آنجلینا جولی افشا کرد که اخیرا مبتلا به فلج «بل» شده بود

5

آنجلینا جولی زنی است که هیچ واهمه‌ای از ابراز همگانی کردن مشکلات مربوط به سلامت خود ندارد. البته او این کار را برای افزایش آگاهی عمومی انجام می‌دهد.

در سال 2013، به دنبال اینکه جهش ژنی مستعدکننده ابتلا به سرطان پستان موسوم به BRCA1 در آزمایشات او مشخص شد، عمل جراحی برداشتن دو طرفه پستان (ماستکتومی) و جراحی بازسازی پستان برای او انجام شد.

جهش یا موتاسیون ژنتیکی فوق نه‌تنها احتمال سرطان پستان را می‌افزاید، بلکه احتمال سرطان تخمدان را هم زیاد می‌کند.

به همین خاطر آنجلینا جولی که از پیدایش چنین مشکلاتی در آینده در مورد خود، نگران بود، در سال 2015 عمل جراحی دیگری هم انجام داد و این بار تخمدان‌ها و لوله‌های رحی او برداشته شدند.

در «یک پزشک»، هر دو بار مقالاتی در این مورد نوشته بودم. (+ و + )

آنجلینا جولی مدتی است که در حوزه کارگردانی هم فعالیت می‌کند و فیلم‌های قابل توجهی ساخته است. تازه‌ترین فیلم کارگردانی‌‌شده توسط او، روایت‌گر نسل‌کشی خمرهای سرخ در کامبوج است. نام این فیلم « اول پدرم را کشتند » است.

آنجلینا جولی به زودی به کانادا می‌رود تا هنگام نمایش فیلم خود در جشنواره فیلم تورنتو حضور داشته باشد. این فیلم از کتاب خاطراتی به همین نام نوشته یک فعال حقوق بشر کامبوجی به نام لونگ آونگ اقتباس شده است.

آنجلینا جولی، یک سال پس از شروع فیلمبرداری فیلم « اول پدرم را کشتند » در مراسم اکران این فیلم در کامبوج شرکت کرد. نمایش این فیلم با مراسمی در معبد بزرگ و قدیمی « آنگکور وات »، که بزرگ‌ترین بنای مذهبی جهان به حساب می‌آید برگزار شد. در این مراسم پادشاه کامبوج و بسیاری از بازماندگان قتل عام دوران خمرهای سرخ در کامبوج حضور داشتند.

اما مشکلات دست از سر جولی برنمی‌دارند، بعد از جنجال جدایی از برد پیت و پس از اینکه مدتی ظاهرا با بی‌اشتهایی عصبی دست و پنجه نرم می‌کرد، این بار او در گفتگو با «ونیتی فیر»، گفته که سال پیش تشخیص داده شد که پرفشاری خون و فلج بل دارد.

اما این فلج بل یا Bell’s palsy چیست؟

به صورت خلاصه فلج بل، شکلی از فلج موقتی صورت است که ناشی از مشکل عصب صورتی است.

فلج بل شایع‌ترین علت فلج یک طرفه صورت است یعنی حدود 70 درصد موارد فلج یک طرفه صورت ناشی از فلج بل هستند. میزان بروز آن یک تا چهار مورد به ازای هر 100 هزار نفر است. بیشترین گروه سنی که به آن مبتلا می‌شوند، گروه سنی بین 15 تا 60 سال است، یعنی در خارج این محدوده سنی فلج بل کمتر شایع است.

وجه تسمیه این بیماری، به خاطر نام جراح اسکاتلندی به نام چارلز بل است که نخستین پزشکی بود که این بیماری را توصیف کرد. البته خیلی پیش‌تر از او محمد  زکریای رازی، علایم فلج مرکزی و محیطی عصب صورتی را توصیف کرده بود.

در این نوع فلج، بیمار نمی‌تواند عضلات صورت‌اش را کنترل کند. علایم بیماری ممکن است خفیف یا شدید باشند. ممکن است شخص تنها لرزش‌های خفیف عضلات صورت به صورت یک طرفه داشته باشد، یا اینکه ضعف اندکی داشته باشد یا کلا توانایی حرکت دادن عضلات صورت را از دست بدهد. ممکن است افتادگی پلک یا تغییر در حس چشایی یا درد خفیف در ناحیه گوش هم توسط بیماران گزارش شود.

عوامل خطر ابتلا به فلج پل، چیزهایی مانند دیابت و عفونت دستگاه تنفسی فوقانی هستند. بسیاری تصور می‌کنند که التهابی که متعاقب ابتلا به عفونت تنفسی در عصب صورتی با عصب هفت رخ می‌دهد، سبب این بیماری است.

در زمان مواجهه با بیمارانی با فلج یک طرفه صورت باید تشخیص‌های افتراقی دیگری مانند تومور مغزی، سکته مغزی، سندرم رمزی هانت، سارکوئیدوز یا بیماری لایم را هم به عنوان علل احتمالی دیگر فلج صورت، در نظر گرفته شده و رد شوند.

