موضوع‌های انشایی که دوست داشتم زمانی با ما دانش‌آموزان دهه 60 بدهند: اگر مجبور نباشیم کار کنیم، چه رخ می‌دهد؟

2

دو سه روز پیش در سایت ترجمان، چشمم به عنوان یک نوشته افتاد: اگر مجبور نباشیم کار کنیم، چه رخ می‌دهد؟

مثل برخی رنگ‌ها و بوها و صداها که ناگهان به ذهن ما تلنگری می‌زنند و ما را به سال‌ها پیش پرتاب می‌کنند، نمی‌دانم چه شد که به سال‌های پیش پرتاب شدم. زمانی که موضوع‌های انشای ما بسیار تکراری بود و راهی برای پرواز خیال ما باز نمی‌گذاشت.

اعتراف می‌کنم که از کودکی از هر کار تکراری که تخیلم را برنمی‌انگیخت گریزان بودم و این عادت هنوز هم ادامه دارد. بنابراین هر موضوع انشایی که از آن خوشم نمی‌آمد، تبدیل به موضوع انشای مادرم می‌شد و مادر آموزگارم پرمشغله من عادت داشت، صبح روزی که قرار بود، کلاس انشا داشته باشیم، شروع می‌کرد به گفتن متن انشا برای من و من با اینکه حس می‌کردم که اگر خودم انشاء را می‌نوشتم با ویژگی‌هایم بیشتر جور می‌شد، به خاطر تنبلی، به رونویسی انشا ادامه می‌دادم.

شاید اگر آموزگاری یا دبیری پیدا می‌کردیم که موضوع انشاء را چیزی مثل عنوان پست انتخاب می‌کرد، چنین موضوع نابی را از دست نمی‌دادم.

بله! وقتی عنوان آن مقاله را خواندم با خودم تخیل کردم که در کلاس سوم ابتدایی نشسته‌ام و معلممان مثل همیشه عادت دارد که انشایی را که لابد می‌دانست خودم ننوشته‌ام، بخوانم. اما این بار همه چیز فرق کرده بود و من از صبح بایستی بی‌قرار خواندن نخستین انشایم باشم.

کلاس با قرائت انشاء توسط شاگرد دوم عینکی کلاس شروع می‌شد و حدس می‌زنم او انشایی در فضیلت کار با چند سخن قصار از بزرگان به کمک پدرش که نظامی بود، آماده کرده باشد. نوشته‌ای در مورد اینکه کار جوهر آدمی است!

بعد هم نوبت به شاگرد سوم کلاس می‌رسید که او هم مادری فرهنگی داشت و باز هم در ستایش سخت‌کوشی مطلبی آماده می‌کرد.

بعد از آن نوبت می‌رسید به یکی از معدود هم‌کلاسی‌های خلاق آن روزگاران ما، که عادت داشت انشاء های خنده‌دار و متفاوت بنویسید و ابایی از این کار نداشت. او حتما از دریچه طنز به قضیه می‌نگریست.

دست‌آخر به زعم آموزگار برای حسن ختام نوبت می‌رسید به من. اما من انشایم را شاید این طوری شروع می‌کردم (البته با لحنی متفاوت):

نمی‌دانید چقدر صبح‌های جمعه را دوست دارم. وقتی در بستر مردد بین خوابیدن و بیدار شدن هستم و یک آن یادم می‌آید که روز جمعه است، در قلبم شاید را مثل احساس گرمای لذت‌بخش حس می‌کنم. از آنجا که عادت دارم همه تکالیفم را همان روز پنج‌شنبه انجام بدهم و چیزی برای روز جمعه نگذارم، همه برنامه‌ریزی من این است که کدام کتاب را شروع کنم؟ میشل استروگف را ماجرای ناخدای پانزده ساله؟ تازه شاید شانس یارمان باشد و شبکه استانی گیلان، یک قسمت از ماجراهای تن تن را نشان بدهد یا شاید خوش‌شانس‌تر باشیم و یک فیلم مربوط به جنگ جهانی را ببینیم. تازه صبح جمعه هم از رادیو پخش می‌شود.

بعد ادامه می‌دادم که من نمی‌توانم حدس بزنم که وقتی بزرگ شدم چه حس و حالی نسبت به کار، پیدا خواهم کرد. اما این را می‌دانم که از کاری که قرار باشد مفرح و سرگرم‌کننده و خلاق نباشد گریزانم.

البته گمان نمی‌کنم که شهامت می‌داشتم که بنویسم که حتی کارهایی که بالقوه خدمات ارزشمندی به خلق خدا ارائه می‌دهند باز هم فی‌نفسه برای من جذاب نیستند و تنها در صورت داشتن تبصره‌هایی، دلخواه من می‌شوند.

