نکات بسیار مهمی که بعد از جراحی کاشت مو باید به آن‌ها توجه کنید

0

رپورتاژ:

انجام جراحی کاشت مو فرصت نادری است که اعتمادبه‌نفس را با ظاهری تازه به شما بازمی‌گرداند. متخصصان توصیه می‌کنند که برای دستیابی به بهترین نتیجه، نکاتی را بعد از انجام جراحی پیوند مو رعایت کنید.

عدم رعایت این نکات موجب آسیب رسیدن به مو و حتی ریزش بیشتر می‌شود. کلینیکی که در آن جراحی انجام می‌شود، نکاتی را برای مراقبت از مو در اختیارتان قرار می‌دهد، مثل نشستن موها تا 24 یا 48 ساعت پس‌ازآنجام پیوند مو.

نتایج جراحی پیوند مو یک‌شبه مشاهده نمی‌شود. معمولاً روند بهبودی، طولانی و دشوار است و برخلاف میل بیماران، فوری نیست. گرافت مو چندین ماه طول می‌کشد تا بهبود یابد و رویش مو دوباره شروع شود اما برای تسهیل روند بهبودی و جلوگیری از بروز عفونت باید چند نکته ضروری را پس از جراحی پیوند مو رعایت کنید.

رسیدگی‌های ابتدایی پس از جراحی کاشت مو

باید تا دو هفته پس از جراحی از نور مستقیم خورشید و ورزش شدید بپرهیزید. در روند بهبودی، روی سر زخم خواهد بود. بهتر است وسوسه نشوید و این زخم‌ها را دست‌کاری نکنید تا خودبه‌خود بهبود یابند.

شاید پس از پیوند واحد فولیکولی، احساس خارش داشته باشید. اما هرگز آن را تخارانید. برای مرطوب نگه‌داشتن آن ناحیه و جلوگیری از تحریک از محلول سالین استفاده کنید.

پزشکان و جراحان پیوند مو معمولاً یک روز پس‌ازآنجام پیوند از شما می‌خواهند که به مطب مراجعه کنید تا نواحی موردنظر را ارزیابی کنند و اطلاعات دقیقی برای مراقبت از گرافت‌ها در طول دوره بهبودی در اختیارتان قرار دهند. احتمالاً چند جلسه دیگر هم در ماه‌های آینده باید مراجعه کنید تا پزشک از روند بهبودی اطمینان حاصل کند. نکات زیر برای تسهیل روند بهبودی پس از پیوند مو اهمیت دارند.

9 نکته برای بهبودی پس از جراحی کاشت مو

1- در وضعیت عمودی بخوابید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که پس از جراحی پیوند مو باید رعایت کنید این است که هنگام خواب باید سرتان بالاتر از بدنتان باشد. از دو بالش یا بیشتر استفاده کنید یا در صورت امکان روی صندلی نیمه تختخواب‌شو بخوابید. با این کار، تورم کاهش می‌یابد زیرا خون در پوست سر جمع نمی‌شود.

اولین هفته پس از جراحی پیوند واحد فولیکولی، بیشترین اهمیت را در دوره بهبودی دارد زیرا جراحات پس از جراحی تازه هستند و فولیکول‌های تازه پیوند زده شده هنوز خیلی آسیب‌پذیر هستند. بیمار نباید خم شود یا سرش را پایین بگذارد. بیمار باید در وضعیت عمودی بخوابد و برای بلند کردن سر از چند بالش استفاده کند یا روی صندلی نیمه تختخواب‌شو بخوابد. این اقدامات از تحریک، تورم و خونریزی شدید جلوگیری می‌کند.

2- گرافت‌ها را بلافاصله نشویید و دست‌کاری نکنید

بیماران حداقل 48 ساعت نباید موهایشان را بشویند مگر اینکه پزشک به‌گونه‌ای دیگر توصیه کرده باشد. پس‌ازآن می‌توانند به‌آرامی با شامپو و آب گرم موها را بشویند و با آب ولرم آب بکشند. در 14 روز اول پس از پیوند باید همین روش را دنبال کنند تا وضعیت زخم‌ها وخیم نشود. پس‌از آن بیمار می‌تواند بااحتیاط، روش شستشوی عادی خود را از سر بگیرد. پس از پیوند مو، آراستن آن باید بسیار بااحتیاط و با دقت انجام شود.

3- روی گرافت‌ها به‌آرامی فشار وارد کنید

اگر بیمار پس از شستن موها دچار خونریزی یا تورم اندک شد می‌تواند با استفاده از گاز یا پارچه تمیز و مرطوب به مدت 5 تا 10 دقیقه به‌آرامی روی محل موردنظر فشار وارد کند. بیمار نباید روی نواحی پیوند زده شدن ضربه بزند زیرا موجب افزایش احتمال عفونت و ایجاد زخم می‌شود. دلمه‌ای که در ابتدا روی زخم ایجاد می‌شود، بخش طبیعی روند بهبودی است اما بیمار نباید آن را دست‌کاری کند تا زخم‌ها به‌خوبی بهبود یابند. وارد کردن کمی فشار روی گرافت‌ها پس از حمام، خون را جذب می‌کند و احتمال ایجاد تورم را کاهش می‌دهد.

4- داروهایتان را طبق دستور مصرف کنید

پس از پیوند ممکن است جای زخم باقی بماند. به همین دلیل استفاده از داروهای تجویزی اهمیت دارد. این داروها به کاهش تحریک هم کمک می‌کنند. یکی از توصیه‌های پزشک این است که پوست سرتان را تا وقتی روند بهبودی کامل نشده، دست‌کاری نکنید.

