تنها بازیکن تیم ملی عربستان که به احترام قربانیان حادثه تروریستی لندن ایستاد و سکوت کرد: سلمان محمد الفرج!

7

خبر را احتمالا تا حالا شنیده‌اید:

«امروز صبح در آدلاید تیمهای ملی استرالیا و عربستان با هم روبرو شدند. در حالیکه هواداران و بازیکنان استرالیا برای قربانیان حمله لندن سکوت کردند بازیکنان و کادر فنی عربستان به کار خود ادامه دادند.»

این خبر چیزی نیست که تنها برای ما مهم بوده باشد و در رسانه‌های معتبر انگلیسی‌زبان مثل تلگراف هم بازتاب پیدا کرده است.

البته برخی از رسانه‌های فارسی‌زبان مثل سایت الف ادعا کرده بودند که یک دقیقه سکوت به احترام حادثه تروریستی تهران اعلام شده بود که من مدرکی به سود این ادعا پیدا نکردم و مطابق همه منابع که در آخر این پست آورده می‌شوند، یک دقیقه سکوت برای ایران نبوده است.

بازی عربستان و استرالیا در آدلاید در چهارچوپ مسابقه‌های مرحله مقدماتی جهانی بود و در آن عربستان 3 به 2 مغلوب تیم ملی استرالیا شد.

ظاهرا کنفدراسیون فوتبال آسیا این یک دقیقه سکوت را مصوب کرده بود و مقامات کنفدراسیون توافق اولیه کرده بودند که عرب‌ها هم در این مراسم شرکت کنند. اما آنها این کار را نکردند.

در شرایطی که اعضای تیم ملی استرالیا در حلقه مرکزی زمین، منظم ایستاده بودند، بازیکنان و نیمکت عربستان هیچ اعتنایی به این یک دقیقه سکوت نکردند. به همین خاطر تماشاگران، تیم ملی عربستان را هو کردند.

مقامات عربستانی بعدا گفتند که این مراسم روتین یک دقیقه سکوت، پایه‌ای در فرهنگ و شریعت اعضای تیم ندارد. یک دقیقه سکوت نشانه غم دنیوی است و آنها ترجیح می‌دهند که برای کشته‌شدگان دعا بخوانند.

اما این تصویر از بازی تیم الاهلی عربستان و بارسلونا نشان می‌دهد که چنین توجیهی ساختگی است:

کار اعضای تیم ملی عربستان تعجب‌آور و غیر قابل توجیه به نظر می‌رسد و شاید به خاطر غیرمنطقی بودن این حرکت بوده که شماری حدس زده باشند، تعصب یا فرمانی از بالا در رابطه با حمله تروریستی به تهران، بازیکنان را مجبور کرده باشد که چنین رفتاری کنند. کسی فعلا اطلاعات دقیق ندارد و یک حدس خام دیگر می‌تواند این باشد که اعضای تیم ملی عربستان از بیم ایجاد این شائبه که آنها به احترام قربانیان تهران یک دقیقه سکوت کرده‌اند، احتیاط کرده‌اند و در مراسم شرکت نکرده‌اند!

این خبر البته 2 درس برای رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها و کاربران اینترنت دارد:

1- تا از درستی مطلبی آگاه نشده‌اند و مطلب را چک نکرده‌اند، اقدام به انتشار نکنند.

من شخصا با حال و هوای دیگری داشتم همین مطلب را شروع می‌کردم، اما متوجه شدم مطلب رسانه‌های داخلی مستند نیست.

به عبارتی دقت، تعهد حرفه‌ای روزنامه‌نگاری و شأن آن والاتر از آن است که اسیر شتاب‌زدگی روزهای بحرانی شود.

2- اما فراموش نکنیم که در میان اعضای همین تیم کسانی بودند که متفاوت عمل کردند.

یکی از آنها سلمان محمد الفرج، بازیکن شماره 7 تیم ملی عربستان و بازیکن تیم باشگاهی الهلال بود که در این یک دقیقه سکوت در جایش ساکن ایستاد و دست‌هایش را به نشانه احترام در پشت حلقه کرد.

پس باید همه را با یک چوب نرانیم و یادمان باشد که تصمیم این بازیکن برای چنین حرکتی که شاید عواقبی هم در پی داشته باشد، ساده نیست.

درست به همین خاطر بود که من به جای اینکه تیتر این مطلب را چیزی مثل «بی‌احترامی نابخشودنی اعضای تیم ملی عربستان به قربانیان حادثه تروریستی لندن» بگذارم، نیمه پر لیوان را نگاه کردم و از آن شاید تنها بازیکنی یاد کردم که در میانه این غوغا، پا بر اصول خود ننهاد.

ما نمی‌خواهیم از او ستایش کنیم، اما همین که کسی بتواند دست‌کم گاهی، خلاف مسیر شنا کند، قابل تقدیر است.

