معرفی کتاب « میگرن »، نوشته وندی گرین

0

یادداشت نگارنده

من از ۱۵ سالگی با میگرن روبه‌رو بوده‌ام. با شروع اولین حمله میگرن میدان دید من تحت تأثیر قرار گرفت، زیرا تنها می‌توانستم نیمی از اشیایی را که به آن نگاه می‌کنم ببینم. تجربه وحشتناکی بود. فکر کردم که دارم بینایی‌ام را از دست می‌دهم تا این‌که تشعشع نور کمرنگ شد و جای آن را سردردی که نیمی از کاسه سرم را گرفته بود از راه رسید. میگرن بعدی در ۲۲ سالگی و زمانی که باردار بودم به سراغم آمد. بار دیگر میدان دیدم نصف شد. در بیست سال بعدی چند بار دیگر میگرن را تجربه کردم. در جریان یکی از حملات میگرن که در جریان اردوی خانوادگی در دیپون به سراغ من آمد، سه روز در یک چادر ماندم. حالم خوب نبود. در جریان یائسه شدن میگرن‌های من محدود به یک بار در ماه بود و بعد هفته‌ای یک بار آن را تجربه کردم. پزشک معالج به من قرص تریپتان داد. اگر حمله میگرن در حال شکل‌گیری بود و قرص را می‌خوردم، رویم اثر می‌کرد، با این حال یکی، دو روز حالم تعریفی نداشت.

به تدریج متوجه شدم که نخوردن یک وعده غذا یا استرس داشتن، می‌تواند آغازگر حمله میگرن باشد. سعی کردم هرگز گرسنه نمانم و از استرس هم فاصله بگیرم. در ضمن شروع به مصرف مکمل‌های غذایی کردم که اسم یکی از آنها ۵ ـ اچ ـ تی ـ پی بود. خیلی زود از شدت تناوب حملات کاسته شد. حالا که این کتاب را می‌نویسم، حمله میگرن در من تنها یک بار در عرض چند ماه است. دلیلش هم اغلب این است که یا یک وعده غذا را از دست می‌دهم و یا بد می‌خوابم.

میگرن یک بیماری فردی است و آنچه ممکن است میگرن کسی را درمان کند، نتواند میگرن شخص دیگری را درمان نماید. در این کتاب سعی می‌کنم به اختصار این بیماری را توضیح دهم و راه‌های مختلف از جمله اطلاعاتی درباره برنامه‌های غذایی و روش‌های درمانی مکمل هم ارائه دهم تا مبتلایان به میگرن بهتر بتوانند نشانه‌های خود را کنترل نمایند.

در این کتاب به جای استفاده از واژه بیماری میگرن، تنها به کلمه میگرن، اشاره می‌کنم تا راحت‌تر درک شود.


پیشگفتار

به قلم دکتر آن مک‌گرگور، مدیر پژوهش‌های بالینی کلینیک میگرن شهر لندن

میگرن روی اشخاص مختلف به شیوه‌های گوناگون تاثیر می‌گذارد. بعضی‌ها به این نتیجه می‌رسند هر دارویی هم که مصرف کنند، یکی دو روز حالشان بد است و نمی‌توانند به کار و زندگی‌شان برسند. اما جمعی دیگر با خوردن چند قرص مسکن حالشان بهتر می‌شود و می‌توانند روزشان را سر کنند. اما بدون توجه به این‌که حمله چقدر شدید یا چقدر ملایم است، اغلب بیماران میگرنی سعی می‌کنند از راه‌کارهای خودیار استفاده نمایند.

وندی گرین با استناد به تجربه شخصی به انواعی از شیوه‌های درمانی استناد می‌کند که می‌توانید بدون نیاز به نسخه پزشک از آنها استفاده کنید. بررسی‌ها نشان می‌دهند که بیماران میگرنی از داروهایی که آنقدرها هم موثر نیستند، راضی هستند. بنابراین لازم است که شما با انواع راه‌کارهای مختلف آشنا شوید تا به شکل مطلوبی درمان شوید.

ممکن است درمان قطعی میگن هنوز امکان‌پذیر نباشد، اما می‌توان به رغم این بیماری زندگی نرمالی داشت.


