شناسایی ریشه‌ها با استفاده از DNA: یک کنجکاوی، تفاخر ساده یا نژادپرستی نوین

0

شجره‌نامه‌ها یا داستان‌های محو و پراکنده‌ای که از اعضای خانواده در مورد پیشینه و قدمت خانوادگی خودمان می‌شنویم، حاوی اطلاعات دقیقی نیستند. شاید در این میان برخی‌ها دوست داشته باشند بدانند که واقعا از کدام قومند یا از آمیزش کدام طایفه‌ها از چه مناطق جغرافیایی بعیدی ایجاد شده‌اند. آیا امکان دارد که آنها از نسل پادشاهان یا افراد شاخص قرن‌ها پیش باشند یا نه؟

شاید جالب باشد بدانید که برای برآورده کردن همین کنجکاوی سایت و سرویس‌های آنلاینی ایجاد شده است، مثلا سایتی به نام ancestry.com دو میلیون عضو پولی دارد و سایت دیگری به نام myheritage.com حدود 80 میلیون عضو پولی.

تا پیش از سال 2000، آزمایش شخصی DNA برای آدم‌های عادی، مقرون به صرفه نبود، اما زا این زمان حدود 30 شرکت در این زمینه فعال شده‌اند و با مبلغی بین 99 تا 300 دلار، آزمایش DNA انجام می‌دهند.

مشتری این شرکت‌ها و سایت‌ها کافی است که بعد از دریافت بسته مخصوص، به سادگی یک نمونه بزاق یا نمونه بافتی از سطح داخلی گونه که به سادگی هر چه تمام‌تر قابل تهیه است، برای شرکت مورد نظر ارسال کنند.

این شرکت‌ها به شیوه‌های مختلفی DNA را آزمایش می‌کنند. تمرکز برخی بر روی DNA میتوکندریایی است. میتوکندری که معادل فارسی راکیزه را برایش نهاده‌اند یک اندامک داخل سلولی است که نقش نیروگاه سلولی را بازی می‌کند. میتوکندری همواره از تنها و تنها از مادر به فرزند انتقال می‌یابد و بنابراین تحلیل DNA آن می‌تواند اطلاعاتی در مورد پیشینه مادری شما را به دست دهد.

شرکت‌های دیگری هم هستند که تنها ژن‌های کرومزوم Y را بررسی می‌کنند و البته در این میان برخی هم با هزینه بیشتر کل ژنوم مشتری‌هایشان را کند و کاو می‌کنند.

یکی از چیزهایی که همواره با اعلام نتایج این شرکت‌ها به دست می‌آید و ممکن است با تخیلات اولیه خیلی از مشتری‌ها همخوان نباشد، این است افسانه نژاد خاصل یا آن طوری که برخی از افراطی‌ها دوست دارند بگویند -نژاد پاک- چیز موهومی است. اگر با همین بررسی DNA به نسل‌ها قبل برگردیم، می‌بینیم که همه ما به نحوی با هم خویشاوند هستیم.

برخی‌ها هم ممکن است شوک‌زده شوند، مثلا یک خانم 58 ساله به نام سوزی بالنگر، طبق حرف‌های مادربزرگش مطمئن بود که پیشینه آلمانی دارد، اما بررسی DNA او نشان داد که رگه‌هایی از ژنوم بومیان آمریکا هم در DNA وجود دارد. تازه اینجا بود که او متوجه شد که چرا در تابستان پوستش اینقدر برنزه می‌شود یا موهایش اینقدر تیره هستند!

تحلیل DNA او نشان می‌داد که 53 نژاد اروپای غربی، 20 درصد اسکاندیناویایی، 17 درصد ایرلندی و البته 10 درصد هم یادگارهایی از نژادهای دیگر را در خود دارد. او باز هم متقاعد نشد و این بار از خدمات یک سایت دیگر استفاده کرد که نتایج متفاوتی داشتند و نشان می‌داد که 41 درصد اسکاندیناویایی، 23 درصد یهودی اروپایی و 17 درصد ایرلندی است.