منابع: مترو ایندیپندنت باز سان تلگراف


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سلبریتی‌ها اگر کاری عادی داشتند – پاسخ‌های تصویری میدجرنی

چه می‌شد اگر یک هنرپیشه نامدار در سنی طلایی امکان جذب شدن در رشته بازیگری را پیدا نمی‌کرد یا بحرانی خانوادگی او را وادار به سال‌ها کار عادی می‌کرد. چه می‌شد اگر نخستین کسانی که تست بازیگری از او می‌گرفتند، به کلی مایوس و دلسردش می‌کردند.…

عکس‌های قبل و بعد بی‌نظیر تاریخی: بناها و مناظر در گذر زمان

عکس‌های قبل و بعد همیشه علاقه‌مند زیادی دارند. مدتهاست که در اینترنت عکس‌های قبل و بعد افرادی که رژیم لاغری اختیار می‌کنند یا بدنسازی می‌کنند یا جراحی زیبایی می‌کنند، منتشر می‌شود و محبوبیت زیادی هم دارند.اما در سطحی ژرف‌تر، بیایید…

عکس‌های بی‌نظیر از آبشارهای رنگارنگ دریاچه‌های پلیتویس در کرواسی و مقایسه آنها با فصل یخ‌زده

نوشته: تاماس دومبورا توثمن چهار سال پیش در فصل زمستان از دریاچه‌های پلیتویس بازدید کردم و از دنیای زیبا و یخ زده آنها با آبشارهای یخی و مناظر سفید عکس گرفتم.اخیراً دوباره به این دریاچه‌ها بازگشته‌ام تا از همان منظره خیره‌کننده عکس…

سخت است باور کنیم که این عکس‌ توهم‌برانگیز، واقعا عکس است و نقاشی نیست – چرا علیرغم هوش مصنوعی…

اخیراً توجه زیادی به جهان‌های فانتزی ایجاد شده در هنر هوش مصنوعی شده است. با این وجود عکاسی هنوز قدرت و تازگی خاص خودش را دارد و می‌تواند جادو کند و صحنه‌های فانتزی خیره‌کننده ایجاد کند.برخی از عکس‌های تارین گلدمن -عکاس آفریقای جنوبی-…

مجموعه‌ای از عکس‌های تاریخی که برخی از آنها کمتر دیده شده‌اند و ما را به اندیشه در مورد تاریخ…

عکس‌های تاریخی خلاصه عجیب یک دوران هستند. همه چیز از کیفیت عکس، کادربندی، لباس، ساختمان‌های پیرامون، غذایی که صرف می‌شود، حالت چهره، برشی از یک زمان و مکان است که برای بینندگان بعدی نکته‌های دارند.برخی ازعکس‌های این مجموعه را قبلا…

سفری در شهرهای باستانی دنیا به یاری تخیل میدجرنی

از شهرهای باستانی دنیا بقایایی مانده و بر اساس همین یقایا و توصیف‌ها و تحلیل مورخان، برخی‌ها اقدام به بازسازی رایانه‌ای شهرهای قدیمی کرده‌اند تا شکوه و عظمت آنها را به ما بنمایانند.اما میدجرنی هم راهی آسان برای این تصور بدون نیاز به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
7 نظرات
  1. آمن می گوید

    سلام دکتر.بس که مطالب تکراری با عکسهای چندش آور در صفحات مختلف دیدم حالم بدشد.یه لحظه به ذهنم رسید که اینجا رو ببینم.میدونستم که نگاهتون متفاوت خواهد بود .کنجکاو بودم که ببینم شما چه جور به حادثه تروریستی نگاه میکنید.و چقدر خوندن این مقاله ارامش بخش و اموزنده بود.متشکرم

  2. دانی می گوید

    ولی همین شماره هفت از دایره مرکزی فاصله گرفته
    دقت کنی میبینی سر پستی که باید باشه استاده و منتظر شروع بازیه
    حالا برام به قول شما نمیشه قضاوت کرد و نمیشه نیت کسی رو تو دلش فهمید.

  3. صادق می گوید

    من هم توی تلگرام خوندم که گفته بودن سکوت برای حادثه تهران بود که باعث شد هم کمی عصبی بشم و بعد کمی مشکوک. الان این رو دیدم و فهمیدم واقعا چقدر تفاوت هست بین خبرسانی اینترنتی در ایران و فرنگ. از این به بعد فقط نیویورک تایمز و گاردین رو چک میکنم….

  4. خواننده 10 ساله وبلاگ می گوید

    دکتر تو چه فضایی تنفس می کنی
    من معمولا هر هفته یکبار به اینجا سر می زدم ولی این دیگه بار آخر بود و دیگه نمی آم
    —————————–
    “ما نمی‌خواهیم از او ستایش کنیم، اما همین که کسی بتواند دست‌کم گاهی، خلاف مسیر شنا کند، قابل تقدیر است.”
    سانسور این اتفاق عجیبه پرداختن به چیزهای دیگه عجیبه
    جالبه تو کشورمون حملات تروریستی شده دریغ از یک تسلیت یا حتی یک اشاره جزئی
    ناراحتم که حتی خودمون هم برای خودمون برای کشتگان خودمون اهمیت قایل نیستیم دیگه چه انتظار از ترامپ دیوانه و غیره داریم
    Pray to Paris- Monsieur ِDoctor

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      در شبکه‌های اجتماعی مراتب تسلیت خودمان را به هم‌وطنان ابراز کردیم. در این پست در مورد این واقعه خاص سعی کرده‌ایم نگاه منصفانه داشته باشیم. متأسفانه مشکل اصلی در مملکت ما حرکت‌های آنی و تکانه‌ای و خالی از خرد است.

  5. نیوزیفای می گوید

    این خبر رو الان یکی فرستاد تو گروه. این مدل نگاهتون تو رسانست که هنوز یک پزشک میخونم. مرسی آقای مجیدی.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5