مقدمه

بررسی‌ها نشان می‌دهند که در بریتانیا از هر ۵ زن یک نفر، از هر ۱۲ مرد یک نفر و از هر ۹ کودک، یک کودک از میگرن رنج می‌برد. اغلب بیماران اولین بار در دوران کودکی و یا نوجوانی حمله میگرن را تجربه کرده‌اند. تا رسیدن به دوران بلوغ جنسی، دخترها و پسرها به یک نسبت به میگرن مبتلا می‌شوند. اما بعد از آن شیوع میگرن در دخترها بیشتر می‌شود. روی‌هم رفته به نظر می‌رسد که ۱۰ درصد جمعیت بریتانیا یا ۶ میلیون نفر، از میگرن رنج می‌برند. به طور متوسط مبتلایان در سال ۱۳ بار حمله میگرن را تجربه می‌کنند، اما بعضی دیگر ممکن است در چندین سال با حمله جدید روبه‌رو نگردند. بعضی‌ها ممکن است در تمام مدت عمرشان چند بار با حمله میگرن روبه‌رو شوند و حتی متوجه این موضوع هم نشوند. در ضمن میگرن می‌تواند به ارث برسد. ۵۰ تا ۶۰ درصد مبتلایان به میگرن، پدر یا مادرشان با حملات میگرن روبه‌رو می‌شدند. ۸۰ درصد مبتلایان هم یک خواهر یا برادر مبتلا به میگرن دارند. بسیاری از این بیماران به پزشک مراجعه نمی‌کنند زیرا بر این باورند که می‌توانند آن را تحمل کنند. اما در بعضی از مواقع هم که مبتلایان به پزشک مراجعه می‌کنند، ممکن است بیماری‌شان به درستی تشخیص داده نشود.

***

اشخاص مشهور مبتلا به میگرن

در می سال ۲۰۰۶، بازیگر هالیوود، بن افلک عنوان جراید را به خود اختصاص داد. علتش شیوه بازیگری او نبود، بلکه او را به علت سردرد شدید به بیمارستان برده بودند. همان روز این خبر منتشر شد که او به علت میگرن تحت درمان قرار گرفته است. او بعداً توضیح داد که چگونه فیلمی که می‌ساخته سبب حمله میگرن او شده است.

لوئیس کارل نویسنده مشهور «آلیس در سرزمین عجایب» هم از میگرن رنج می‌برد. گفته می‌شود که بعضی از تجربیات آلیس ـ مانند بزرگ و کوچک شدن ـ هم تحت تاثیر نشانه‌های میگرن بوده است.

جولیوس سزار، پرنسس مارگارت، الویس پریسلی، الیزابت تیلور، ال مک‌فرسون و لیزا کودو رو از جمله سایر اشخاص مشهوری هستند که به میگرن مبتلا بوده‌اند.

***

فصل ۱: درباره میگرن

میگرن یک بیماری پیچیده عصبی است که با درد شدید در نیمی از کاسه سر تجربه می‌شود. از جمله سایر نشانه‌ها می‌توان به دل به‌هم‌خوردگی و استفراغ، اختلالات بینایی، سوزن‌سوزن شدن یک سمت از بدن، افزایش حساسیت به صدا، نور و بو، سخت شدن و درد گرفتن عضلات گردن، بی‌حالی و فرسودگی اشاره کرد.

میگرن می‌تواند هول‌انگیز باشد اما مدرکی وجود ندارد که بگوئیم میگرن می‌تواند به بخشی از بدن آسیب برساند. از جمله هراس‌های شایع می‌توان به ترس از دست دادن بینایی و یا شروع سکته مغزی یا وجود تومور مغزی اشاره کرد. اما این‌ها به ندرت با میگرن ارتباط دارند و اغلب مبتلایان در فاصله میان دو حمله به شرایط عادی باز می‌گردند. دو نوع مهم میگرن عبارتند از:

میگرن با تشعشع نورانی: که به آن میگرن کلاسیک هم می‌گویند.

میگرن بدون تشعشع: که به آن میگرن عادی می‌گویند.

