یک پیشبینی برای دوربین‌های موبایل که فعلا به نظر می‌رسد در حد داستان‌های علمی- تخیلی باشد: عکاسی بدون نیاز به دوربین!

4

پیشبینی دقیق آینده خیلی دشوار است. مثلا چه کسی پنج دهه پیش می‌توانست اینترنت یا گوشی‌های موبایل را به دقت پیشبینی کند. البته آینده‌نگاران حدس می‌زدند که شیوه‌هایی سریعی برای تبادل اطلاعات ایجاد بشوند یا مثلا از طریق تلفن‌های رادیویی بشود در هر جا با هر کس تماس گرفت یا تماس ویدئویی برقرار کرد. اما هیچ کس نمی‌توانست جزئیات را هم به دقت پیشبینی کند.

باید به ارزیابی‌های ژرف و پیشبینی‌ها احترام گذاشت، گرچه آنها عمدتا یک ایده کلی و منظره محو به دست می‌دهند و خیلی وقت‌ها از نظر پوسته‌ای، بین آنها و اقعیت آینده، تفاوت عمیقی وجود دارد.

یکی از این آینده‌بینی‌های جالب را امروز خواندم:

در حال حاضر همه تلاش‌ شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های موبایل این است که دوربین‌هایی با پیکسل بیشتر، لنزهای بهتر، توانایی عکسبرداری در نور کم و … بسازند و راه‌حل‌های نرم‌افزاری برای بهتر کردن عکس‌ها در حاشیه قرار دارند.

اما چه می‌شود که شرکت‌ها برای بهتر شدن عکس‌ها به جای سخت‌افزار روی نرم‌‌افزار تمرکز کنند.

گوگل تا حدی در Gcam که ابتدا قرار بود در گوگل گلس استفاده بشود و بعد جزئی از پروژه گوگل پیکسل شد، به دنبال همین راهبرد بود.

اما بیایید چند قدم جلوتر برویم و دنیای را تصور کنیم که در آن گوشی‌های موبایل برای عکس گرفتن، اصلا نیازی به دوربین نداشته باشند!

چطور؟

ما می‌خواهیم برای شما از نوع خاصی از عکاسی صحبت کنیم: computational photography یا عکسبرداری رایانشی.

چه می‌شود اگر گوشی موبایل شما بداند که شما دقیقا کجا هستید و گوشی خود را سمت چه منظره‌ای گرفتید. در این صورت اگر گوشی به دیتابیسی از میلیاردها عکس کره زمین هم متصل باشد، می‌تواند به جای روند عکسبرداری روتین، یک منظره بسیار نزدیک به منظره روبروی شما را محاسبه و خلق کند و به شما نشان بدهد.

تصور کنید که اطلاعات مربوط به آب و هوا و زمانی از شبانه‌روز که در آن به سر می‌برید هم به تصویر اضافه شود.

این یک آینده‌بینی خیلی عجیب و غریب است، اما ما همین الان هم جلوه‌هایی از این آینده را در زندگی کنونی خود می‌بینیم.

برای مثال همین الان هم سرویس Google Photos با یادگیری ماشینی می‌تواند عکس‌ها را با دقت بالایی برچسب‌گذاری و مرتب کند. این سرویس‌ می‌تواند اشیا، چهره‌ها و مناظر را از هم تمیز بدهد.

جلوه دوم آینده در اکنون:

اروپا به تازگی سیستم راهبری ماهواره‌ای گالیله را راه‌اندازی کرده که می‌تواند با دقت بسیار بالایی در حد یک متر محل یک کاربر موبایل را نشان بدهد. حالا اگر در سامانه تکامل‌یافته همین سامانه‌ها راهبری، منظره روبروی کاربر یا ارتفاع کاربر را هم اضافه کنیم، منظره روبروی می‌تواند با دقت محاسبه بشود. حتی می‌شود میزان ابرناکی و نوع ابرها، محل خورشید و زاویه تابش آن را به عکس‌ها اضافه کرد.

حتما حدس می‌زنید که عیب عمده این عکس‌های رایانشی چیست؟

در این صورت عکس تکی شما در جلوی یک منظره یا سلفی‌های دو یا چندنفره چه معنی‌ای دارند؟

این هم تا حدی با گرفتن چند عکس سلف پیش‌فرض قابل حل است. همان الگوریتم‌ها می‌توانند اشخاص حاضر در یک منظره را به یک منظره اضافه کنند.

