معرفی کتاب « آلفاویل »، نوشته ژان لوک گدار

0

درباره این مجموعه

فیلمنامه‌های تعداد اندکی از هزاران فیلم تاریخ سینمای جهان، توسط ناشران معتبر منتشر شده است؛ فیلمنامه‌های آثاری که دیر یا زود کلاسیک شده‌اند و یا به‌دلیلی مورد توجه قرار گرفته‌اند. در همه‌جای دنیا، چاپ شدن فیلمنامه یک فیلم، مایه اعتبار صاحب اثر است؛ برای علاقه‌مندان جدی سینما هم، خواندن فیلمنامه‌های فیلم‌های کلاسیک و باارزش تاریخ سینما، وسیله‌ای‌ست برای نزدیک‌تر شدن به عمق این آثار. برای خیلی‌ها، خواندن فیلمنامه لذت خواندن قصه و رمان را ندارد، اما برای تماشاگر جدی سینما، فیلمنامه وسیله‌ای‌ست برای درک بهتر فیلم. شاید بتوان آن را نوعی «وسیله کمک‌آموزشی» توصیف کرد؛ هرچند خواندن برخی از فیلمنامه‌ها هم به‌اندازه یک رمان خوب، لذت‌بخش است.

برای سینماگران نیز در هر مرتبه‌ای که باشند، خواندن فیلمنامه‌های آثار کلاسیک، همین خاصیت لذت و آموزش را دارد؛ به‌خصوص در سینمای ما که مدام صحبت از «مشکل فیلمنامه» است. پایه‌گذاری این مجموعه، از میان همین استدلال‌ها شکل گرفت؛ برای افزودن به منابع و مصالحی درخدمت عمیق‌تر کردن دانش سینماگران و تماشاگران جدی سینما. از میان فیلمنامه‌های کلاسیک تاریخ سینما، در همه سال‌هایی که ادبیات سینمایی و ترجمه در ایران پا گرفته، تنها کم‌تر از هفتاد فیلمنامه به فارسی ترجمه شده، که رقم ناچیزی است؛ اما به‌خصوص در سال‌های اخیر، انتشار فیلمنامه‌های ایرانی (فیلم‌شده و فیلم‌نشده) رونق چشمگیری پیدا کرده است. این همه اشتیاقی که به فیلم ساختن و فیلم دیدن در این سرزمین وجود دارد، زمینه مناسبی‌ست برای ــ و نیاز مبرمی‌ست به ــ ترجمه فیلمنامه‌های آثار مهم و باارزش و ماندنی سینمای جهان.

بانی خیر این مجموعه، درواقع محسن مخملباف است؛ درحین گپی با او درباره فیلمنامه (که نمی‌دانم از کجا شروع شد)، صحبت به ضرورت انتشار فیلمنامه‌های آثار کلاسیک و مهم سینمای دنیا رسید و او که همیشه مرد عمل است، مرا تشویق به حرکت در این زمینه کرد و در چند جلسه‌ای که با ناشر درباره چندوچون ترجمه و انتشار یک مجموعه فیلمنامه بحث شد، با علاقه شرکت کرد و درکنار حسن‌نیت و علاقه ناشر، نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری این مجموعه داشت.

نام مجموعه را گذاشته‌ایم «صد سال سینما، صد فیلمنامه». اما این، البته فقط یک اشاره به صدسالگی سینما، و همان بازی دلپذیر همیشگی با اعداد و کلمات است. اما اگر ــ برخلاف سنت مرسوم این دیار ــ به آن رقم جادویی رسیدیم، مطمئن باشید که ادامه کار را رها نمی‌کنیم. معیارمان در انتخاب فیلمنامه‌ها، بجز آن‌چه اشاره شد، و همچنین دردسترس بودن آن‌ها، قابل‌انتشار بودن فیلمنامه‌ها براساس ضوابط و قوانین نشر در این‌جاست. برای آن‌که از همین آغاز روراست باشیم، باید اعتراف کنیم که در همین فیلمنامه‌هایی هم که منتشر می‌شود، ناچاریم «اصلاحیه‌هایی» در حد چند کلمه و چند جمله (حذف یا تغییر، طوری که به معنا لطمه نزند و آن را دگرگون نکند) اعمال کنیم. تلاش و آرزو می‌کنیم که سنت غم‌انگیز ناکام بودن و متوقف ماندن چنین مجموعه‌هایی را بشکنیم. ضمن آن‌که بنا را بر این گذاشته‌ایم که هر فیلمنامه با مطالبی روشنگر درباره آن، و همچنین نویسنده (نویسندگان) و کارگردانش باشد.


