هوای درون خانه چند برابر آلوده‌تر از هوای بیرون است؟

0

رپورتاژ:

۴۹ روز هوای «ناسالم برای گروه‌های حساس»، ارمغان هوای تهران تا نیمه اول ماه آذر سال نود و شش برای شهروندان بوده است. یعنی در این ۹ ماه تقریبا ۵۰ روز پدربزرگ و مادربزرگ، فرزندمان، همسر باردارمان یا نوزادمان هوای آلوده را استنشاق کرده است. اما واقعا تا چه حد به این مسئله حساس هستیم؟ آیا به دلیل سرفه‌ها و سردردهای خود و عزیزان‌مان در فصل پاییز و زمستان فکر کرده‌ایم؟ اوضاع در شهرهایی همچون اراک، اصفهان، تبریز، اهواز، مشهد و سایر کلانشهرها هم چندان بهتر از تهران نیست.

آمار رسمی از چه حکایت می‌کند؟

شاید فکر می‌کنیم روزانه چند ساعت بیرون از منزل بودن مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد و پناه آوردن به درون خانه و دفتر کار ما را از شر آلودگی و آلاینده‌های سمّی آن حفظ خواهد کرد. اما آمار شوکه‌کننده افزایش سرطان‌ها و مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا خلاف این تصور است:

هفت آبان امسال، مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در جلسه علنی این شورا، با اشاره به آماری از قربانیان آلودگی هوا در تهران، گفت:

متاسفانه در تهران بر اساس آمار در سال ۱۳۸۴ بیش از ۱۰ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان باخته‌اند که در سال ۱۳۹۵ این رقم به بیش از دو برابر افزایش یافته است. یعنی در تهرانی زندگی می‌کنیم که هفته‌ای یک هواپیمای ایرباس ۵۰۰ نفره در آن سقوط می‌کند و کسی به آن توجهی ندارد. تهران جزو سه شهری است که بدترین کیفیت هوا را دارد.

واقعا خانه‌های ما امن است؟

اما علاوه بر آمار هولناک بالا، بد نیست به نتایج پژوهش‌های سازمان حفاظت زیست‌محیطی امریکا (United States Environmental Protection Agency) اشاره کنیم که نشان می‌دهد آلودگی هوای محیط‌های بسته نظیر خانه و دفاتر کار ۲ تا ۵ برابر بیشتر از فضای باز است! بله حتما تعجب کردید اما علت این مسئله عدم تعویض هوا و متراکم شدن آلاینده‌ها و بالا رفتن غلطت آنها در فضاهای بسته است.

پس اگر فکر می‌کنید در روزها و فصل‌های آلوده‌ی تهران و سایر کلانشهرها هیچ خطری سلامت عزیزان خانواده‌ی شما را در محیط خانه و محل کار تهدید نمی‌کند باید تجدید نظری اساسی انجام دهید.

به نقل از روزنامه‌ی شرق و به گفته‌ی دکتر مجید مختاری، متخصص داخلی و فوق تخصص ریه و مراقبت‌های ویژه از دانشگاه‌های نیویورک، کورنل و کلمبیا، آلودگی هوا در کوتاه‌مدت عوارضی همچون سوزش چشم و گلو، بی‌حالی، سردرد، بی‌حوصلگی و تنگی نفس را در پی دارد، اما در میان‌مدت شرایط وخیم‌تر می‌شود و می‌تواند موجب ایجاد لخته‌ی خونی، تشدید آسم و نارسایی‌های تنفسی، کاهش وزن نوزاد به هنگام تولد و همچنین سکته‌های قلبی و مغزی شود. همچنین در بلند‌مدت هم سرطان‌های مختلف بخصوص سرطان ریه و حتی تغییرات ژنتیکی در نسل‌های آینده را می‌توان ارمغان نامبارک این پدیده‌ی شهرهای مدرن دانست.

