زنی که علیرغم یک بیماری پوستی شدید، مدل حرفه‌ای شد

4

علیرغم اینکه در فرهنگ ما بسیار بر «سیرت زیبا» و نه «صورت زیبای ظاهر» تأکید می‌شود، اما در مقام عمل اتفاقا همین ظواهر اهمیت دارند و قسمت قابل توجهی از مردم حاضرند برای فقط کمی بهتر به نظر رسیدن، هر رنجی را تحمل کنند و هر هزینه‌ای را بپردازند.

متأسفانه به موازات رشد رسانه‌‌های اینترنتی و از بین رفتن خرده‌فرهنگ‌ها، تلقی همه ما از معیارهای زیبایی‌شناسی، خیلی به هم نزدیک شده. به همین خاطر هر کدام از ما که خارج از این معیارها باشیم، به شدت به تکاپو می‌افتیم با وسایل مصنوعی، قدری به این معیارها نزدیک شویم. این اقدامات مصنوعی در قالب جراحی‌ها و اعمال زیبایی‌ها و آرایش‌های افراطی در جامعه ما نمودار می‌شود.

از سوی دیگر ما فراموش می‌کنیم که آناتومی و وضعیت ذاتی بدن ما با هم متفاوت است. برخی‌ها اصولا قامت بلند، تراشیده و کشیده‌ای ندارند و چون هیچ کس نمی‌تواند آناتومی پایه خود را تغییر بدهد، دچار رنج و عذاب دهنی از این بدشکلی می‌شوند. اصطلاحا Body image یا تلقی شخصی آنها از میزان زیبایی و تناسب بدنی‌شان به شدت پایین می‌افتد و همین امر منجر به ایجاد مشکل در ارتباط میان‌فردی و کارایی اجتماعی آنها می‌شود.

این روزها با همه‌گیر شدن شبکه‌های اجتماعی، این موضوع، تظاهر جدیدی پیدا کرده است. از آنجا که تعداد کاربران هتاک بسیار زیاد است، خیلی موارد همین افراد در زیر عکس‌های افراد از خودشان، شروع به نوشتن کامنت‌های دل‌آزار می‌کنند و اگر کاربر، شخصی باشد که از نظر روحی، آدم مستحکمی نباشد، همین کامنت‌ها باعث به هم خوردن ثبات روحی شخص می‌شود.

اما از آن سو اگر ما در درون خود بپذیریم که ظاهر و فیزیک ما انسان‌ها به صورت طبیعی با هم فرق می‌کند و این گوناگونی را بپذیریم، همه چیز فرق می‌کند. در این صورت بیشتر به فکر شادابی ذهنی و نیز حفظ سلامتی عمومی خود خواهیم بود تا تقلای جان‌فرسا برای نزدیک شدن به معیارهای زیبایی‌شناسانه.

حالا تصور کنید که شخصی با یک بیماری ژنتیکی متولد شده باشد که بدن را بدشکل می‌کند. او چطور باید با این شرایط کنار بیاید؟

این موردی است که یک خانم 26 ساله اهل مینه‌سوتای امریکا به نام سارا گورتس دارد. او یکی از 12 شخصی در کل دنیا است که مبتلا به یک بیماری پوستی نادر است. نام این بیماری سندرم اهلرز-دانلوس یا به اختصار EDS است.

اگر از دور به این خانم نگاه کنید به نظر می‌رسد که او لباسی با چین و چروک بسیار به تن کرده، اما در واقع این پوست بدن اوست که چنین چین و چروک‌های عمیقی دارد.

در این بیماری به خاطر یک جهش در ژن موسوم به ADAMTS2، پروتئین اساسی پوست به نام کلاژن، معیوب ساخته می‌شود. در نتیجه پوست بدن، نرم، شکننده و پرچین و چروک می‌شود و در صورت ضربه مستعد کبودی و ایجاد جوشگاه می‌شود.

این بیماری در سایر اعضای بودن هم علایمی دارد. مثلا پلک‌ها همیشه پف‌آلود هستند و سفیدی چشم، ته‌رنگ آبی پیدا می‌کند. این بیماران مستد پارگی مثانه و دیافراگم و عروق بودن هم هستند. همچنین مفصل‌هایشان دامنه حرکت غیرطبیعی پیدا می‌کند.

متأسفانه فعلا این بیماری درمان اختصاصی ندارد و درمان‌ آن بیشتر محدود به درمان حمایتی و پیشگیری از عوارض وخیم بیماری است.

