معرفی کتاب « مصریان باستان »، نوشته آلیسون لاسیور

0

این کتاب ترجمه‌ای است از:

The Ancient Egyptians

Allison Lassieur

Lucent Books,2001


پیشگفتار. کشف اسرار مصر

هرم عظیم جیزه همراه با دو هرم دیگر در حاشیه بیابان قرار دارد. امروزه این اهرام جلب کننده گردشگرانند، و هنگام روز در ازدحام مردم و هنگام شب در نورهای طلایی غرقند. آن‌ها نماد تمدنی مدت‌ها از میان رفته و نشان‌دهنده دورانی هستند که مصر قدرتمندترین امپراتوری جهان بود.

با وجود این، اهرام تنها بازمانده‌های این‌جامعه باستانی نیستند. دره شاهان وجود دارد که در آن‌جا فراعنه به ابدیت می‌پیوستند و دزدان مقابر مقادیر حیرت‌انگیزی طلا و اشیاء گرانبها را غارت می‌کردند. در معابد ویران، مجسمه‌های عظیم همچنان با نگاه خیره به جهان می‌نگرند، همان‌طور که طی هزاران سال نگریسته‌اند. ستون‌های معابد در ردیف‌های مستقیم در حرکتند، و ابوالهولِ (۱) آرام در قاعده اهرام خمیده است. در عمق مقابر مدفون، نقاشی‌ها و حروف تصویری (هیروگلیف (۲) ها) جهانی را نشان می‌دهند که بیش از سه هزار سال دوام آورد.

آن‌قدر آثار باقی‌مانده از تمدن مصر باستان وجود دارد که باور این‌که این فرهنگ طی قرن‌ها پوشیده در راز بوده دشوار است. حتی هنگامی که جنگ و تجاوز مصر باستان را ناتوان ساخت، نویسندگان و سیاحانی از یونان و روم به شهرهای باشکوه مصر رفتند و چیزهای عجیب و فوق‌العاده‌ای را که در آن نقاط دیدند ثبت کردند. ولی هنگامی که مصر تحت فرمانروایی بیگانگان قرار گرفت، مردم فراموش کردند که زبان مصری را چگونه قرائت کنند، و سرگذشت تمدنی که زمانی بر جهان فرمان می‌راند برای همیشه به پایان رسید. طی قرن‌ها، از یک تمدن عظیم در گذشته فقط داستان‌هایی باقی ماند.

سرانجام، مصر تحت فرمانروایی مسلمانان درآمد، و اروپاییان کمی اجازه یافتند از آن‌جا دیدار کنند. در قرون وسطی، سلحشوران رهگذر بر سر راه خود برای نبرد در سرزمین‌های مقدس از رود نیل عبور می‌کردند و به عجایب اسرارآمیز مصر نگاهی گذرا می‌انداختند ولی هیچ‌یک درباره مردم یا تمدنی که آن‌گونه عظمت را آفریده بودند چیزی نمی‌دانست.

هنگامی که سربازان ناپلئون فرمانده فرانسوی در ۱۷۹۸ م به مصر حمله بردند، مقادیر زیادی از گنجینه‌های مصر را غارت کردند و به فرانسه بردند. در سال‌هایی که در پی آمد، هنرمندان و سیاحانی از خرابه‌های شگفت‌انگیز معابد و مجسمه‌های عجیب دیدار کردند و طرح آن‌ها را کشیدند و آثار خود را به اروپاییان شیفته هر چیز جدید و خارجی فروختند.

طی قرن نوزدهم میلادی هزاران باستان‌شناس و شکارچی گنج به بیابان زمانی ساکت مصر هجوم بردند. برخی به بررسی فرهنگ آن‌جا پرداختند، اما دیگران مقابر باستانی را برای رسیدن به طلا و مصنوعات گرانبها غارت کردند. اروپاییان از هر چیز مصری استقبال کردند و طی سفرهای مجلل در زمان تعطیلات گروه گروه به مصر سرازیر شدند.

هرم عظیم جیزه (در عکس) که به‌عنوان نمادی از تمدن مصر باستان مورد استفاده قرار می‌گیرد، دوره‌ای را به یادها می‌آورد که مصر قدرتمندترین امپراتوری جهان بود.

