بیماری هاشیموتو چیست و چه علایمی دارد؟

0

تیروئیدیت هاشیموتو در خانم ها شایع تر است و بیشتر در خانم های میانسال یا مسن دیده می شود، البته گاهی در سنین کمتر نیز بروز می کند. |

تیروئیدیت هاشیموتو تنها تیروئیدیت است که موجب گواتر می شود، بنابراین به آن goitrous thyroiditis نیز می گویند.

در بررسی پاتولوژیک تیروئیدیت هاشیموتو یافته های زیر دیده می شود:

-آتروفی فولیکول های تیروئید  و متاپلازی سلول هرتل

-انفیلتراسیون لنفوسیتی همراه با germinal center

درتیروئیدیت هاشیموتو سلول های فولیکول های تیروئید  سیتوپلاسم گرانولار ائوزینوفیلیک دارند که به آن سلول های هرتل یا اکسی فیل (Hurthle or oxyphil cells) می گویند.

در مراحل پیشرفته تیروئیدیت هاشیموتو فولیکول ها به طور کامل از بین رفته اند و فیبروز شدیدتر و انفیلتراسیون لنفوسیتی کمتر است. به این مرحله تیروئیدیت هاشیموتو تیروئیدیت آتروفیک میگویند.

نکته: در تیروئیدیت آتروفیک برخلاف تیروئیدیت Reidel فیبروز به خارج کپسول تیروئید  گسترش نمی یابد. )

به تیروئیدیت هاشیموتو تیروئیدیت لنفوسیتی مزمن نیز می گویند.

تیروئیدیت هاشیموتو در موارد زیر شیوع بیشتری دارد:

-سندرم داون

-سندرم ترنر

-سندرم روبلای مادرزادی

-دریافت زیاد ید در رژیم غذایی

-مصرف اینترفرون آلفا

تیروئیدیت هاشیموتو گاهی در همراهی با سایر بیماری های اتوایمیون مانند ویتیلیگو، دیابت تیپ یک، بیماری آدیسون و آنمی Pernicious دیده می شود.

نکته: بجز سندرم روبلای مادرزادی عوامل عفونی دیگر نقشی در ایجاد تیروئیدیت هاشیموتو ندارند و تیروئیدیت ویرال (De Quervain thyroiditis) موجب تیروئیدیت هاشیموتو نمی شود.

نکته: گاهی تجویز اینترفرون آلفا موجب بروز یا تشدید بیماری های اتوایمیون مانند تیروئیدیت هاشیموتو یا دیابت تیپ یک می شود.

تخریب تیروئید  در تیروئیدیت هاشیموتو ناشی از ایمنی سلولی است و عبور Anti – TPO از جفت موجب تیروئیدیت هاشیموتو در جنین نمی شود.

تا ۲۰ درصد مبتلایان به تیروئیدیت هاشیموتو دارای آنتی بادی بلوک کننده گیرنده  TSH هستند.

گاهی این آنتی بادی از جفت عبور میکند و موجب هیپوتیروئیدی (کم کاری تیروئید) گذرا در نوزاد می شود.

تظاهرات بالینی تیروئیدیت هاشیموتو به اشکال زیر است:

-گواتر

-هیپوتیروئیدی (کم کاری تیروئید)

-تیروتوکسیکوز

گواتر ناشی از تیروئیدیت هاشیموتو دارای قوام سفت معمولا منتشر و یکنواخت است ولی گاهی آسیمتریک بوده و باگواتر مولتی ندوار یا نئوپلاسم اشتباه می شود. لوب پیرامیدال در بیشتر موارد، قابل لمس است.

-نکته: گواتر ناشی از تیروئیدیت هاشیموتو برخلاف گواتر ناشی از کمبود ید به درمان با لووتیروکسین پاسخ نمی دهد و در صورت طبیعی بودن TSH اندیکاسیونی برای تجویز لووتیروکسین نیست.