آلفاویل، از آثار دوره اول فیلمسازی ژان‌لوک گدار، متفاوت با همه آثار اوست. گدار که حتی در همان آغاز کارش هم می‌شد ادعا کرد یکی از فیلمسازان ضدسنت، کلیشه‌شکن، نوآور و جریان‌ساز است (و حالا دیگر این نقش او در تاریخ سینما، قطعی‌ست)، در آلفاویل برای اولین و آخرین‌بار به ژانر علمی/ خیالی روی آورد اما در آن هم، قالب‌های آشنای ژانر را شکست. بجز روی آوردن گدار به حیطه آثار علمی/ خیالی، آلفاویل دو تفاوت اساسی دیگر هم با سایر آثار او دارد. نخست آن‌که برخلاف همه آن‌ها، یک پیام روشن – در میان سایر پیام‌هایش – دارد: در این دنیای تکنولوژیک و سرد، عشق راه نجات است. دوم آن‌که برخلاف دیگر فیلم‌های گدار که روی کاغذ و به‌عنوان فیلمنامه چیزی به خواننده نمی‌دهند و باید دیده شوند، به‌عنوان یک متن هم جذاب و قابل‌خواندن و درک شدن است. هرچند، به‌هرحال، گدار را باید روی پرده دید.

هوشنگ گلمکانی


آلفاویل

Alphaville

کارگردان: ژان‌لوک گُدار

فیلمنامه: ژان‌لوک گُدار

مدیر فیلمبرداری: رائول کوتار

فیلمبردار: ژرژ لیرون

تدوین: آنیس گی‌مو

صدا: رِنه لوِر

دستیاران کارگردان: شارل بیچ، ژان‌پل ساوینیاک، اِلِن کالوگین

تهیه‌کننده: شومیان (پاریس)/ فیلم استودیو (رم)

مدیر تولید: فیلیپ دوسار

محصول ۱۹۶۵ فرانسه، سیاه‌وسفید، ۹۸ دقیقه

بازیگران: ادی کنستانتین (لِمی کوشن)، آنا کارینا (ناتاشا فُن‌براون)، هاورد وِرنن (پروفسور فُن‌براون)، آکیم تامیروف (هنری دیکسن)، لازلو زابو (سرمهندس)، میشل دلائه (دستیار فن‌براون)، ژان‌آندره فیشی (پروفسور اِکل)، ژان‌لویی کومولی (پروفسور جِکل)، و…

۱

عنوان‌بندی: موسیقی شوم و بی‌وقفه؛ نمای نزدیک تمام کادر از چراغی که روشن‌وخاموش می‌شود. صدایی گرفته، مکانیکی و بدون زیر و بم با لحنی کش‌دار به‌گوش می‌رسد.

آلفا ۶۰: مواقعی وجود دارد که واقعیت، برای ارتباط شفاهی بیش از حد پیچیده است. اما افسانه، قالبی به آن می‌بخشد که به‌واسطه آن در سراسر جهان فراگیر می‌شود.

خارجی، شب، حومه آلفاویل، شهر مرکزی کهکشانی دوردست. اتومبیلی تک و تنها در امتداد یکی از بولوارهای غرق در روشنایی چراغ‌ها و تابلوهای نئون، رانده می‌شود. شهر آمیزه‌ای از نور در برابر شب است؛ ساختمان‌های غول‌آسای نورباران‌شده، کلان‌شهری شلوغ در همهمه با فضایی سرشار از انرژی الکتریکی.

نمای نزدیک از لِمی کوشن پشت فرمان فورد گالاکسی سفید رنگش. او درحالی که پشت چراغ راهنمایی انتظار می‌کشد، سیگاری آتش می‌زند و سلاحش را از داشبورد به‌داخل جیبش منتقل می‌کند. قطاری بی‌صدا از پلی طولانی می‌گذرد؛ رشته‌ای از نور بر زمینه تاریکی، همچنان که گفتار متن لمی آغاز می‌شود.

لمی: [خارج از کادر] ساعت ۲۴ و ۱۷ دقیقه به‌وقت اقیانوسی بود که به حومه آلفاویل رسیدم.

نمای نزدیک از چراغ راهنمایی: آلفاویل؛ سکوت، منطق، امنیت، احتیاط.

اتومبیل لمی بولوار شلوغ را پشت‌سر می‌گذارد و دمِ ورودی یک هتل نگه‌می‌دارد. او اجازه می‌دهد اتومبیلش را ببرند، اما با تندخویی از دادن اجازه حمل چمدانش توسط باربر سر بازمی‌زند. همچنان‌که از میان درهای شیشه‌ای متعدد می‌گذرد و به‌سوی دفتر پذیرش هتل می‌رود، دوربین نزدیک او، از پشت‌سرش او را تعقیب می‌کند.

لمی: روزنامه من یه اتاق برام تله ـ رزرو کرده.

متصدی پذیرش: آقای؟

لمی: [همچنان که دروغ می‌گوید، رویش را برمی‌گرداند] ایوان جانسن.

متصدی پذیرش: کدام روزنامه؟

لمی: فیگارو ـ پراودا.

متصدی پذیرش: درسته… اتاق ۳۴۴. گمان می‌کنم اسمتون‌رو در مرکز کنترل ساکنان ثبت کرده‌این؟ باید بکنین، حتی اگر برای جشنواره این‌جا باشین.

