اسیدوز متابولیک چیست؟

0

اسیدوز متابولیک با کاهش غلظت بی‌کربنات سرم مشخص می‌شود. این حالت یا به دلیل دفع مایعات حاوی بی‌کربنات یا بر اثر مصرف بی‌کربنات بدن برای بافر کردن اسیدها ایجاد می‌شود. در حالت دوم، ماهیت باز ممکن است بر ترکیب الکترولیتی بدن تأثیر بگذارد. از این‌رو تشخیص اسیدوزمتابولیک با استفاده از شکاف آنیونی (anion gap) مناسب است (جدول 10 ـ 28).

جدول 8 ـ 28. رویکرد نظام‌مند به تجزیه و تحلیل اختلالات اسید ـ باز
ارزیابی صحت معیارهای اسید ـ باز با استفاده از معادلهٔ هندرسون ([HCO3/ PaCO2] × 24 = H+) یا معادلهٔ هندرسون ـ هسلباخ (PaCO2 × [03/0 / HCO3] log + 1/6 = pH)
اخذ یک شرح حال خوب و انجام یک معاینهٔ فیزیکی کامل، جستجو برای سرنخ‌های یک اختلال اسید ـ باز خاص
شکاف آنیونی را محاسبه کنید. (Cl + HCO3) Na+
اختلال اصلی اسید ـ باز را مشخص سازید و معلوم کنید آیا یک اختلال سادهٔ اسید ـ باز وجود دارد یا اختلال مرکب.
الکترولیت‌های سرم و دیگر یافته‌های آزمایشگاهی را بررسی نمایید.
pH و الکترولیت‌های ادرار، نیتروژن اوره و گلوکز ادرار را اندازه بگیرید تا بتوانید شکاف آنیونی ادرار (ClK++Na+) یا شکاف اسمولی ادرار *([(18 / گلوکز) + [(8/2 / نیتروژن اوره) + (K+ + Na+)2]- اسمولالیتهٔ اندازه‌گیری شده) را محاسبه نمایید.
*اندازه‌گیری Na+ و Cl ادرار و pH ادرار، باید در زمان وجود آلکالوزمتابولیک انجام شود. اندازه‌گیری الکترولیت‌های ادرار، گلوکز ادرار و pH ادرار باید در زمان وجود نشانه‌ای از اسیدوز متابولیک با شکاف آنیونی طبیعی، انجام شود.

اسیدوز متابولیک با شکاف آنیونی طبیعی، بیش از همه توسط اتلاف غیرکلیوی بی‌کربنات (مانند بیماری‌های همراه با اسهال) رخ می‌دهد؛ ولی ممکن است زیاد بودن غیرطبیعی رفع کلیوی بی‌کربنات و اضافه کردن موادی که اسید هیدروکلریک آزاد می‌کنند (مانند تجویز آرژنین هیدروکلرید) نیز منجر به این حالت شود.

شکاف آنیونی ادرار به صورت زیر تعریف می‌شود:

کلر – (پتاسیم + سدیم) = شکاف آنیونی ادرار

این اندازه‌گیری درواقع شاخص تقریبی دفع آمونیاک از راه ادرار است. دفع آمونیاک از ادرار را از روی شکاف آنیونی منفی ادرار محاسبه می‌کنند. بنابراین، پاسخ طبیعی کلیه به صورت شکاف آنیونی منفی ادرار است که عموماً در محدودهٔ L/mEq50 ـ 30 قرار دارد. در چنین مواردی، احتمالاً اسیدوز ناشی از اتلاف از راه دستگاه گوارش است نه به دلیل ضایعه کلیوی.

