چرا و چگونه تاریخچه مرورگرهای وب را پاک کنیم

0

مرورگرهای وب به دلایل زیادی اطلاعات و فعالیت‌های گذشته شما روی وب را نگه‌داری می‌کنند. ممکن است چند روز پیش یا هفته و ماه پیش یک سایت را بازدید کردید و بعد بستید اما اکنون به شدت بدان نیاز دارید؛ اینجا است که ویژگی نگه‌داری تاریخچه وب‌گردی شما مفید است اما از سوی دیگر می‌تواند این نگرانی‌هایی در پی داشته باشد و باعث نقض حریم خصوصی شود.

در گذشته؛ خطر تاریخچه مرورگرهای وب محدود به این بود که کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود را به دیگران بدهید و آن‌ها از روی عمد یا تصادفی به سراغ‌های سایت‌های مورد بازدید شما بروند یا بخواهند فضولی کنند و از جست‌وجوهای خصوصی شما سردربیاورند اما امروزه انواع اپلیکیشن‌ها و فایل‌ها می‌تواند بدون اجازه به اطلاعات ذخیره شده روی مرورگرهای وب دسترسی پیدا کنند. بسیاری از نرم‌افزارهای رایگانی که نصب می‌کنیم؛ تاریخچه وب‌گردی ما را ردگیری و برای سایت‌ها و شرکت‌های تبلیغاتی ارسال می‌کنند. بسیاری از بدافزارها و باج‌افزارها با استفاده از تاریخچه مرورگرهای وب سعی در طراحی یک نقشه فریب و جعل اطلاعات می‌کنند.

به نظر می‌رسد امروزه بیشتر از هر زمان دیگری؛ تاریخچه مرورگرهای وب می‌تواند خطرناک و تهدیدکننده باشد و بیشتر از فوایدش به کاربران آسیب برساند. خوش‌بختانه؛ در همه مرورگرهای وب، روش‌هایی برای پاک کردن تاریخچه وب‌گردی وجود دارد.

مرورگر وب شما چه چیزی را ذخیره می‌کند؟

پیش از اینکه شروع به پاک کردن اطلاعات ذخیره شده روی مرورگر وب‌تان کنید؛ بهتر است بدانید چه اطلاعاتی روی مرورگرها ذخیره شده دارید و با آن‌ها چه‌کار باید کرد. شاید اطلاعاتی مانند نام کاربری و رمزعبور سایتی ذخیره شده باشد که اکنون فراموش‌تان شده و اگر پاک شود؛ برای همیشه از بین می‌رود. ممکن است تصمیم بگیرید برخی از فایل‌ها را پاک کنید و بقیه را کاری نداشته باشید.

هنگامی که وارد بخش تنظیمات مرورگر وب شوید؛ اطلاعات ذخیره شده روی آن را می‌توانید در بخش‌های مختلف مشاهده کنید. معمولا اطلاعات در مرورگرهای وب زیرمجموعه‌هایی با نام‌های مختلف ذخیره می‌شوند و از یک مرورگر وب تا مرورگر وب دیگر متفاوت هستند. در کروم از بخش Settings و بعد Advanced می‌توانید این اطلاعات را ببینید. در فایرفاکس گزینه History و Privacy اطلاعات ذخیره شده را نشان می‌دهند. در برخی دیگر از مرورگرهای وب؛ گزینه references شامل اطلاعات ذخیره شده است.

به یاد داشته باشید که نگرانی اول ما در تاریخچه وب‌گردی؛ فهرستی از سایت‌هایی است که در گذشته باز کردید. مرورگرهای وب این صفحات و سایت‌ها را براساس تاریخچه بازدید نگه‌داری می‌کنند و برای باز شدن سریع‌تر سایت‌هایی که دوباره می‌خواهید بازدید کنید؛ استفاده می‌کنند. اگر یک سایت را یک بار باز کرده باشید؛ در بار دول با زدن حروف اول آدرس در نوار آدرس مرورگر وب؛ کل آدرس سایت برایتان ظاهر می‌شود.

