معرفی کتاب: ارائه ناب به سبک استیو جابز

3

ارائه‌ی ناب به سبک استیو جابز، کتابی است که بارها باید خواند و نکاتش را به کار گرفت تا به یک سخنران و ارائه‌کننده‌ ناب تبدیل شد. بسیار اوقات ممکن است تصور کنید که استیو جابز یک مدیر کاریزماتیک و یک رهبر مقتدر متعهد به کار بوده است که توانسته کاری کارستان در عرصه‌ی رقابت بکند، و اپل را جهانی کند. اما این کتاب نشان می‌دهد که او  یک استاد تمام در عرصه‌ «شناساندن» هم است.

مارکتینگ را با سه کلمه‌ شناسایی (با تحقیقات بازار)، شناساندن (با ترویج و تبلیغ) و خشنودی (با فروش مؤثر و خدمات متمایز) تعریف می‌شود. از سوی دیگر پیتر دراکر می‌گوید که مارکتینگ در کنار نوآوری، با هم یک کار و کسب موفق را رقم می‌زنند و اپل به معنای واقعی با مدیریت استیو جابز، به گفته‌ پیتر دراکر جامه عمل پوشانیده بود.

در سراسر کتاب هوشمندی رقابتی استیو جابز در زیر نظر داشتن رقبا و کشف فرصت‌ها دیده می‌شود. و با یافتن فاصله‌ بین اقدامات رقبا و تحولات بازار، جرقه‌ی نوآوری در اپل زده شد و با دانایی و هم‌افزایی، شعله‌ور شده و به خواسته‌های جدید، متمایز و جامع برای پاسخگویی به نیاز جامعه‌ رو به رشد جهانی تبدیل می‌شود.

اما این تمام کار نیست:

این کتاب به ما می‌گوید که استیو جابز تمام‌نشدنی به آن محصولات نو؛ روح و جانی خاص بخشیده است و چنان شناساندن را عملی می‌ساخته است که احساسات مخاطبان برانگیخته شده و با تمام دلشان پذیرای محصولی ناب در پس ارائه‌ای ناب می‌شدند.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه به درس‌هایی که کتاب ارائه‌ ناب استیو جابز به ما می‌دهد، اشاره کنم، نکات زیر را  می‌توانم یادآور می‌شوم:

1- جامعیت‌نگری: نگرش سیستمی و یکپارچه‌سازی جزو اصول موفقیت ارائه‌ ناب استیو جابز بوده است.

2- مدیریت توجه و احساسات: او با شیوه‌های مختلف به اهمیت و نقش احساسات توجه، و پاسخ شایسته داده است و شادی مخاطبان مدنظرش بوده است.

3- متمایز بودن: نسبت به سایر سخنران‌ها، تمایز و تفاوت را در پوشش، درست‌کردن اسلاید، نحوه‌ی بیان و … به طرز عالی نشان می‌دهد.

4- ساده‌سازی و ساده‌گویی: امروز دیگر همگی بر اهمیت ساده‌سازی مطالب و مفاهیم پیچیده‌ علمی و بیان آنها به زبان ساده و قابل فهم مشتریان مختلف، آگاه هستیم. اینها را استیو جابز بخوبی رعایت می‌کرده است.

5- نارضایتی مثبت: بی‌تابی برای ایجاد تغییر و بی‌قراری برای پیشرفت، یکی از رموز موفقیت استیو جابز در ارائه‌ نابش بوده است.

6- قدرشناسی انگیزه‌ساز: او در ارائه‌هایش سعی می‌کرده است که همه چیز را به خوش ختم کند. قدرشناسی او از خانواده‌ی کاری تمام کسانی که باعث موفقیت اپل شده است، قابل قدردانی است.

7- غیرقابل پیش‌بینی بودن: در هریک از ارائه‌ها مخاطبان شیفته‌ استیو جابز، باز هم با یک حرکت و اقدام جدیدی مواجه می‌شدند.

8- معماری اقناع: شناخت دقیق مخاطبان هدف و درک متفاوت‌بودن شخصیت و ادراک آنها در ارائه‌ی ناب استیو جابز مشخص است به نحوی که برای انسانهای دیداری، شنیداری و حرکتی، هر یک پیش‌بینی درستی می‌کرده است.

9- توجه به جزئیات: گاهی ندیدن یک جزء کوچک در یک پازل بزرگ، تمام زحمات را بر باد می‌دهد. به همین دلیل است که ایشان قبل از هر سخنرانی با دقت تمام جزئیات را بررسی می‌کرده است.