سنگ رشید

حتی هنگامی که سفر به مصر آسان‌تر شد و مصنوعات مصری دست‌یافتنی‌تر شدند، شکل خط این تمدن، یعنی حروف تصویری، دانشمندان سراسر جهان را ناامید ساخت. در ۱۷۹۹ م یکی از سربازان ناپلئون قطعه سنگ عجیبی را نزدیک شهر رشید در مصر یافت. آن تخته‌سنگ سیاهی بود که سه دسته نوشته بر آن قرار داشت: حروف تصویری، خط یونانی باستان، و شکل کهنی از خط عربی. دانشمندان بلافاصله دریافتند که این سنگ مؤثرترین سر نخ آن‌ها برای رمزگشایی حروف تصویری است، بنابراین ده‌ها قالب و رونوشت از نوشته روی سنگ رشید تهیه کردند. یکی از این رونوشت‌ها به‌دست پسر بچه فرانسوی دوازده ساله‌ای به نام ژان فرانسوا شامپولیون (۳) رسید.

از آن هنگام جاه‌طلبی سراسر عمر شامپولیون آن بود که نخستین کسی باشد که حروف تصویری را رمزگشایی می‌کند. او با مطالعه زبان‌های باستانی همچون قبطی، عربی، عبری، لاتین و یونانی آمادگی یافت، و سرانجام در ۱۸۲۲ م حروف تصویری را رمزگشایی کرد. عاقبت، تمدن باستانی برای جهان آشکار شد.

این تمدن چگونه جهانی بود؟ مصریان باستان در ثبت جزئیات عادی زندگی روزمره، از فهرست‌های بقالی تا یادداشت‌های روزانه و دفاتر ثبت معاملات، مهارت داشتند. همه، از فراعنه تا دهقانان، با واژگان خاص خود به دنیا می‌آمدند. تمدن مصر باستان تقریبا یک‌شبه از پرده راز بیرون آمد.

 


کتاب مصریان باستان نوشته آلیسون لاسیور

کتاب مصریان باستان
نویسنده : آلیسون لاسیور
مترجم : نادر میرسعیدی
ناشرک گروه انتشاراتی ققنوس
تعداد صفحات: ۱۳۲ صفحه


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…

کسانی که توهم خاص و عجیبی دارند: ما از ستاره‌های دیگر آمده‌ایم و فرازمینی هستیم! پدیده Starseed

ممکن است خیلی احمقانه به نظر برسد. اما افرادی هستند که معتقدند از سایر سیارات به زمین آمده‌اند تا به شفای سیاره زمین کمک کنند و بشریت را به «عصر طلایی» هدایت کنند و به دوره‌ای از خوشبختی، شکوفایی و موفقیت برسانند!جستجوی اینترنتی این…

این عکس‌ها راهنما و ایده‌ای برای شما برای تبدیل اشیای کهنه و دورریز به چیزهای جدید هستند

صرفه جویی «واقعا» یک هنر است. خیلی وقت‌ها ما به بهانه تغییر دکوراسیون یا قدیمی شدن چیزی یا نامتناسب شدن چیزی با وسایل تازه به سادگی دورش می‌اندازیم یا باقیمتی بسیاری نازل به سمساری می‌دهیم.البته این سال‌ها به خاطر فشارهای اقتصادی -چنان…

ایده‌های خوب و خلاقانه برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضای بیرونی خانه‌های و مجتمع‌های مسکونی و اداری

آیا تا به حال به دنبال الهام گرفتن برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضاهای بیرونی منزل خود بوده‌اید. آیا دوست داشته‌اید بتوانید به نوعی طبیعت را در فضاهای کوچک حیاط آپارتمان یا خانه ییلاقی خود ادغام کنید.در این صورت مجموعه این پست می‌تواند…

بهترین سایت‌ها برای پیدا کردن کتاب‌هایی که با سلیقه شما جور هستند

آیا می‌خواهید از مطالعه کتاب لذت ببرید؟ در اینجا سایت‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که کتاب‌هایی خوبی بر مبنای مطالعات لذت‌بخش قبلی به شما توصیه می‌کنند.هیچ چیز دلهره آورتر از رفتن به یک کتابفروشی بدون فهرست خرید نیست. شما کلی وقت…

بیماری‌ها و مشکلات روانی می‌توانند به مانند همین غول‌های تصور شده توسط میدجرنی باشند، اما می‌توان…

تا وقتی کسی مبتلا به یک مشکل روانپزشکی نشده باشد یا آشنا و فامیلی نداشته باشد که مبتلا به شکل جدی آنها باشد، نمی‌داند که چقدر روی کیفیت زندگی تاثیرگذار هستند. کسی که افسردگی ندارد، تعجب می‌کند که مثلا چطور کسی از قدم زدن یا غذای خوب یا…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.