نگاهی به میزان موفقیت و تأثیر تلگرام در پوشش رخدادهای مهم و ادامه‌دار با نگاه به حادثه پلاسکو

4

درست است که تلگرام برای انتشار مطالب طولانی و تحلیلی، محیط مناسبی نیست، اما کمتر کسی است که باور داشته باشد، تلگرام در پوشش رسانه‌های رخددادهای مهم، ضعیف است.

شما به فاصله کوتاهی از یک حادثه ورزشی، فوت یک فرد مهم، کودتا، انفجار بمب و حادثه تروریستی، در کانال‌های مختلف، آخرین اخبار حادثه را می‌توانید بخوانید.

اما آیا واقعا تلگرام تنها منبع خوب ما در این طور مواقع می‌تواند باشد؟ تلگرام در این طور مواقع مثلا حادثه پلاسکو چه ضعف‌هایی داشته است:

1- سوگیری به خاطر سلیقه سردبیران کانال‌های خبری

صاحبان کانال‌های خبری مسلما یک خبرگزاری نیستند که بتوانند مستقلا اخبار را دریافت کنند. کاری که آنها می‌کنند، چک کردن مکرر خبرگزاری‌ها و ارسال سریع مطالب مفید و مختصر و «تلگرامی شده» است.

مشکلی که وجود دارد این است که سلیقه سردبیران این کانال‌های خبری، می‌تواند منجر به انتخاب یک دسته اخبار و حذف شدن دسته‌ای دیگر از اخبار مهم شود.

مثلا ممکن است همین گزینش سلیقه‌ای اخبار، منجر به مطرح نشدن یک جنبه از خبر شود. به علاوه صاحبان کانال‌های خبری، کاملا بر اساس میل آنی دنبال‌کنند‌ه‌هایشان خبر درج می‌کنند و چون برخی از موضوعات مثلا فرهنگ و ادب و کتاب، برای بیشتر مردم چندان جذاب نیستند، به این بخش از اخبار بی‌مهری می‌شود.

2- سایت‌های معتبر فرنگی، در حال حاضر منبع خبری کانال‌های تلگرامی نیست

همان طور که در قسمت نخست گفتیم، منابع کانال‌های خبری خیلی محدود است. طوری که تا عکس یا خبر مهمی، پخش می‌شود، این خبر یا عکس به صورت بسیار تکراری و کسل‌کننده توسط همه کانال‌ها تکرار می‌شود.

متأسفانه ما فعلا کانال خبری‌ای نداریم که توانسته باشد، اخبار دست اول را با زیرکی از منابع معتبر خارجی گردآوری کند و با توضیحی مختصر در کانال درج کند.

3- در رخدادهای ادامه‌دار مثل کودتای ترکیه یا پلاسکو، ما شاهد انتشار اخبار نادرست توسط کانال‌های هستیم

این امر به سه علت رخ می‌دهد:

الف- ماهیت حادثه که باعث می‌شود انبوهی از شایعات منتشر شود.

ب- برخی از خبرهای بیات تکذیب‌شده، به صورت متناوب توسط صاحبان کانال‌های خبری پیدا می‌شوند و آنها به گمان تازه بودن، آنها را منتشر می‌کنند.

مثلا در حادثه پلاسکو، خبر اینکه دستگاه زنده‌یاب موفق شده است، چند نفر را زنده کشف کند، اعلام و سپس تکذیب شد. اما این خبر به تناوب توسط کانال‌ها، بازنشر شد. طوری که ما به شک می‌افتادیم نکند، خبری که تازه توسط یک کانال تلگرامی منتشر کرده باشد، خبری تازه بعد از تکذیب اولیه باشد!

ج – دروغ‌سازی عمدی: متأسفانه برخی از کانال‌های ابایی از ابداع و انتشار دروغ ندارند. مثلا خبر اینکه مقامات فرانسوی به احترام مردم ایران و همدردی با آنها به خاطر حادثه پلاسکو، رنگ برج ایفل را به رنگ پرچم ایران درآورده‌اند، دیروز منتشر شد.

مشخص است که این خبر را هیچ خبرگزاری داخلی یا خارجی منتشر نکرده بود، اما کسانی در تلگرام پیدا شده بودند که خاطر سوار شدن بر جو رسانه‌ای حاضر با ساخت و همه‌گیر کردن این دروغ شده باشند.

4- تلگرام می‌تواند به جوگیری و شتاب‌زدگی کمک کند و کاتالیزور این امر باشد!

