معرفی کتاب « چرا تبلیغات محیطی؟ »، نوشته انجمن تبلیغات محیطی آمریکا

0

مقدمه

رفتار خرید، تابعی از یک سلسله اقدامات علمی- عملی است که به چرخهٔ آن از مرحلهٔ نیازسنجی جامعه تا مرحلهٔ خدمات پس از فروش، مارکتینگ (بازارسازی) گفته می‌شود.

بازارسازی اصول و ارکان متعددی از جمله استراتژی ترویج (Promotion Strategy) تبلیغات به معنای عام آن، زیرمجموعهٔ این بخش است. زمانی که طبق اصول علمی- تحقیقاتی، چارچوب عملیات ترویج مهیا شد، نیازمند انتخاب رسانه‌هایی متناسب با هدف هستیم. در این میان، یکپارچگی اقدامات ترویجی از اهمیت بسزایی برخوردار است. این امر نیازمند پیوستگی چرخهٔ عملکرد رسانه برای انتقال پیام به مخاطبان است.

رسانهٔ تبلیغات محیطی ضمن برعهده داشتن رسالت انتقال بی‌واسطه پیام بی‌واسطه به مخاطبان، پیوستگی چرخهٔ حضور رسانه‌ای را نیز حفظ می‌کند و در همهٔ مراحل اطلاع‌رسانی و تبلیغات، روندی یکنواخت پدید می‌آورد.

حضور این رسانه در کشورهای پیشرفته قدمت چندین ده‌ساله دارد و در حال حاضر به روش‌های تکنولوژیک متعدد عرضه می‌شود. این کتاب که از معتبرترین منبع تخصصی تبلیغات محیطی جهان، «انجمن تبلیغات محیطی ایالات متحده» (OAAA) تهیه شده است، مدخلی است برای ورود به علم مدیریت رسانه‌ای تبلیغات محیطی، به منظور بهبود نحوهٔ ارائهٔ این خدمات در کشورمان. قریب به دو دهه از حضور دوبارهٔ رسانهٔ تبلیغات محیطی در ایران می‌گذرد. آنچه از دوران اولین حضور این رسانه در دست داریم، به چند عکس و مقداری خاطره محدود است. اما چیزی که در دورهٔ دوم حضور این رسانه می‌بینیم، حاکی از نبود دانش تخصصی نزد دست‌اندرکاران آن است. در واقع، از آنجا که متولیان قانونی به ارکان علمی و تخصصی آن آگاهی ندارند؛ پس به روش‌هایی بسیار سطحی و بعضاً غلط اقدام به واگذاری امکانات این رسانه به شرکت‌های تبلیغاتی می‌کنند. این شرکت‌ها به سبب نداشتن مطالعه و نرفتن به دنبال کسب دانش حرفه‌ای، علمی و تخصصی، به روش‌هایی بسیار اولیه و مبتدیانه اقدام به فروش خدمات این رسانه می‌کنند. خریدار رسانه نیز فقط به منظور صرف هزینه و بودجهٔ تبلیغاتی‌اش و برای حضور اجتماعی پررنگ‌تر، بدان رجوع می‌کند. مجموع این چرخهٔ معیوب موجب کم اثر شدن اقدامات تبلیغاتی در مقابل بودجه‌های صرف‌شده می‌شود و در نهایت کاسه‌وکوزه‌ها بر سر این رسانهٔ مهجور می‌شکند که چه کم‌اثر بود و…

همچنان که در متن این کتاب به وضوح به اصول علمی و تخصصی ادارهٔ این رسانه اشاره شده است، نمی‌بایست با کم‌ترین دانش و بعضاً بدون آگاهی و صرفاً با دیدن آنچه دیگران انجام داده‌اند، به خود اجازهٔ ورود به عرصهٔ صنعت تبلیغات محیطی را بدهیم.

به عنوان یکی از احیاکنندگان و بنیان‌گذاران دوران دوم حیات صنعت تبلیغات محیطی کشور در دو دههٔ اخیر امید دارم این کتاب همهٔ دست‌اندرکاران، اعم از متولیان قانونی، شرکت‌های تبلیغاتی مجری رسانه، شرکت‌های تبلیغاتی مشاور و صاحبان برند را به فکر وا دارد تا به این صنعت به عنوان «جور جنس» در مجموعهٔ انتخاب‌های رسانه‌ای خود نگاه نکنند و به ارزش‌های ذاتی آن پی ببرند.

علیرضا صدرمحمدی

زمستان ۸۷


۱. عملکرد یک نام تجاری

نام‌های تجاری، برای رقابت در بازار، با انتخاب کالاها و خدمات متفاوت، با استفاده از شبکه‌های توزیع و یا با تأثیرگذاری بر سلیقهٔ مشتریان، سهم بیشتری از بازار را برای خود طلب می‌کند.

 

طبق نظر «پروفسور شولتز(۱)»، در آینده رقابت بر سر قیمت، سودآوری تولیدات یا مزیت شبکه‌های توزیع، باعث برتری نخواهد بود. تنها چیزی که به برتری می‌انجامد، خیلی ساده و روشن، اعتبار نام‌های تجاری است. آنها برای پیشرفت در آینده، به پایبندی مشتریان نیازمندند. بازار آینده، متعلق به نام‌های تجاری قوی‌تر است.

آنچه که به یک نام تجاری اعتبار می‌بخشد، آشنا بودن آن برای مخاطب، در معرض دید بودن و حفظ این موقعیت است.