تحلیل DNA روز به روز ارزان‌تر، در دسترس‌تر و فراگیرتر می‌شود و شاید در آینده نزدیک در ایران هم علاوه بر مقصاد پزشکی محدود، برای کارهای جانبی دیگر هم مورد استفاده قرار بگیرد. مثلا ممکن است همه به صورت معمول برای احتمال وجود ژنوم مستعدکننده سرطان پستان، بدخیمی‌های دیگر یا بیماری‌هایی مثل هانتینگتون، آزمایش بدهیم.

بیایید این آینده را تجسم کنیم، همین حالا هم خیلی‌ها بدشان نمی‌آید با شجره‌نامه‌های جعلی خود را منتسب به خانواده‌های قدیمی کنند، برخی‌ها برای انتساب‌های مذهبی مشتاق این کارند، برخی هم دوست دارند که بپندارند، ایرانی اصیل آریایی هستند! در این صورت آیا کار و کسب اولیه آزمایشگاه‌های ژنتیکی در آینده در ایران به سمت دیگری سوق نخواهد کرد؟

سؤال انتهایی این است که آیا این خدمات مجاز باشند یا غیرمجاز؟

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خارج از کادرهای عکس‌های مشهور چه گذشته؟ حالا کاربران می‌خواهد با هوش مصنوعی Generative Fill فتوشاپ…

هوش مصنوعی به سرعت در حال توسعه است و هر روز می بینیم که چقدر توسعه پیدا می‌کند. یکی از پیشرفت‌های تازهاخیراً ابزار جدید AI Generative Fill فتوشاپ بوده است.با کمک آن می‌توان بسیار ساده چیز ناخواسته‌ای را حذف کرد یا اشیایی را اضافه کرد…

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…

هنرمندی با این تصاویر جالب پیش چشم ما مجسم کرده که اگر 10 بنای تاریخی و اسطوره‌ای معروف، سالم و…

یکی از جالب‌ترین چیز‌ها در مورد مطالعه تاریخ، یادگیری چیز‌های شگفت‌انگیزی است که نیاکان ما ایجاد کرده‌اند. اما برخی از یادگارهای آنها از بین رفته‌اند و فقط ویرانه‌های آنها باقی هستند و در مواردی همین ویرانه‌ها هم نیستند و فقط توصیف‌های متنی…

این عکس‌های تاریخی را پیش از این در کمتر جایی دیده‌اید

یک سرباز صربستانی در کنار پدرش که برای ملاقات او به خط مقدم نزدیک بلگراد آمده، خوابیده است. سال گرفتن شدن عکس، حدود 1914/1915یک نگهبان مرزی آلمان شرقی در صبحی که دیوار برلین سقوط کرد، گلی را از طریق شکافی در دیوار برلین هدیه می‌دهد،…

21 مهارتی که ای کاش در مدرسه یا جای دیگر مقدمات آنها را به ما می‌آموختند!

درس و دانشگاه بسیارند، اما وقتی وارد کار واقعی و زندگی می‌شوید می‌بینید که مهارت‌های زیادی لازم دارید تا تبدیل به یک آدم موفق شوید یا به آرامش و خوشبختی بیشتری در زندگی برسید. گاهی دوره‌های آموزشی خوبی برای آنها وجود دارد و گاهی هم باید…

عکس‌های قبل و بعد بی‌نظیر تاریخی: بناها و مناظر در گذر زمان

عکس‌های قبل و بعد همیشه علاقه‌مند زیادی دارند. مدتهاست که در اینترنت عکس‌های قبل و بعد افرادی که رژیم لاغری اختیار می‌کنند یا بدنسازی می‌کنند یا جراحی زیبایی می‌کنند، منتشر می‌شود و محبوبیت زیادی هم دارند.اما در سطحی ژرف‌تر، بیایید…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.