بلوغ غیر طبیعی در دخترها و علت‌ها و درمان آن

0

بلوغ به دوره ای از زندگی گفته می شود که تغییرات جنسی رخ می دهند. در دخترها، ویژگی های بلوغ عبارتند از: افزایش ناگهانی قد و رشد بدن، رشد موهای زیر بغل و ناحیه عانه، رشد پستانها و دستگاه تناسلی و وقوع قاعدگی.

گرچه سن وقوع بلوغ در افراد مختلف، متفاوت می باشد، اما معمولا بلوغ دخترها در سنین بین ۱۰ تا ۱۴ سالگی رخ می دهد. اگر بلوغ زودتر از این سنین ایجاد شود (بلوغ زودرس) و یا اینکه دیرتر رخ دهد (بلوغ دیررس) بعنوان غیر طبیعی تلقی می شود.

وقتی یک دختر قبل از سن ۸ سالگی دچار بزرگ شدن پستانها می شود و یا اینکه قبل از سن ۱۰ سالگی قاعدگی هایش شروع می شود، بلوغ زودرس ایجاد شده است. در موارد خیلی شدید، بلوغ ممکن است در سن چهار سالگی نیز رخ دهد.

اگر قاعدگیها تا سن ۱۶ سالگی بروز نکنند و پستانها نیز تا سن ۱۴ سالگی رشد نکنند، بلوغ دیررس اتفاق افتاده است.

بلوغ زودرس، نادر بوده و ممکن است بعلت اختلال در هورمونها ایجاد شود اما بلوغ دیررس بسیار شایع می باشد. گرچه یک علت زمینهای ممکن است باعث بلوغ دیررس شود اما بسیاری از دختر خانمهایی که تا سن ۱۶ سالگی قاعدگی هایشان شروع نشده، فقط به خاطر تاخیر در رشد آنها این مسئله ایجاد شده است که در بعضی خانواده ها بطور ارثی دیده میشود.

علل ایجاد اختلال در بلوغ

هورمونهای جنسی که از تخمدانها ترشح می شوند موجب کنترل بلوغ دخترها می شود. تولید این هورمونها در تخمدانها نیز به نوبه خود توسط هورمونهایی که از غده هیپوفیز و هیپوتالاموس ترشح می شوند کنترل می گردد. اختلال در هر یک از این اعضاء ممکن است باعث بروز اختلال در بلوغ شده و آن را زودرس و یا دیررس می کند.

بلوغ زودرس ممکن است بعلت اختلالاتی که باعث افزایش هورمونهای جنسی در سنین پایین می شود نیز رخ دهد. برای مثال، یک کیست تخمدان که در سنین کودکی ایجاد می شود ممکن است تولید هورمونهای جنسی کند و در نتیجه باعث بلوغ جنسی زودرس گردد. وجود تومور در هیپوتالاموس یا صدمه به غده هیپوفیز بر اثر ضرباتی که به سر وارد می آید و یا عفونتهایی مثل مننژیت ممکن است همچنین باعث بروز بلوغ زودرس شوند.

بلوغ دیررس ممکن است بر اثر بعضی بیماریهای ژنتیکی مثل سندروم ترنر (TURNER) و یا وجود توموری در غده هیپوفیز ایجاد شود. کاهش شدید وزن و یا انجام تمرینات ورزشی سخت ممکن است بطور موقت باعث اختلال در میزان هورمونها شود که می تواند منجر به بلوغ دیررس گردد.

در بسیاری از موارد بلوغ غیر طبیعی، هیچ علت خاصی یافت نمی شود .

درمان

برای بررسی علت ایجاد بلوغ غیر طبیعی، پزشک اقدام به انجام معاینه خواهد نمود تا مشخص نماید که آیا بلوغ شروع شده است و یا اینکه چقدر از آن گذشته است. برای اندازه گیری میزان هورمونها و یا بررسی اختلالات کروموزومی، خون فرد گرفته می شود. پزشک ممکن است درخواست ام آرآی یا سی تی اسکن از مغز کند تا ببیند آیا توموری در غده هیپوفیز وجود دارد یا خیر. همچنین سونوگرافی از تخمدان ها نیز انجام می شود تا مشخص گردد که آیا آنها دارای کیست می باشند.

