اختلال کمبود توجه – بیش فعالی : مروری بر علائم و درمان‌های موجود

0

حدود صدسال پیش جرج استیل گروهی از کودکان را با علائمی شبیه به آن‌چه امروز به‌عنوان اختلال بیش‌فعالی ـ کمبود توجه می‌شناسیم، توصیف کرد. او مشکل این کودکان را نقص در کنترل اخلاقی بیان نمود و عوامل محیطی و بیولوژیک را در ایجاد آن دخیل دانست. در سال ۱۹۶۲، کلمانتس و پیترز لغت «اختلال عملکرد مغزی جزئی» و چند سال بعد سازمان جهانی بهداشت و انجمن روان‌پزشکی امریکا «نشانگان بیش‌فعالی کودک» را مطرح نمودند که هنوز هم در بریتانیا از این اصطلاح استفاده می‌شود. تا بالاخره در سال ۱۹۸۰ از «اختلال کمبود توجه ـ بیش‌فعالی» برای نام‌گذاری آن استفاده شد.

این روزها، بیش‌فعالی واژه نسبتا آشنایی در بین والدین و معلمین به‌ویژه در مقطع ابتدایی است. ولی آیا مرز بین شیطنت و سر به هوایی دوران کودکی و اختلال کمبود توجه ـ بیش‌فعالی شناخته شده است؟ این سؤالی است که بارها در ذهن بسیاری از والدین تکرار می‌شود و گاهی به دلیل باورهای نادرست و برداشت‌های اشتباه از رفتار فرزندشان دچار سردرگمی، وحشت و نگرانی می‌شوند و متعاقب آن شیوه تربیتی نامناسبی را نیز در برخورد با فرزندشان به‌کار می‌گیرند.

اختلال کمبود توجه ـ بیش‌فعالی شایع‌ترین اختلال در مراجعین سرپایی درمانگاه‌های روان‌پزشکی کودکان می‌باشد که اگر به موقع و به‌طور مناسب تحت مداخلات درمانی قرار نگیرد، ممکن است سرانجامی ناخوشایند به دنبال داشته باشد.

«چرا کودک من دچار این بیماری شده؟ چه عواملی در ایجاد آن نقش دارند؟ آیا فرزند من درمان می‌شود؟ پیش‌آگهی این اختلال در آینده چگونه است؟ و…» این‌ها سؤالاتی است که در ذهن والدین شکل می‌گیرد و یافتن پاسخ مناسب حق طبیعی آن‌ها و برای کمک به فرزندشان ضروری است. تجربیات بالینی روان‌پزشکان کودک نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین مشکلات در درمان این کودکان عدم همکاری مناسب والدین و اولیای مدرسه در درمان است که به شکل قابل توجهی روی راهکارهای درمانی تأثیر نامناسب می‌گذارد. علت این عدم همکاری، نداشتن اطلاعات پایه راجع به بیماری، و نگرش نامناسب به آن می‌باشد.

 

بیش‌فعالی به چه معناست؟

سعید که ۹ سال دارد سر کلاس درس ناآرام است و همکلاسی‌هایش به دلیل شیطنت‌های او نمی‌توانند تمرکز داشته باشند. او تقریبا هیچ‌وقت روی صندلی‌اش نمی‌نشیند، بی‌دلیل در کلاس راه می‌رود و با سایر دانش‌آموزانی که مشغول انجام تکالیف‌شان هستند صحبت می‌کند. وقتی هم می‌نشیند، آرام و قرار ندارد، یا با وسایلش بازی می‌کند، یا آن‌ها را به‌زمین می‌اندازد. به همین دلایل بارها از کلاس اخراج شده است. در زنگ‌های تفریح بچه‌های دیگر را هُل می‌دهد و هیچ‌گاه نمی‌تواند سر صف راحت و آرام بایستد.