10- تمرین بسیار زیاد قبل از هر ارائه: یکی از افرادی که تئوری ده‌هزار ساعت دانیل لویتین را در صحنه عمل به کار گرفته است، استیو جابز است. به راستی تبدیل‌شدن به یک استاد تمام در سطح بین‌المللی نیاز به ده‌ هزار ساعت تمرین دارد.

11- بازارشناسی دقیق: شناخت نیازها و پاسخگویی به آنها با خواست جدید، سپس متقاضی‌سازی مشتریان بالقوه از رموز موفقیت استیو جابز بوده است.

12- شور و اشتیاق: مگر می‌شود یک سخنران باشی که همه را شیفته‌ بیانات و حرکات خودت کنی، اما شور و اشتیاق نداشته باشی، برایم جالب بود استیو جابز حتی برای شور و اشتیاق بیانیه داشته است.

13- داشتن رؤیا: انسانهایی موفق می‌شوند در کلاس جهانی مورد توجه قرار بگیرند که اعتقاد داشته باشند آمدن آنها به این جهان برای این بوده است تا تغییراتی بزرگ بیافرینند. بنابراین، آنها چشم‌انداز و رؤیا دارند، استیو نمونه‌ی همین انسان‌ها است.

14- داستان‌سرایی: امروز نور و مارکتینگ بخوبی اثبات کرده است که نقش استفاده از قصه‌گویی و داستان‌سرایی در جذب مخاطب و ماندگاری پیام در روح و جان او چقدر مهم است. در تمام ارائه‌ ناب استیو جابز اهمیت داستان‌سرایی و به کارگیری آنها برای تجسم‌سازی سازنده، نشان داده شده است.

15- توجه به فرهنگ: فرهنگ اشتراکات رفتاری و پنداری انسانها و بی‌توجهی به فرهنگ مخاطبان هدف ما را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند، این مهم را استیو جابز بخوبی می‌دانسته، به همین جهت رعایت می‌کرده است.

16- موقعیت‌شناسی: وقتی می‌خواست در هم ریختگی اپل را در قالب یک ساختار‌شکنی نوآور نشان بدهد با لباس اسپرت متمایز در صحنه‌یسخنرانی حاضر می‌شد، اما وقتی می‌خواست برای وام‌ گرفتن به بانک برود، با کت و شلوار آراسته‌ گران‌قینت دیده می‌شد.

17- فایده‌فروشی: او بخوبی واقف بوده است که مخاطبان محصول نمی‌خرند بلکه، فایده‌ حاصل از محصول را می‌خرند. از این رو، به جای تأکید بر ویژگی‌ها به منافعی که محصولات برای مشتریان دارد، می‌پرداخته است.

18- ارزیابی مستمر: او قبل از عرضه‌ هر محصول با بررسی نظرات بخش نمونه‌ای از مخاطبان، عملاً برای آن یک کلینیک محصول اجرا می‌کرده است و همین‌طور با بازبینی فیلمهای سخنرانی‌هایش، به دنبال یافتن ایرادات برای برطرف‌کردن آنها در سخنرانی‌های بعدی بوده است.

19- موفقیت‌گرایی جامع: در مطالعه‌ احوالات انسانهای موفق، در کلاس جهانی به شش ویژگی مشترک رسیده‌ام که عبارتند از: هدف‌گرایی، مسأله‌گرایی، راه‌حل‌گرایی، اقدام‌گرایی، کیفیت‌گرایی و اصلاح‌گرایی. به واقع استیو جابز تمام این ویژگی‌های شش‌گانه را در پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک خودش به کار می‌گرفته است.

20– عامل عامل عاشق‌بودن: او همواره یاد می‌گرفت و می‌دانست یادگیری حد نهایت ندارد. اهل عمل و اجرا بود و پیوسته کار می‌کرد و با تمام دلش در خدمت به بشریت عاشقانه زندگی کرد. پس او یک نمونه عالی از انسان‌های عالم عامل عاشق بوده است.

