چگونه هوش مصنوعی باعث افزایش فروش سایت‌ها در «جمعه سیاه» و «دوشنبه سایبری» شد؟

1

وقتی به روزهای پایانی سال میلادی نزدیک می‌‌شویم؛ به‌خصوص پس از پشت سر گذاشتن روز شکرگذاری در تقویم میلادی؛ باید منتظر رویدادهای «جمعه سیاه» و «دوشنبه سایبری» بود.

روزهایی که فروشگاه‌ها می‌خواهند اجناس خود را با تخفیف به مردم بفروشند و مردم می‌خواهند با پول کمتر؛ کالاهایی که نیاز دارند را پیش از شروع سال خریداری و در تعطیلات استفاده کنند.

اینکه چگونه در غرب و شاید تا چند سال آینده در شرق؛ فرهنگ و پدیده جدید و متضاد با هدف و ایده اولیه این روزها، در حال شکل‌گیری است؛ در این مطلب بیشتر صحبت کردیم. اما حالا می‌خواهیم از زاویه دیگری ماجرا را نگاه کنیم: تاثیرات هوش مصنوعی روی تغییر رفتار کسب‌وکارها.

هوش مصنوعی به مدد یادگیری ماشینی و کلان داده (Big Data) توانسته رویکردهای «جمعه سیاه» و «دوشنبه سایبری» را در دو حوزه کاملا مجزا تغییر دهد: پیش‌بینی تقاضا و خدمات شخصی.

پیش‌بینی تقاضا

در گذشته، خرده‌فروشان سعی می‌کردند اجناس باقیمانده و فروش نرفته در طول سال را برای این رویدادها با تخفیف‌های زیاد به پول نقد تبدیل کنند. اما در سال‌های اخیر و به لطفا اطلاعات زیادی که هر کاربر در وب و شبکه‌های اجتماعی از خودش، شخصیت‌اش، علاقه‌مندی‌هایش و سبک زندگی‌اش تولید و آپلود می‌کند؛ کسب‌وکارها این فرصت را پیدا کردند تا بفهمند که مردم چه چیزی نیاز دارند و برای چه نوع اجناسی هزینه می‌کنند.

در نتیجه، سعی می‌کنند با تجزیه و تحلیل اطلاعات و علم کلان داده؛ پیش‌بینی کنند امسال کدام کالاها و اجناس خریداران بیشتری دارد و مردم پول‌شان را کجا بیشتر خرج می‌کنند.

یعنی فروشگاه‌ها می‌توانند قیمت‌گذاری، موجودی انبار، توزیع جنس و حتا تبلیغات خود را هوش‌مندانه‌تر و با مدیریت کارآمدتر انجام دهند. از این رهگذر؛ در حمل و نقل کالاها صرفه‌جویی می‌کنند، انبارهای هر فروشگاه را مطابق نیاز مشتریان همان منطقه پر می‌کنند و در بسیاری از هزینه‌های عملیاتی خود صرفه‌جویی دارند.

امروزه؛ موتورهای پیشرفته یادگیری ماشینی با همکاری شبکه‌های عصبی می‌توانند رفتار انسان‌ها را براساس یک سری داده‌های اولیه پیش‌بینی کنند. آن‌ها فرآیندهای ذهنی انسان‌ها را تقلید می‌کنند تا به اطلاعات ارزشمندی برسند.

سیستم‌های هوش مصنوعی کنونی می‌توانند با طبقه‌بندی اطلاعات براساس اولویت و کم ارزشی و پر ارزشی اطلاعات؛ قیمت‌گذاری‌ها و بازاریابی‌های انگیزشی موفق‌تری پیاده‌سازی کنند. گاهی اوقات مردم جنسی را نیاز ندارند ولی اگر به درستی قیمت‌گذاری شده باشد و روی آن خوب بازاریابی شود؛ به طور هیجانی خرید می‌کنند بدون اینکه قصد یا نیاز قبلی داشته باشند.

فروشگاه‌های بزرگ با به‌کارگیری نرم‌افزارهای تحلیل اطلاعات مشتریان و بازار توانستند در سال‌های اخیر از تخفیف‌های خود سودهای بیشتری برداشت کنند و در نتیجه می‌بینیم که یک رویداد «جمعه سیاه» می‌تواند سهام یک شرکتی مانند آمازون را افزایش دهد. سایت آمازون در «جمعه سیاه» امسال؛ بیش از نیمی از فروش‌های کل دنیا را به خود اختصاص داد.

شخصی‌سازی خدمات

حتما شما هم این تجربه را داشته‌اید که پس از چند بار مراجعه به سایت آمازون یا سایت‌های دیگر خرید آنلاین (حتا سایتی مانند دیجی‌کالا)؛ کالاهایی نزدیک به نیاز یا علاقه‌مندی شما؛ پیشنهاد می‌دهند و سعی می‌کنند توجه شما را به سوی خود جلب کنند.

در پس این سایت‌ها؛ موتورهای بزرگ تجزیه و تحلیل اطلاعات هر مشتری فعالیت می‌کند تا بتواند بهترین پیشنهادات را مشخص کرده و در زمان لازم نمایش دهد.