همان‌طور که در مثال بالا می‌بینید، بیش‌فعالی به‌معنای پرتحرکی و جنب و جوش زیاد است که در کودکان به درجات مختلف مشاهده می‌شود و تا زمانی که در عملکرد فردی، تحصیلی و اجتماعی کودک خللی ایجاد نکند، اختلال به‌شمار نمی‌آید. منظور از اختلالِ کمبود توجه ـ بیش‌فعالی، اختلال پایدار عدم توجه و تمرکز، بیش‌فعالی و رفتارهای تکانشی است؛ و در کودکان مبتلا، شدیدتر از دیگر کودکانِ با سطح رشد مشابه دیده می‌شود. برخی از این نشانه‌ها قبل از سن هفت سالگی ظاهر می‌شوند. و حداقل در دو محیط خانه و مدرسه دیده شده و باعث اختلال عملکرد فرد در زمینه‌های اجتماعی و تحصیلی می‌شوند. در حدود سه تا پنج درصد کودکان دبستانی به این عارضه مبتلا هستند و این اختلال شایع‌ترین علت مراجعه آنان به درمانگاه‌های روان‌پزشکی کودک است. از آن‌جا که معمولاً این بیماری در خانه و مدرسه تشخیص داده نمی‌شود، فقط حدود نیمی از کودکان مبتلا، شناسایی می‌شوند و تحت درمان قرار می‌گیرند.

***

نباید کودکان پرتحرک و بازیگوش را تا زمانی که به عملکرد زندگی روزمره‌شان خللی وارد نشده، دچار اختلال بیش‌فعالی تصور کرد.

***

گاهی کودکانی که از نظر سرشتی پرتحرک و بازیگوش هستند به اشتباه بیش‌فعال تشخیص داده می‌شوند. به‌خصوص در سنین قبل از دبستان افتراق این دو از هم کمی دشوار است. ولی نکته قابل اهمیت آن است که عملکرد مبتلایان به اختلال کمبود توجه ـ بیش‌فعالی در زمینه‌های روابط بین فردی و یادگیری، پایین است. به‌عنوان مثال والدین آن‌ها به دلیل رفتارهای نامناسب فرزند خود سعی می‌کنند کمتر به محیط‌های اجتماعی نظیر مهمانی‌ها بروند. در مهد کودک مربیان از به هم زدن نظم کلاس، پرخاشگری و درگیری این کودکان با سایرین شکایت دارند و ذکر می‌کنند که آن‌ها در هیچ فعالیتی بیش از دو سه دقیقه دوام نمی‌آورند و در نتیجه یادگیری آن‌ها پایین‌تر از بقیه است. در حالی که یک کودک صرفا بازیگوش که سرشت پرتحرکی دارد، اختلالی در زمینه‌های عملکرد بین فردی و اجتماعی نشان نمی‌دهد و برعکس ممکن است خیلی اجتماعی باشد و با همسالان خود ارتباط خوبی برقرار کند، رهبر گروه شود و بقیه از بودن با او لذت ببرند. او تنها از بقیه پر انرژی‌تر و پرجنب و جوش‌تر است و اگر قوانین مناسبی در خانه حاکم باشد و او در یک محیط با انضباط رشد کند، می‌تواند به شکل مناسبی رفتارهای خود را مهار کند.

نشانه‌های اختلال کمبود توجه ـ بیش‌فعالی چیست؟

این کودکان معمولاً در یک یا هر سه حوزه توجه و تمرکز، فعالیت و تکانه، علائم خود را بروز می‌دهند.

نشانه‌های بی‌توجهی بدین شکل است که فعالیت‌های تحصیلی را با بی‌دقتی انجام می‌دهند؛ به‌نظر می‌رسد وقتی با آن‌ها مستقیما صحبت می‌شود، گوش نمی‌دهند، دستورها را کامل اجرا نمی‌کنند، تکالیف خود را تکمیل نمی‌کنند و در کل از فعالیت‌هایی که نیاز به توجه مستمر دارد اجتناب می‌کنند یا از آن‌ها متنفرند. در پیروی از دستورات دیگران مشکل دارند، به‌نظر می‌رسد که اصلاً به حرف کسی گوش نمی‌دهند. غالبا وسایل لازم را برای انجام تکالیف گم می‌کنند، زود حواس‌شان پرت می‌شود و در فعالیت‌های روزمره فراموشکار هستند. البته والدین ممکن است اظهار کنند که کودک‌شان توجه بسیار خوبی در بازی‌های رایانه‌ای و نگاه کردن به تلویزیون دارد و ساعت‌ها می‌تواند به این بازی‌ها ادامه دهد.

