فروش کتاب‌های چاپی از کتاب‌های الکترونیکی پیشی گرفت؛ چرا جوانان کتاب‌های الکترونیکی را دوست ندارند؟

10

پس از یک دهه از ورود کتاب‌های الکترونیکی به بازار؛ دوباره شاهد افزایش فروش کتاب‌های چاپی و کاهش فروش کتاب‌های الکترونیکی هستیم و این خبر بسیار مهمی برای ناشران است.

در این هفته؛ نمایشگاه کتاب فراکفورت در آلمان برگزار شد و ناشران و مدیران نشر از سراسر دنیا گردهم آمدند. از این رهگذر؛ میزگردها، گفت‌وگوهای چندنفره و آمارهایی درباره وضعیت صنعت نشر و آینده آن در دنیا ارایه شد که تعجب‌برانگیز بود.

چون این گزارش‌ها و آمارها نشان می‌دهد در سال گذشته؛ فروش کتاب‌های الکترونیکی کاهش یافته و فروش کتاب‌های کاغذی رو به افزایش است. در ایالات متحده؛ سال گذشته فروش کتاب‌های الکترونیکی  ۱۷ درصد کاهش یافته است. در عوض؛ فروش کتاب‌های کاغذی با رشد ۴.۵ درصدی روبرو بوده است.

موسسه تحقیقاتی Nielsen گزارش می‌دهد؛ در سال ۲۰۱۶ برای دومین سال پیاپی فروش EBook با کاهش حدود ۴ درصدی روبرو بوده است. این موسسه می‌گوید فروش کتاب‌های کاغذی بین ۶ الی ۷ درصد افزایش یافته است.

چهار ناشر بزرگ ایالات متحده در میزگردی در خلال نمایشگاه کتاب فرانکفورت به این موضوع اشاره کردند و هوشیاری و سرعت عمل ناشران سراسر جهان را خواستار شدند؛ چون دوباره صنعت چاپ و نشر کاغذی با استقبال مواجه شده است و این فرصت جدید را نباید از دست داد.

این ناشران می‌گویند؛ ده سال پیش سایت آمازون با شروع روند فروش کتاب‌های الکترونیکی؛ بحران‌های مالی بزرگی را نصیب ناشران کرد و شاهد بی‌ثباتی در بازار و به چالش کشیده شدن کسب‌وکارهای سنتی انتشار کتاب بودیم.

در همان زمان؛ بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند با تغییر رفتار و عادت کاربران به مرور بر اثر خواندن کتاب‌های الکترونیکی؛ کتاب‌های کاغذی به پایان عمر خود نزدیک می‌شوند و برخی دیگر از کارشناسان نظری مخالف آن داشتند و گفتند موج استقبال از کتاب‌های الکترونیکی زودگذر و هیجانی است. گروه دوم اعتقاد داشتند هیچ‌گاه صنعت نشر کاغذی از بین نمی‌رود و دوباره شاهد اوج‌گیری و استقبال از آن خواهیم بود.

مدیران نشرهای معروف دنیا در این نمایشگاه تاکید کردند که جوان‌ترها به کتاب‌های کاغذی علاقه بیشتری دارند و ترجیح می‌دهند؛ کتاب‌های چاپی را در دست گرفته و مطالعه کنند.

مدیران انتشاراتی از دلایل عمده کاهش فروش کتاب‌های الکترونیکی را «خستگی خواندن روی صفحه‌نمایش»، «زیبایی بیشتر کتاب‌های کاغذی» و «تغییر نسل» می‌دانند و روی افزایش سرعت و کیفیت کتاب‌های کاغذی در سال‌های آتی تاکید دارند.

موسسه Nielsen در نظرسنجی‌هایی که انجام داده است؛ متوجه شده کودکان و نوجوانان بیشتر دوست دارند کتاب‌های چاپی خریداری کنند و در خانه و کتابخانه خود نگه‌داری کنند. این نسل جدید، زیاد تمایلی به خواندن کتاب‌های الکترونیکی ندارد.

از سوی دیگر؛ کتاب‌های کاغذی نویسنده‌های معروف و رمان‌های پرفروش سال مانند رمان «دختری در قطار» نوشته پائولا هاوکینز بیشتر از نسخه‌های دیجیتالی فروش می‌روند و این موضوع روی آمار فروش کلی تاثیرگذار است.