5- همه نکاتی را که پزشک توصیه می‌کند، رعایت کنید

پزشکی که پیوند را انجام داده است، فهرستی از مراقبت‌های پس از جراحی را در اختیارتان قرار خواهد داد. چندین بار آن را بخوانید. اگر سؤالی درباره آراستن موها پس از پیوند مو دارید، قبل از انجام هر کاری با پزشک مشورت کنید. به دلیل اینکه پرسش درباره مراقبت‌های پس از عمل همیشه آخرین چیزی است که به آن فکر می‌کنید، حتماً یادتان باشد از قبل به آن فکر کنید.

6- موهایتان را بلند نگه دارید تا فولیکول‌ها دیده نشوند

حدوداً یک تا دو هفته پس از پیوند مو، بخیه‌ها کشیده می‌شوند و زخم‌ها بهبود می‌یابند. تعداد بسیار کمی از بیماران دچار «اثر سایه‌ای» می‌شوند یعنی فولیکول‌های موهایشان دیده می‌شوند. برای پنهان کردن آن بهتر است موهایتان را بلند نگه دارید تا به‌راحتی بتوانید به هر سمتی که می‌خواهید آن را حالت دهید. موهای برخی بیماران پس از پیوند، نازک می‌شود. این امر به‌ندرت اتفاق می‌افتد؛ پزشک برای پیشگیری از ریزش مو، دارو تجویز می‌کند. پس از سه تا چهار ماه، رشد موها محسوس می‌شود. نتایج نهایی طی شش تا نه ماه بعد نمایان خواهد شد.

7- از فعالیت شدید بپرهیزید

بیماران حدود یک هفته پس از جراحی باید از هرگونه فعالیت جسمی و شدید که موجب افزایش ضربان قلب می‌شود، بپرهیزند: دویدن، دوچرخه‌سواری، تنیس، یوگا و وزنه‌برداری. بیماران باید هنگام سوارشدن به و پیاده شدن از ماشین هم دقت کنند تا سرشان به چارچوب در کشیده نشود یا به آن برخورد نکند. فولیکول‌های مو در چند روز اول به‌راحتی حرکت می‌کنند یا اتصالشان قطع می‌شود.

8- جهت تسریع روند بهبودی، رژیم غذایی‌تان را اصلاح کنید

بخشی از روند بهبودی پس از پیوند مو تغییر رژیم غذایی است. در طول روند بهبودی نباید غذای پر ادویه بخورید. الکل هم نباید مصرف کنید زیرا خون را رقیق می‌کند درنتیجه احتمال خونریزی افزایش می‌یابد.

9- صبور باشید!

مهم‌ترین کاری که بیمار پیوند مو می‌تواند انجام دهد، صبر کردن است. حداقل سه تا شش ماه طول می‌کشد تا موها شروع به رشد کنند. قبل از آن، گرافت‌ها در حال بهبودی هستند. خوشبختانه پس از نه ماه، گرافت‌ها مو تولید کرده‌اند و از آن به بعد موها رشد خواهند کرد و تقریباً هیچ نشانه‌ای از جراحی پیوند مو باقی نمی‌ماند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

وقتی هم عاشق کارت باشی و هم خلاق، نتیجه‌اش می‌شود این عکس‌هایی که می‌بینید

تا حالا عاشق شده‌اید؟ همه چیز دنیا را زیبا می‌بینید، احساس گرما و سرمای زیاد در تابستان یا زمستان نمی‌کنید و مشتقل از زمان، در زمان سیر می‌کنید.حالا اگر این عشق به کارتان باشد و از خلاقیت بهره خوبی برده باشید، نتایج کارتان زیبا می‌شود.…

داستان تکامل اتاق خواب‌ها از دوران انسان‌های اولیه تا اتاق‌ خواب‌های هوشمند + گالری عکس

تکامل اتاق خواب‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات فرهنگی، فناوری و اجتماعی قرار گرفته است. با گذشت زمان، اتاق خواب‌ها از فضا‌های خواب ساده به پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های چند منظوره و شخصی تبدیل شده‌اند.مروزی کوتاه بر تکامل آنها:…

عملیات گانرساید: حمله نروژ به تاسیسات آب سنگین نازی‌ها که آنها را از بمب اتمی محروم کرد

سرهنگ ارتش سلطنتی نروژ، لیف ترونستاد، پس از تحویل کپسول‌های انتحاری، به سربازانش اطلاع داد: «نمی‌توانم به شما بگویم که چرا این مأموریت اینقدر مهم است، اما اگر موفق شوید، برای صد سال در خاطره نروژ زنده خواهد ماند.»با این حال، این…

جوزف ساموئل: مردی که نمی‌توانست به دار آویخته شود!

جوزف ساموئل یک جنایتکار بزرگ بود نبود، فقط از منازل سرقت می‌کرد. در وهله اول،هیچ چیز قابل توجهی دیگری در مورد زندگی او جالب نبود. با این حال، وقتی قرار شد او را اعدام کنند، همه چیز عجیب و غریب شد.جوزف ساموئل در سن چهارده سالگی در سال…

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…

سرژ ورونوف: پزشکی که بیضه‌های میمون‌ها را به مردها پیوند می‌زد تا آنها را جوان کند!

یکی از پر شورترین ارائه‌ها و سخنرانی‌ها در کنگره بین‌المللی جراحان در لندن در سال 1923 توسط جراح فرانسوی متولد روسیه به نام سرژ ورونوف انجام شد.سه سال پیش‌تر، ورونوف با آزمایش‌های بحث‌برانگیز پیوند غده‌ که به ادعای خودش آدم‌ها را چند…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.