با ساخت و نمایش یک فیلم، روسیه ترجیح داد چشمش را بر روی یک واقعیت تاریخی ببندد

0

این روزها تلگرام پر است از جملات قصار منتسب به افراد مشهور، برخی از این اظهارات به کلی نادرست هستند و هیچگاه توسط آن اشخاص مشهور ابراز نشده‌اند. اما خیلی وقت‌ها جعل‌کنندگان و به‌اشتراک‌گذاران آن سخن‌ها، تصور می‌کنند که ساخت و انتشار گزاره‌ها و جملات بامعنا و آموزنده اگر به یک منبع معتبر متصل بشود، می‌تواند تأثیرگذاری خیلی بیشتری روی مخاطبان هم بگذارد. البته بگذریم که هدف برخی‌ها از این کار، نه تأثیرگذاری مثبت روی افکار، بلکه کسب دنبال‌کننده بیشتر برای کانال‌هایشان است.

اما در سطحی بالاتر هم می‌شود این مسئله را بررسی کرد:

آیا اگر برگی از تاریخ را ورق زدیم و متوجه شدیم قسمتی از تاریخ کشورمان لکه‌دار است و مثلا یکی از بزرگان ما، کار قهرمانه‌ای را که تصور می‌کردیم انجام نداده یا مثلا باور و اندیشه سخیفی داشته و بر زبان رانده، باید چه کنیم؟

منتشر نکردن یافته تلخی که پیدا کرده‌ایم؟ توجیه مسئله با همان بهانه که در قالب زمان و مکان، آن عمل یا سخن و باور، پذیرفتنی‌ یا ناگزیر بوده؟ یا اینکه به سادگی به خاطر اینکه نسل کنونی ما به انگیزه و افتخار تاریخی، برای همبستگی و انگیزه‌سازی نیاز دارد، بیاییم و باز هم بر تاریخ‌ جعل‌شده، اصرار کنیم؟

به تازگی در روسیه فیلمی آماده و به نمایش گذاشته شده است با عنوان اصلی Dvadtsat vosem panfilovtsev.

داستان فیلم ظاهرا بر اساس یک واقعیت تاریخی است:

16 نوامبر سال 1941: ارتش آلمان، تا این زمان، شکست‌ناپذیر به نظر می‌رسد و هر سد و دفاعی را خرد می‌کند و جلو می‌رود. همه مقهور تاکتیک‌های جنگی ژنرال‌های هیتلر شده‌اند. در همین روز، یگانی از تانک‌های آلمان در حال حرکت به سمت مسکو هستند و می‌روند تا این شهر را هم به سقوط نزدیک کنند.

اما 28 سرباز ارتش سرخ شوروی، با سلاح‌های سبک، قهرمانانه جلوی آنها می‌ایستند. آنها 18 تانک آلمانی را نابود می‌کنند و البته همگی آنها کشته می‌شوند.

بعد از مرگ، این 28 مرد، مبدل به قهرمانان شوروی شدند، مدال افتخار کنگره به آنها داده شد، خیابان‌هایی به اسمشان شد، مجسمه‌های بزرگی به افتخار آنها ساخته شد و گفته‌هایی منتسب به فرمانده آنها به نام ژنرال پانفیلوف شد. این دسته قهرمان به اختصار 28 نگهبان پانفیلوف شدند.

10-16-2016-12-59-40-pm

آنها همان جایگاه نمادینی را پیدا کردند که عکس مشهور سربازان آمریکایی در حال افراشتن پرجک آمریکا در آیوو جیما، پیدا کرد.

مشکل کجاست؟

مشکل اینجاست که قضیه به شدت مشکوک بود. طوری که دستور تحقیقات داخلی داده شد. معلوم شد که در آن روز، نه یک گروه 28 نفره، بلکه یک یگان 10 هزار نفری از مسکو دفاع می‌کردند و در واقع هر یک از کشته‌شدگان این جمع، درست به اندازه این 28 نفر، شایسته تقدیر بودند.

اما موضوع تنها منحصر به این نبود:

بررسی بیشتر مشخص کرد که پانفیلوف، نه در آن روز به خصوص، بلکه دو روز بعد درگذشته است. تحقیقات مشخص کرد که اصلا یکی از اعضای شبه‌قهرمان این جمع به نام ایوان دوبروبابیان، سابقه بدی هم داشته است.

در آن بازه زمانی، دستور استالین این بود که سربازان شوروی در هیچ شرایطی تسلیم دشمن نشوند، تا آخرین قطره خون پیکار کنند و راهبرد پیروزی یا مرگ را در پیش بگیرند. اما دوبروبابیان، این کار را نکرده بود، او بعد از اسارت، گریخته بود و کوتاه‌زمانی بعد در اوکراین به نیروهای پلیس متحد با آلمان‌ها پیوسته بود و بعد از آن این خدمت را هم ترک کرده بود و دوباره اسمش را در فهرست ارتش سرخ نوشته بود!

در سال 1947 مقامات متوجه این قضیه شدند، اما او این بار هم شانس آورد و برخلاف رویه معمول که اعدام سربازان خائن و تسلیم‌شده بود، با یک درجه تخفیف به گولاگ‌ها سیبری فرستاده شد. او انقدر جان‌سخت بود که این شرایط را هم تاب آورد و تا سال 1996 زنده بود.

تحقیات داخلی رسمی شوروی توسط یک قاضی ارتشی به نام ژنرال آفاناسیف، رهبری می‌شد. او متوجه شد که به جز دوبروبابیان، پنج نفر دیگر از قهرمانان به ظاهر کشته شده، هم زنده بوده‌اند و یکی دیگر از آنها هم دو روز قبل از نبرد 16 نوامبر کشته شده است.