مشکلات توجه و تمرکز از جمله نشانه‌های غیراختصاصی است که در موارد مختلف می‌تواند مشاهده شود. به‌عنوان مثال به‌دنبال استرس‌های حاد نظیر تصادف، زلزله و… کودک ممکن است اشکال در توجه و تمرکز پیدا کند. حالات اضطرابی نیز می‌توانند با حواس‌پرتی، مشغولیت ذهنی با یک موضوع مشخص و عدم تمرکز در بقیه حوزه‌ها همراه باشد. گاهی مصرف بعضی داروها نظیر آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای سرماخوردگی، داروهای خواب‌آور و… می‌توانند مشکل عدم توجه و تمرکز ایجاد نمایند.

افسردگی نیز می‌تواند حوزه توجه و تمرکز را تحت‌تأثیر قرار دهد. گاهی اختلال کمبود توجه ـ بیش‌فعالی، فقط با علائم عدم‌توجه و تمرکز ظاهر می‌شود و نشانه‌های پرتحرکی و بیش‌فعالی اصلاً در فرد وجود ندارد، و کودک خیلی کم‌تحرک، کند و دائم غرق در رؤیاهای خویش است.

مینا دختر ۸ ساله‌ای است که در مدرسه، دانش‌آموزی آرام و کم سروصدا است ولی در انجام تکالیف، نوشتن املا و حل مسائل ریاضی بسیار کند است، زود حواسش پرت می‌شود و هنگامی‌که معلم مشغول درس دادن است، او به نقطه‌ای خیره شده و در خیالات خود است. در املا نمی‌تواند به سرعتِ بقیه دانش‌آموزان بنویسد و لغات یا نقطه‌ها را جا می‌اندازد.

***

بیش‌فعالی به دلایل بیولوژیک ایجاد می‌شود، نه به دلیل تربیت غلط.

***

نشانه‌های پرتحرکی، از نشانه‌های پرتحرکی می‌توان به بی‌قراری دست‌ها و پاها، تکان خوردن روی صندلی، ترک کردن صندلی در کلاس درس، بالا رفتن از در و دیوار، با سر و صدای زیاد بازی کردن، دویدن در مکان‌های نامناسب، پرحرفی و تحرک زیاد اشاره کرد. معمولاً فعالیت این کودکان هدفمند نیست و گاهی اضطراب دارند. این کودکان در موقعیت‌های جدید و ناآشنا کمتر علائم اختلال را نشان می‌دهند. همچنین زمانی که نظارت بیشتری از طرف بزرگترها وجود داشته باشد می‌توان فعالیت‌های کودک را تا حدودی مهار نمود.

نشانه‌های تکانش‌گری به‌صورت جواب دادن با عجله قبل از این‌که سؤال تمام شود، ناتوانی در انتظار کشیدن برای نوبت، قطع کردن حرف دیگران و مداخله کردن می‌باشد. این کودکان اغلب بدون توجه به پیامدهای احتمالی درگیر فعالیت‌های فیزیکی خطرناک می‌شوند.

کودکان مبتلا، معمولاً بی‌ثباتی خلقی و خشونت و پرخاشگری شدید دارند. خلق‌شان به‌طور ناگهانی بدون تناسب با محرک‌های بیرونی تغییر می‌کند. به‌طور کلی به دلیل حالت‌های تکانشی که دارند، در تصمیم‌گیری‌ها نیز بدون فکر عمل می‌کنند و زود پشیمان می‌شوند. به همین دلیل دوستی آن‌ها بی‌ثبات است و روابط عاطفی ناپایداری دارند و زود دوستان‌شان را از دست می‌دهند. بدون فکر و تأمل عمل کردن در روابط با افراد ناآشنا و پذیرفتن پیشنهادهای‌شان، ممکن است باعث به‌وجود آوردن مشکلات زیادی در زندگی آن‌ها گردد. به دلیل زود عصبانی شدن، بی‌ثباتی خلقی و عدم مهار هیجانات، در گروه هم‌سالان پذیرفته نمی‌شوند و نمی‌توانند در بازی‌های آن‌ها شرکت کنند در نتیجه دچار انزوای اجتماعی می‌شوند و به‌دنبال آن ممکن است علائم افسردگی ایجاد شود.

