شاید سال ۲۰۱۸ آغاز زندگی بدون کابل‌ها باشد: تسخیر آخرین سنگرهای کابل‌ها توسط فناوری‌ها و محصولات بی‌سیم در چند جبهه

1

شاید بسیاری از کاربران به خاطر نداشته باشند ولی یک زمانی برای چک کردن ایمیل‌های جدید باید کابل شبکه را به لپ‌تاپ و کامپیوتر وصل می‌کردیم و خبری از وای‌فای نبود.

اما امروزه اینترنت موبایل و وای‌فای باعث شدند که کابل‌های شبکه برچیده شوند یا پشت روتر و کامپیوترهای شخصی پنهان شدند. به نظر می‌رسد همین اتفاق هم برای شارژرهای کابلی خواهد افتاد و به‌زودی دیگر استفاده از کابل برای شارژ اسمارت‌فون‌ها و دیگر دستگاه‌های همراه منسوخ شود.

هر سال کابل‌ها بیشتر از گذشته منزوی و گوشه‌گیر می‌شوند اما همین موضوع می‌تواند یک عدم سازگاری و انعطاف‌پذیری در میان دستگاه‌های مختلف را به وجود بیاورد.

در سال ۲۰۱۷؛ چندین گوشی رده بالا با قابلیت شارژ بی‌سیم ارایه شدند. اپل گوشی‌های آیفون سری ۸ و آیفون X را به قابلیت شارژ بی‌سیم مجهز کرد. در واقع، اکنون مهم‌ترین جایی که کابل‌ها در زندگی ما وجود دارند، شارژرهای کابلی گوشی‌ها هستند.

کابل‌ها در بخش‌های دیگر زندگی هم در حال برچیده شدن هستند. هدفون‌ها به ایرفون‌ها تبدیل شدند و غالب محصولات بازار دیگر بدون کابل عرضه می‌شوند. لپ‌تاپ‌ها هم دارند به سوی اتصال بی‌سیم برق حرکت می‌کنند و سرعت وای‌فای به مرز چند گیگابیت رسیده است تا ما را از کابل شبکه بی‌نیاز کند. همه این‌ها بخشی از یک رویا و رویکرد بزرگ است. رویای اینکه در خانه یا اتاق نشیمن هیچ‌گونه کابلی دیده نشود.

تصور اینکه در سال ۲۰۱۸ هیچ کابلی استفاده نکنیم؛ بسیار بعید است. حتا پدهای شارژ بی‌سیم هم هنوز یک کابل کوچک برای اتصال به برق دارند. اما با قاطعیت می‌توان گفت در سال ۲۰۱۸ درون کیف شما تعداد کابل‌های کمتری وجود دارد. در این سال، بسیاری از دستگاه‌های همراه مانند اسمارت‌فون‌ها و لپ‌تاپ‌ها با فناوری‌های شارژ بی‌سیم عرضه می‌شوند.

فناوری کلیدی Qi

در ابتدا چندین استاندارد برای شارژ بی‌سیم گوشی‌های موبایل عرضه شد و این احتمال می‌رفت که یک عدم ناسازگاری بزرگ در بازار موبایل رخ دهد ولی خوش‌بختانه در حال حاضر غالب تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند روی فناوری Qi تمرکز کردند.

وقتی برندهای معتبر از یک فناوری استفاده می‌کنند؛ بخش‌های دیگر بازار نیز ناخودآگاه به آن سو کشیده می‌شوند. برای مثال، وقتی اپل از فناوری Qi در گوشی‌های آیفون استفاده کرد؛ بسیاری از کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها به پدهای شارژ بی‌سیم مجهز شدند.

سامسونگ گلکسی اس ۸ و نوت ۸ را به فناوری Qi مجهز کرد. پس طبیعی است که شرکت Ikea مبلمان‌های خود را با ایستگاه‌های شارژ بی‌سیم بسازد و خودروسازهایی مانند فورد، آئودی، بی‌ام‌و، تویوتا، هوندا، کرایسلر، هیوندای و فولکس‌واگن از آن استفاده کنند.