وقتی شما از یک سایت بازدید می‌کنید؛ انبوهی از اطلاعات مرتبط با شما مانند جنس، سن، اطلاعات تماس، ساعت‌های بازدید، نیازمندی‌ها، علاقه‌مندی‌ها، محدوده‌های خرید، مکان سکونت، برندها یا مودهای مورد علاقه و غیره در پایگاه‌داده‌های این سایت ذخیره می‌شود تا پس از تحلیل؛ بتوانند اجناسی که دوست دارید را به شما پیشنهاد بدهند.

این سایت‌ها نه تنها اجناس بلکه تبلیغات خود را نیز به طور سفارشی برای شما نمایش می‌دهند. طبق گزارش‌های منتشر شده؛ در روز «جمعه سیاه» ترافیک یک سایت خرده‌فروشی ۲۲۰ درصد افزایش پیدا کند.

طبیعی است شرکت‌هایی مانند فیسبوک و گوگل با استفاده از تبلیغات کلیکی منتظر کاربران وب باشند. بخشی از درآمد سایت‌های خرید و فروش آنلاین روی هم تبلیغات کلیکی است. هرچه‌قدر بتوانند به ذائقه کاربران‌شان نزدیک‌تر شود و کلیک‌های بیشتر و هدفمندتری دریافت کنند؛ سود خالص کسب کرده‌اند.

امروزه گوگل و فیسبوک و چندین شرکت دیگر با الگوریتم‌های پیشرفته یادگیری ماشینی و شبکه عصبی می‌توانند با درصد موفقیت بسیار بالایی، پیش‌بینی کنند که شما در مراجعه بعدی؛ دنبال چه نوع کالایی هستید یا چه تبلیغی توجه شما را جلب می‌کند.

کلمات کلیدی که در گوگل جست‌وجو می‌کنید؛ اطلاعات دیگری است که در اختیار این شرکت قرار می‌دهید تا هدف‌مندتر تبلیغات را سامان‌دهی و نمایش دهد.

مقصد بعدی کجاست؟

همه تغییر و تحولات اخیر در مدل کسب‌وکار فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌ها توسط هوش مصنوعی رخ داده است. یادگیری ماشینی وقتی در کنار کلان‌داده‌ها قرار می‌گیرد، می‌تواند روش‌های بسیار دقیقی برای پیش‌بینی رفتار کاربران ارایه بدهد.

حتما در آینده، سایت‌های خرده‌فروشی از الگوریتم‌های پیشرفته‌تری برای شناخت مشتری و ارایه پیشنهادات جذاب به او استفاده می‌کنند.

«جمعه سیاه» یک پدیده مدرن است که دارد در سراسر جهان گسترش پیدا می‌کند و عجیب‌تر اینکه به شدت با فناوری عجین شده است.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

واقعیت دگرگون: اگر استالین یا تزارها به سبک هنر شوروری یا روس‌ها، ساختمان‌های مهم دنیا را می‌ساختند!

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…

نقشه واقعی جهان: این نقشه‌های هوشمندانه، اندازه واقعی کشورهای روی کره زمین را نشان می‌دهند

وقتی به نقشه جهان نگاه می کنید، منطقی است که فرض کنید گرینلند و آفریقا از نظر اندازه مشابه هستند. اما در واقعیت، قاره آفریقا 14 برابر وسعت خشکی یخی شمال است.با احتساب تعدادی از جزایر فراساحلی، مساحت کل گرینلند 2.16 میلیون کیلومتر مربع…

مجموعه‌ای از عکس‌های تاریخی که برخی از آنها کمتر دیده شده‌اند و ما را به اندیشه در مورد تاریخ…

عکس‌های تاریخی خلاصه عجیب یک دوران هستند. همه چیز از کیفیت عکس، کادربندی، لباس، ساختمان‌های پیرامون، غذایی که صرف می‌شود، حالت چهره، برشی از یک زمان و مکان است که برای بینندگان بعدی نکته‌های دارند.برخی ازعکس‌های این مجموعه را قبلا…

مجموعه عکس‌های چیزهای عجیب و ترسناکی که مو بر تن راست می‌کنند

چرا گاهی دوست داریم داستان‌ها یا فیلم‌های ترسناک را ببینیم؟ خود آزاری؟!در این پست که تعدادی عکس نستا ترسناک (بیشتر عحیب) خواهید دید، می‌خواهم نخست کمی در این مورد حرف بزنم.دلایل لذت بردن افراد از وحشت می‌تواند از فردی به فرد دیگر…

Fotomat: یادآوری غرفه‌های پردازش عکس دهه 1980 آمریکا که با خودرو از کنار آنها می‌گذشتند و فیلم‌…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…

خاطره‌بازی‌ با هم‌خوابگاهی‌ها و هم‌خانه‌های کثیف زمان دانشجویی!

الان را نمی‌دانم، اما داشتیم هم‌خوابگاه‌هایی و هم‌اتاقی‌هایی که نظم و بهداشت برایشان اولویت نبود. شاید یک جور لج و لجبازی برای نامرتب بودن و نشان دادن بی‌حالی و غم فلسفی هم در کار بود.ظرف‌های نشسته که دست کم مواد غذایی داخلشان تخلیه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. برسام می گوید

    خیلی راهات موافقم . به نظرم این سریال ( Breaking bad) تکرار نشدنیه و کلمه فوق العاده برای توصیفش واقعا کمه . هر کسی که این سریال رو نبینه یه چیز خیلی با ارزش رو از دست داده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5