اگر یک علت زمینه ای پیدا شد، اقدام به درمان آن می شود. برای مثال، کیست تخمدان را می توان با عمل جراحی بیرون آورد. با انجام هورمون درمانی می توان بلوغ زودرس را به تأخیر انداخت و بلوغ دیررس را نیز درمان نمود. در بعضی موارد، بلوغ دیررس همراه با نازایی می باشد و برای خانمهایی که در آینده می خواهند بچه دار شوند باید بررسی ها و درمانهای بیشتری نمود.

گاهی اوقات، بلوغ بدون هیچ علت خاصی به تأخیر می افتد و نیازی به درمان آن وجود ندارد. اگر تأخیر افتادن بلوغ به علت کاهش وزن و یا انجام تمرینات شدید ورزشی باشد، می توان با اضافه کردن وزن و عدم انجام تمرینات شدید آن را درمان نمود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

فهرست چیزهایی که تا همین 20 – 30 سال پیش در ایران و جهان معمولی بودند، اما الان کارها و خریدها…

اوضاع اقتصادی کلی دنیا خوب نیست. از یک سو میل و اشتیاق همه به کمتر کار کردن و بیشتر داشتن و به خصوص سخت گرفتن به هم بیشتر شده و از سوی دیگر، درآمدها آنچنان افزایش نیفتاده‌اند. در این میان برخی کشورها با تورم‌های باورنکردنی دست به گریبان…

موجودات شگفت انگیزی که اکنون منقرض شده‌اند: بقایای باورنکردنی آنها از گذشته‌های طولانی

مادر طبیعت هرگز دست از شگفت زده کردن ما بر نمی‌دارد و در طول میلیون‌ها سال موجودات باورنکردنی، از ظریف گرفته تا خشن زایش کرده است.وقتی تاریخ جانداران را مرور می‌کنیم، حشرات به اندازه یک انسان، خزندگان با ابعاد بزرگ، و جوندگان با شاخ …

خرابی چون‌ که از حد بگذرد آباد می‌گردد! – گالری عکس‌های قبل و بعد این مکان‌های زشت یا مخروبه

تماشای مراحل ساخت هنرهای دستی یا دکوراسیون داخلی و خارجی منزل برای بسیاری جالب و لذت‌بخش است. حتی اگر فعلا یارای تجمل باز اقتصادی خرید و بهسازی و نوسازی منزل نداشته باشند یا عملا در کار هنری نباشند.دست‌کم ایده‌ای در ذهنشان می‌ماند که از…

کشف خانه‌ای متروکه در فرانسه که پر از عروسک‌های به ظاهر شیطانی است!

برایان سانسیرو می‌نویسد که خانه‌ای متروک در فرانسه کشف کرده که به‌طور کامل توسط درختان انگور پوشانده شده  بود و گویی از دنیا پنهان بود. خود خانه عادی است، اما برخی آن را می‌توانند بدترین کابوس خود بدانند. اتاق‌ها مملو از چیزهای غیرعادی…

مجموعه دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده را با هم مرور کنیم

هر چقدر عکس‌های تاریخی را با هم مرور کنیم، کم است. همان طور که قبلا هم نوشته بودم احتمالا بیشتر این عکس‌ها اگر در دوره خود در نشریه‌ای منتشر می‌شدند، خیلی عادی به نظر می‌رسیدند، اما حالا بعد از گذشت دهه‌ها یا حدود یک قرن، برای ما عجیب و…

آیا چهره‌های مشهور، فرازمینی و بیگانه هستند؟! چرا چنین چیزهایی در شبکه‌های اجتماعی رواج می‌یابد +…

امروز صبح دوست گرانقدری ویدئویی از آنجلینا جولی را از یک صفحه اینستاگرام برای من فرستاد. در این ویدیو که ظاهرا از یک مصاحبه او انتخاب شده بود، روی چشم‌های او زوم می‌شد و این نکته القا می‌شد که چشمان او غیرطبیعی هستند و قرنیه و عنبیه او…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5