علل اسیدوز با شکاف آنیونی زیاد در جدول 10 ـ 28 ذکر شده است. در نارسایی شدید کلیه، ترکیبات غیرآلی نظیر فسفات‌ها و سولفات‌ها در افزایش شکاف آنیونی نقش عمده‌ای دارند. در نارسایی شدید کلیه ترکیبات آلی نیر تجمع می‌یابند. تسریع تجزیهٔ چربی و تولید کتون به دلیل کمبود نسبی یا فقدان انسولین باعث ایجاد کتواسیدوز می‌شود. کتواسیدوز الکلی و کتواسیدوز مربوط به گرسنگی، بر اثر وقفه در ترشح انسولین درونزاد به دلیل مصرف ناکافی کربوهیدرات به وجود می‌آیند. به علاوه، در کتواسیدوز الکلی، مقاومت به انسولین در تشکیل کتون نقش دارد. سندرم اسیدوزلاکتیک بر اثر اختلال در تنفس سلولی به وجود می‌آید. لاکتات بر اثر احیای پیرووات در عضله، گویچه‌های قرمز خون و سایر بافت‌ها و درنتیجهٔ گیکولیز بی‌هوازی به وجود می‌آید و در حالت‌هایی که متابولیسم اکسایشی کاهش می‌یابد وقادیر اضافه اسید لاکتیک تولید می‌شوند. این حالت بی‌هوازی همچنین زمینه را مساعد می‌کند که کتواسیدها به شکل احیاء شده یعنی β- هیدروکسی‌بوتیرات درآیند. از این‌رو واکنش نیتروپروساید که فقط با کتواسیدهای استواستات و استون کاتالیز می‌شود در جریان اسیدوز لاکتیک روی نمی‌دهد. اسیدوز لاکتیک بیشتر در اختلالاتی نظیر شوک، سپتی‌سمی و هیپوکسمی شدید که تحویل اکسیژن به بافت‌ها ناکافی است ایجاد می‌شود برخی از سموم نیز ممکن است طی متابولیسم به اسیدهای آلی تبدیل می‌شوند که می‌توانند سهمی در پیدایش اسیدوز با شکاف آنیونی زیاد داشته باشند. متانول توسط الکل دهیدروژناز به اسید فرمیک تبدیل می‌شود. اتیلن گلیکول به اسید گلیکولیک و اسید اگزالیک تبدیل می‌شود. سالیسیلات‌ها خودشان مواد اسیدی هستند و می‌توانند اسیدوز با شکاف آنیونی زیاد ایجاد کنند.

جدول 9 ـ 28. ماهیت پاسخ تطابقی به اختلالات اولیهٔ اسید ـ باز
اختلال اولیهٔ اسید ـ بازمکانیسم آغازگرپاسخ فیزیولوژیک ثانویه
اسیدوزمتابولیک↓HCO3 پلاسماکاهش PaCO2 به میزان mmHg3/1 ـ 0/1 به ازای هر میلی‌اکی‌والان در لیتر کاهش HCO3 پلاسما

2+8+ (HCO3×5/1) = PaCO2

آلکالوز متابولیک↓HCO3 پلاسماافزایش PaCO2 به میزان mmHg7/0 ـ 4/0 به ازای هر میلی‌اکی‌والان در لیتر افزایش HCO3 پلاسما
اسیدوز تنفسی↑ PaCO2حاد: افزایش HCO3 پلاسما به میزان 1 میلی‌اکی‌والان در لیتر به ازای هر mmHg10 افت PaCO2

مزمن: افزایش HCO3 پلاسما به میزان 5/3 میلی‌اکی‌والان در لیتر به ازای هر mmHg100 افت PaCO2

آلکالوز تنفسی↓ PaCO2حاد: کاهش HCO3 پلاسما به میزان 2 میلی‌اکی‌والان در لیتر به ازای هر mmHg10 افت PaCO2

مزمن: کاهش HCO3 پلاسما به میزان 5 ـ 4 میلی‌اکی‌والان در لیتر به ازای هر mmHg10 افت PaCO2

تذکر: موارد نادری از مقادیر PaCO2 بالاتر از mmHg55 گزارش شده‌اند.