در ادامه تخیل آن زنگ انشا، خودم را اندکی جای معلمی گذاشتم که قرار بود به ما نمره بدهد؟ او چه باید می‌کرد به یک انشای خشک فاقد خلاقیت نمره 20 می‌داد یا به یک انشا با بدآموزی مستتر؟!

خلاصه اینکه هنوز هم کنجکاوم بدانم که اگر شرایط طوری بود که موضوع‌های متفاوت به ما داده می‌شد، چه انشاهایی می‌نوشتم.

راستی مدت‌هاست که خبر ندارم اصلا در زنگ‌های انشای بچه‌های امروزی چه می‌گذرد! آیا موضوع انشاهای آن متنوع‌تر شده است؟ آیا آنها انشاهایی بهتر از ما می‌نویسند و خلاق‌ترند یا اینکه زوال اندیشه به نوعی به انشاهای بچه‌های امروز هم راه پیدا کرده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های جالبی که مردم را در «گوگل مپ» به راستی شگفت‌زده کرده است!

گوگل مپ راه خوبی است برای آشنایی با شهرهای نام‌آشنا و یا دورافتاده‌ترین نقاط جهان. اما هر از چند گاهی در گوگل مپ، عکس‌هایی پیدا می‌شود که توجیه‌شان دشوار است یا بسیار خنده‌دار و جالب هستند.این پست مجموعه‌ای است از این عکس‌ها:دورهمی…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

مجموعه‌ای از «توتورو»های دست‌ساز در ستایش نماد استودیو جیبلی

تعدادی «توتورو»ی شکم گرد نمادین در انیمه My Neighbor Totoro از استودیو جیبلی به عنوان بخشی از مجموعه وسیعی از مجموعه‌ جدید کلکسیونی است که به احترام این شرکت رویاساز ساخته شده.این مجموعه که توسط تیم‌هایی از صنعتگران همکار ناکاگاوا…

سخت است باور کنیم که این عکس‌ توهم‌برانگیز، واقعا عکس است و نقاشی نیست – چرا علیرغم هوش مصنوعی…

اخیراً توجه زیادی به جهان‌های فانتزی ایجاد شده در هنر هوش مصنوعی شده است. با این وجود عکاسی هنوز قدرت و تازگی خاص خودش را دارد و می‌تواند جادو کند و صحنه‌های فانتزی خیره‌کننده ایجاد کند.برخی از عکس‌های تارین گلدمن -عکاس آفریقای جنوبی-…

چگونه با بدشانسی کنار بیاییم + گالری عکس از انواع بدشانسی‌ها!

کنار آمدن با بدشانسی یا شرایط ناگوار می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند به ما برای کنار آمدن با این شرایط کمک کند:احساسات بعد رخداد را بپذیرید: طبیعی است که هنگام مواجهه با بدشانسی احساس ناامیدی،…

هوش مصنوعی میدجرنی Midjourney تصور می‌کند که اساتید رشته‌های مختلف باید چه ظاهری داشته باشند؟ گالری…

کودک و نوجوان که بودم برای خودم یک پا Midjourney  بودم. کتاب‌ها را که می‌خواندم از روی توصیف چهره‌ها و مکان‌ها و اشیا تصور می‌کردم که مثلا کاپیتان نمو یا ربات آر دانیل الیواو باید چطوری باشد، فضاها را تصور می‌کردم و آب و رنگ به آنها در ذهن…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
2 نظرات
  1. سیما می گوید

    متاسفانه درس انشاء که در دوره ما ، یک ساعت جداگانه از فارسی را به خود اختصاص می داد ، منسوخ شده دیگر چیزی به اسم انشاء وجود ندارد و صد بار تاسف بار تر این که اغلب والدین ، به همان دلیلی که شما هم گفتید که در سابق انشاء فرزندان توسط والدین آنها نوشته می شد ، چون نه حوصله و نه خلاقیت نوشتن را ندارند (برخلاف پدر و مادر کم سواد یا بی سواد بسیاری از هم دوره ای های من که آنقدر می دانستند که از پس نوشتن انشاء فرزند خود بر بیایند) هم این درس را درسی بیهوده و بی فایده می دانند .

  2. مجید می گوید

    لازم به ذکر است من مخالف تحصیل فرزندانم در نظام آموزشی فعلی بوده و هستم، ولیکن چاره ای در این خصوص نداشتم.ولیکن…..
    دخترم کلاس دوم دبستان است. البته همسرم به امور درسی دخترم رسیدگی میکند ولی دوبار از درسهای خلاقانه دخترم بسیار متعجب شدم. دقیقا نمیدانم این همت معلم ایشان بود و یا در کتاب درسی، ولی موضوع از اینقرار بود که دخترم می بایست یک نقاشی میکشید و برای آن داستان می نوشت. واقعا متعجب شدم{سورپرایز شدم}. دخترم یک نقاشی بسیار جالب در یک قاب محدود کشیده بود و یک داستان بسیار جالب در همان خصوص. امیدوارم که این رویه ادامه داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.