چرا یکی ویدئو در شبکه‌های اجتماعی همه‌گیر و پربازدید می‌شود و دیگری نه؟ بررسی علمی و روانشناسی

1

خیلی وقت‌ها ممکن است شما یک ویدئوی خیلی خوب پیدا کرده باشید. مثلا بریده‌ای از یک مستند، یک فیلم تاریخی یا یک ویدئوی خبری که به نظرتان خیلی جالب است. هنگام ارسال آن در تلگرام/اینستاگرام/توییتر یا جاهای دیگر، برآورد اولیه شما ممکن است این باشد که این ویدئو بسیار مورد استقبال قرار خواهد گرفت. اما در نهایت استقبال اندکی از این ویدئو می‌شود.

آیا واقعا محبوبیت یک ویدئو یا گیف، تصادفی است یا عواملی برای محبوبیت می‌توان برشمرد.

در این پست می‌خواهیم این مطلب را بررسی کنیم. چیزی که احتمالا برای بسیاری از کاربران اینترنت، کاربردی باشد.

شناسایی ارزش‌های اجتماعی و نداشتن توهم از جامعه

ممکن است انکار کنیم. اما در شبکه‌های اجتماعی معیار اصلی ما برای انتخاب مطالبی که فوروارد می‌کنیم، خودمان می‌نویسیم یا از منابع دیگر استخراج می‌کنیم و درج می‌کنیم، این است که در نزد مردم، آدم خیلی مطلع و باحال یا به تعبیر فرنگی‌ها cool به نظر برسیم.

چنین رویه‌ای همیشه روی رفتار آنلاین ما تأثیر می‌گذارد.

پس مهارت شماره یک برای شخص موفق در شبکه‌های اجتماعی این است که به سرعت ارزش‌های اجتماعی را بشناسد و دچار توهم از جامعه نباشد. یعنی در ذهن خودش همه آحاد جامعه را فرهیخته یا برعکس نادان تصور نکند.

محرک‌ها

مهارت دوم این است که محرک‌ها یا Triggerها را بشناسید.

یک ویدئو، یک مفهوم کلی دارد و یک چیزهای حاشیه‌ای. گاهی چیزهای خیلی بی‌اهمیت در یک ویدئو، ناگهان برای مخاطبان شما، از مفهوم کلی ویدئو مهم‌تر هستند. مثلا ممکن است حالت چهره یک شخص، نوع پوشش او، یک لکنت زبان مختصر یا لهجه، ناگهان چیز مهمی به نظر برسند.

ناگهان می‌بینید که همه مشغول لطیفه ساختن در مورد این مورد حاشیه‌ای ظاهرا بی‌اهمیت هستند.

اگر زرنگ باشید می‌توانید خودتان این مورد حاشیه‌ای را قبل از دیگران شناسایی کنید و با یک جمله معترضه کوتاه در پای ویدئو آن را برجسته کنید.

احساسات

انسان‌ها خواه ناخواه موجودات اجتماعی هستند. چیزهایی هستند که می‌توانند حتی بی‌احساسترین آدم‌ها را احساساتی کنند و عاطفه آنها را برانگیزند.

بنابراین ویدئوهایی از موقعیت‌های دراماتیک: مثلا جلوه‌ها فقر، مظلومیت یا معصومیت یک کودک، شفقت انسان‌ها در موقعیت‌های بی‌رحم جنگ و بالایایی طبیعی بالقوه قابلیت محبوب شدن را دارند.

چیزی که بتواند محبوب شود، در چرخه محبوب‌تر شدن هم می‌تواند حرکت کند

منظور این است که خیلی وقت‌ها اگر بتوانید یک هسته اولیه از کاربران لایک‌گذار و به‌اشتراک‌گذارنده پیدا کنید، می‌توانید جرقه محبوبیت یک ویدئو را بزنید.

اگر من ویدئوی خیلی خوبی به اشتراک بگذارم که اصلا بازدید نداشته باشد و کامنتی پای آن نباشد، شما ممکن است اصلا آن را باز نکنید. اما اگر ببینم ده‌ها و صدها کامنت پای یک ویدئو، توجهم به آن جلب می‌شود.

پس یک حلقه ثابت از کاربرانی که به سلیقه شما اعتماد دارند، برای خودتان پیدا کنید.

ارزش عملی

ویدئویی که واقعا کاربردی باشد، بدون هیچ کار خاصی، محبوب می‌شود. اگر بتوانید در یک ویدئوی کوتاه، یک کار دشوار را برای مردم ساده کنید. مثلا یک فن آشپزی را به آنها بیاموزید یا شیوه‌های برطرف کردن مشکل فنی یک گجت را یا حتی اگر یک گجت را به شیوه خوبی آنباکس کنید، این ویدئو حتما بازدیدکننده خواهد داشت.

