درمان دارویی (غیرجراحی) تنگی عروق خونرسان قلب چیست؟

0

درمان بیمار مبتلا به آنژین شامل (1) اصلاح عوامل خطرساز و تغییر شیوه زندگی به منظور کندکردن یا متوقف ساختن روند پیشرفت CAD و ترومبوز، (2) درمان دارویی به منظور جلوگیری یا برطرف ساختن آنژین قلبی، و (3) رواسکولاریزاسیون به منظور بهبود علایم یا پیش‌آگهی بیمار یا هر دو می‌باشد. بعلاوه، در صورت امکان باید سایر بیماری‌های داخلی همزمان (نظیر کم‌خونی، نارسایی احتقانی قلب، بیماری انسدادی مزمن ریوی، هیپرتیروئیدی) که ممکن است باعث تشدید آنژین قلبی شوند، درمان شوند.

کنترل هیپرتانسیون، دیابت، هیپرلیپیدمی و قطع مصرف سیگار مهمترین اقدام در کنترل پیشرفت آترواسکلروز کرونر هستند. دستورالعمل‌هایی برای کاهش جدی عوامل خطرساز تدوین شده‌اند (جدول 4 ـ 9). بیمار باید تحت رژیم غذایی خاصی باشد و مشاوره با یک متخصص تغذیه می‌تواند راهگشا باشد.

بیماران مبتلا به CAD معمولاً باید تحت درمان سختگیرانه جهت کنترل هیپرلیپیدمی قرار گیرند. داروهای استاتین رایج‌ترین داروهای تجویز شده برای رسیدن به هدف LDL کمتر از dL/mg70 خطر CAD را به میزان بیشتری کاهش می‌دهد. در آن دسته از بیماران CAD که سطح کلسترول طبیعی دارند، درمان با استاتین می‌تواند در تثبیت پلاک آترواسکلروزی مفید باشد و به این ترتیب باعث کاهش خطر MI و سکته مغزی گردد. در بیمارانی که سطح HDL پایین دارند، استفاده از عوامل دارویی نیاسین و فیبرات علاوه بر ورزش بی‌هوازی می‌تواند مفید باشد تا هدف رسیدن به HDL بیش از dL/mg40 برآورده شود.

تمام بیماران یا CAD شناخته شده یا مشکوک به CAD باید تحت درمان ضدپلاکتی (مثلاً آسپرین، day/mg75 کلوپیدوگرل) قرار گیرند، مگر اینکه برای درمان ضدپلاکتی منع مصرف وجود داشته باشد. درمان ضدپلاکتی در بیماران مبتلا به آنژین یا بیماران با سابقه MI باعث کاهش میزان مرگ‌ومیر و میزان ابتلا به MI می‌شود. بعلاوه، این درمان ممکن است باعث کاهش خطر MI در بیماران بدون CAD ولی مبتلا به چند فاکتور خطرساز قلبی ـ عروقی شود. آن دسته از بیماران مبتلا به CAD که دچار دیابت قندی یا اختلال عملکرد سیستولی بطن چپ هستند باید در صورت نداشتن منع مصرف، تحت درمان با داروهای مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتایس (ACE)، قرار گیرند. مهارکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین آر می‌توان در بیمارانی که در اثر مصرف مهارکننده‌های ACE دچار سرفه شده‌اند، تجویز نمود. با وجودیکه انجام فعالیت‌های بدنی به دلیل بروز آنژین قلبی اغلب با محدودیت همراه است، فعالیت منظم در حدی که قابل تحمل باشد، باید توصیه گردد. از فعالیت ایزومتریک نظیر وزنه‌برداری و فعالیت‌های بدنی شدید (مخصوصاً در هوای سرد نظیر اسکی و برف پارو کردن) باید اجتناب شود. علیرغم این بسیاری از بیماران مبتلا به آنژین پایدار قادر به انجام فعالیت‌های بدنی شدید شامل انجام فعالیت‌های فیزیکی متوسط در محل کار هستند. در بیماران چاق و آنهایی که شیوه زندگی بی‌تحرک دارند، انجام فعالیت. ورزشی بی‌هوازی به طور منظم، توصیه می‌شود.