از جمله سایر انواع میگرن می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

میگرن همراه با عادت ماهانه: این میگرن در فاصله دو روز قبل و سه روز بعد از شروع عادت ماهانه صورت خارجی پیدا می‌کند.

میگرن وابسته به عادت ماهانه: این میگرن به سبب نوسانات هورمونی ایجاد می‌شود. برای بررسی بیشتر به فصل ۵ و مطلب میگرن و هورمون مراجعه نمائید.

میگرن بنیادی: این میگرن می‌تواند باعث ایجاد مشکل در حرف زدن، دید دوگانه، سرگیجه و حتی بیهوش شدن شود. این نوع میگرن بسیار نادر است و از هر ۴۰۰ نفر مبتلایان به میگرن، تنها یک نفر ممکن است به این نوع میگرن مبتلا شود.

میگرن نیم‌فلج: این بیماری بسیار نادر است و اغلب شکل ژنتیک دارد. بیمار در سمتی از بدنش احساس ضعف می‌کند. این احساس ضعف ممکن است چند روز به طول انجامد. از جمله سایر نشانه‌های این میگرن می‌توان به نابینایی، ناشنوایی، کرختی اطراف دهان و بروز مشکل به هنگام صحبت کردن اشاره کرد.

میگرن شبکیه‌ای: این میگرن هم بسیار نادر است اما برخی از بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهند که در بسیاری از مواقع این نوع میگرن به درستی تشخیص داده نمی‌شود. این میگرن مانند سایر انواع میگرن در زن‌ها بیشتر مشاهده می‌شود. به خصوص زنانی که با بیماری میگرن با تشعشع نورانی روبه‌رو بوده‌اند، این بیماری را بیشتر تجربه می‌کنند. میگرن شبکیه‌ای ممکن است منجر به نابینایی موقتی شود.

میگرن چشمی: نوعی دیگر از میگرن نادر است، که بیشتر در کودکان در فاصله سنی ۶ تا ۱۲ سالگی شکل می‌گیرد. اما در بزرگسالان هم می‌تواند بروز کند. درد معمولاً در اطراف چشم‌هاست که ممکن است با ضعف عضلانی در یکی از چشم‌ها هم همراه باشد. دل به‌هم‌خوردگی و دید دوگانه هم می‌تواند از جمله سایر نشانه‌های این بیماری باشد.

مراحل یک میگرن

در یک حمله کلاسیک میگرن می‌توان به چهار مرحله اشاره کرد؛ که عبارتند از: علائم اولیه بیماری، تشعشع نورانی، سردرد و مرحله ریکاوری.

۱ ـ نشانه‌های اولیه بیماری

این نشانه‌ها ممکن است از ۲۴ ساعت قبل از یک حمله شروع شوند. بعضی‌ها احساس می‌کنند حملات و پیش‌نشانه‌های میگرن مدتی طولانی‌تر شکل می‌گیرند. بعضی‌ها کسل می‌شوند و روحیه خود را از دست می‌دهند، میل زیادی به غذا دارند و یا احساس خستگی شدیدی می‌کنند. تحریک‌پذیری و درد در ناحیه گردن هم اغلب مشاهده می‌شود.

۲ ـ تشعشع

از این واژه برای توصیف تغییرات حسی استفاده می‌شود که از هر ۱۰ بیمار مبتلا به میگرن، یک نفر قبل از شروع درد آن را تجربه می‌کند. از جمله اختلالاتی که در این هنگام بیمار با آن روبه‌رو می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اختلال بینایی: این شایع‌ترین نشانه تشعشع است که می‌تواند روی بینایی اثر بگذارد. این نشانه می‌تواند کاملاً هشداردهنده باشد، بخصوص اگر برای اولین بار آن را تجربه کنید.

سوزن‌سوزن شدن و کرخت شدن یک سمت بدن: این اغلب به دنبال اختلال بینایی و معمولاً از دست‌ها شروع می‌شود و بعد در مسیر دست‌ها به سمت بالا حرکت می‌کند و به بازوها می‌رسد و در مواردی چهره، لب‌ها و زبان را در بر می‌گیرد.