داستان

ذهن ما عادت دارد که با داستان همه چیز را بهتر بگیرد. اگر ویدئوی شما داستانی را روایت کند، حتی یک داستان شخصی خودساخته را، این ویدئو می‌تواند بسیار محبوب‌تر شود.


سخن پایانی

مطلب بالا استنباط من از مقاله‌ای بود که در سایت the next web به نقل از یک استاد بازاریابی به نام پروفسور جونا برگر نقل شده بود.

او یک سخن قصار دارد:

Virality isn’t born, it’s made.

این نکته قابل تأملی است که خیلی از ماها شاید به آن ایمان نداشته باشیم. شاید شبکه‌های اجتماعی ما که در آن کاربران هنوز آماتور کار می‌کنند و با تکیه بر شانس و استعدادهای ذاتی و آزمون و خطا کارشان را توسعه می‌دهند، ما را به این نتیجه‌گیری رسانده باشد که موفقیت این روزها در شبکه‌های اجتماعی در گرو شانس و یا شاید هم سطح نازل سلیقه مردم است.

اما در غرب کارهای آکادمیکی در زمینه شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد که شاید پذیرش این جمله قصار را برای مخاطبان غربی آسان‌تر کند و آنها ساده‌تر بپذیرند که همه‌گیر شدن و محبوبیت در شبکه‌های اجتماعی یک چیز خودبخودی و مادرزادی نیست، بلکه می‌توان با توجه به نکات و فاکتورهایی، آن را مانند یک ساختمان، بنا کرد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های قدیمی از کلاس‌های تایپ دهه 1950 تا 1970 – زمانی که تایپ یک مهارت پایه بود و چه بسا با…

در تاریخ آموزش آمریکا، در یک برهه دبیرستان‌های آمریکا برای آموزش یک مهارت ضروری برای ورود به دنیای مدرن تجهیز شدند: تایپ کردن. ظهور کلاس‌های تایپ در دبیرستان‌های ایالات متحده، فصلی جذاب در تاریخی آموزش بود.شروع  آموزش تایپ را می‌توان در…

منتخبی از تصاویر تاریخی کمتر دیده شده

با اینکه دسترسی به مستندهای خوب این روزها خیلی زیاد شده و به سبب وجود اینترنت (یا شبحی از اینترنت!) ما عکس تاریخی بسیار زیاد می‌بینیم (و می‌توانیم حدس بزنیم که که کئام عکس‌های معاصر روزی تبدیل به عکس تاریخی خواهند شد)، اما باز هم حجم…

طراحی‌ها و معماری‌های نبوغ‌آمیز و عالی که باید تحسین‌شان کرد

همان طور که در برخی پست‌های قبلی از طراحی‌ها و معماری بد گفتیم (در اینجا و اینجا برای مثال) سوی مخالف آنها هم وحود دارد. یعنی طراح یا معماری صنعتی به کاربرد و جنبه زیباشناختی اماکن و اشیا دقیقا فکر کرده و چیزی دلخواه و هماهنگ با محیط پدید…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده: یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد!

شاید این گفتار مشهور فرنگی‌ها که می‌گویند که یک عکس به اندازه هزار کلمه سخن می‌گوید، غلو باشد. گاهی در یک عکس فقط زیبایی می‌بینیم. گاهی هم داخل آن چیزی نیست. بدتر از همه، گاهی چون یک عکس برش محدودی از زمان و مکان است، به نوعی حاوی دروغ است…

خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…

عکس‌های بی‌نظیر از آبشارهای رنگارنگ دریاچه‌های پلیتویس در کرواسی و مقایسه آنها با فصل یخ‌زده

نوشته: تاماس دومبورا توثمن چهار سال پیش در فصل زمستان از دریاچه‌های پلیتویس بازدید کردم و از دنیای زیبا و یخ زده آنها با آبشارهای یخی و مناظر سفید عکس گرفتم.اخیراً دوباره به این دریاچه‌ها بازگشته‌ام تا از همان منظره خیره‌کننده عکس…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. pejman می گوید

    آخه فرهنگ قشر عظیمی از ملت شریف ما اینقدر پایینه که باید زرد ترین زرد ترین ها رو براشون شیر کنی که مقبول واقع بشی …
    تحقیقات غربی ها کمتر تو ایران مصداق داره . جایی که سطح مطالعه شون چند دقیقه ای نیست و نمیگم خیلی آدم های عمیقی هستند ولی خوب به اندازه ما سطحی نیستند ..

    اینجا مردم تشنه مرده جک و خندیدن الکی و مسخره کردن بقیه آدم ها هستند … هر کانال و پیجی که طنز و مطالب زرد تر مینویسه ، بیشتر مخاطب داره ..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.