همچنین؛ مرورگرهای وب فهرستی از دانلودهای کاربران را نگه‌داری می‌کنند. این فهرست را نباید با اصل خود فایل‌هایی که دانلود شده‌اند؛ اشتباه گرفت. فهرست فایل‌های دانلود شده نشان می‌دهد که هر فایل کجا روی کامپیترتان ذخیره شده است تا در صورت نیاز دوباره بدان مراجعه کنید.

کوکی‌ها اطلاعات دیگری درباره فعالیت‌های شما در وب هستند که روی مرورگرهای وب ذخیره می‌شوند. کوکی‌ها کدهایی هستند که سایت‌ها روی کامپیوتر شما ذخیره می‌کنند. کوکی‌ها به وب‌سایت‌ها کمک می‌کنند تا شما را به رسمیت بشناسند.

نهایتا؛ مرورگرهای وب یک حافظه نهان از اطلاعاتی ضروری وب‌گردی شما مانند نسخه‌های محلی از سایت‌ها، عناصر گرافیکی و دیگر چیزهایی مورد نیاز نگه‌داری می‌کنند تا سایت‌های روی مرورگر وب شما سریع‌تر باز شوند.

برای جلوگیری از پاک کردن اطلاعات ذخیره شده روی مرورگر وب می‌توانید به صورت ناشناس وارد اینترنت شوید.

هنگامی که شما تصمیم می‌گیرید تاریخچه وب‌گردی را پاک کنید؛ غالب مرورگرهای وب اطلاعاتی که در بالا اشاره کردیم را جداگانه در فهرست‌هایی مجزا نگه‌داری می‌کنند. بنابراین؛ شما می‌توانید تصمیم بگیرید که تمامی این اطلاعات را پاک کنید یا فقط نوع خاصی از اطلاعات مانند کوکی‌ها یا حافظه پنهان را پاک کنید. توجه کنید اگر تمامی اطلاعات ذخیره شده روی مرورگر وب را پاک کنید؛ باید همه‌چیز را از ابتدا شروع کنید و انگار تازه این مرورگر وب را روی سیستم نصب کردید.

چگونه تاریخچه وب‌گردی را روی هر مرورگر وب پاک کنیم

در اینجا مهم نیست که شما از کدام مرورگر وب استفاده می‌کنید. پاک کردن تاریخچه وب‌گردی روی هر مرورگری بیش‌تر از چند دقیقه طول نمی‌کشد.

در مرورگر کروم گوگل، روی سه نقطه عمودی در سمت راست نوار آدرس کلیک کنید تا منوی برنامه باز شود. سپس گزینه Settings را انتخاب کنید. به سمت پایین صفحه بروید تا به گزینه Advanced برسید. روی آن کلیک کنید و از منوی جدید باز شده روی گزینه Clear Internet browsing کلیک کنید. در صفحه باز شده می‌توانید اطلاعاتی که باید پاک شوند را تیک بزنید و بعد گزینه CLEAR BROWSING DATA را کلیک کنید. دقت کنید اگر با یک حساب کاری گوگل وارد کروم شده باشید و این حساب روی سیستم‌های دیگر هم باشد؛ پاک کردن اطلاعات کروم باعث می‌شود اطلاعات شما روی مرورگر وب سیستم‌های دیگر هم پاک شود.

در مرورگر فایرفاکس؛ روی سه خط افقی انتهای سمت راست نوار آدرس کلیک کنید تا منوی برنامه باز شود. در گام بعدی؛ روی گزینه Options (در نسخه‌های سیستم‌عامل مک Preferences دیده می‌شود) کلیک کنید. بعد روی Privacy کلیک کنید تا لینک Clear your recent history را ببینید. در پنجره باز شده روی گزینه Details بزنید تا فهرستی از انواع اطلاعات ذخیره شده روی فایرفاکس نمایش داده شود. هر نوع اطلاعاتی که باید پاک شود را انتخاب و کلید Clear Now را کلیک کنید.

