آیا سوئد اولین کشوری است که پول نقد را به طور کامل کنار می‌گذارد؟

3

مردم در کشور سوئد به طور گسترده‌ای از کارت‌های بانکی و اپلیکیشن‌های پرداخت موبایل استفاده می‌کنند و پول نقد بسیار کم استفاده می‌شود.

مطالعات جدید نشان می‌دهد، این کشور تا سال ۲۰۲۳ پول نقد را به طور کامل کنار خواهد گذاشت و در معاملات رایج و روزانه مردم جایی ندارد. البته؛ خرده‌فروشان و فروشگاه‌های کوچک انتظار دارند تا چند سال پس از آن هم پول نقد از مردم دریافت کنند.

در سراسر جهان؛ استفاده از پول نقد به تدریج در حال نزول است. در کشور چین؛ طی یک سال استفاده از پرداخت‌های موبایلی دو برابر شده و پول نقد کمتری معامله می‌شود. در کشورهای دیگر هم کم و بیش شاهد سرعت گرفتن استفاده از کارت‌های بانکی و روش‌های پرداخت غیرحضوری و الکترونیکی هستیم.

در کشور خودمان ایران؛ وضعیت استفاده از کارت‌های بانکی و اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی با گذشته قابل مقایسه نیست و تاکسی‌ها، فروشندگان دوره‌گرد؛ نانوایی‌ها، سبزی‌فروش‌های خیابانی و مشاغل این چنینی نیز مجهز به کارت‌خوان یا سیستم‌های پرداخت الکترونیکی شدند و مردم برای هزار تومان کارت می‌کشند.

سوئد یکی از کشورهای بسیار پیشرو در این زمینه است. طی چند سال گذشته؛ پرداخت‌های الکترونیکی در این کشور بسیار اوج گرفته و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند به تدریج شاهد پول نقد در دست مردم نباشند.

محققان دانشکده اقتصاد کپنهاگ اعتقاد دارند کشور سوئد در شرایطی به سر می‌برد که می‌تواند طی چند سال به سرعت تبدیل به اولین کشور کاملا دیجیتالی در حوزه مالی شود. آن‌ها اعتقاد دارند این کشور تا سال ۲۰۲۳ به طور کامل می‌تواند پول نقد را کنار بگذارد و خرده‌فروشان دیگر از پول نقد استفاده نکنند.

البته؛ انتظار می‌رود هنوز تا سال ۲۰۲۵ پول نقد در اختیار مردم باشد و خرده‌فروشان هم ناچار شوند پول نقد دریافت یا پرداخت کنند. در حال حاضر؛ ۹۷ درصد خرده‌فروشان سوئد پول نقد دریافت می‌کنند ولی تنها ۱۸ درصد کل معاملات با استفاده از پول نقد است.

نکته جالب دیگر درباره این کشور؛ استفاده بسیار زیاد از کارت‌های بانکی و اعتباری در مقایسه با پرداخت‌های موبایلی است. در واقع؛ مردم با کارت‌های بانکی بسیار راحت‌تر خرید می‌کنند و اپ‌های موبایلی در موضع ضعف قرار دارند.

تنها ۰.۴ درصد پرداخت‌های غیرنقدی در سوئد با موبایل انجام می‌شود. کارشناسان به طور واضح و مشخص نمی‌دانند چرا مردم از موبایل برای پرداخت‌های خود استفاده نمی‌کنند ولی حدس می‌زنند عواملی مانند راحتی، اعتماد، سادگی و نظایر این‌ها باعث شده کارت‌های اعتباری و بانکی بیشتر محبوب باشند.

در سوئد هم بانک‌ها و هم خرده‌فروشی‌ها مردم را به پرداخت‌های الکترونیکی و غیرنقدی تشویق می‌کنند تا خطر سرقت کاهش یافته و با خیال آسوده‌تر بتوانند خرید و معامله کنند.

