کارلوس فین‌لی، مردی که تب زرد را به زانو درآورد

0

تا یک قرن پیش آگاهی عمومی در مـورد بیماری‌های گـرمسیری مـهلکی که گریبانگیر مردم مقیم مناطق گرم جهان بود،، بسیار ناچیز و اندک بود.

امروزه، اگرچه تمام بـیماری‌های گرمسیری ریشه‌کن نشده‌اند، ولی برخی از آنها در شرف ریشه‌کن شدن بوده و یا موارد بروز آن‌ها بسیار کـم شده است.

تب زرد اولیـن بـیماری گرمسیری بود که در مناطقی که به صورت بومی درآمده بود ریشه‌کن گردید. شهرهای ساحلی و بندرهای آمریکای مرکزی و جنوبی مانند هاوانا، وراکروز، ریودوژانیرو و قسمت‌های وسیعی از آفریقای غربی، از جمله مناطق مورد تاخت و تا زاین بیماری بـودند. این بیماری در بعضی از مواقع مناطق معتدل‌تری مانند دره می‌سی‌سی‌پی و قسمت‌هایی از امریکای شمالی و حتی اروپا را هم مورد حمله قرار داد به‌طوری که در سال 1878 باعث مرگ بیش از 13000 نفر گردید.

به هنگام تجزیه و تحلیل علل بروز تب زرد، دو سؤال مطرح شـد. یـکی از سئوالات مربوط به ماهیت عامل بیماری بود و سؤال دیگر مربوط به این بود که بیماری دقیقا به چه نحو به مناطق دوری که در مجاور تمرکز عفونی هم نیستند منتقل می‌گردد.

کارلوس فین‌لی (1915-1833)، پزشـک کوبایی مـی‌دانست که عامل پیدایش بیماری ممکن است «یک ویروس ناقص و غیرمشخص»، یک میکرب و یا یک باکتری حیوانی و یا گیاه باشد، ولی او بیشتر می‌خواست دلایل پخش و اشاعه بیماری را بداند تا اینکه میکرب مسبب بیماری را بشناسد. در سـال‌های 1879‌ و 1880 تـمام کوشش فین‌لی متوجه کشف عضوی در بدن بود که اولین نشانه‌های بیماری در آن ظاهر می‌شد. مطالعات فین‌لی او را قانع کرد که میکرب مولد مرض در مرحلهٔ اول در دیوارهٔ رگ‌ها مستقر می‌شود. به این ترتیب می‌شد تـصور کـرد کـه این میکرب توسط عاملی ناشناخته داخـل خـون مـی‌گردد.

در تاریخ علوم بارها مشاهده شده است که موضعی که ارتباط چندانی با مسئله مورد مطالعه ندارد، الهاماتی را باعث می‌شود که منجر به یک کشف علمی می‌گردد. کشف فـین‌لی یـکی از همین موارد بود. فین‌لی با خواندن مقاله‌ای درباره رنگ گندم، مرض قارچی که قارچ آن به صورت انگل بر روی گیاهان واسـطه، زنـدگی می‌کند، الهـامات لازم را دریافت کرد. فین‌لی به فوریت متوجه شد که مشخصات همه‌گیرشدن بـیماری ممکن است به وسیلهٔ رابط فعالی که قادر است اشخاص سالمی را که فقط دارای خون بیمار هستند آلوده نموده، به این تـرتیب میکروب بـاعث بـیماری شخص گردد.

در فوریه 1881‌، فین‌لی نظریهٔ وجود عامل انتقال را، در کنفرانس بین‌المللی بـهداشت در واشـنگتن به تفضیل شرح داد. تا ماه اوت همان سال، فین‌لی به حدی در تحکیم این نظریه خود پیش رفته بـود کـه در نـطقی که او در آکادمی علوم پزشکی، جسمی و طبیعی هاوانا ایراد کرد توانست این عامل را بـا دقـت و ریـزه‌کاری قابل توجهی توضیح دهد. فین‌لی اعلام کرد که حشره حامل میکرب تب زرد پشه‌ای است کـه بـا تـوضیحات او، با گونه‌ای شباهت پیدا می‌کند که ما امروز «آئدس آجیپتی» Aedes aegypti می‌نامیم. او برای اولین بار مـدعی شـد که میکروب بعامل بیماری توسط یک حشره از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود.