گاهی بیمار در ابتدا دچار هیپوتیروئیدی (کم کاری تیروئید) ساب کلینیکال می شود. در این موارد تجویز لووتیروکسین با دوز 25 تا 50 میلی گرم توصیه می شود.

نکته: افزایش بدون علامت TSH همراه با مثبت بودن Anti – TPO مطرح کننده هیپوتیروئیدی (کم کاری تیروئید) ساب کلینیکال ناشی از تیروئیدیت هاشیموتو و اندیکاسیون تجویز لووتیروکسین است.

تیروتوکسیکوز (ازدیاد هورمون‌های تیروئید در خون) تظاهر نادری است که گاهی در ابتدای بیماری و به دلیل آزاد شدن هورمونها هنگام تخریب فولیکول ها ایجاد می شود و به آن Hashit oxicosis می گویند.

نکته: اسکن تیروئید  به افتراق Hashit oxicosis و بیماری گریوز کمک می کند. در Hashit oxicosis کاهش جذب و در بیماری گریوز افزایش جذب دیده می شود.

توجه داشته باشید که Anti – TPO در هر دو بیماری مثبت است و افتالموپاتی گاهی در مبتلایان به تیروئیدیت هاشیموتو نیز یافت می شود.

در مبتلایان به تیروئیدیت هاشیموتو لنفوم تیروئید  (لنفوم سلول B) شایع تر است ولی سایر بدخیمی های تیروئیدی  شایع تر نیستند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این دانشجوی 18 ساله با هوش مصنوعی 19 شخصیت سیمپسون‌ها را به صورت شخصیت‌های واقعی درآورد!

برودی هالبروک دست به کار جالبی زده و جان تازه‌ای به شخصیت‌های محبوب سریال سیمپسون‌ها داده است. او در این مورد نوشته:«من از Midjourney برای تبدیل شخصیت‌های مورد علاقه‌‌ان از انیمیشن‌ها به قالب انسان استفاده کردم. البته برخی از اعضای…

تصور کنید که این شخصیت‌های مشهور سینمایی توسط بازیگر مشهور دیگری بازی می‌شدند – پاسخ میدجرنی

در حاشیه فیلم‌های بزرگ همیشه می‌خوانیم که قرار بوده که نقص اصلی یا یک نقش فرعی مهم را کس دیگری بازی کند و آن بازیگر به سبب اینکه فیلم را کم‌اهمیت تلقی کرده یا درگیر پروژه دیگری بوده یا مثلا دست‌آخر ترجیح کارگردان، هرگز به نقش رسیده است.…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

ژاک شارل: کسی که اولین بالون هیدروژنی تاریخ را به پرواز درآورد

در 4 ژوئن 1783، برادران مون‌گلفیه اولین بار یک بالون هوای گرم را در جنوب فرانسه به نمایش گذاشتند. این بالون که از گونی محکمی پوشیده شده با کاغذ ساخته شده بود و تا نزدیک به 2 کیلومتر بالا رفت و به مدت 10 دقیقه در هوا باقی ماند.خبر موفقیت…

روجلدهای قدیمی مجله‌های کیهان بچه‌ها

کیهان بچه‌ها مجله‌ای بود که در دوران کودکی می‌خریدیم. برای من کیهان بچه‌ها بوی نان می‌دهد! چون پدرم همیشه بعد از رفتن نانوایی؛ نان‌ها را لای مجله می‌گذاشت و وقتی به خانه می‌آمد من دوان دوان می‌رفتم و مجله را از او می‌گرفتم.منابع…

شوخی با بناهای معروف و عجائب معماری دنیا یا میدجرنی – گمشده در ترجمه!

کاریکاتور شخصیت‌های مشهور را بسیار کشیده‌اند و دیده‌ایم، اما کشیدن کاریکاتور بناهای معروف زحمت بیشتری دارد. اما میدجرنی می‌تواند این زحمت را بسیار کمتر کند.کاربر شبکه اجتماعی دریت به نام mossymayn به تازگی این کار را کرده است:دروازه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.