چگونه کریستوفر نولان با زیرکی از یک توهم شنوایی در فیلم‌هایش از جمله فیلم جدید دانکرک استفاده می‌کند: استفاده از صدای شپارد

2

تا جایی که من در اینترنت مطالعه کردم، فیلم جدید دانکرک کریستوفر نولان، آنقدر خوب از آب درآمده که حتی منتقدانی که میانه خوبی با نوع فیلمسازی نولان ندارند سکوت اختیار کرده‌اند یا به جمع تحسین‌کننده‌های او پیوسته‌اند.

اما در فیلم‌های نولان قطعا یک نکته مثبت استفاده از موسیقی‌هایی است که به خوبی با فیلم جفت و هماهنگ می‌شوند و با هم بر میزان تأثیرگذاری صحنه‌های یا هیجان فیلم می‌افزایند.

به تازگی نولان در مصاحبه به بیزینس اینسایدر به نکته‌ای اشاره کرده که تا امروز نمی‌دانستیم و دانستنش‌اش می‌تواند به ما نشان بدهد که او چقدر زیرک و نکته‌سنج و مبتکر است.

او گفته که از زمانی که فیلم پرستیژ را می‌ساخته، از یک توهم شنوایی در موسیقی متن فیلم استفاده می‌کرده. میزان علاقه او این به کار رفته رفته آنقدر زیاد شد که اصلا به جای اینکه موسیقی فیلم دانکرک بر اساس فیلم ساخته شود، خود فیلم بر اساس ضرب‌آهنگ و نوع موسیقی، زمان‌بندی شد و با فضای آن خود را هماهنگ کرد.

اما این صدای شپارد اصلا چیست؟

در صحنه‌های اوج فیلم دانکرک و نیز در فیلم‌های دیگری مثل بین‌ستاره‌ای، ما جاهایی را داریم که موسیقی متن فیلم به نظر به صوت پیوسته و فزاینده در حال اوج گرفتن و افزایش دائمی فرکانس و ضرب‌آهنگ است. مسئله این است که در واقع چنین چیزی صورت نمی‌گیرد و آنچه ما می‌شنویم حاصل یک توهم شنوایی است.

در اینجا «هانس زیمر» کاری کرده این است که چند صدا را روی هم سوار کند. هر یک از آنها با دیگری به اندازه یک اوکتاو، جدا می‌شود.

حالا کاری که انجام می‌شود این است که زیرترین صدا، کم کم آهسته‌تر می‌شود. صدای وسطی، همچنان بلند نواخته می‌شود و صدای بم‌تر، در حدی که بتوان آن را شنید، نگه داشته می‌شود.

وقتی این صداها با هم نواخته شوند، مغز ما به اشتباه می‌افتد که در حال شنیدن صدایی با فرکانس بالا و بالاتر به صورت پیوسته است.

جالب این است که اگر ما مثلا یک قطعه 15 ثانیه‌ای از صدایی که این طور ساخته شده را برداریم و چند بار کنار هم بگذاریم و یک موسیقی یکی دو دقیقه‌ای بسازیم، مغز ما اصلا متوجه برگشت موسیقی به نقطه آغاز، در هر 15 ثانیه نمی‌شود و تصور می‌کند که صدا همچنان در حال اوج‌ گرفتن است.

نخستین بار یک روانشناس به نام راجر شپارد بود که متوجه این مسئله شد.

مسلم است که نولان نخستین کسی نبوده که به فکر استفاده از شپارد تون افتاده. در سپوپر ماریو 64 که در سال 1996، وارد بازار گیم شد، هم از همین مطلب استفاده شده.

جالب‌تر از آن گروه پینک فلوید در قطعه موسیقی زیبا echoes خود، از همین پدیده استفاده کرده است.

هنر نولان این است که از حس و حال افزایش تنش و هیجان ناشی از این نوع موسیقی به موازات فیلم خوب خود استفاده می‌کند. از فیلم‌های شوالیه تاریکی بتمن گرفته تا همین فیلم جدی دانکرک.

