معرفی کتاب « حکایت‌های فلسفی »، نوشته میشل پیکمال

0

این کتاب ترجمه‌ای است از:

Les Philofables

Michel Piquemal

Illustrations de Philippe Lagautriè re

Albin Michel، 2008


پیشگفتار

هفت ساله که بودم با دنیای افسانه‌ها و حکایت‌ها آشنا شدم و این آشنایی تا به امروز ادامه داشته است. در آن زمان بی‌عدالتی را به‌خوبی می‌فهمیدم و این داستان‌های زیبا در ذائقهٔ من طعم انتقام پیدا می‌کردند، زیرا می‌توانستند آرمانشهر مرا بسازند. در این قصه‌ها و افسانه‌ها کار خوب پاداش داشت، بیمار شفا می‌یافت، از بیگانه مانند دوست پذیرایی می‌کردند، آدم ضعیف پیروز می‌شد و زورگوها را حقیر می‌شمردند.

در آن سن و سال که شخصیت آدمی شکل می‌گیرد، من طعم و مزهٔ قصه‌های کوتاه را به خاطر سپردم، قصه‌هایی‌که در آن‌ها فکر و اندیشهٔ خاصی محفوظ است. قصه‌های منظوم، افسانه‌ها، پندها، مَثَل‌ها و… در میان این‌حکایت‌های شگفت‌انگیز که در آن‌ها همه چیز و همه کار به کمک ترفندهای جادویی و موجودات فوق طبیعی مانند پری‌ها، جادوگرها، اجنه، و غیره اتفاق می‌افتد، من همواره حکایت‌های اخلاقی را ترجیح داده‌ام. این نوع حکایت‌ها هوای مبارزه و پیشرفت را در دل آدم زنده نگه می‌دارند، از این حکایت‌ها چنین برمی‌آید که بالاتر از همهٔ بی‌عدالتی‌های جهان قانون و قاعده‌ای مشروع نیز وجود دارد که فقط به خود ما وابسته است.

بزرگ‌تر که شدم، شرق و حکمت موشکافانهٔ حکایت‌های فلسفی‌اش را شناختم. با حکایت‌های مشرق‌زمین فهمیدم که خوبی در یک طرف نیست و بدی در طرفی دیگر؛ حال آن‌که اندیشهٔ مسیحی غربی چنین می‌اندیشد. اما این دو مفهوم همواره در هم پیچیده‌اند. متفکران بزرگ اسلامی و ایرانی (ابن عربی، عطار و جلال‌الدین رومی که گاهی به او لافونتن شرق می‌گویند) آموزش‌های خود را در قالب حکایت‌هایی ارائه می‌کردند که در خلال آن‌ها مسائل و پاسخ‌های زیادی مطرح می‌شد. اخلاقی که این متفکران پیشنهاد می‌کنند محدود نیست، بلکه تابع اندیشهٔ ماست. من تصمیم گرفتم این‌حکایت‌های فلسفی را که مبتنی بر داستان‌ها و افسانه‌های تاریخ باستان، اسطوره‌ها یا حکمت شرق است و با آن‌ها می‌توان جهان را بهتر شناخت و آن را بهتر به پرسش گرفت، در یک کتاب جمع‌آوری کنم. چه، بچه‌های امروزی نیز به خوراک قصه‌ها و افسانه‌ها نیازمندند. بچه‌های ما احتیاج دارند که به چیزهای «بزرگ» فکر کنند.

متأسفانه فلسفهٔ غرب داستان‌های خیلی کمی دارد و لذت داستان و حکایت را به شرق واگذار کرده است تا خودش به تعریف مفاهیم برسد. همین موجب شده است فلسفهٔ غرب وجهه‌ای سخت و پردردسر پیدا کند که بعضی وقت‌ها ممکن است هراس‌انگیز باشد. حال آن‌که در حکایت‌ها و قصه‌ها پرسش‌ها و نکته‌هایی کاملاً فلسفی یافت می‌شود.