قبل از کـشف فـین‌لی، نـظریه‌هایی که در مورد اشاعه تب زرد از یک شخص مبتلا به شخص سالم بود، بحث‌های پیچیده‌ای را پیش آورده بـود، کـه باعث مواجهه دو عقیدهٔ مختلف با یکدیگر شده بود:

عقیده اول “کانتاجیونیسم”بود؛ کانتاجیونیست‌ها معتقد بـودند کـه بـیماری از طریق ترشحات، لباس و تماس افراد بیمار با سایرین شیوع پیدا می‌کند و عقیدهٔ دوم “میازماتیسم”بود؛ میازماتیک‌ها که عـقیده داشـتند گازهای کثیف مرداب‌ها مسبب بیماری هستند.

از نقطه نظر تاریخی، مهم‌ترین اثر کشف فین‌لی شـناخت عـامل اشـاعه تب زرد نبود، بلکه شناخت و تشخیص این مسئله بود که برخی از بیماری‌ها بیشتر از طریق موجودات انگلی شیوع پیـدا مـی‌کند تـا از طریق شخصبه شخص.

امروزه کاملاً مشخص است که نظریه ناقلین زنده را دو نفر هـمزمان دنـبال می‌کردند. یکی کارلوس جی.فـین‌لی بـرای تب زرد، و دیگری پاتریک مانسون بـرای بـیماری انگلی فیلاریا، ولی در هر حال فین‌لی اولین کسی بود که نظریهٔ موجودات زنده کوچک را مطرح نمود.

هـم‌چنین فـین‌لی به خاطر تشخیص این مسئله کـه چـرا بـومیان کوبا کمتر از خـارجی‌هـایی که به کشور وارد مـی‌شدند در مـعرض خطر تب زرد قرار داشتند، شهرت پیدا کرد. او به درستی حدس زده بود که اهالی کوبا بـا رشد در آن کـشور خود به خود دارای نوعی پادزهر می‌شدند و پشـه نـاقل مانند واکـسنی بـرای آنها بـود این نظریه به هـنگام ابراز آن، بسیار پیشرو به نظر آمد.

در سال 1898، فین‌لی روشی را پیشنهادکرد که چهار سال بعد از آن تب زرد تـوسط همان روش از کـوبا ریشه‌کن شد، این روش از بین بردن نـوزاد پشـه در آب مـحل زنـدگی‌اش توسط مواد شیمیائی بـود.

قـبل از سال 1900، فین‌لی بیش از صد مورد تلقیح توسط پشه ناقل را انجام داده بود. و اگرچه نتیجه بیشتر این تلقیحات نـظریه او را تـقویت می‌کردند، دانشمندان دیگر این نظریه را تأیید نکردند. در سال 1900 مـوقعیتی پیش آمـد کـه کـمیسیونی از پزشـکانی آمـریکابب به ریاست والتر رید به کوبا رفتند تا آزمایشات غیرمغرضانه‌ای را انجام دهند. هدف آنها مطالعه در مورد علل بروز تب زرد بود ولی آنها معتقد بودند که موجود ناقل بیماری را باید قرنطینه نمایند. (فـرآیند محو ناقلین بیماری، به آنها ثابت کرد که ناقل بیماری «ویروس نافذ» است) و بعد در مورد نشو و اشاعه بیماری مطالعه کنند.

بالاخره وقتی فین‌لی این مسئله را قویا دنبال کرد و آنرا تحویل مشاوران عـالی آمـریکا در کوبا داد. این کمیسیون با شک و تردید موافقت نمود که نظرات او را مدنظر قرار داده و آزمایش‌های او را در شرایط کنترل‌شده تکرار نماید. در نتیجه آزمایشات انجام‌شده، آن‌ها نتایج کلی آزمایشات فین‌لی را تأییدکردند، باید متذکر شد کـه تـنها عضو این کمیسیون که به نظریه فین‌لی اعتقاد داشت، جس لازار، پزشک جوانی بود که خواستار انجام آزمایشات بر روی خود شده و در طی آزمایشات از بین رفت!

سـال‌ها بـعد، ویلیام گورگاس -رئیس گروهی که بـرای ریـشه‌کنی تب زرد به کوبا و پاناما آمده بود- به فین‌لی نوشت:

اگر ما در مدت اقامتمان در کوبا درسال 1899 گفته‌های شما را قبول کرده بودیم، نتایجی را که در سال 1901 به دسـت آوردیـم، زودتر کسب می‌کردیم. مـن حـتی تا این حد پیش می‌روم که رسماً ادعا کنیم که فقط به خاطر کارهای شما و حمایت و پیگیری شما از نظریه حشرات ناقل بود که کمیسیون آمریکائی و رئیس آن والتر رید را وادار نمود که در مورد نظریه شما تـحقیق نـماید. اگر به خاطر فعالیت‌های شما تا سال 1900 نبود، کمیسیون آمریکابی هرگز به تحقیق دربارهٔ نظریه شما تن در نمی‌داد.»

