معرفی کتاب « بیاموزیم چگونه نه بگوییم »، نوشته مارتیزا منرسا

0

مقدمه

بارها پیش آمده که در موقعیت‌هایی قرار گرفته‌ایم که دهانمان به چیزهایی «آری» می‌گویند در حالی که مغزمان فریاد بر می‌آورد که «جواب نه بده؛ نمی‌توانی این کار را بکنی. وقتی نداری که صرف این کار بکنی.» با این حال با درخواستی که از ما شده موافقت می‌کنیم. برای بعضی این اتفاقی نیست که همه روزه رخ می‌دهد اما برای کسانی دیگر به نظر می‌رسد این اتفاقی عادی باشد. اگر برای شما جواب نه دادن به دیگران دشوار است، با احتمال زیاد شما سرویس دهنده‌اید. شما دل بزرگی دارید اما از مهارت‌های ابراز وجود کردن و قاطعیت به خرج دادن بی‌بهره‌اید. شما پیراهنی را که خود به آن احتیاج دارید به شخص دیگری می‌دهید. اگر در زمره افرادی باشید که درباره‌اش حرف می‌زنیم، بدانید که این کتاب برای شما نوشته شده است.

هدف من این است که این کتابی راهگشا باشد و چشمان شما را باز کند. امیدوارم شما را راهنمایی کند تا پیوسته جواب آری ندهید. وقتی پیوسته قبول می‌کنیم برای دیگران کاری انجام بدهیم، زمانی را که می‌توانیم در خدمت خود باشیم و کاری صورت دهیم تلف می‌کنیم. آن‌چنان درگیر راضی کردن دیگران می‌شویم، به قدری میزبان خوب و مهربان جامعه بشری می‌شویم که فراموش می‌کنیم به خودمان و به نیازهایمان برسیم. چنان در قبال دیگران قبول مسئولیت می‌کنیم که کنترل زندگی خود را از دست می‌دهیم و زندگی‌مان درهم می‌شود. از این رو نه تنها از خودمان عصبانی می‌شویم که یک بار دیگر به درخواست‌های دیگران جواب آری داده‌ایم، بلکه از کسی که از ما طلب انجام دادن کاری را کرده نیز خشمگین شویم.

اما تقصیر آن‌ها نیست که ما جواب آری داده‌ایم. ما سعی می‌کنیم کارمان را توجیه کنیم؛ توضیح می‌دهیم که چرا با انجام دادن کاری که نمی‌خواستیم، خودمان را به دردسر انداختیم.

به عنوان یک شروع مناسب باید به چیزهای کوچک جواب نه بدهیم. می‌توانید به مواردی از درخواست‌های دوستان و آشنایان که کار چندان دشواری هم نیست جواب نه بدهید. بیش از اندازه جواب آری دادن می‌تواند ما را کلافه کند و زیر فشارمان قرار دهد.

شما باید همیشه اولویت اول زندگی خودتان باشید زیرا اگر نیازهایتان برآورده نشود، نمی‌توانید نیازهای اطرافیان خود را برآورده سازید. به همین دلیل مهم است وقتی به واقع می‌خواهیم به درخواستی جواب نه بدهیم، بتوانیم به راحتی این کار را بکنیم. این راهکاری است که این کتاب برایتان مطرح می‌کند.

اما قبل از اینکه بتوانید به شکلی مؤثر جواب نه بدهید، باید بدانید چرا به جواب آری دادن گرایش داریم. در بخش آغازین کتاب توضیح داده‌ایم که چرا به جواب آری دادن گرایش دارید. به این نتیجه می‌رسید که علت جواب آری شما ناشی از تصمیم ذهن نیمه هشیارتان است نه یک تصمیم منطقی.

تصمیم‌های نیمه هشیار تصمیم‌های مبتنی بر انگاره‌های رفتاری فرا گرفته شده‌اند و به دوران کودکی مربوط‌اند که شرطی شده‌اید تا به درخواست‌ها جواب مثبت بدهید. تغییر دادن این شرطی‌ها دشوار است، اما غیرممکن نیست. اغلب اوقات این تصمیم‌ها بر محور «دیگران چه فکر می‌کنند» گرفته می‌شود.

ما اغلب نگران این موضوع هستیم که دیگران درباره ما چه فکر می‌کنند. دوست داریم دیگران در قبال ما خوب و مثبت فکر کنند. مایل‌ایم ما را دوست بدارند و مورد پذیرش واقع شویم. این طبیعت انسان است. مورد پذیرش واقع شدن یکی از نیازهای اولیه انسان است که ابراهام مزلو در سال ۱۹۴۳ به آن اشاره کرده است. در فصل ۴ در این خصوص مفصل‌تر بحث می‌کنیم.