وقتی می‌خواهیم با کودک گفتگو کنیم به پشتوانه‌هایی داستانی نیازمندیم. مثلاً به دشواری می‌توانیم مفاهیمی چون آزادی یا عدالت را به نحوی انتزاعی به بچه‌ها بیاموزیم. اما با حکایت «دیوجانس و عدسی» یا داستان معروف «گرگ و سگ» در کتاب لافونتن یا حتی شخصیت اسطوره‌ای «آنتیگونه» در اثر سوفوکل این کار را آسان‌تر می‌توانیم انجام دهیم. زیرا این حکایت‌ها مسائلی جدی برای ما مطرح می‌کنند.

به همین جهت، بدون هیچ تردیدی می‌توانیم این اثر را ابزار و وسیله‌ای برای دوستداران یادگیری فلسفه تلقی کنیم. شاید بعضی‌ها این ادعا را جاه‌طلبانه بدانند. اما هیچ‌گاه برای برداشتن نخستین گام‌ها به سوی حکمتی که فلسفه خوانده می‌شود، زود نیست.

کتاب حاضر از دو بخش تشکیل شده است. حکایت‌ها به معنای اخص کلمه و بخشی که آن را «در محضر فیلسوف» نامیده‌ایم. این بخش میدانگاهی برای طرح اندیشه‌های فلسفی است که حاوی پرسش‌هایی است.

قطعاً حکایت‌های این کتاب، در وهلهٔ نخست ماده‌ای خواندنی‌اند که از خواندنشان حظ می‌بریم. پیش از هر چیز باید طعم حکمت، مزاح و هیجان را چشید! در جریان دور دوم خواندن که غالباً همراه یک بزرگسال صورت می‌پذیرد، در بارهٔ مسئله‌های طرح شده، بحث می‌شود. چنان‌که خواهیم دید، شرح و تفسیر حکایت همیشه نتیجه‌ای اخلاقی در پی ندارد، بلکه غالباً حاوی طنز و مزاحی است، زیرا این حکایت‌ها حقیقت مطلق را در خود ندارند. خیلی مانده تا آن‌جا برسند! حکایت‌ها حامل پیش‌فرض‌هایی سیاسی یا حتی دینی‌اند که می‌توان در درستیشان تردید کرد یا دوباره ملاحظه‌شان کرد. بنابراین سؤال‌هایی در این‌جا مطرح می‌شوند تا از معنای تحت‌اللفظی فراتر بروند، به نکاتی دورتر و عمیق‌تر برسند و به این ترتیب گفتگوی میان بچه‌ها و بزرگ‌ترها را تسهیل کنند. این سؤال‌ها تمرین مدرسه‌ای نیستند که باید جواب داده شود تا در خاطر بمانند، بلکه درهایی گشوده به سوی اندیشهٔ فردی یا جمعی‌اند.

واژه‌های مهم مندرج در فضای سفید بالای صفحه، مفاهیم و تصاویر را آشکار می‌کنند.

در این دوران آشفته که بسیاری از ارزش‌ها به سستی گراییده‌اند، خوب است که این کتاب ویژگی ‌ تفکربرانگیز خود را حفظ کند. کار داستان‌ها نزدیک کردنِ آدم‌ها به همدیگر و ساختن تمدن است. این هشدار پاتریس دو لا تور دو پَن را به یاد داشته باشیم: «کشورهایی که افسانه ندارند، محکومند که از سرما بمیرند.» بنابراین بیایید با سرعت بیش‌تری برویم و خود را با فلسفهٔ حکایت‌ها و قصه‌ها گرم کنیم!

میشل پیکمال


خارپشت‌ها

در یک روز سرد زمستان، چند خارپشت به هم چسبیده بودند تا گرمشان شود. اما به قدری به هم نزدیک بودند که خارهایشان به تن همدیگر فرو رفت و مجبور شدند از هم فاصله بگیرند. وقتی دوباره سردشان شد، بنا بر غریزه دوباره به هم نزدیک شدند… اما باز هم نوک خارهای همدیگر را در تن خود حس کردند. آن‌ها چند بار به هم نزدیک شدند و از هم فاصله گرفتند تا سرانجام فاصلهٔ مناسب از یکدیگر را پیدا کردند.