به همین علت، پس از فرو ریختن دیوار آهنین و فروپاشی «شوروی(۲)»، بسیاری از شرکت‌های آمریکایی، قبل از ارائهٔ محصولات خود، اقدام به تبلیغ آنها در روسیه کردند. آنها بدین طریق می‌خواستند نامشان را به مشتریان شناسانده و قبل از ورود به کشور، در آنها علاقه‌مندی نسبت به محصولات خود ایجاد کنند.

۲. رفتار مشتریان

امروزه زمان یک کالای باارزش است. ما زمان را به این امید که در آینده وقت بیشتری داشته باشیم، صرف، پس‌انداز یا حفظ می‌کنیم.

سرعت بالای زندگی نوین، سبب تغییر در شیوهٔ زندگی بسیاری از مصرف‌کنندگان شده است. ساعت‌های کاری قابل انعطاف برای مشاغل تخصصی، تعطیلات آخر هفته، امکان خرید ۲۴ ساعته، امکانات پیشرفتهٔ تکنولوژی و فعالیت‌های روزافزون در زندگی شهری، همگی باعث شده است که بیشتر مردم خواستار استانداردهای بالاتری در زندگی خود شوند.

تقریباً هر سال بیش از ۱۳۰ میلیون آمریکایی، برای رفتن به محل کار خود، هر روز سفرهای درون شهری یا بین شهری می‌کنند. هرچه می‌گذرد، ما زمان بیشتری را در اتومبیل، هواپیما، قطار، اتوبوس و یا مترو صرف می‌کنیم. این به معنای سالانه بیش از ۶ تریلیون کیلومتر جابه‌جایی است. در حقیقت، از چهل سال پیش تا حال، میزان جابه‌جایی، یکصد و پنجاه درصد افزایش داشته است. هر آمریکایی در هفته به طور متوسط ۳۰۰ کیلومتر با وسیلهٔ نقلیهٔ شخصی‌اش رانندگی می‌کند که این رقم هر سال بالاتر می‌رود.

امروزه خیلی از مشتریان (خریداران بالقوه)، پدیدهٔ جدیدی به نام سفر درون‌شهری زنجیره‌ای را تجربه می‌کنند. به طور معمول یک مرد بالغ پس از ترک منزل به سمت محل کار، احتمالاً فرزندانش را هم به مدرسه می‌رساند و بعد از پایان کار، برای ورزش کردن سری هم به یک باشگاه ورزشی می‌زند یا برای معاینهٔ پزشکی نزد دکتر یا دندان‌پزشکش می‌رود یا شاید هم به قصد دیدن مسابقهٔ فوتبال پسرش به زمین بازی برود و هنگام غروب به منزل بازگردد.


کتاب چرا تبلیغات محیطی نوشته انجمن تبلیغات محیطی آمریکا

کتاب چرا تبلیغات محیطی؟
نویسنده : انجمن تبلیغات محیطی آمریکا
مترجم : علیرضا صدرمحمدی
انتشارات سیته
تعداد صفحات: ۲۵۴ صفحه


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این عکس‌های تاریخی را پیش از این در کمتر جایی دیده‌اید

یک سرباز صربستانی در کنار پدرش که برای ملاقات او به خط مقدم نزدیک بلگراد آمده، خوابیده است. سال گرفتن شدن عکس، حدود 1914/1915یک نگهبان مرزی آلمان شرقی در صبحی که دیوار برلین سقوط کرد، گلی را از طریق شکافی در دیوار برلین هدیه می‌دهد،…

تراژدی ایگناتس زملوایس: پزشکی که پیشگام شستن دست ها بود

نزدیک به ۱۵۰ سال از اقدامات پیشگامانه لوئی پاستور و رابرت کخ می‌گذرد که به پایه‌گذاری نظریه میکروب بیماری کمک کرده است. با این حال، متقاعد کردن ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی برای جدی گرفتن شستن دست‌ها هنوز یک چالش است. مراکز کنترل و…

هوش مصنوعی میدجرنی Midjourney تصور می‌کند که اساتید رشته‌های مختلف باید چه ظاهری داشته باشند؟ گالری…

کودک و نوجوان که بودم برای خودم یک پا Midjourney  بودم. کتاب‌ها را که می‌خواندم از روی توصیف چهره‌ها و مکان‌ها و اشیا تصور می‌کردم که مثلا کاپیتان نمو یا ربات آر دانیل الیواو باید چطوری باشد، فضاها را تصور می‌کردم و آب و رنگ به آنها در ذهن…

مجموعه عکس‌های پرتره زیبا هیلاری گولد از افراد مسن سندرم داون، پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به چالش می‌کشد

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…

ایده‌های خوب و خلاقانه برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضای بیرونی خانه‌های و مجتمع‌های مسکونی و اداری

آیا تا به حال به دنبال الهام گرفتن برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضاهای بیرونی منزل خود بوده‌اید. آیا دوست داشته‌اید بتوانید به نوعی طبیعت را در فضاهای کوچک حیاط آپارتمان یا خانه ییلاقی خود ادغام کنید.در این صورت مجموعه این پست می‌تواند…

عکس‌هایی از ترسناک‌ترین ساختمان‌های دنیا – آلبوم عکس

چرا برخی از ساختمان‌ها و خانه‌ها خیلی ترسناک به نظر می‌رسند. اینها دسته از سکونت‌گاه‌ها طیف گسترده‌ای دارند:- آنهایی که سایه روشن شب ترسناک‌شان می‌کند و هنگام روز یک ساختمان تقریبا عادی هستند.- آنهایی که مدت‌ها متروک مانده‌اند و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5