درمان اسیدوز متابولیک به علت زمینه‌ای و شدت تظاهرات بستگی دارد. تجویز سریع بی‌کربنات سدیم از راه وریدی عموماً زمانی ضرورت دارد که pH کمتر از 1/7 و ناپایداری همودینامیک مشهود باشد. در صورتی که اسیدوز ناشی از اتلاف بی‌کربنات از راه دستگاه گوارش یا اسیدوز توبولی کلیه است، درمان خوراکی بی‌کربنات ممکن است کفایت کند. درمان اسیدوز آلی باید معطوف به اختلالات زمینه‌ای باشد. اگر تولید اسیدهای آلی را بتوان قطع نمود، ممکن است باز آلی نظیر آن، متابولیزه شود و به طور مؤثری بی‌کربنات تولید گردد. برای مثال، اسیدمی ناشی از کتواسیدوز دیابتی را می‌توان به طور مؤثری توسط تجویز انسولین، درمان و درنتیجه، از تولید بیشتر کتون‌ها جلوگیری نمود. در اسیدوزلاکتیک، درمان باید معطوف به بهبود جریان خون بافت‌ها باشد. در کتواسیدوز ناشی از الکل و گرسنگی طولانی مدت، تجویز وریدی مایعات حاوی دکستروز، اسیدوز را اصلاح می‌کند.

جدول 10 ـ 28. علل اسیدوز متابولیک
شکاف آنیونی طبیعی

اتلاف بی‌کربنات

خارج کلیوی

تخلیه محتویات رودهٔ کوچک

اسهال

کلیوی

اسیدوز توبولی کلیه با منشأ لوله نزدیک

مهارکننده‌های کربنیک آنهیدراز

پرکاری اولیه پاراتیروئید

عدم باز تولید بی‌کربنات

اسیدوز توبولی کلیه با منشأ لوله دور

کمبود آلدوسترون

بیماری آدیسون

هیپوآلدوسترونیسم هیپورنینمیک

عدم حساسیت به آلدوسترون

بیماری بینابینی کلیه

آنتاگونیست‌های آلدوسترون

اورتروایلئوستومی (مثانه ایلئال)

املاح اسیدی‌کننده

کلرید آمونیوم

هیدروکلرید آرژینین یا لیزین

دیابت قندی (مرحله بهبود)

شکاف آنیونی زیاد

کاهش دفع اسیدها

نارسایی کلیه

تولید بیش از حد اسیدها

کتواسیدوز

دیابتی

الکلی

گرسنگی

اسیدوز لاکتیک

مصرف سموم

متانول

اتیلن گلیکول

سالیسیلات‌ها

 


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های نوستالژیک: آدم‌های و تلویزیون‌هایشان در دوره اوج تلویزیون

دوره اوج شکوه تلویزیون کی بود؟ دست‌کم دوره اوج مونواوگ چه زمانی بود؟یک زمانی تلویزیون پیشرفته‌ترین وسیله ارتباطی ما با دنیای خارج بود. الان تلویزیون‌های هوشمند، گوشی و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها جای آن به اصطلاخ متکلم وحده را گرفته‌اند.…

عکس‌هایی از ترسناک‌ترین ساختمان‌های دنیا – آلبوم عکس

چرا برخی از ساختمان‌ها و خانه‌ها خیلی ترسناک به نظر می‌رسند. اینها دسته از سکونت‌گاه‌ها طیف گسترده‌ای دارند:- آنهایی که سایه روشن شب ترسناک‌شان می‌کند و هنگام روز یک ساختمان تقریبا عادی هستند.- آنهایی که مدت‌ها متروک مانده‌اند و…

آینه‌ها در فیلم‌ها: فیلمسازها چگونه دوربین‌ها را موقع فیلمبرداری از آینه‌ها ناپدید می‌کنند؟!

هنگام تماشای فیلم، برخی از بینندگان دوست دارند به دنبال خطا‌هایی باشند، مانند یافتن شواهدی از دوربین‌ها و پرسنل ضبط فیلم یا بوم صدابرداری مشخص در یک صحنه و امثال آن. یکی از موقعیت‌های دشوار برای فیلمسازهای، زمانی است که یک صحنه شامل آینه‌ها…

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…

اگر در زمان این شخصیت‌های معروف مجله تایم وجود داشت و قرار بود روجلد شماره شخصیت سال شوند!

مجله تایم یک نشریه خبری هفتگی معروف است که طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله سیاست، رویداد‌های جهانی، علم، فناوری، سرگرمی و غیره را پوشش می‌دهد. اولین بار در سال 1923 منتشر شد و از آن زمان به یکی از تأثیرگذارترین و شناخته شده‌ترین مجلات در…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.