تصور می‌کنید که چنین اضافه شدن و ویرایش‌هایی در عکس، کیفیت چندانی نخواهند داشت؟

باید بگویم که همین الان ادوبی با Content-Aware Fill در فتوشاپ با الگوریتم‌های جادویی خود می‌تواند، ویرایش‌های سطح بالایی کند. مثلا می‌تواند یک جزء را به عکس اضافه کند، منظره آسمان را به یک عکش اضافه کند، یک جاده را اضافه یا کم کند.

مسلما این نوع عکاسی، جانشین عکاسی سنتی نخواهد شد. اما می‌توان پیشبینی کرد که نسخه‌ای از عکاسی آینده همین نوع عکاسی رایانشی باشد که در آن عکسبرداری شخصی‌زدایی می‌شود.

این نوع عکاسی محدودیت‌های خاص خود را خواهد داشت. مثلا در فضاهای خصوصی که عکس‌های عمومی از آن در دسترس نیست، قابل استفاده نیست.

در مقابل این نوع عکاسی سودهایی دارد. مثلا دیگر نیازی نیست که حتما شما مجهز به یک وسیله سخت‌افزاری دارای دوربین باشید. تصور کنید که شما با وسایل پوشیدنی فاقد دوربین مثلا یک ساعت هوشمند هم می‌توانید عکس رایانشی بگیرید و ارسال کنید!

در این نوع عکاسی، محدودیت‌هایی مثل میزان کم نور هم، در کار نخواهند بود. مثلا اگر پس از غروب به یک چشم‌انداز زیبا رسیده باشید، می‌توانید به سرعت یک عکس مطلوب در آن بگیرید.

یا تصور کنید در ساعتی وارد مسجد نصیر الملک شده باشید که در آن زاویه تابش خورشید برای خلق آن جلوه بهشتی داخل مسجد، خوب نبوده باشد، می‌توانید سفارش بدهید که یک عکس سلفی رایانشی شما را در آن هنگام جلوه بدهد.

الان ممکن است تصور کنید که این نوع عکاسی، مشتری زیادی نخواهد داشت. اما اتفاقا شبکه‌های اجتماعی چنین نوع عکاسی را می‌طلبند. از آنجا که سنگ‌بنای شبکه‌های اجتماعی بر خودنمایی و خودابرازی استوار شده است، عکاسی رایانشی می‌تواند در فردای شبکه‌های اجتماعی، نقش زیادی ایفا کند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

معماری‌هایی که واقعا شایسته تحسین هستند و ستایش هنری ما را برمی‌انگیزند

تناسب اجزا، انحناها، هماهنگی با فرهنگ و شرایط اقلیمی، عظمت، رنگ‌ها یا نشانه‌های قدمتی که ما را به خلسه‌های پر از تخیل می‌برند، هر کدام از اینها ممکن است یک عمارت را شاخص و برجسته کنند.در این پست بناهایی را با هم مرور می‌کنیم که هر یک از…

این دانشجوی 18 ساله با هوش مصنوعی 19 شخصیت سیمپسون‌ها را به صورت شخصیت‌های واقعی درآورد!

برودی هالبروک دست به کار جالبی زده و جان تازه‌ای به شخصیت‌های محبوب سریال سیمپسون‌ها داده است. او در این مورد نوشته:«من از Midjourney برای تبدیل شخصیت‌های مورد علاقه‌‌ان از انیمیشن‌ها به قالب انسان استفاده کردم. البته برخی از اعضای…

تنهاترین درخت جهان در کجاست؟

در جزیره دورأفتاده کمپبل، واقع در بیش از ۶۰۰ کیلومتری جنوب  نیوزلند، صنوبر منفرد سیتکا روییده که به عنوان تنهاترین درخت روی زمین شناخته شده است.نزدیکترین درخت نزدیک به آن آن بیش از ۲۲۰ کیلومتر دورتر، در جزایر اوکلند است، در حالی که…

روجلدهای خاطره‌انگیز مجموعه کتاب های طلایی که کودکی‌مان را رنگی می‌کردند!