استفاده از رنگ بیشتر و طراحی‌های گرافیکی جذاب‌تر نیز در فروش بیشتر نسخه‌های کاغذی تاثیرگذار بوده است.

همچنین، یکی دیگر از دلایل کاهش فروش و مطالعه کتاب‌های دیجیتالی به موضوع استفاده زیاد از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بازمی‌گردد. بسیاری از افرادی که در نظرسنجی موسسه Nielsen شرکت کردند؛ می‌گویند آن‌قدر در اینترنت و فضای مجازی هستند که دیگر خسته شده و نمی‌توانند روی خواندن یک کتاب الکترونیکی تمرکز کنند. بنابراین؛ ترجیح می‌دهند یک کتاب چاپی دست‌شان بگیرند و برای چند دقیقه و ساعتی هم که شده؛ موبایل را کنار بگذارند!

ظاهرا اینترنت و شبکه‌های اجتماعی که تا چند سال پیش؛ متهم ردیف اول از بین بردن مطالعه و کتاب‌های کاغذی بودند؛ دارند در یک جنگ مغلوبه به ناجی صنعت نشر تبدیل می‌شوند.

منبع: + و +


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر قرار بود ابرقهرمان‌ها، لباس‌های قرن نوزدهمی می‌پوشیدند

ما عادت کرده‌ایم ابرقهرمان‌ها را در لباس‌های امروز ببینیم و فیلم‌های زیادی هم که بر مبنای کامیک‌بوک‌ها ساخته شده، این تصور را در ذهن ما تشدید کرده‌اند.اما اگر قرار بود همین ابرقهرمان‌ها لباس‌های قرن نوزذهمی می‌پوشیدند، چه می‌شد؟…

این عکس‌ها راهنما و ایده‌ای برای شما برای تبدیل اشیای کهنه و دورریز به چیزهای جدید هستند

صرفه جویی «واقعا» یک هنر است. خیلی وقت‌ها ما به بهانه تغییر دکوراسیون یا قدیمی شدن چیزی یا نامتناسب شدن چیزی با وسایل تازه به سادگی دورش می‌اندازیم یا باقیمتی بسیاری نازل به سمساری می‌دهیم.البته این سال‌ها به خاطر فشارهای اقتصادی -چنان…

مردان خوش‌لباس و خوش‌تیپ سال‌ها و دهه‌های آینده احتمالا چه لباس و آرایش موی سر و صورتی خواهند داشت

پیشبینی مد بسیار دشوار است. در داستان‌های علمی تخیلی گاهی چیزهایی در مورد آنها می‌خوانیم. مثلا سرهای تراشیده شده‌ای که جواهرات بر فرق سر دوخته شده‌اند یا خالکوبی‌ها.اما با توجه به تغییرات اقلیمی و درگیری‌ها و وسایل فناورانه‌ای که در حال…

حومه‌نشینی چرا شکل می‌گیرد و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ + گالری عکس‌هایی از زشتی‌های این پدیده

مناطق حومه شهر، جوامع مسکونی هستند که در حومه مناطق بزرگتر شهری قرار دارند. آن‌ها ویژگی‌های متمایزی دارند که آن‌ها را ازمحیط روستایی و شهری متمایز می‌کند. شکل‌گیری حومه‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند را می‌توان به عوامل متعددی نسبت…

شوخی‌های تصویری دانشگاهی – دوران عزیز پرمخاطره و گاه پرمشقت با بازدهی‌های نامعلوم

دوره دانشگاه و سختی تطابق‌های دانشجوهایی از طبقات مختلف اجتماعی و نواحی مختلف کشور و آمیزه جالب کنار هم قرار گرفتن آنها هر فعالیت عادی دیگر اجتماعی می‌شود مانند نگاه کردن به فوتبال و هر امتحان یا حتی کلاسی خاطره‌انگیز می‌شود.در اینجا…

10 شهید دنیای فناوری!

