد که در پایان جنگ جهانی دوم در شهر دمین آلمان رخ داد. در اواخر‌آوریل و اوایل ماه مه 1945، هنگامی که نیرو‌های شوروی در حال پیشروی به سمت شهر بودند، بسیاری از ساکنان آن، از جمله زنان،…

۲۵ صدای نوستالژیک فناورانه قدیمی که کودکان امروزی به صورت معمول هرگز نمی‌شنوند!

یک ستاره سینمای کلاسیک را در نظر بگیرید مثلا همفری بوگارت را. تلفن را با یک دست در دست می‌گیرد، سیگاری به لب دارد و بعد با افه خاصی شماره‌گیر را می‌چرخاند و با صدای بم مردانه‌اش می‌گوید که نلفنچی فلانجا را برایم بگیر!چنین منظره‌ای دیگر…

10 عکس بسیار زیبا از درخت – انتخاب شده از عکاسان خلاق

درخت‌ها زندگی‌بخش زمین و مایه زیبایی آن هستند. انسان‌ها هزاران سال است که آنها بهره می‌برند و تا توانسته‌اند پهنه زمین برخوردار از زیبایی‌شان را کمتر و کمتر کرده‌اند. درختان متنوع با شکل و آرایش متفاوت ریشه، تنه، شاخه‌ها و برگ‌ها، چشم‌نواز…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.