عبدالرحیم جعفری، پایه گذار انتشارات امیرکبیر و کتاب های طلایی، است. او ۱۲ آبان ۱۲۹۸ در تهران زاده شد. عبدالرحیم جعفری در سال ۱۳۲۸ انتشارات امیرکبیر را پایه گذاشت. و در سال ۱۳۴۰ انتشار مجموعه ی کتابهای طلائی را آغاز کرد. کتابهای طلایی مجموعه…

دو اینفلوئنسر سفر در واقع با یک تلویزیون ساده، سفر جعل می‌کردند و هیچ خبری از عکس واقعی در محیط…

دو عکاس به نام مانوئل بختر و و مانوئل رومز رام تصاویر خیره کننده‌ای خلق کردند که آنها را در حال پیاده‌روی در برف، کمپینگ در کوه‌ها و پرواز با هواپیما به سوی مقصدی دور نشان می‌دهد. اما در واقع آنها از در هنگام ثبت همه این عکس‌ها از اتاق…

جالب و گاهی خنده‌دار: آدم‌هایی که خیلی شبیه تابلو یک آگهی کنارشان هستند!

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
4 نظرات
  1. حسین می گوید

    ایده جالبیه و شدنی
    یاد عکسهای قدیمی پدر مادرامون افتادم که میرفتن عکسای و با حرم امام رضا عکس میگرفتن
    جالبته یه ژستی هم میگرفتن که انگار واقعا کنارشن و دستشون ذاره زریح میخوره ??

  2. محمد می گوید

    البته که ایده جالبی بنظر میرسه، ولی خیلی به عکاسی شبیه نیست شاید اسم دیگری باید برای این ایده انتخاب نمود. عکاسی یعنی ثبت لحظه ها، یعنی ثبت پرواز یک پرنده در پس زمینه یک کوه، یعنی یک حادثه خیابانی، جنگ و سایر شاخه های عکاسی که هیچ کدام از اینها در این ایده جایی ندارند.

  3. pejman می گوید

    خیلی از ایده هایی که بشر از آینده ی خودش میده با پیش فرض امروزشه …
    مثلا آینده از نظر کسی که تو دهه 60 70 یا حتی 80 میلادی زندگی میکرد این بود که همه سوار وسایل پرنده اند و تو فضا هستند … چون تکنولوژی غالب اون زمان بود …
    الانم که شما اینها رو مینویسید ، به خاطر اینه که تکنولوژی غالب این زمان رایانش هست ..

    تاریخ نشون داده همیشه یک تکنولوژی رشد میکنه رشد میکنه رشد سریع میکنه رشد سریع تر ، کم کم کند میشه .. کند تر و کند تر … و کم کم یک چیز دیگه ترند میشه … یک چیزی که کسی فکرشم نمیکرد ترند بشه …

    الانم فکر میکنم آینده اساسا نیازی به پوز دادن تو شبکه اجتماعی نخواهد بود …چرا که شبکه اجتماعی اصلا میشه کل زندگی اجتماعی … تصور کنید وقتی که کامپیوتر بتونه مستقیما به مغز تبادل دیتا بکنه .. و مغز ها به هم شبکه بشن … اینجاست که یک حس عینا میتونه منتقل بشه … یک آگاهی ، یک فکر ، ترس ، خنده ، گریه ، توهمات و تصورات … عینا منتقل میشوند …

    اونجا به نظرم ارزش یک عکس این میشه که عینیت رو منتقل کنه … دیگه احتیاجی به روتوش و فوتوشاپ نیست .. چون مستقیما میشه خیالات و تصورات رو منتقل کرد .. کلاژ کردن تصاویر ، چه با فتوشاپ توسط انسان ، چه توسط خوش مصنوعی به روش گفته شده در بالا صرفا یک کار بیهوده خواهد بود که نه ارزش حیقیقت و عینیت رو داره … و نه تصورات و انتزاعات رو بو خوبی شبکه های مغزی منتقل میکنه …

    کما اینکه اگر فیلم های دهه 80 و اوایل 90 رو دیده باشید … کامپیوتر ها و دستگاه های آینده تو اون فیلم ها هنوز هم پر از دکمه اند … کسی به فکر رابط لمسی و این چیزا نبوده …
    استثنا البته رابط صوتی ( مشابه گوگل اسیستنت و الکسا و سیری کورتانا ) رو میبینیم تو اون فیلم ها .. چرا ؟ .. چون رابط بین انسانها به شکل طبیعی رابط صوتی هست ..

    1. پوریا می گوید

      چه خوب بود این.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.