آنچه که این کتاب به شما ارائه می‌دهد، مهارتی است که جابز پشت نشان تجاری اپل آن را بازگو می‌کند. شما یاد می‌گیرید که چگونه جابز موارد زیر را به انجام می‌رساند:
• مهارت انتقال پیام
• ارائه‌ی ایده‌ها
• تولید هیجان برای یک محصول یا یک ویژگی از محصول
• انتقال یک تجربه‌ی به یادماندنی
• خلق مشتریان مُبلّغ

این تکنیکها به شما کمک می‌کنند تا ارائه‌ی خودتان را به گونه‌ای شگفت‌انگیز ایجاد کنید. این درسها بسیار ساده هستند، اما به کارگیری آنها بر عهده‌ی خود شما می‌باشد.

سخن گفتن به شیوه‌ی استیو، نیازمند ممارست زیاد است، اما مزیت آن رابطه‌ی مستقیمی با موفقیت شغلی، شرکت و شخص شما دارد.

منبع: مقدمه کتاب

ارائه ناب به سبک استیو جابز

انتشارات بازاریابی – 256 صفحه

نوشته کارماین گالو

مترجمان: سعید مقدسی و مهدی معین

قیمت: 20 هزار تومان

عنوان انگلیسی کتاب: The Presentation Secrets of Steve Jobs: How to Be Insanely Great in Front of Any Audience

اگر وقت خواندن این کتاب را ندارید، دست‌کم این اسلایدها را مرور کنید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصور شاهان صفوی بر اساس شرح متنی جهانگردان و افراد شاخصی که آنها را دیده و توصیف کرده‌اند

در حساب توییتر Cavid Ağa شاهان صفوی را بر اساس نوشته‌های قدیم به دقت و به صورت گرافیکی و چشم‌نوازی تصور شده‌اند.(توضیحات از ویکی پدیا) شاه اسماعیل بنا به نوشته‌های جیووانی ماریا دلی آنجیوللوشاه اسماعیل یکم (۱۷ ژوئیهٔ ۱۴۸۷ – ۲۳ مه…

این هنرمند با خلاقیت‌های خوب خیابان‌های پر از کسالت و یکنواختی را زیبا کرده و یک لحظه لبخند بر لب…

خیابان‌های پر از سر و صدا و چهره‌های خمو، خیابان‌هایی با تزئینات و پیام‌های فوق‌العاده تکراری، خیابان‌هایی که زحمت با شادی‌های اندک مردم شریک می‌شوند و مردم را یک آن با هم می‌کنند. این است توصیف شاید بدبینانه خیابان‌های ما.ما واقعیت این…

نمونه‌هایی از بازسازی و دکوراسیون جدید خانه که می‌توانند الگویی برای ما باشند

به سبب نوع معماری، خانه‌های ما معمولا خیلی زود دمده یا به اصطلاح کلنگی می‌شوند. شرکت‌‌های بازسازی خانه مدتی است بسیار زیاد شده‌اند.اما شک و تردید زیادی در مورد میزان کارایی بسیاری از آنها وجود دارد. برخی از آنها اصلا به تقویم کاری متعهد…

نه! ژاپن واقعا شبیه هیچ کشور دیگری نیست – عکس‌هایی که این را ثابت می‌کنند

هر کشوری ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و حکمرانی و اقلیمی متفاوتی از کشور دیگری دارد. اما تفاوت برخی از کشورها با دیگران، چشم‌گیرتر است. ژاپن را یک اقیانوس از دنیاهای دیگر جدا نکرده، اما اگر شما هم این عکس‌ها را با من مرور می‌کنید، می‌بینید که…

هلند کشور لاله‌ها – توضیحات + گالری عکس زیبا

هلند به خاطر مزارع خیره‌کننده لاله‌ که گردشگران را از سرتاسر جهان جذب می‌کند، مشهور است. این مزارع به ویژه در فصل بهار، معمولاً از اواخر مارس تا اوایل اردیبهشت، سرزنده و زیبا هستند.مزارع لاله عمدتاً در منطقه‌ای به نام "Bollenstreek"…

یک عکاس از هوش مصنوعی برای تصور اینکه شخصیت‌ها و سلبریتی‌های تاریخی امروز چه شکلی می‌شدند، استفاده…

یک عکاس از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده است تا تصور کند شخصیت‌های تاریخی مانند آل کاپون، بنجامین فرانکلین و شارون تیت اگر امروز به دنیا می‌آمدند چه شکلی بودند.این عکاس به نام آلپر یسیلاتس که در استانبول ترکیه زندگی می‌کند، پرتره های فوق…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
3 نظرات
  1. بهروز کریمی می گوید

    کتاب فوق العاده ای است، ممنون بابت معرفی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5