در لپ‌تاپ‌ها هم شارژ بی‌سیم نفوذ کرده است. مثلا لپ‌تاپ Latitude 7285 شرکت دل به فناوری Qi مجهز است. اما فعلا تعداد کمی لپ‌تاپ از این فناوری استفاده می‌کنند و گران‌قیمت هم هستند. برای لپ‌تاپ‌ها یک استاندارد انتقال اطلاعات به نام WiGig عرضه شده است که می‌تواند دستگاه‌های مختلف را به یک لپ‌تاپ در داخل اتاق متصل کند. مثلا مانیتور، درایوهای خارجی و بلندگوها می‌توانند با WiGig به لپ‌تاپ متصل شوند.

موسسه‌های Wi-Fi Alliance و IEEE در حال کار روی نسل دوم WiGig به نام 802.11ay هستند که سرعت و محدوده پوشش‌دهی بیشتری دارد. این استاندارد می‌تواند حتا هدست‌های واقعیت مجازی را نیز به طور بی‌سیم به کامپیوترها متصل کند. قرار است نسخه نهایی WiGig 2.0 در سال ۲۰۱۹ عرضه شود.

ناپدید شدن جک هدفون

یکی دیگر از انقلاب‌های رخ داده در سال‌های اخیر بر علیه کابل‌ها، حذف جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری از گوشی‌های هوشمند و ارایه ایرفون‌های بی‌سیم است. شاید این اتفاق بایستی خیلی زودتر از این‌ها رخ می‌داد. یکی از کابل‌های دست‌وپا گیر کاربران همین کابل‌های هدفون‌ها است. اپل و گوگل با همکاری چند شرکت دیگر، جک‌های هدفون را از روی گوشی‌ها حذف کردند و کاربران را مجبور به خرید ایرفون‌هایی کوچک و ساده می‌کننند که با فناوری بلوتوث صدا و موسیقی را به گوش شما می‌رسانند.

البته؛ در حال حاضر ایرفون‌های بی‌سیم گران‌قیمت هستند و باید ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار برای خریدشان هزینه کنید ولی مطمئنا تا سال ۲۰۲۲ شاهد جک هدفون روی هیچ گوشی هوشمندی نخواهیم بود و از سوی دیگر قیمت‌ ایرفون‌های بی‌سیم نیز کاهش پیدا می‌کند. امیدواریم که کیفیت آن‌ها هم افزایش پیدا کند.

پهنای‌باند بی‌سیم

در حوزه شبکه و ارتباط دیتایی اوضاع بهتر از سایر بخش‌ها است. از سال‌ها پیش مبارزه با کابل‌های شبکه آغاز شده است و اکنون انواع مودم‌های اینترنت بی‌سیم 4G LTE در دسترس هستنند. روترهای بی‌سیم نسل Wave 2 نیز به سرعت‌های چند گیگابیت رسیدند و فناوری‌ها و تکنیک‌های موثری برای ایجاد یک شبکه بی‌سیم پرسرعت و پایدار با پوشش‌دهی بالا استفاده می‌کنند.

از سال ۲۰۱۶ شاهد فناوری مش وای‌فای هستیم که می‌تواند ساختمان‌های با متراژ بالا در حد ۱۰۰۰ متر را زیر پوشش کامل وای‌فای ببرد. فناورغالب اسمارت‌فونی 5G در حال توسعه و تا سال آینده در برخی نقاط دنیا به صورت آزمایشی عرضه می‌شود.

5G سرعتی صد برابر 4G خواهد داشت. شاید در ابتدا به چنین سرعتی دست پیدا نکنیم ولی به‌زودی سرویس‌ها و شبکه‌های موبایل 5G با سرعت‌هایی بسیار فراتر از وضعیت کنونی در دسترس عموم قرار می‌گیرند. شرکت‌هایی مانند ورایزون و تی‌اند‌تی وعده کردند در سال ۲۰۱۸ سرویس‌های 5G را عرضه کنند.

غالب اسمارت‌فون‌های رده بالای سال ۲۰۱۷ به مودم LTE یک گیگابیت مجهز شدند که از مودم‌های کابلی سرعت بیشتری دارند. بنابراین؛ دور از انتظار نیست که در سال‌ ۲۰۱۸ و سال‌های بعدی شاهد حذف کامل کابل شبکه در خانه‌ها باشیم.

آینده: بی‌سیم واقعی

در حال حاضر، پدهای شارژ بی‌سیم از کابل برای اتصال به برق استفاده می‌کنند و به طور کامل بی‌سیم نیستند. کاربران باید در چند جای خانه، محل کار، خودرو و غیره از پدهای شارژ بی‌سیم استفاده کنند و دغدغه عدم دسترسی به پدها در زمان‌های اضطراری وجود دارد. کاربران باید گوشی‌های خود را روی این پدها قرار دهند تا شارژ شوند.

