الگوریتم دانشگاه MIT میتواند همه تصاویر سهبعدی را به اوریگامیهایی بینقص تبدیل کند
به احتمال زیاد میدانید که اوریگامی چیست.
اوریگامی یا «هنر کاغذ و تا» یکی از کاردستیهای محبوب ژاپنی است که امروزه در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد.
هدف این هنر آفریدن طرحهای جالب از کاغذ با کمک تاهای هندسی است. معنای لغوی این واژه در زبان ژاپنی «تا کردن کاغذ» است.
اما واقعا ایجاد حجمهای هنری زیبا با اوریگامی محتاج تجربه و هوش و مهارت بالایی است.
«اریک دومین» در سال 1999 یک دانشجوی مقطع دکترا بود که مشغول کار روی الگوریتمی بود که طرحهای تا خوردن لازم را برای تبدیل کاغذ به اشکال سهبعدی را محاسبه میکرد.
اما در آن زمان الگوریتم او کارایی لازم را نداشت و شکل سهبعدی نهایی که ایجاد میکرد، درزهای غیرضروری زیادی داشت که نتیجه نهایی را نازیبا میکرد.
حالا 18 سال گذشته و اریک استاد مهندسی الکترونیک و علوم کامپیوتر MIT شده است. او در این مدت پیوسته الگوریتم خود را ارتقا داده و حالا الگوریتم او میتواند اشکال سهبعدی بینقص با درزهای خیلی کم و ظریف ایجاد کند.
از سال 1999 ثابت شده بود که از نظر علمی امکان ایجاد هر شکل سهبعدی دلخواه با تا زدن وجود دارد، اما شیوه انجام این کار نامعلوم بود. الگوریتم ابتدایی اریک فقط در صورتی جواب میداد که از نظر تئوریک ورقه کاغذی بسیار طویل و بسیار نازک در اختیار میبود. یعنی در مقام عمل نمیشد با این الگوریتم با کاغذ معمولی، اشکال زیبایی درست کرد.
در این مدت اریک با همکاری با توموهیرو تاچی از دانشگاه توکیو، الگوریتم خود را تصحیح کرد. حاصل کار یک الگوریتم خیلی پیچیده و کارا شده است. البته پیشگام الگوریتم اوریگامی رابرت لنگ است.
ممکن است تصور کنید که دستاورد اریک، بدون کاربرد عملی است. اما از همین حالا کاربردهای زیادی برای کار او مثلا در زمینههای ساخت سطوح ضد گلوله، روباتیک، ماهوارهها، باتریهای زیستی و تسلیحات قابل تصور است.
تصور کنید گه بخواهید یک آینه خورشیدی بزرگ با طرح پیچیده را داخل یک موشک بگنجانید و در فضا باز کنید. این کار، بسیار دشوار خواهد بود. با کاربرد اوریگامی، میتوان این کار را خیلی ساده کرد.