پسرک پیشخدمت برای بردن چمدان لمی جلو می‌آید، ولی او باز هم سرسختانه از سپردن آن امتناع می‌کند. لمی به‌طرف آسانسور و به طبقه دوم هدایت می‌شود. در آسانسور سیگاری بر لب می‌گذارد، اما غرق تفکر، آن‌را روشن نمی‌کند. پسرک آسانسورچی دستش را برای گرفتن انعام دراز می‌کند. لمی به‌جای دادن انعام، سیگارش را روشن می‌کند و درِ فندکش را با صدا می‌بندد. زن جوانی به لمی نزدیک می‌شود و او هم بی‌آن‌که موفقیتی به‌دست آورد، برای بردن چمدان تعارف می‌کند. زن، لمی را در امتداد یک راهروی دراز بی‌انتها، به‌سوی اتاقش راهنمایی می‌کند.

افسونگر (۱): این طرف، قربان… چمدان‌تون، قربان… خسته‌این، قربان؟… مایلین کمی استراحت بکنین، قربان؟… از این‌طرفه، قربان… اگه خسته‌این می‌تونین استراحت کنین، قربان… این‌جاست، قربان.

او با صدای گرفته و بی‌روح یکنواختی با لمی حرف می‌زند. انگار کلمه‌هایی را به‌کار می‌برد که قبلاً یاد گرفته است؛ دستورالعملی که باید در برابر همه کسانی که ملاقات می‌کند به‌کار گیرد. عاری از حیات یا احساسات به‌نظر می‌رسد. لمی را به سوییت‌اش می‌برد، و لمی بی‌درنگ در جست‌وجوی میکروفن‌های مخفی یا چیزهایی از این‌قبیل، تقّه‌هایی به دیوار می‌زند. سپس به‌طرف پنجره می‌رود و به روشنایی زننده چراغ‌ها و تابلوها چشم می‌دوزد.


 کتاب آلفاویل نوشته  ژان لوک گدار

کتاب آلفاویل
صد سال سینما، صد فیلمنامه
نویسنده : ژان لوک گدار
مترجم : شهزاد رحمتی
ناشر: نشر نی
تعداد صفحات : ۹۶ صفحه


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بهترین کتاب های علمی تخیلی برای پرورش تخیل شما |۶۴ اثر خواندنی

تهیه فهرستی از آثار علمی تخیلی که در ایران ترجمه و منتشر شده باشند و محبوب باشند، دشوار است. کلا وقتی فهرست می‌کنیم هدف ما ترغیب خواننده به بیشتر خواندن است و نه اینکه ادعا کنیم چیز کاملی درست کرده‌ایم.پس این شما و شماری از محبوب‌ترین…

واقعیت دگرگون: اگر استالین یا تزارها به سبک هنر شوروری یا روس‌ها، ساختمان‌های مهم دنیا را می‌ساختند!

هنر شوروری و روس‌ها و البته خلاقیت‌ها و ظرافت‌ها و جزئیات خودش را دارد. اما در این بین ساختمان‌های زمخت عظیم زیادی هم توسط آنها ساخته شده که بیشتر ابهت و پیشتازی و قدرت را می‌خواستند بنمایانند.حالا تصور کنید که ساختمان‌های مهم دنیا را…

آیا ماری آنتوانت واقعاً گفته بود مردمی که در قطحی نان هستند، کیک بخورند؟! حقیقت درباره یکی از…

این یکی از بدنام‌کننده‌ترین داستان‌های تاریخ است: روایت این است که ملکه ماری آنتوانت وقتی شنید که دهقانان فرانسوی آنقدر فقیر شده‌اند که توانایی خرید نان ندارند، پاسخ داد: "بگذارید کیک بخورند." این افسانه برای قرن‌ها نقل شده است و به این…

عکس‌های جالبی از ساخت و سازها و اقدامات معماری نافرجام

مجموعه زیر به ظاهر مفرح یا حتی خنده‌دار است اما هر یک گویای نبود نقشه، مغز طراح یا ذهنی است که به صورت ساده کار را در ذهن شبیه‌‌سازی کند.مشابه این جمله مشهور را که عیب برنامه، در حین انجام آن بیرون می‌آید را در عمرمان زیاد شنیده‌ایم و…

10 عکس بسیار زیبا از درخت – انتخاب شده از عکاسان خلاق

درخت‌ها زندگی‌بخش زمین و مایه زیبایی آن هستند. انسان‌ها هزاران سال است که آنها بهره می‌برند و تا توانسته‌اند پهنه زمین برخوردار از زیبایی‌شان را کمتر و کمتر کرده‌اند. درختان متنوع با شکل و آرایش متفاوت ریشه، تنه، شاخه‌ها و برگ‌ها، چشم‌نواز…

Fotomat: یادآوری غرفه‌های پردازش عکس دهه 1980 آمریکا که با خودرو از کنار آنها می‌گذشتند و فیلم‌…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5