به همین خاطر، چندین شرکت برای ارایه فناوری‌ها و محصولاتی مبتنی بر شارژ بی‌سیم کامل خیز برداشتند و محصولات‌شان در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ روانه بازار می‌شوند. برخی از این شرکت‌ها می‌خواهند روی امواج وای‌فای و با روتر بی‌سیم؛ قابلیت شارژ بی‌سیم را فراهم کنند. مدل دیگر؛ ارایه باتری‌های بی‌سیم است که در یک مکان نصب می‌شوند و با بلوتوث یا وای‌فای می‌توانند دستگاه‌های موبایل را شارژ کنند.

WattUp دستگاهی است که می‌خواهد در سال ۲۰۱۸ روانه بازار شود و شارژ بی‌سیم بدون تماس با اسمارت‌فون را ارایه دهد.

در مجموع، در چندین جبهه تلاش می‌شود کابل‌ها از زندگی روزمره مردم حذف شوند و همه‌چیز بی‌سیم و بدون اتصال فیزیکی باشد. سال ۲۰۱۸ شاهد اتفاقات بزرگی در این زمینه هستیم!

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کاریکاتورهای و تصاویر ساده، مفرح و تفکربرانگیز لوکاس لویتان

لوکاس لویتان هنرمند برزیلی، ساکن مادرید است. او بیشتر برای پروژه‌اش به نام «هجوم عکس» مشهور شده، در این پروژه او نقاشی‌هایی را به عکس‌های اینستاگرام افراد اضافه می‌کند و داستان‌های پنهان را به روشی خلاقانه آشکار می‌کند.کارهای او جذاب و…

این دانشجوی 18 ساله با هوش مصنوعی 19 شخصیت سیمپسون‌ها را به صورت شخصیت‌های واقعی درآورد!

برودی هالبروک دست به کار جالبی زده و جان تازه‌ای به شخصیت‌های محبوب سریال سیمپسون‌ها داده است. او در این مورد نوشته:«من از Midjourney برای تبدیل شخصیت‌های مورد علاقه‌‌ان از انیمیشن‌ها به قالب انسان استفاده کردم. البته برخی از اعضای…

اگر این سلبریتی‌ها تا به امروز زنده بودند …

عوامل مختلفی روی طول عمر انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. سبک زندگی، تعذیه سالم، ورزش، پیشگیری از بیماری‌ها، پرهیز از مصرف مواد، خواب و آسایش کافی، ژنتیک، هشیاری برای پیشگیری از حوادث.اما به هر حال طول عمر برخی از انسان‌ها کوتاه‌تر از امید به…

آینه‌ها در فیلم‌ها: فیلمسازها چگونه دوربین‌ها را موقع فیلمبرداری از آینه‌ها ناپدید می‌کنند؟!

هنگام تماشای فیلم، برخی از بینندگان دوست دارند به دنبال خطا‌هایی باشند، مانند یافتن شواهدی از دوربین‌ها و پرسنل ضبط فیلم یا بوم صدابرداری مشخص در یک صحنه و امثال آن. یکی از موقعیت‌های دشوار برای فیلمسازهای، زمانی است که یک صحنه شامل آینه‌ها…

ریز علی خواجوی فرنگی‌ها: چگونه کیت شلی یک قطار را نجات داد؟

در سال 1901، راه آهن شیکاگو و شمال غربی، پل جدیدی را بر روی رودخانه Des Moines در بون، آیووا، در آمریکا افتتاح کرد. این پل رسماً پل راه‌ بون نام گرفت، اما اما مردم محلی به سرعت به آن لقب پل‌های بالای کیت شلی را دادند، به یادبود بانوی قهرمان…

داستان گنبد بتنی در جزایر مارشال که پر از زباله‌های مرگبار هسته‌ای است

یک گنبد بتنی یا اصطلاحا Runit Dome بین سال‌های 1977 و 1980 به منظور مهار زباله‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش‌های هسته‌ای جنگ سرد آمریکا ساخته شد. اما شروع به ترک خوردن کرده است.جزایر مارشال یک کشور جزیره‌ای زیبا است که در اقیانوس آرام…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. مسافر می گوید

    جناب مجیدی راجع به بیت کوین هم مطلب بنویسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5