در مرورگر سافاری اپل روی macOS می‌توانید منوی Safari را باز و روی Clear History کلیک کنید. بازه زمانی مدنظرتان را انتخاب کنید تا منوی کشویی بسته شود و بعد روی Clear History کلیک کنید تا عملیات شما تایید شود. در سافاری گزینه‌ای برای انتخاب نوع اطلاعات ندارید و وقتی تاریخچه را پاک می‌کنید؛ کوکی‌ها و حافظه نهان مرورگر وب نیز پاک می‌شود.

در مرورگر مایکروسافت اج روی ویندوز ۱۰؛ برای پاک کردن سابقه خود در اینترنت روی سه نقطه انتهای سمت راست نوار آدرس کلیک و گزینه Settings را انتخاب کنید. کمی به سمت پایین منوی باز شده بروید تا Clear browsing data را ببینید. روی Choose what to clear کلیک کنید تا فهرست اطلاعات ذخیره شده روی این مرورگر را مشاهده کنید. بعد از زدن تیک‌های دلخواه خود روی Clear کلیک کنید.

اگر هنوز از اینترنت اکسپلورر استفاده می‌کنید؛ برای پاک کردن تاریخچه وب‌گردی خود می‌توانید علامت چرخ‌دهنده در سمت راست نوار آدرس کلیک کنید و بعد گزینه Internet options را بزنید. برگه General را انتخاب و کلید Delete را کلیک کنید تا فهرست انواع اطلاعات روی این مرورگر نمایش داده شود. باز هم می‌توانید اطلاعاتی که باید پاک شوند را انتخاب و روی کلید Delete کلیک کنید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجموعه عکس‌های پرتره زیبا هیلاری گولد از افراد مسن سندرم داون، پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به چالش می‌کشد

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…

خانه‌هایی با طراحی عجیب که باید در مورد فلسفه وجودی‌شان فکر کرد!

سلیقه است دیگر. وقتی که کسی پول کافی داشته باشد و تنها حرف و سلیقه خودش برایش مهم باشد و اعتمایی به مد روز و حرف مردم نکند، ممکن است خانه‌اش را عجیب و غریب طراحی کند.البته گاهی این کاربری‌های متفاوت هستند که باعث ایجاد این خانه‌های عجیب…

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…

کاریکاتورهای و تصاویر ساده، مفرح و تفکربرانگیز لوکاس لویتان

لوکاس لویتان هنرمند برزیلی، ساکن مادرید است. او بیشتر برای پروژه‌اش به نام «هجوم عکس» مشهور شده، در این پروژه او نقاشی‌هایی را به عکس‌های اینستاگرام افراد اضافه می‌کند و داستان‌های پنهان را به روشی خلاقانه آشکار می‌کند.کارهای او جذاب و…

باز هم نمونه‌هایی از معماری بد که آنقدر جلب توجه کرده‌اند که شهره اینترنت شده‌اند!

طراحی بد داریم تا طراحی بد. شاید پشت برخی از اینها اصلا طراحی‌ای هم در کار نبوده و همه چیز بداهه پیش رفته است یا حاصل اخنتلاف مهندس طراح داخلی و خارجی و کارفرمایی بوده که فکر می‌کرده همه چیز را می‌داند یا شاید هم دستور کارفرمایی بوده که…

داستان گنبد بتنی در جزایر مارشال که پر از زباله‌های مرگبار هسته‌ای است

یک گنبد بتنی یا اصطلاحا Runit Dome بین سال‌های 1977 و 1980 به منظور مهار زباله‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش‌های هسته‌ای جنگ سرد آمریکا ساخته شد. اما شروع به ترک خوردن کرده است.جزایر مارشال یک کشور جزیره‌ای زیبا است که در اقیانوس آرام…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5