اولین دانشمند معتبر بین‌المللی که شایستگی و اهمیت کار فین‌لی را تشخیص داد، میکروب‌شناس انگلیسی، سـر رونـالد راس بود که تـحقیقات او دربارهٔ مالاریا او را مشهور کرد. و جایزه نوبل سال 1902 در طب را برای او آورد. در سال بعد او فین‌لی را برای دریافت همین جایزه پیشنهاد نـمود. ولی اگرچه فین‌لی هرگز جایزه نوبل را که واقعاً مستحق دریافت آن بود به دسـت نـیاورد، او جـوائز بسیاری را که نشانهٔ سپاس جهانی از فعالیت‌هایش بود دریافت کرد. او جایزه برانت آکادمی پزشکی فرانسه، که عضو آن هم بود، دریـافت ‌ کـرد و همچنین مدال مری کینگزلی دانشگاه لیورپول به او تعلق گرفت. او همچنین نشان لژیون دونور فرانسه را دریـافت کـرد.

در کـنگره پزشکی پان آمریکن سال 1933، تصمیم گرفته شد که روز سوم دسامبر، سالروز تولد فین‌لی، هر سال در آمـریکا به نام روز پزشکی نامگذاری گردد. کنگره‌ها یین‌المللی بسیاری در این مدت اهمیت کشف فین‌لی را صحه گـذاشته‌اند و بعدها یـونسکو جـایزه‌ای را به نام فین‌لی اختصاص داد. ولی شاید شایسته‌ترین تجلیلی که می‌توان از فین‌لی و کار او به عمل آورد در زنده نگاه داشتن نام اوست.

از اولین دههٔ قرن حاضر تاکنون حتی یک مورد تب زرد در کوبا دیده نشده است، هم‌چنین در تـمام مناطقی که از نظرات فین‌لی پیروی کرده‌اند، مانند ایالات متحده و کشورهای آمریکای لاتین، این بیماری کاملاً از بین رفته است.

منبع: پیام یونسکو – شماره 135


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

دو اینفلوئنسر سفر در واقع با یک تلویزیون ساده، سفر جعل می‌کردند و هیچ خبری از عکس واقعی در محیط…

دو عکاس به نام مانوئل بختر و و مانوئل رومز رام تصاویر خیره کننده‌ای خلق کردند که آنها را در حال پیاده‌روی در برف، کمپینگ در کوه‌ها و پرواز با هواپیما به سوی مقصدی دور نشان می‌دهد. اما در واقع آنها از در هنگام ثبت همه این عکس‌ها از اتاق…

مجموعه عکس‌های چیزهای عجیب و ترسناکی که مو بر تن راست می‌کنند

چرا گاهی دوست داریم داستان‌ها یا فیلم‌های ترسناک را ببینیم؟ خود آزاری؟!در این پست که تعدادی عکس نستا ترسناک (بیشتر عحیب) خواهید دید، می‌خواهم نخست کمی در این مورد حرف بزنم.دلایل لذت بردن افراد از وحشت می‌تواند از فردی به فرد دیگر…

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…

مجموعه‌ای از تصاویر هراس‌آور، عجیب با به اصطلاح نفرین‌شده!

برای قسمتی از شگفتی یا ترس خودمان از پیرامون یا عکس‌ها نمی‌شود توضیح صریح ارائه کرد. احتمالا منشا این ترس‌ها به تدریج در سیناپس‌های مغزی ما از هزاران سال پیش یه یادگار گذاشته شده.آدم فکر می‌کند اگر قرار باشد برنامه هوش مصنوعی ایجاد شود…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده: یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد!

شاید این گفتار مشهور فرنگی‌ها که می‌گویند که یک عکس به اندازه هزار کلمه سخن می‌گوید، غلو باشد. گاهی در یک عکس فقط زیبایی می‌بینیم. گاهی هم داخل آن چیزی نیست. بدتر از همه، گاهی چون یک عکس برش محدودی از زمان و مکان است، به نوعی حاوی دروغ است…

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از امتیازبندی جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرح

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات زیر تدوین شده است:۱-جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرحی چون کن، ونیز، برلین، ساندنس و...۲- جوایز انجمن های منتقدانی چون نیویورک، لس آنجلس، واشنگتن دی.سی و...۳-فهرست فیلم…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.