جدول 4 ـ 9. اهداف اصلاح در رفع عوامل خطرساز
عوامل خطرسازهدف
دیس لیپیدمی

افزایش سطح کلسترول LDL در بیماران مبتلا به CAD یا معادل CADa

بدون CAD، حداقل دو عامل

خطرساز b

بدون CAD، بدون عامل

خطرساز یا فقط یک عامل خطرساز b

افزایش‌تری گلیسیرید

کاهش HDL

هیپرتانسیون

 

مصرف سیگار

چاقی

شیوه زندگی بی‌تحرک

dL/mg70< LDL

 

 

dL/mg130< LDL

(dLc/mg100< یا)

dL/mg160< LDL

 

dL/mg200< TG

dL/mg40> HDL

فشار سیستولیک > mmHg 140

فشار دیاستولیک> mmHg90

قطع کامل مصرف سیگار

>120% وزن ایده‌آل بدن مناسب با قد

60 ـ 30 دقیقه فعالیت متوسط (نظیر قدم زدن، طناب زدن، دوچرخه‌سواری، قایقرانی) پنج بار در هفته

a. معادل CAD عبارتند از دیابت قندی، بیماری اترواسکلروتیک غیرکرونری، خطر 10 ساله قلبی عروقی بیش از 20% طبق معیارهای فرامنیگهام.

b. عواامل خطرساز عبارتند از مصرف سیگار، یا مصرف داروهای ضدفشارخون، dL/mg40< HDL، سابقه خانوادگی آترواسکلروز زودرس عروق کرونر (مردان (45 سال و زنان (55 سال).

c. در مردان (60 سال و بیماران بالای آترواسکلروز تحت بالینی (بالای سدک 75 براساس سن و جنس از نظر کلسیفیکاسیون کرونر)، dL< hs CRP /mg30، یا سندرم متابولیک، هدف dL/mg100 باید قویاً مدنظر باشد.

بسیاری از بیماران مبتلا به آنژین پایدار قادر به انجام فعالیت‌های بدنی شدید شامل انجام فعالیت‌های فیزیکی متوسط در محل کار هستند. در بیماران چاق و آنهایی که شیوه زندگی بی‌تحرک دارند، انجام فعالیت ورزشی بی‌هوازی به طور منظم، توصیه می‌شود.

همانطور که قبلاً اشاره شد، خصوصیات پاتوفیزیولوژیک آنژین، ناشی از عدم تطابق عرضه و تقاضاست. بنابراین برای درمان آنژین باید جریان خون کرونر (عرضه) افزایش یابد یا به مصرف اکسیژن میوکارد (تقاضا) کاهش یابد یا هر دو. مهم‌ترین داروهایی که برای کنترل علایم آنژین پایدار مزمن به کار می‌روند عبارتند از نیترات‌ها، بتابلوکرها، و مهارکننده‌های کانال کلسیم (جدول 5 ـ 9). به نظر می‌رسد این داروها به یک اندازه باعث کنترل علایم آنژین می‌شوند. اگر یک داروی منفرد نتواند باعث کنترل آنژین گردد، معمولاً درمان چند دارویی مؤثر می‌باشد. رانولازین یک مهارکننده انتخابی جریان ورودی سدیم در مراحل انتهایی است که یک عامل ضدآنژین مؤثر بدون تأثیر بر روی تعداد ضربانات قلب یا فشارخون سیستمیک می‌باشد. این دارو می‌تواند به عنوان خط اول یا خط دوم درمانی برای بیماران مبتلا به آنژین مورد استفاده قرار گیرد. برخلاف آسپرین و داروهای پایین آورندهٔ چربی، تأثیر داروهای فوق در افزایش طول عمر مبتلایان به آنژین ثابن نشده است.

سال‌هاست که تأثیر فرآورده‌های نیترات در درمان طبی آنژین فعالیتی شناخته شده است. نیترات‌ها از طریق شل نمودن عضلات صاف اثر می‌کنند. اتساع شریانچه‌ها منجر به کاهش مقاومت عروق سیستمیک و درنتیجه کاهش پس بار می‌شود. اثر مهمتر این داروها در اتساع وریدهاست که منجر به تجمع خون در وریدها و کاهش بازگشت وریدی و کاهش پیش‌بار می‌شوند. این اثرات بر روی شریانچه‌ها و وریدها باعث کاهش قابل توجه مصرف اکسیژن میوکارد و تخفیف آنژین می‌شوند. نیترات‌ها همچنین باعث تقویت جریان خون کرونری از طریق گشاد نمودن شریان‌های کرونر اپیکارد (البته در صورت درگیری وسیع شریان‌های کرونر تأثیر آن به حداقل می‌رسد)، و افزایش جریان خون عبوری از میان عروق کولترال می‌شوند. اشکال مختلف نیترات‌ها در دسترس قرار دارند. از قرص زیرزبانی نیتروگلیسیرین یا اسپری خوراکی برای درمان حملات حاد و پیشگیری از بروز حمله قبل از فعالیت‌هایی که احتمال دارد منجر به حمله درد شوند، استفاده می‌شود. از اشکال خوراکی و پوستی برای درمان درازمدت آ«ژین پایدار و از نتیروگلیسیرین وریدی برای درمان آنژین ناپایدار و انفارکتوس حاد میوکارد استفاده می‌شود. از آنجا که مصرف مداوم نیترات‌ها باعث بروز تحمل (تولرانس) نسبت به اثرات آنها می‌شود بنابراین باید از مصرف دارو در قسمتی از روز خودداری شود (مثلاً فرم پوستی را شب‌ها از پوست جدا کنند یا نیترات‌های خوراکی را در ساعت معینی در طول روز مصرف می‌کنند.