انتشار خبری گزینشی یا توییت‌های برخی از کاربران، بدون همراهی با تحلیل و نظر کارشناسان، بالقوه می‌تواند باعث نتیجه‌گیری‌ها و شتاب‌زدگی‌های توسط عامه مردم شود. متأسفانه همان طور که گفتیم کانال‌های تلگرام عمدتا عاری از تحلیل هستند.

اما چه می‌توان کرد؟

چاره‌اش را قبلا در «یک پزشک» مطرح کرده بودم، افزایش سواد رسانه‌ای و چک کردن مستقل اخبار از سایت‌های معتبر.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌هایی از طراحی‌های داخلی و خارجی بسیار زیبا و بی‌نظیر

طراحی‌های داخلی و خارجی هم این روزها بسیار تکراری شده‌اند و فاکتورهایی مانند هزینه مواد، هزینه طراح و تخیل او و انتظارات سطح پایین کارفرماها از نظر کاربرد یا زیبایی‌شناسی آنها باعث می‌شوند که شاهد طراحی‌های تقریبا همسان در مجموع باشیم.…

اگر نئاتدرتال‌ها بر انسان‌های به اصطلاح خردمند غلبه می‌کردند، شاید اینها ستاره‌های سینماهای آنها…

سوابق فسیلی نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها در حدود 40000 تا 30000 سال پیش از سوابق باستان‌شناسی ناپدید شدند، اگر در برخی مکان‌ها ممکن است تا حدود 28000 سال پیش  زنده مانده باشند.نئاندرتال‌ها گونه‌ای از انسان‌های باستانی بودند که تا زمان…

آینه‌ها در فیلم‌ها: فیلمسازها چگونه دوربین‌ها را موقع فیلمبرداری از آینه‌ها ناپدید می‌کنند؟!

هنگام تماشای فیلم، برخی از بینندگان دوست دارند به دنبال خطا‌هایی باشند، مانند یافتن شواهدی از دوربین‌ها و پرسنل ضبط فیلم یا بوم صدابرداری مشخص در یک صحنه و امثال آن. یکی از موقعیت‌های دشوار برای فیلمسازهای، زمانی است که یک صحنه شامل آینه‌ها…

عجیب ولی واقعی: چشم‌های این زن در این عکس آبی نیست! + ویدئو

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…

شوخی‌های تصویری دانشگاهی – دوران عزیز پرمخاطره و گاه پرمشقت با بازدهی‌های نامعلوم

دوره دانشگاه و سختی تطابق‌های دانشجوهایی از طبقات مختلف اجتماعی و نواحی مختلف کشور و آمیزه جالب کنار هم قرار گرفتن آنها هر فعالیت عادی دیگر اجتماعی می‌شود مانند نگاه کردن به فوتبال و هر امتحان یا حتی کلاسی خاطره‌انگیز می‌شود.در اینجا…

نمونه‌هایی از تغییر دکوراسیون‌های زیبا و اقتصادی

بعضی از تغییر دکوراسیون‌ها بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند، اما برخی هم بسیار اقتصادی و مختصیر و مفید هستند، با این همه تغییر زیادی در روحیه ما و زیبایی خانه‌مان ایجاد می‌کنند.این تغییر دکوراسیون‌ها ممکن است برایتان جالب باشند:…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
4 نظرات
  1. فرشاد می گوید

    متاسفانه هروقت هر تکنولوژی ای در ایران رواج پیدا کرده فرهنگ اون موجود نبوده. مشکل رو باید از آمادگی و دبستان حل کرد. شاید اگه الان شروع کنیم 3-4 نسل بعد از ما یکم اوضاعشون بهتر بشه!

    1. zhilevan می گوید

      موافقم باهات

  2. amir می گوید

    راستش امروز اتفاقی این پست رو برای بار دوم باز کردم ،وقتی دیدم نظری رو که من اینجا نوشتم منتشر نکردین واقعا تعجب کردم من در اون هیچ اصلی از یک پزشک رو نقض نکردم !واقعا ازتون بیشتر از اینا انتظار داشتم …!

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      قطعا تکنیکی بوده مسئله. کامنتهایی که حذف می‌شوند اینها هستند:
      – ربطی به موضوع پست نداشته باشند.
      – اهانت آمیز باشند (توهین مستقیم و نه نقد) (نسبت به من، خواننده‌ها، یا اشخاص دیگر)
      – مغایر قوانین رسمی کشور باشند (مدیر سایت نسبت به کامنتها مسئول است.)
      – جنبه تبلیغی داشته باشند.
      – به فارسی نباشند مثلا از الفبای لاتین برای نوشتن کامنت استفاده شده باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5