حکایت نقل شده از فیلسوف آلمانی

شوپنهاور (۱۷۸۸ تا ۱۸۶۰)

در محضر فیلسوف

در زندگی، جامعه، بین خواهر و برادر و حتی بین زوج‌ها وجود فاصله لازم است. به این فاصله ادب و آداب‌شناسی گفته می‌شود. انسان به دیگران نیاز دارد. در عین حال، استقلال نیز لازمهٔ زندگی است. آیا می‌توانید بپذیرید کسی که با او زندگی می‌کنید برای خودش باغ‌هایی مخفی داشته باشد؟

راهب‌ها و خرگوش‌ها

دو راهب در دشت نزدیک دیر نشسته بودند. در همان وقت خرگوش‌هایی آمدند و دور و بر یکی از راهب‌ها شروع به بازی کردند.

راهبی که تنها و بدون خرگوش نشسته بود، حیرت‌زده گفت: «عجیب است! تو باید آدمی مقدس باشی… همهٔ خرگوش‌ها دور و بر تو جمع شده‌اند. ببین همه‌شان از من فرار می‌کنند. واقعاً بگو ببینم، جریان چیست؟»

دوستش در جواب گفت: «هیچ جریانی در کار نیست. تمام ماجرا این است که من گوشت خرگوش نمی‌خورم!»

افسانهٔ ذِن

در محضر فیلسوف

دانشمندان می‌گویند احساسات و هیجانات ما بوهایی متصاعد می‌کند که حس بویایی ما آن‌ها را دریافت نمی‌کند، اما جانوران می‌توانند آن‌ها را تشخیص دهند. برای همین است که آن‌ها اشخاصی را که دوست دارند می‌یابند و از اشخاصی که می‌ترسند، می‌گریزند. شما نیز چنین چیزی را تجربه کرده‌اید؟

 


معرفی کتاب « حکایت‌های فلسفی »، نوشته میشل پیکمال

کتاب حکایت‌های فلسفی
نویسنده : میشل پیکمال
مترجم : مهدی ضرغامیان
ناشر: گروه انتشاراتی ققنوس
تعداد صفحات: ۱۴۲ صفحه


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

حداقل مجازات کسانی که این چیزها را طراحی کرده‌اند، زندان است!

طراحی خوب در هر عرصه‌ای چه فضای وب، معماری، وسایل خانگی و صنعتی و گجت‌ها مهم است. یک طراح باید بتواند خود را جای کاربران نهایی بگذارد و حدس بزند که در استفاده از وسیله یال محل چه مشکلاتی پیش خواهد آمد یا در شرایط مختلف و با گذشت زمان چه…

طراحی‌ها و معماری‌های نبوغ‌آمیز و عالی که باید تحسین‌شان کرد

همان طور که در برخی پست‌های قبلی از طراحی‌ها و معماری بد گفتیم (در اینجا و اینجا برای مثال) سوی مخالف آنها هم وحود دارد. یعنی طراح یا معماری صنعتی به کاربرد و جنبه زیباشناختی اماکن و اشیا دقیقا فکر کرده و چیزی دلخواه و هماهنگ با محیط پدید…

عکس‌هایی از زیباترین کتابخانه‌های دنیا

کتابخانه‌ها باید مظهر فرهنگ و هنر هر کشوری باشند. ساختمان ایمن و بزرگ، منظره تالار کتابخوانی، نوع چینش کتاب‌ها و تحویل آنها به کتابخوان‌ها، داشتن اینترنت آزاد و پرسرعت، حفاظت از نسخه‌های خطی و اسناد باارزش، آزاد بودن کتابخانه در حد امکان…

داستان تکامل اتاق خواب‌ها از دوران انسان‌های اولیه تا اتاق‌ خواب‌های هوشمند + گالری عکس

تکامل اتاق خواب‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات فرهنگی، فناوری و اجتماعی قرار گرفته است. با گذشت زمان، اتاق خواب‌ها از فضا‌های خواب ساده به پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های چند منظوره و شخصی تبدیل شده‌اند.مروزی کوتاه بر تکامل آنها:…

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از امتیازبندی جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرح

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات زیر تدوین شده است:۱-جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرحی چون کن، ونیز، برلین، ساندنس و...۲- جوایز انجمن های منتقدانی چون نیویورک، لس آنجلس، واشنگتن دی.سی و...۳-فهرست فیلم…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.