بتابلوکرها با مهار رقابتی گیرنده‌های بتاآدرنرژیک و درنتیجه کاهش ضربان قلب، فشارخون، و قدرت انقباضی، باعث کاهش مصرف اکسیژن میوکارد، می‌شوند. این داروها علایم آنژین (مخصوصاً علایم ناشی از فعالیت) را بهبود بخشیده و باعث کاهش مرگ‌ومیر و احتمال سکته مجدد پس از انفارکتوس قلبی می‌شوند. بتابلوکرها از نظر حلالیت در چربی، مدت زمان اثر، و اثرات انتخابی بر گیرنده‌های بتا با هم متفاوت دارند. اکثر گیرنده‌های قلبی از نوع b1 هستند که نقش میانجی در افزایش ضربان قلب، قدرت انقباضی، و هدایت دهلیزی ـ بطنی دارند. گیرنده‌های b2 بیشتر در عضلات صاف عروق و برونش‌ها قرار دارند. مهار گیرنده‌های b1 اثرات قلبی مفیدی به همراه دارد امّا مهار گیرنده‌های b2 باعث انقباض برونش‌ها و عروق محیطی می‌شود. آتنولول و متوپرولول در مقادیر کم فقط گیرنده‌های b1 را مهار می‌کنند امّا در مقادیر متوسط و بالا (که معمولاً در بیماران تجویز می‌شوند) تمام بتابلوکرها باعث بدتر شدن اختلالات زمینه‌ای در سیستم هدایت الکترونیکی قلب می‌شوند، پس در این بیماران باید با احتیاط تجویز شوند. بعلاوه، این داروها می‌توانند باعث افزایش خفیف تریگلیسیریدها و کاهش مختصر کلسترول HDL شوند.

یون‌های کلسیم نقش اساسی در انقباض عضله قلب و عضلات صاف عروق و همچنین ایجاد پتانسیل عمل قلبی به عهده دارند (فصل 10). آنتاگونیست‌های کلسیم با مهار این اثرات باعث کاهش ضربان قلب و قدرت انقباضی و همچنین اتساع عروقی محیطی و درنهایت کاهش مصرف اکسیژن میوکارد می‌شوند. بعلاوه، اتساع عروق کرونر باعث افزایش جریان خون کرونرها می‌شود.

آنتاگونیست‌های کلسیم به سه گروه اصلی تقسیم می‌شوند و در هر بیمار باید از داروی مناسب او استفاده شود. دی هدروپیریدین‌ها (مثل نیفیدیپین، آملودیپین) بیشتر گشادکننده عروقی‌اند و اثرات مهاری اندکی یا در حد صفر بر تعداد ضربان قلب، قدرت انقباضی یا هدایت دهلیزی ـ بطنی دارند. در واقع گشاد شدن عروقی ممکن است باعث تاکیکاردی رفلکسی شود. فنیل آلکین آمین‌ها (مثل وارپامیل) نسبت به دی هیدروپیریدین‌ها اثرات کمتری بر انقباض عروق محیطی دارند و باعث کاهش تعداد ضربان قلب، قدرت انقباضی، هدایت الکتریکی قلب می‌شوند و بنابراین در بیماران مبتلا به اختلال عملکرد سیستولی بطن یا اختلال هدایت الکتریکی ممکن است مشکل‌ساز شوند. بنزوتیازپین‌ها (مثل دیلتیازم) نسبت به دی هیدروپیریدین‌ها اثرات اتساع عروقی کمتر و نسبت به فنیل‌آلکین آمین‌ها اثرات مهاری کمتری بر میوکارد دارند.