به این ترتیب خودتان را درگیر کارهای مختلف می‌کنید. از اینکه بگذریم، می‌خواهید فرزند خوبی باشید؛ دوست خوبی به حساب بیایید؛ می‌خواهید کارمند خوبی باشید. از این رو به مادرتان که می‌خواهد در کار خرید به او کمک کنید جواب آری می‌دهید. قبول می‌کنید دوستتان را نزد پزشک متخصص ببرید که مطبش بیرون از شهر است. در محل کارتان هم مسئولیت جدیدی می‌پذیرید و در نتیجه هفته‌ای چند روز دیرتر به خانه‌تان برمی‌گردید. اما کار به اینجا پایان نمی‌گیرد. جدای از همه مسئولیت‌های تقبل شده که ناشی از جواب‌های آری به همه است، باید به مسئولیت‌هایی هم که وظیفه شماست رسیدگی کنید.

در این کتاب درباره نه گفتن به خانواده، دوستان و در محل کار اشاره می‌کنیم. ممکن است بپرسید «جواب نه دادن به مادر، دوست نزدیک و از همه مهم‌تر به رئیس؟ فکر نمی‌کنم این کار امکان‌پذیر باشد» اما واقعیت این است که نه تنها امکان‌پذیر است بلکه می‌توانید بدون اینکه احساس گناه بکنید، این کار را انجام دهید. درباره انواع موقعیت‌هایی بحث می‌کنیم که مجبور نیستید جواب آری یا نه بدهید. بلکه در بسیاری از این موقعیت‌ها جواب ندادن به معنای جواب آری دادن است.

در این موقعیت‌ها لزوماً نباید جواب نه بدهید، اما رفتارتان می‌تواند این مفهوم را تداعی کند.

می‌خواهید به شمای دیگری برسید. یک شمای با قاطعیت که از نه گفتن نمی‌ترسد و نگران آن نیست که دیگران درباره‌اش چه فکر می‌کنند. می‌آموزید که برای خود مرزهایی در نظر بگیرید؛ می‌توانید برای خود جایگاهی را در نظر بگیرید که شایسته آن هستید. این گونه دیگران به خاطر آن کسی که هستید به شما احترام می‌گذارند. به احساس بهتری می‌رسید. دیگران هم می‌فهمند که گهگاه باید جواب نه بدهید. اطرافیان شما متوجه می‌شوند مسئله هرگز شخصی نیست، بلکه کاری است که در لحظه خاصی باید انجام دهید. وقتی با اعتماد به نفس و بدون تردید جواب نه می‌دهید و می‌دانید که پاسخگوی درخواست طرف مقابل نیستید، به این نتیجه می‌رسید که باید مدت‌ها قبل، از این رویه پیروی می‌کردید.

اما جواب گفتن تنها یک انتخاب است که در موقعیت‌های روزانه می‌کنید بلکه باید در موقعیت‌هایی مانند بدرفتاری و درخواست‌های مصالحه‌آمیز نیز همین کار را بکنید. باشد که شما هرگز در چنین شرایطی قرار نگیرید اما اگر قرار گرفتید باید قبلاً به این موضوع فکر می‌کردید.

اغلب اوقات استفاده از عقل سلیم سبب می‌شود که با موفقیت از مخمصه بیرون بیایید. گرچه در مواقع دشوار جواب نه دادن ممکن است جواب مکفی نباشد. اقداماتی که می‌کنید یا نمی‌کنید بر نتیجه این قبیل موقعیت‌ها تأثیر می‌گذارند. همیشه این گفته قدیمی را به یاد داشته باشید که دو صد گفته چون نیم کردار نیست؛ جواب نه دادن به طور تلویحی هم به اندازه با صدای بلند جواب نه دادن اثر بخشی دارد.

از همه مهم‌تر به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید. شمار کثیری از مردم دنیا نمی‌دانند چگونه نه بگویند. فقط کسانی می‌توانند نه بگویند که به مهارت نه گفتن تجهیز شده باشند. به همین دلیل در حالی که روی این کتاب کار می‌کنید، توجه داشته باشید وقتی این کتاب را می‌نوشتم همه می‌گفتند چقدر به این نه گفتن احتیاج دارند. آن‌ها می‌گفتند بارها باید جواب نه می‌دادند اما جواب آری داده‌اند.

من به این نتیجه رسیده‌ام که همه ما برای اینکه نه بگوییم به کمک احتیاج داریم. بعضی ممکن است به اندازه کافی قوی و قدرتمند باشند که به ندرت احساس الزام یا گناه کنند. این اشخاص می‌توانند هرگاه لازم دانستند جواب منفی بدهند. اما اگر همین اشخاص در مواقعی احساس ضعف کردند، و برایشان جواب نه دادن دشوار شد می‌توانند از مطالب این کتاب استفاده کنند. اما آن‌هایی که معتاد به آری گفتن‌اند، این کتاب حاوی مطالب عدیده‌ای است که می‌تواند به آن‌ها کمک کند.

علاوه بر مطالعات موردی گوناگون که در این کتاب درج شده‌اند، به نمونه‌هایی تحت عنوان اعترافات یک معتاد به آری گفتن اشاره کرده‌ایم. این‌ها اعترافات اشخاص حقیقی و واقعی‌اند. بعضی از ما به شرایطی رسیده‌اند که در اغلب مواقعی که قبلاً جواب آری می‌دادند جواب نه بدهند. بعضی هم در جایی که باید جواب نه بدهند جواب آری می‌دهند و بعد پیامدهای آن را تحمل می‌کنند.

