چگونه خون توریستی که به اوگاندا مسافرت کرده بود، درمان بیماری کشنده ماربورگ شد

0

میشل بارنز، اصلی تصورش را نمی‌کرد که سفری که برای وقت‌گذرانی و سیاحت انجام داده بود، این همه دردسر برایش ایجاد کند.

او چند سال پیش، در سال 2008 پیش به اوگاندا رفت تا از جاذبه‌های آنجا شامل جنگل‌ها، گوریل‌ها و شامپانزه‌ها و البته یک غاز مملو از خفاش بازدید کند. او با خاطرات بسیار خوبی از این سفر به خانه‌اش در کلرادو  بازگشت.

اما او  به محض برگشت احساس کرد که دچار خستگی مفرطی شده است. اول به سادگی تصور کرد که دچار خستگی سفر یا بر هم خوردن ساعت طبیعی بدنش به خاطر مسافرت طولانی یا اصطلاحا «جت لگ» شده است. اما به دنبال ادامه این کسالت به نزد پزشکان رفت.

طبعا پزشکان با توجه با شرح حال مسافرت او، احتمال دادند مبتلا به بیمار ابولا یا یک بیماری ویروسی مشابه به نام ماربورگ شده باشد. اما آزمایش‌های اولیه منفی بودند. برای احتیاط برای او آنتی‌بیوتیک و سرم تجویز شد.

وخامت وضعیت بدنی خانم بارنز ادامه پیدا کرد و دچار تعریق و تهوع و استفارغ شدید شد. در ادامه پزشکان مجبور شدند که کیسه صفرای او را هم بردارند.

چند هفته گذشت و او خود به خود بهتر شد. مدتی بعد دیگر همه چیز فراموشش شده بود تا اینکه پزشکان دریافتند که توریستی هلندی که تصادفا او هم به همان غار رفته بود، با علایم مشابهی، درگذشته است.

اینجا بود که سازمان بهداشت جهانی مطلع شد و مداخله کرد و تیمی را به آن غاز فرستاد و خفاش‌ها را مورد آزمایش قرار داد. معلوم شد که آن خفاش‌ها عامل ویروس ماربورگ هستند و باعث بیماری می‌شوند که در 80 درصد موارد باعث مرگ بیماران می‌شود.

بارنز از این خبر مطلع شد و تقاضا کرد که دوباره مورد آزمایش قرار بگیرد. سازمان پیشگیری و کنترل بیماری‌ها آمریکا، نمونه‌ها خون او را گرفت و متوجه شد که در خون خانم بارنز، ویروس ماربورگ وجود دارد، اما او نسبت به بیماری ایمن شده است.

از خانم بارنز تقاضا شد که خون خود را اهدا کند تا عامل شفابخش درونی که همان پادتن‌هایی است که زمان بیماری تولید شده بود، جدا شود. حالا از این پادتن‌های مونوکلونال، برای درمان بیماری می‌تواند استفاده شود.

زیکا، چیکونگونیا، ویروس وست نایل، ابولا و ماربورگ، همه ویروس‌های مهلکی هستند که بیشتر در آفریقا شیوع دارند و معلوم نیست که چه زمانی دوباره یک همه‌گیری آنها آغاز شود.

در این میان البته ماجراجویی‌های خانم بارنز ادامه دارد و او در مسافرت‌های اخیر به بوتان و بورنئو سفر کرده است، اما درسی گرفته است: دیگر وارد هیچ غاری نمی‌شود.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

وقتی هم عاشق کارت باشی و هم خلاق، نتیجه‌اش می‌شود این عکس‌هایی که می‌بینید

تا حالا عاشق شده‌اید؟ همه چیز دنیا را زیبا می‌بینید، احساس گرما و سرمای زیاد در تابستان یا زمستان نمی‌کنید و مشتقل از زمان، در زمان سیر می‌کنید.حالا اگر این عشق به کارتان باشد و از خلاقیت بهره خوبی برده باشید، نتایج کارتان زیبا می‌شود.…

داستان گنبد بتنی در جزایر مارشال که پر از زباله‌های مرگبار هسته‌ای است

یک گنبد بتنی یا اصطلاحا Runit Dome بین سال‌های 1977 و 1980 به منظور مهار زباله‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش‌های هسته‌ای جنگ سرد آمریکا ساخته شد. اما شروع به ترک خوردن کرده است.جزایر مارشال یک کشور جزیره‌ای زیبا است که در اقیانوس آرام…

مجموعه‌ای از تصاویر هراس‌آور، عجیب با به اصطلاح نفرین‌شده!

برای قسمتی از شگفتی یا ترس خودمان از پیرامون یا عکس‌ها نمی‌شود توضیح صریح ارائه کرد. احتمالا منشا این ترس‌ها به تدریج در سیناپس‌های مغزی ما از هزاران سال پیش یه یادگار گذاشته شده.آدم فکر می‌کند اگر قرار باشد برنامه هوش مصنوعی ایجاد شود…

خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی- قسمت دوم

در قسمت دوم خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف ما باز غذاهای لذیذ و گاه عجیبی از کشورهای مختلف می‌بینیم. این تصاویر توسط میدجرنی با اطلاعاتی که به آن داده‌اند، بازسازی شده‌اند.قسمت اول این پست را در اینجا ببینید.شیلیبلژیک:…

پرتره خانواده‌های روتین از کشورهای مختلف به کمک هوش مصنوعی ایجاد شد

هوش مصنوعی مدتی است که ما را شگفت زده کرده است. اخیراً با قابلیت‌های هوش مصنوعی در ساخت متون و درک زبان طبیعی برای پاسخ به بسیاری از سؤالات میزان تعجب ما پیشتر شده است.س از ChatGPT،  مایکروسافت هوش مصنوعی خود را همراه با مرورگر Edge و…

مجموعه دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده را با هم مرور کنیم

هر چقدر عکس‌های تاریخی را با هم مرور کنیم، کم است. همان طور که قبلا هم نوشته بودم احتمالا بیشتر این عکس‌ها اگر در دوره خود در نشریه‌ای منتشر می‌شدند، خیلی عادی به نظر می‌رسیدند، اما حالا بعد از گذشت دهه‌ها یا حدود یک قرن، برای ما عجیب و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.