جدول 5 ـ 9. داروهای آنژین صدری
 فیزیولوژیک
گروه دارویینمونه‌هااثرات ضدآنژینیاثرات جانبیتوضیحات
نیتروگلیسیرینزیرزبانی

موضعی

وریدی

خوراکی

کاهش پیش‌بار و پس‌بار اتساع عروق کرونر

افزایش جریان خون عروق کولترال

سردرد

گر گرفتن

ارتواستاز

با مصرف مداوم تحمل نسبت به دارو ایجاد می‌شود
بتاـ بلوکرهامتوپرولول

آتنولول

پروپرانول

نادولول

کاهش ضربان قلب

کاهش فشار خون

کاهش قدرت انقباضی قلب

برادی کاردی

افت فشار خون

برونکواسپاسم

افسردگی

ممکن است نارسایی قلب بدتر شود و هدایت AV مسدود گردد؛ در آنژین وازواسپاستیک ممنوع است
مهارکننده‌های کانال کلسیمفنیل آلکیل آمین‌ها

(وراپامیل)

بنزوتیازپین‌ها

(دیلتیازم)

کاهش ضربان قلب

کاهش فشار خون

کاهش قدرت انقباضی قلب

اتساع عروق کرونر

برادی کاردی

افت فشار خون

یبوست در صورت مصرف وراپامیل

ممکن است نارسایی قلب بدتر شود و هدایت AV کند شود.
مهارکننده‌های کانال کلسیمدی هیدروپیریدین‌ها

(نیفیدیپین؛ آملودیپین)

کاهش فشار خون

اتساع عروق کرونر

افت فشار خون

تاکی کاردی رفلکسی

آدم محیطی

نیفیدیپین کوتاه اثر با افزایش خطر وقایع قلبی ـ عروقی همراه است
عوامل مسدودکننده جریان دیر هنگام سدیمرانولازینINa دیرهنگام قلبی را مهار می‌کند از تجمع بیش از حد کلسیم جلوگیری می‌کندگیجی

سردرد

یبوست

تهوع

طولانی شدن متوسط QTC

 


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر سلبریتی‌های کنونی در دوران ویکتوریایی می‌زیستند …

پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت نشست. دوران ۶۴سالهٔ سلطنت او در تاریخ انگلستان به «عصر ویکتوریا» شهرت دارد، که همزمان با به‌اوج‌رسیدن گسترهٔ امپراتوری بریتانیا در سطح جهان بود.اما…

اگر ابرقهرمانان‌ها و شرورهای فیلم‌ها و کامیک‌ها در دوره ویکتوریا می‌زیستند!

عصر ویکتوریا دوره‌ای از تاریخ بریتانیا بود که از سال 1837 تا 1901 همزمان با سلطنت ملکه ویکتوریا بریتانیا ادامه یافت. این دوره، دوره تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قابل توجهی بود که نه تنها بریتانیا، بلکه سایر نقاط جهان را عمیقاً…

عکس‌های بی‌نظیر از آبشارهای رنگارنگ دریاچه‌های پلیتویس در کرواسی و مقایسه آنها با فصل یخ‌زده

نوشته: تاماس دومبورا توثمن چهار سال پیش در فصل زمستان از دریاچه‌های پلیتویس بازدید کردم و از دنیای زیبا و یخ زده آنها با آبشارهای یخی و مناظر سفید عکس گرفتم.اخیراً دوباره به این دریاچه‌ها بازگشته‌ام تا از همان منظره خیره‌کننده عکس…

اگر نسخه پنجابی سریال بریکینگ بد ساخته می‌شد!

بریکینگ بد یک سریال تلویزیونی درام تلویزیونی بسیار محبوب آمریکایی است که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ از شبکه AMC پخش می‌شد. این سریال توسط وینس گیلیگان ساخته شد و برایان کرانستون در نقش والتر وایت، معلم شیمی دبیرستانی که به سرطان ریه مبتلا است و…

همکاران سمی چه بلایی می‌توانند سرتان بیاورند + گالری عکس

همکاران شما ممکن است زیاد آدم‌های بدی به نظر نرسند و جلوه خارجی‌شان خیلی محبوب و موجه هم باشد. اما باید کسی مدتی نزدیک آنها کار کرده باشد تا بداند که چه بلایی سر زندگی و آسایش شما می‌توانند بیاورند. هیچ وسیله‌ای را نباید به آنها قرض داد و…

مجموعه دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده را با هم مرور کنیم

هر چقدر عکس‌های تاریخی را با هم مرور کنیم، کم است. همان طور که قبلا هم نوشته بودم احتمالا بیشتر این عکس‌ها اگر در دوره خود در نشریه‌ای منتشر می‌شدند، خیلی عادی به نظر می‌رسیدند، اما حالا بعد از گذشت دهه‌ها یا حدود یک قرن، برای ما عجیب و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5