از طرفی به دلیل این‌که عملکرد تحصیلی نامناسبی دارند و از جانب والدین و اولیای مدرسه سرزنش می‌شوند، علائم اضطرابی نیز در آن‌ها شایع است.

علائم اختلال بیش‌فعالی در دوران قبل از مدرسه چگونه است؟

علائم این اختلال حتی می‌تواند، از دوران شیرخواری آغاز گردد ولی تا دوره بعد از نوپایی، تشخیص آن بسیار مشکل است و قبل از تولد هم قابل تشخیص نیست؛ زیرا بسیاری از کودکان که از نظر سرشتی پرتحرک، بازیگوش و فعال هستند با افزایش سن تا شروع دوره دبستان به‌تدریج پرتحرکی آن‌ها کاهش می‌یابد و هیچ مشکلی در عملکرد خود ندارند. معمولاً سن شروع بیش‌فعالی حدود سه سالگی است. البته مطالعات نشان می‌دهند که سرشت کودک شیرخوار یک عامل مستعدکننده در کمبود توجه ـ بیش‌فعالی می‌باشد.

***

مادرانِ کودکان بیش‌فعال، به اشتباه به بی‌کفایتی متهم شده و منزوی و افسرده می‌شوند.

***

نشانه‌های این اختلال قبل از سن هفت سالگی شروع می‌شود، و ممکن است تا نوجوانی یا بزرگسالی تداوم یابند.


اختلال کمبود توجه-بیش فعالی

اختلال کمبود توجه-بیش فعالی : مروری بر علائم و درمان‌های موجود
نویسنده : رزیتا داوری آشتیانی‎‌‌
ناشر: نشر قطره
تعداد صفحات : ۷۶ صفحه


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کشف خانه‌ای متروکه در فرانسه که پر از عروسک‌های به ظاهر شیطانی است!

برایان سانسیرو می‌نویسد که خانه‌ای متروک در فرانسه کشف کرده که به‌طور کامل توسط درختان انگور پوشانده شده  بود و گویی از دنیا پنهان بود. خود خانه عادی است، اما برخی آن را می‌توانند بدترین کابوس خود بدانند. اتاق‌ها مملو از چیزهای غیرعادی…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

سازه‌ها و چیزهایی که حس مگالوفوبیای ما را به شدت تحریک می‌کنند – گالری عکس

مگالوفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس شدید و غیرمنطقی از اشیاء یا چیزهای بزرگ استفاده می‌شود. کلمه "مگالوفوبیا" از ترکیب دو کلمه یونانی "مگالو" به معنای بزرگ  و "فوبیا" که به معنی ترس یا بیزاری قوی است، گرفته شده است.افراد مبتلا به…

صندلی‌های بامزه طراحی شده با هوش مصنوعی توسط بونی کاره‌را

تصور کنید وارد اتاقی می‌شوید و صندلی‌ای را می‌بینید که شبیه یک قاچ هندوانه غول‌پیکر است، همراه با پوست و دانه‌هایش. یا صندلی‌ای که شبیه آناناس سیخ‌دار است، با لبه های تیز و اندرون نرمش؟این دنیای بونی کاره‌را است، هنرمند با استعداد سه…

باز هم نمونه‌هایی از معماری بد که آنقدر جلب توجه کرده‌اند که شهره اینترنت شده‌اند!

طراحی بد داریم تا طراحی بد. شاید پشت برخی از اینها اصلا طراحی‌ای هم در کار نبوده و همه چیز بداهه پیش رفته است یا حاصل اخنتلاف مهندس طراح داخلی و خارجی و کارفرمایی بوده که فکر می‌کرده همه چیز را می‌داند یا شاید هم دستور کارفرمایی بوده که…

انگار این شخصیت‌های تاریخی و اسطوره‌ای همین الان عکس گرفته‌اند! استفاده از هوش مصنوعی برای بازسازی…

ما بسیاری از شخصیت‌های تاریخی را تنها به صورت طراحی‌های محو و مجسمه‌ها و سردیس‌ها را دیده‌ایم. حالا تصور کنید که این شخصیت‌ها دوباره زنده می‌شدند و با آرایش صورت و مو و ریش امروزی و لباس‌های مدرن به عکاسخانه می‌رفتند.این کاری است که یک…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.