برای هیچ کسی آسان نیست که آنچه را به آن عادت کرده به سهولت تغییر دهد. ما همیشه راحت‌تریم که به آن چه عادت کرده‌ایم ادامه دهیم. ما مخلوقات عادت‌ایم. ما به طور طبیعی از ناشناخته‌ها می‌ترسیم. تغییر یافتن از یک انسان بله بگو به کسی که می‌تواند بسیار جدی و حساب شده جواب نه بدهد، به تجربه و تحلیل مفصلی نیاز دارد. وقتی بفهمیم چه عاملی سبب می‌شود جواب آری یا نه بدهیم، پیدا کردن راه‌حل ساده‌تر می‌شود و ساده‌تر می‌توانیم رفتارمان را تغییر دهیم. قبل از اینکه بخواهیم مسئله‌ای را حل کنیم، باید بپذیریم که واقعاً مسئله‌ای داریم. در این صورت، می‌توانیم به پیش حرکت کنیم. مهم این است که برای تغییر کردن آماده‌اید تا کنترل زندگی خود را به دست بگیرید و به شادمانی و رضایت برسید.

اینکه نمی‌دانید اشخاص پیرامونتان، رفتار شما را تأیید می‌کنند یا نه، نباید بر تصمیم‌گیری به حرکت رو به جلو که گرفته‌اید تأثیر بگذارید، زیرا جواب شما مثبت است. می‌خواهید این تغییر را ایجاد کنید زیرا به سودتان است و به سود افرادی است که نزدیک به شما هستند. نتایجی تولید می‌کند که بسیار فراگیر است. توجه داشته باشید که تغییر هرگز یک شبه و به ناگهان ایجاد نمی‌شود. برای تغییر کردن باید به خودتان ایمان داشته باشید. به صبر و استقامت و پشتکار احتیاج دارید. فقط این گونه است که می‌توانید به هدفتان برسید. با انتخاب این کتاب در مسیر درست قدم بر می‌دارید و به زودی در شرایطی قرار می‌گیرید که زندگی پویاتر، شادمان‌تر و موفق‌تری داشته باشید.


کتاب بیاموزیم چگونه نه بگوییم نوشته مارتیزا منرسا

کتاب بیاموزیم چگونه نه بگوییم
آری گفتن، رفتاری که به غلط عادت شده
نویسنده : مارتیزا منرسا
مترجم : مهدی قراچه‌داغی
ناشر: انتشارات پوینده
تعداد صفحات : ۲۰۶ صفحه


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

تصاویر و لطایفی در مورد زندگی در اروپای شرقی

اروپای شرقی هنوز سنت‌های خاص خود را دارد و هنوز به اندازه بخش غربی مدرن نشده است و فرهنگ خاص خود را داراست.به همین خاطر ممکن است ما برخی از روندهای آنجا احساس نزدیکی کنیم.به تصاویر زیر بنگرید:آکوامن بعد از 2 هفته در بلغارستان…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده: یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد!

شاید این گفتار مشهور فرنگی‌ها که می‌گویند که یک عکس به اندازه هزار کلمه سخن می‌گوید، غلو باشد. گاهی در یک عکس فقط زیبایی می‌بینیم. گاهی هم داخل آن چیزی نیست. بدتر از همه، گاهی چون یک عکس برش محدودی از زمان و مکان است، به نوعی حاوی دروغ است…

در جریان قرار و ملاقات (برای انتخاب همسر) چه آداب معاشرت و نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آداب قرار ملاقات به مجموعه‌ای از رفتار‌ها و انتظارات قابل قبول اجتماعی اشاره دارد که معمولاً هنگام قرار ملاقات رعایت می‌شود. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:وقت‌شناس باشید: به موقع برسید یا به طرف دیگر…

این عکس‌های تاریخی را پیش از این در کمتر جایی دیده‌اید

یک سرباز صربستانی در کنار پدرش که برای ملاقات او به خط مقدم نزدیک بلگراد آمده، خوابیده است. سال گرفتن شدن عکس، حدود 1914/1915یک نگهبان مرزی آلمان شرقی در صبحی که دیوار برلین سقوط کرد، گلی را از طریق شکافی در دیوار برلین هدیه می‌دهد،…

چرا هنگامی که می‌خواهند عکسی از ما بگیرند، ناخودآگاه سرمان را کج می‌کنیم؟

وقتی در فیس بوک، اینستاگرام یا سایر سایت‌های رسانه اجتماعی پر از عکس هستیم، احتمالاً متوجه یک روند در زبان بدن کاربران خواهیم شد. هنگام عکس گرفتن و مواجهه با دوربین، برخی افراد به طور خودکار سر خود را به یک طرف خم می‌کنند. به نظر می‌رسد که…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.