بیماری می‌تواند خود بخود بهبود پیدا کند. کورتیکواستروئیدها درمان دارویی اصلی فلج بل هستند. داروهای ضدویروسی نقش اندکی در درمان بیماری دارند.

اگر افتادگی پلک وجود داشته باشد، باید با استفاده از قطره اشک مصنوعی چشم را از خشک شدن محافظت کرد.

معمولا علایم بهبودی از بیماری ظرف 14 روز، آغاز می‌شود و بهودی کامل شش ماهه رخ می‌دهد. البته تعداد اندکی از بیماران کاملا بهبود پیدا نمی‌کنند.

 

 


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

۱۰ واقعیت جذاب درباره جی رابرت اوپنهایمر -پدر بمب اتمی و سوژه فیلم جدید کریستوفر نولان

جولیوس رابرت اوپنهایمر بیشتر به عنوان فیزیکدانی شناخته می‌شود که به ساخت اولین بمب اتمی کمک کرد. اما سنگ‌ها و کانی‌ها عشق اول او بودند و او همچنین شاعرمسلک بود.اوپنهایمر آزمایشگاهی را رهبری کرد که اولین بمب اتمی را ساخت و با موفقیت…

اگر عاشق یک فیلم بودید و با بودجه کافی یک اتاق خوب در سبک و سیاق آن فیلم می‌ساختید

ما اگر خیلی عاشق یک فیلمی باشیمِ پوستری چاپ می‌کنیم و بالای سرمان می‌زنیم و هر روز نگاهی به آن می‌اندازیم یا مقاله‌ای در موردش می‌نویسم.اما فراتر از آن اگر قرار بود، اتاق خواب یا اتاق هتلی به سبک یک فیلم بسازیمِ چطور از آب درمی‌آمد.…

فهرست چیزهایی که تا همین 20 – 30 سال پیش در ایران و جهان معمولی بودند، اما الان کارها و خریدها…

اوضاع اقتصادی کلی دنیا خوب نیست. از یک سو میل و اشتیاق همه به کمتر کار کردن و بیشتر داشتن و به خصوص سخت گرفتن به هم بیشتر شده و از سوی دیگر، درآمدها آنچنان افزایش نیفتاده‌اند. در این میان برخی کشورها با تورم‌های باورنکردنی دست به گریبان…

اگر این سلبریتی‌ها تا به امروز زنده بودند …

عوامل مختلفی روی طول عمر انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. سبک زندگی، تعذیه سالم، ورزش، پیشگیری از بیماری‌ها، پرهیز از مصرف مواد، خواب و آسایش کافی، ژنتیک، هشیاری برای پیشگیری از حوادث.اما به هر حال طول عمر برخی از انسان‌ها کوتاه‌تر از امید به…

اگر در زمان این شخصیت‌های معروف مجله تایم وجود داشت و قرار بود روجلد شماره شخصیت سال شوند!

مجله تایم یک نشریه خبری هفتگی معروف است که طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله سیاست، رویداد‌های جهانی، علم، فناوری، سرگرمی و غیره را پوشش می‌دهد. اولین بار در سال 1923 منتشر شد و از آن زمان به یکی از تأثیرگذارترین و شناخته شده‌ترین مجلات در…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
5 نظرات
  1. فرشاد می گوید

    امیدوارم خیلی زود سلامتیش رو بدست بیاره.

  2. هادی می گوید

    دستگاه تنفسی فوقانی چیست و اصولا عفونت آن چگونه اتفاق می‌افتد؟ آیا در زندگی روزمره‌ی یک شخص عادی امکان ابتلا به چنین عفونتی هست؟ آیا کشیدن سیگار باعث افزایش احتمال آن می‌شود یا خیر؟

  3. رامین می گوید

    سلام اول یک اشتباه تایپی دارید فلج پل دو خط بالای عکس دوم بله من هم این مشکل رو داشتم و دارم متسافانه خیلی به اعتماد به نفس ضربه میزنه ولی من جنگیدم باهاش و بادوده های فیزیو تراپی خیلی بهترش کردم اما افتادگی پلکم تصیح نشد و حتی بعد از بهبودی وقتی پلک میزنم گونه سمت چپم به چپ متمایل میشه به صورت تیک کانند قسمت چپم هم همون قسمتی که دچاره این مشکل هست میخواستم از دوستان خواهش کنم ببینم راهنمایی میتونن تو این مورد به من انجام بدن

  4. نیکو می گوید

    من تقریبا یک ماهه مبتلا به فلج بل شدم، فیزیوتراپ گفت احتمال خوب شدنم کمه، اما من توی درمانم پیشرفت کردم و عوارض بیماریم داره کمتر میشه، این مطلبو خوندم باز امید گرفتم. ان شاءالله همه ی بیمارا خوب بشن چه مسلمون چه غیر مسلمون

  5. حدیث می گوید

    به نظرم این همان بیماری است که در دور همی یک دوبلور (یانگوم) و همچنین سیامک انصاری گفتند گرفتند و با طب سوزنی خوب شد؟!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5