اگر این کشور بتواند مطابق برآوردها تا سال ۲۰۲۳ پول نقد را از اقتصاد خود حذف کند؛ اولین کشور دنیا در کنار گذاشتن پول نقد محسوب می‌شود.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

هنرمندی با این تصاویر جالب پیش چشم ما مجسم کرده که اگر 10 بنای تاریخی و اسطوره‌ای معروف، سالم و…

یکی از جالب‌ترین چیز‌ها در مورد مطالعه تاریخ، یادگیری چیز‌های شگفت‌انگیزی است که نیاکان ما ایجاد کرده‌اند. اما برخی از یادگارهای آنها از بین رفته‌اند و فقط ویرانه‌های آنها باقی هستند و در مواردی همین ویرانه‌ها هم نیستند و فقط توصیف‌های متنی…

رهبران شرکت‌ها و کشورها در قالب افراد بی‌خانمان- چه کسی می‌داند اگر جبر جغرافیایی و اکوسیستم نبود،…

اگر پدر زیستی استیو جابز او را در یک سناریویی تخیلی به سوریه می‌برد، استیو جابز چه سرنوشتی پیدا می‌کرد؟ یک کارمند؟ یک مدیر رده میانی؟ یکی از انبوه کشته‌های جنگ داخلی این کشور؟بدیهی است که اکوسیستم مناسب و شرایط اقتصادی و یک آبشار…

خرابی چون‌ که از حد بگذرد آباد می‌گردد! – گالری عکس‌های قبل و بعد این مکان‌های زشت یا مخروبه

تماشای مراحل ساخت هنرهای دستی یا دکوراسیون داخلی و خارجی منزل برای بسیاری جالب و لذت‌بخش است. حتی اگر فعلا یارای تجمل باز اقتصادی خرید و بهسازی و نوسازی منزل نداشته باشند یا عملا در کار هنری نباشند.دست‌کم ایده‌ای در ذهنشان می‌ماند که از…

اگر سیمپسون‌ها در دنیا وستروس بودند! گالری عکس

وستروس یک سرزمین یا قاره تخیلی و یکی از مکان‌های اصلی مجموعه رمان‌های فانتزی «آواز یخ و آتش» نوشته جورج آر آر مارتین است. انکاتی در مورد وستروسجغرافیا: وستروس در غرب قاره اسوس قرار دارد و با دریای باریکی که به نام دریای باریک شناخته…

مجموعه‌ای از تصاویر هراس‌آور، عجیب با به اصطلاح نفرین‌شده!

برای قسمتی از شگفتی یا ترس خودمان از پیرامون یا عکس‌ها نمی‌شود توضیح صریح ارائه کرد. احتمالا منشا این ترس‌ها به تدریج در سیناپس‌های مغزی ما از هزاران سال پیش یه یادگار گذاشته شده.آدم فکر می‌کند اگر قرار باشد برنامه هوش مصنوعی ایجاد شود…

عکس‌های جالبی که مردم را در «گوگل مپ» به راستی شگفت‌زده کرده است!

گوگل مپ راه خوبی است برای آشنایی با شهرهای نام‌آشنا و یا دورافتاده‌ترین نقاط جهان. اما هر از چند گاهی در گوگل مپ، عکس‌هایی پیدا می‌شود که توجیه‌شان دشوار است یا بسیار خنده‌دار و جالب هستند.این پست مجموعه‌ای است از این عکس‌ها:دورهمی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
3 نظرات
  1. مخاطب می گوید

    البته این رو هم درج کنید که متخصص های محترم کشور برای فرار مالیاتی و اینکه دولت متوجه نشوند چقدر دارند از مردم پول میگیرند، از کارت خوان استفاده نمیکنند.

  2. مریم می گوید

    عرض ادب جناب دکتر. به نظر میرسه دانمارک گوی سبقت رو از سوئد هم ربوده در این مورد و بعد از سوئد هم نروژ هست.

  3. بی کلک می گوید

    واقعا مطلب خوبی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5