اختلال در سخن گفتن: این سومین نشانه از نوع تشعشع است.

ابهام و سردرگمی: بعضی از بیماران هم با سردرگمی روبه‌رو می‌گردند.

این نشانه‌ها حاکی از آنند که مغز کار طبیعی خود را انجام نمی‌دهد. اگر هر یک از این نشانه‌ها بیشتر از یک ساعت طول کشید، به پزشک معالج خود رجوع کنید.

***

نکته:

اغلب کسانی که از میگرن همراه با تشعشع رنج می‌برند، با حمله‌هایی بدون تشعشع هم روبه‌رو می‌شوند. این نکته مهمی است که باید به خاطر داشته باشید. من تا همین چندی پیش متوجه این موضوع نشده بودم. من همیشه داروهای درمان میگرن را بعد از شروع شدن نشانه‌های آن مصرف می‌کردم. یک‌بار در سمتی از سر من درد شروع شد و من فرصت نکردم به موقع قرص‌هایم را بخورم. در نتیجه حمله طولانی‌تر باقی ماند. تشعشع از یک لحاظ چیز خوبی است زیرا از قبل حمله میگرن را اطلاع می‌دهد.


کتاب میگرن نوشته وندی گرین

کتاب میگرن
۵۰ اقدام فوری برای کنترل میگرن
نویسنده : وندی گرین
مترجم : مهدی قراچه‌داغی
ناشر: انتشارات پوینده
تعداد صفحات : ۱۱۱ صفحه


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…

این هنرمند با خلاقیت‌های خوب خیابان‌های پر از کسالت و یکنواختی را زیبا کرده و یک لحظه لبخند بر لب…

خیابان‌های پر از سر و صدا و چهره‌های خمو، خیابان‌هایی با تزئینات و پیام‌های فوق‌العاده تکراری، خیابان‌هایی که زحمت با شادی‌های اندک مردم شریک می‌شوند و مردم را یک آن با هم می‌کنند. این است توصیف شاید بدبینانه خیابان‌های ما.ما واقعیت این…

شوخی با درونگراها (نرنجید! خودم یک درونگرا هستم)

در مورد درونگراها بسیار مطلب نوشته‌ام. یک زمانی درونگرایی در جامعه خیلی تابو بود و هنوز هم مقداری است.خود من به عنوان یک درونگرا زمانی از درونگرایی خود شرمنده بودم. اما بعدا متوجه شدم که درونگرایی یک ویژگی شخصی است. درونگراهایی یک طیف…

معماری‌هایی که واقعا شایسته تحسین هستند و ستایش هنری ما را برمی‌انگیزند

تناسب اجزا، انحناها، هماهنگی با فرهنگ و شرایط اقلیمی، عظمت، رنگ‌ها یا نشانه‌های قدمتی که ما را به خلسه‌های پر از تخیل می‌برند، هر کدام از اینها ممکن است یک عمارت را شاخص و برجسته کنند.در این پست بناهایی را با هم مرور می‌کنیم که هر یک از…

ابر تورم آلمان در سال 1923 چه بر سر مردم آورد؟

به زمانی می‌رویم که یک آلمانی طبقه متوسط، ​​میلیاردها مارک در جیب خود حمل می‌کرد اما هنوز نمی‌توانست چیزی بخرد. یک قرص نان 200 میلیارد مارک قیمت داشت.با حقوق بازنشستگی یک هفته‌ای حتی یک فنجان قهوه را نمی‌شد خرید. سقوط آزاد ادامه داشت و…

شوخی‌های تصویری دانشگاهی – دوران عزیز پرمخاطره و گاه پرمشقت با بازدهی‌های نامعلوم

دوره دانشگاه و سختی تطابق‌های دانشجوهایی از طبقات مختلف اجتماعی و نواحی مختلف کشور و آمیزه جالب کنار هم قرار گرفتن آنها هر فعالیت عادی دیگر اجتماعی می‌شود مانند نگاه کردن به فوتبال و هر امتحان یا حتی کلاسی خاطره‌انگیز می‌شود.در اینجا…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5