سرانجام او گزارش خود را به استالین ارائه کرد و نتیجه‌گیری نهایی بود که اصلا چنین نبرد قهرمانه‌ای رخ نداده است!

اما این داستان، حاصل تخیل چه کسی بود؟

یک روزنامه‌نگار ستاره سرخ به نام واسلی کروتیف با همکاری تعدادی دیگری از دوستان خود، چند هفته بعد از تاریخ یاد شده، از شاخه درگیر در دفاع از مسکو، دیدار کردند. او داستانی داشت و صرفا می‌خواست 28 جای خالی آن را با 28 سرباز کشته پر کند و  آنها را مبدل به قهرمانانی شاخص کند. شاید برای اینکه به بقیه مدافعان روحیه بدهد و برای آنها الگوهایی بسازد، شاید هم برای اینکه خودش بتواند پله‌های ترفی را به سرعت طی کند.

او جزئیات و سخنان قصار را با نیروی تخیل خود خلق کرد و سرانجام شوروی را به قهرمانانی که دوست داشت، داشته باشد، رسانید.

بعد از انتشار گزارش، یافته‌های آن سری و طبقه‌بندی شدند و اجازه داده شد که افسانه 28 مرد قهرمان همچنان ادامه پیدا کند.

اما در سال‌های دهه 1990، سرانجام این اسناد هم از حالت طبقه‌بندی شده خارج شدند.

سرانجام سال پیش، بایگان رسمی روسیه به نام سرگئی میروننکو، این اسناد را به صورت آنلاین منتشر کرد. این اقدام همزمان شد با اکران فیلمی در مورد آن واقعه تاریخی.

10-16-2016-1-01-57-pm

10-16-2016-1-01-37-pm

10-16-2016-1-01-10-pm

10-16-2016-1-00-28-pm

جالب است بدانید که به خاطر پیامدهای منفی انتشار چنین اسنادی، میروننکو هم قربانی شد و در ابتدای سال 2016 کار خود را از دست داد.

دستیابی به واقعیت‌های تاریخی تحریف‌نشده، بسیار دشوار است. در یک لایه،‌تاریخدان‌ها بنا بر سوگیری ایدئولوژیک و علایق خود، روایت تاریخی را سمت و سو می‌دهند و در لایه‌های دیگر مردان سیاسی و حتی خود ما بنا به چیزهایی که دوست داریم واقعیت داشته باشند، برخی از پوسته‌های تاریخی را پررنگ و برخی‌ها را هم فراموش می‌کنیم.

باید تصریح کرد که روسیه واقعا در جنگ جهانی دوم قهرمانان زیادی داشت، این کشور در جنگ جهانی دوم 20 میلیون قربانی داشت و بی‌شک می‌تواند تا ابد به برخی‌ از مقاطع این جنگ افتخار کند، اما همه اینها باعث می‌شوند که به صورت دانسته قسمتی از تاریخ -هرچند به خاطر مصالحی مقطعی- تحریف شود؟

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تنهاترین درخت جهان در کجاست؟

در جزیره دورأفتاده کمپبل، واقع در بیش از ۶۰۰ کیلومتری جنوب  نیوزلند، صنوبر منفرد سیتکا روییده که به عنوان تنهاترین درخت روی زمین شناخته شده است.نزدیکترین درخت نزدیک به آن آن بیش از ۲۲۰ کیلومتر دورتر، در جزایر اوکلند است، در حالی که…

چند بار می توانید یک تکه کاغذ را از وسط تا کنید؟

به راحتی می‌توان یک تکه کاغذ را یک، دو بار یا حتی سه یا چهار بار از وسط تا کرد. اما بیشترین تعداد دفعاتی که یک تکه کاغذ را می‌توان از وسط تا کرد چقدر است؟بر اساس یک ادعای رایج، یک ورق کاغذ را نمی‌توان بیش از هفت بار از وسط تا کرد. اما…

چگونه ترانه Careless Whisper جورج مایکل موفق‌ترین موسیقی دوره حرفه‌ای او شد

برای پنجمین سال متوالی، ترانه‌ای که جورج مایکل در سال 1984 خوانده بود به عنوان آهنگ مورد علاقه بریتانیا انتخاب شد. این رتبه بندی بر اساس نظرسنجی Smooth Radio به دست آمد که بر اساس آن این ترانه 32000 رای به دست آورد. ترانه این سوپراستار فقید…

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…

شوخی با درونگراها (نرنجید! خودم یک درونگرا هستم)

در مورد درونگراها بسیار مطلب نوشته‌ام. یک زمانی درونگرایی در جامعه خیلی تابو بود و هنوز هم مقداری است.خود من به عنوان یک درونگرا زمانی از درونگرایی خود شرمنده بودم. اما بعدا متوجه شدم که درونگرایی یک ویژگی شخصی است. درونگراهایی یک طیف…

مجموعه باور نکردنی از عکس‌های تاریخی که توسط عکاسان آنها امضا و حاشیه‌نویسی شده

عکس بالا عکس اتاق موقعیت اضطراری است که توسط جو بایدن امضا شده است . لحظات پرتنش عملیات نپتون نیزه را نشان می‌دهد که نیرو‌های دریایی ایالات متحده به محوطه اسامه بن لادن یورش بردند. امضا کرد: ایمان را حفظ کن!مجموعه‌ای از عکس‌هایی که…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.