هر کدام از ابزارها و دستگاه‌هایی که ما در زندگی عادی خود از آنها استفاده می‌کنیم، ثمره تلاش‌های بی‌وقفه دانشمندان و افراد زیادی بوده‌اند. اگر فداکاری، ریسک‌پذیری، شهامت و ماجراجویی این افراد نبود، ما هیچ کدام از این فناوری‌ها و ابزارها را…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
10 نظرات
  1. نیما می گوید

    بخشی از مشکل خود آمازون است. من خودم کیندل دارم و سالهاست استفاده میکنم ولی عدم اضافه شدن امکانات جدید و کم بودن جذابیت آن باعث میشه هر وقت بتونم سراغ کتابهای چابی برم.

  2. رهام می گوید

    امیدوارم راهی برای تولید کاغذ به صورت مصنوعی یا از طریق بازیافت به میزان انبوه پیدا بشه. چاپ بیشتر کتاب کاغذی، تخریب بیشتر محیط زیست. شاید کتاب کاغذی جذاب‌تر و یا ماشین بنزینی قدرتمندتر از الکتریکی باشه، اما باعث تخریب بیشتر طبیعت میشن. بد نیست که از جذابیت صرف نظر کنیم.

    1. pedram می گوید

      کشور های دارای توسعه پایدار برای صنعت کاغذ درخت میکارن و همونارو مصرف میکنن مثلاً اگه قراره 10 ساله دیگه افزایش تولید داشته باشن الان به فکرشن و نسبت به افزایش کاشت اقدام میکنن

    2. رویا می گوید

      من با نظرتون موافقم. ولی فکر میکنم باید بیشتر از اینکه نگران کتاب ها بود، راهی برای جایگزینی تبلیغات کاغذی پیدا کرد. روزی هزاران هزار برگ تراکت و تبلیغ و … توی خیابونها دست مردم داده میشه و بعد از چند دقیقه توی سطل آشغال میره. حداقل کتابها نسبت به ضررشون یه استفاده ی مفید و طول عمری دارند ولی تبلیغات کاغذی نه.

  3. رامین می گوید

    کاملا با این دیدگاه موافقم که کتاب چاپی بهتره از الکتریکی است .من خودم اوایل نسخه الکتریکی کتابها می خریدم ولی بعد از مدتی که گذشت حس کردم لذت خوندن کتاب های چاپی چیز دیگه ایی هست و حس طبیعی تری داره .

  4. Ghasemi, Alireza می گوید

    به جز رمان و کتابهایی که باید از اول تا آخر به ترتیب خونده بشن، برای بقیه انواع کتاب استفاده از کتابخوان بسیار ناراحته.

  5. کامبیز می گوید

    به نظر من محتوا مشکل دارد، کتاب الکترونیک هیچ وقت از چاپی پیشی نگرفته بود که الان با این طرفند تیتر زده اید به هر حال کتاب الکترونیک مزایای مختلفی دارد که که کتاب چاپی ندارد، صرفا حس و لامسه برای کتاب خواندن یک اصل نیست.

  6. رویا می گوید

    به نظر من خرید کتاب چاپی یه لذت دیگه ای داره. موقع خوندن به نظرم کتاب الکترونیک و چاپی تفاوت ندارن. ولی وقتی میرم کتاب فروشی و چشمم به جلد کتابها میفته انگار یه میل و وسوسه ی زیادی برای خرید شکل میگیره که توی سایت های فروش کتاب این اتفاق نمیفته!

  7. احمد ر می گوید

    من که فقط پی دی اف میخونم . والسلام . هر نویسنده ای که منت بار بود کتابشو میخونم . ( البته بیشتر ترجمه میخونم ) اخه تیراژ 500 یا 1500 مگر چقدرسود داره ؟؟؟
    بهتره بعد 2سال با دست عزت پی دی اف رو به اشتراک بگذارند . پولم کجا بود . 30 سال خریدم و بخشیدم بس هفت پشتمه . اخه 120 صفحه 90000تومان ؟؟؟ ماهی 9 میلیون باید پول کتاب بدم . با یک و ششصد حقوق . ؟؟؟؟؟
    خوش بحال خارجکی ها .

  8. عرفان می گوید

    هیچی مثل کتاب چاپی نمیشه! خود بوی کاغذ آرامش بخشه. ارتباط کاغذ با پوست نوستالژیک و انرژی بخشه. شاید برای بعضی مکان ها و جاها کتاب الکترونیک گزینه خوبی باشه اما به نظرم نباید جایگزین همیشگی کتاب کاغذی بشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5