جالب اینجاست که نولان در فیلم‌هایش دلبستگی زیادی به مسئله گنجاندن زمان در مکان در رؤیاها و در خاطرات ما دارد و توهم‌هایی مثل این، تنش حاصله از این مفهوم‌ها را ملموس می‌کنند.

برای درک بهتر این توضیحات حتما سری به یوتیوب بزنید.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این دانشجوی 18 ساله با هوش مصنوعی 19 شخصیت سیمپسون‌ها را به صورت شخصیت‌های واقعی درآورد!

برودی هالبروک دست به کار جالبی زده و جان تازه‌ای به شخصیت‌های محبوب سریال سیمپسون‌ها داده است. او در این مورد نوشته:«من از Midjourney برای تبدیل شخصیت‌های مورد علاقه‌‌ان از انیمیشن‌ها به قالب انسان استفاده کردم. البته برخی از اعضای…

اگر در زمان این شخصیت‌های معروف مجله تایم وجود داشت و قرار بود روجلد شماره شخصیت سال شوند!

مجله تایم یک نشریه خبری هفتگی معروف است که طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله سیاست، رویداد‌های جهانی، علم، فناوری، سرگرمی و غیره را پوشش می‌دهد. اولین بار در سال 1923 منتشر شد و از آن زمان به یکی از تأثیرگذارترین و شناخته شده‌ترین مجلات در…

چگونه طولانی مدت درس بخوانیم و کمتر خسته شویم؟

مطالعه برای ساعات طولانی می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین راهبرد وجود دارد که می‌توانید برای کمک به حفظ تمرکز و جلوگیری از خستگی از آن‌ها استفاده کنید:استراحت کنید: هر 45 تا 50 دقیقه یک بار استراحت کنید تا مغز خود را شارژ کرده و از…

شوخی با مجسمه‌ها – وقتی حال مردم خوش است!

شوخی و طنز هم حال و هوای خاص خودش را می‌طلبد. مردم اگر از نظر پیشبینی شرایط اقتصادی آینده و وضعیت رفاه اکنون، آرامش و اطمینان خاطر لازم را داشته باشند و اگر بتوانند خود مقوله فرهنگ و اخلاق و دانش خود را ارتقا بدهند، شرایظ ظاهری و باطنی دیگر…

آیا تا حالا عکس‌های باکیفیت از فضای داخلی پنهان سازهای موسیقی مختلف دیده بودید؟!

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که داخل سازها و آلات موسیقی چگونه است؟در کودکی و نوجوانی بسیار پیش آمده بود که وسایل الکترونیکی را باز کرده باشیم. اما خب آنها پیج داشتند و ما خودمان را متقاعد می‌کردیم که دوباره می‌توانیم سر هم‌شان…

لوگو‌های جالب و دیدنی بر اساس ابرقهرمانان و تبهکاران محبوب که این طراح ایجاد کرده

طراح گرافیک، سرگئی کرمانوف، طرح‌های لوگوی برخی از محبوب‌ترین ابرقهرمانان، تبهکاران و دیگر شخصیت‌ها را ایجاد کرده که تایپوگرافی را به طرز شگفت‌آوری در خود جای داده‌اند.«برای من جالب بود که تصاویر شخصیت‌ها را با متن نوشته‌هایشان ترکیب…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
2 نظرات
  1. رامین می گوید

    واقعا دنیا به چندتا مثل نولان نیاز داره
    یک دونه کمه .

  2. صادق می گوید

    بسیار جالب بود.
    خود نولان و برادرش، جاناتان، از اولین فیلم هاشون، بطور جدی به مسائل مربوط به “علوم شناختی” علاقه مند بودن و از موارد جالبی مثل “یادزدودگی” بی خوابی” “هوش مصنوعی” و چندین نوع توهم شنیداری و دیداری استفاده کردن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5