خانم گورتس می‌توانست به خاطر این بیماری خود را خانه‌نشین کند، اما به صورت متاقضی تصمیم گرفت که نه‌تنها این کار را نکند، بلکه به حرفه‌ای رو آورد که اتفاقا در آن داشتن پوست کاملا صاف و سالم، ضروری به نظر می‌رسد. گروتس به حرفه مدلینگ رو آورد!

بیماری او در هفت سالگی، علایم خود را نشان داد و در 10 سالگی تشخیص داده شد. کل دوره دبیرستان، او بیماری خود را پنهان می‌کرد و پاسخی به آدم‌های کنجکاو نمی‌داد. گرچه او خوش‌شانس بود، جوشگاه‌های خیلی زشت پیدا نکرد و دچار عوراض معمولی مثل دررفتگی‌های مکرر مفاصل نشد، اما همیشه همکلاسی‌هایش از او می‌پرسیدند که چرا اینقدر لباس‌های گل و گشاد می‌پوشد!

اهلرز دانلوس از هر پنج هزار نفر یکی را مبتلا می‌کند. البته شدت بیماری در همه بیماران یکسان نیست و تنها عده معدودی از آنها تشخیص داده می‌شوند.

شمار قابل توجهی از این بیماران به خاطر دردهای مفصلی به مسکن‌های قوی و مخدرها روی می‌آورند. اما خانم گورتس، از شیوه‌هایی مثل ماساژ، طب سوزنی و روغن‌های طبیعی استفاده می‌کند.

تحول زندگی او در سال 2015 رخ داد، زمانی که او در سایت تامبلر به کارزاری مختص بیماران دچار مشکلات پوستی به نام «چین و چروک‌هایم را دوست دارم» آشنا شد.

گورتس حالا مردم را تشویق می‌کند که با هر آنچه که آنها را در میان انبوه مردم، یگانه می‌کند، کنار بیایند و به این ویژگی‌ها افتخار کنند، حتی اگر این ویژگی یک بیماری باشد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نمونه‌های جالبی از اختراعاتی که فراموش شدند، یا تکامل یافتند یا به کلی به صورت دیگری تغییر پیدا…

در طی دهه‌ها و قرن‌های انسان‌های اختراعات گوناگونی کرده‌اند. از برخی از آنها در ابتدای امر تصور می‌شد که استقبال خوبی شود، اما در نهایت فراموش شدند، برخی با تغییرات نه چندان بنیادین همچنان به همان صورت تولید می‌شوند، برخی با تغییرات جدی و…

عکس‌هایی از ترسناک‌ترین ساختمان‌های دنیا – آلبوم عکس

چرا برخی از ساختمان‌ها و خانه‌ها خیلی ترسناک به نظر می‌رسند. اینها دسته از سکونت‌گاه‌ها طیف گسترده‌ای دارند:- آنهایی که سایه روشن شب ترسناک‌شان می‌کند و هنگام روز یک ساختمان تقریبا عادی هستند.- آنهایی که مدت‌ها متروک مانده‌اند و…

به نظرتان کدام شغل‌ها بیش از آنچه که لایقشان است، درآمد دارند؟!

بسته به فرهنگ هر کشور و شرایط سیاسی و اقتصادی هر ناحیه پاسخ به این سوال هم متغییر است.اما چرا ما برخی‌ها را از این نظر همیشه در رادار خود داریم و بعضی‌ها را نه.واقعیت این است که برخی اصلا چراغ خاموش حرکت می‌کنند و در رادار ما نیستند…

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…

تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس

تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو…

این عکس‌های تاریخی را پیش از این در کمتر جایی دیده‌اید

یک سرباز صربستانی در کنار پدرش که برای ملاقات او به خط مقدم نزدیک بلگراد آمده، خوابیده است. سال گرفتن شدن عکس، حدود 1914/1915یک نگهبان مرزی آلمان شرقی در صبحی که دیوار برلین سقوط کرد، گلی را از طریق شکافی در دیوار برلین هدیه می‌دهد،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
4 نظرات
  1. وردپرس فارسی می گوید

    بسیار عالی بود، همیشه باید با مطالب جالب شما لذت برد، سپاسگذارم

  2. سنگ صبور می گوید

    متاسفانه اهمیت دادن به سیرت در وحله اول و اولویت اون بر صورت یکی دیگر از شعارهایی است که در کشور و فرهنگ ما وجود دارد ولی همه بهش عمل می کنند جز خودمون!!!!

  3. بی نام می گوید

    اسم این خانم به انگلیسی چیه؟ انگار اصلا وجود خارجی نداره از خودتون در اوردین

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      منابع را ببینید و بی‌جهت کامنت بدون سند نگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5