راه چاره چیست؟

اما شرکت هانیول (Honeywell) امریکا با ارائه نسل جدید دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی و اداری اِیرتاچ (Air Touch) توانسته راهکاری درخور برای حل این معضل بزرگ ارائه کند. تکنولوژی انحصاری شرکت هانیول به اسم های‌سیو (HiSiv) توسط ناسا برای تصفیه‌ی هوای درون شاتل‌های فضایی به کار گرفته می‌شود و اکنون این شرکت همین فناوری را در فیلترهای کربن‌اکتیو خود به خدمت گرفته تا خلوصی تازه و کم‌نظیر را برای مصرف‌کنندگان خانگی و اداری فراهم کند.

با خرید تصفیه هوای اِیرتاچ (Air Touch) هانیول، می‌توانید خود و عزیزانتان را از شر سردردهای مزمن، سوزش چشم، سرفه، سوزش گلو و همچنین از بیماری‌های خطرناکی همچون سرطان ریه حفظ کنید.

آیا امکان تهیه این دستگاه‌ در ایران وجود دارد؟

خوشبختانه مجموعه باسابقه‌ی «مرکز کنترل ایران» (مَکا) با بررسی شرایط اقلیمی ایران و وضعیت آلودگی هوا در کلانشهرهای ایران، سه مدل از نسل جدید دستگاه تصفیه هوای ایرتاچ را برای مساحت‌ها و نیازهای مختلف انتخاب و بعنوان نماینده هانیول در کشور ایران عرضه کرده است تا مصرف‌کنندگان ایرانی هم مانند مردم امریکای شمالی و اروپا به آخرین تکنولوژی و دستاوردهای سلامت و تصفیه هوا دسترسی داشته باشند. این سه مدل عبارتند از:

Air Touch

Air Touch A5 (آشنایی با محصول و مشخصات)

Air Touch P

برای آشنایی با دستگاه تصفیه هوای Air Touch و اطلاع از مزیت‌ها و فناوری‌های به کار رفته در آن می‌توانید به وبسایت این شرکت مراجعه کنید.

همچنین امکان خرید این دستگاه از وبسایت دیجیکالا هم برای مصرف‌کنندگان ایرانی فراهم شده است که می‌توانید با مراجعه به دیجیکالا و مطالعه مشخصات این سه مدل، دستگاه مناسب را برای اتاق خواب کودک‌تان، اتاق نشیمن، آشپزخانه و دفتر کارتان انتخاب کنید.

شرکت مَکا در ایران محصولات تصفیه هوای هانیول را با گارانتی ۱۸ ماهه در اختیار مصرف‌کننده ایرانی قرار داده است تا آسودگی خاطر شما پس از خرید نیز تضمین شود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر در این لحظات تاریخی حساس، شخصیت‌های مهم عکس سلفی می‌گرفتند

عکس سلفی به مفهوم کنونی آن مدت یک دهه است که مرسوم شده و به مفهوم گرفتن عکس آینه‌ای یا تکنیک‌های گرفتن عکس با شاتر زمان‌دار قدمت آن به زمان عکاسی برمی‌گردد.اما تصور کنید که در این لحظات مهم تاریخی، شخصیت‌ها دست به دوربین می‌شدند و به…

به نظرتان کدام شغل‌ها بیش از آنچه که لایقشان است، درآمد دارند؟!

بسته به فرهنگ هر کشور و شرایط سیاسی و اقتصادی هر ناحیه پاسخ به این سوال هم متغییر است.اما چرا ما برخی‌ها را از این نظر همیشه در رادار خود داریم و بعضی‌ها را نه.واقعیت این است که برخی اصلا چراغ خاموش حرکت می‌کنند و در رادار ما نیستند…

۱۰ واقعیت جذاب درباره جی رابرت اوپنهایمر -پدر بمب اتمی و سوژه فیلم جدید کریستوفر نولان

جولیوس رابرت اوپنهایمر بیشتر به عنوان فیزیکدانی شناخته می‌شود که به ساخت اولین بمب اتمی کمک کرد. اما سنگ‌ها و کانی‌ها عشق اول او بودند و او همچنین شاعرمسلک بود.اوپنهایمر آزمایشگاهی را رهبری کرد که اولین بمب اتمی را ساخت و با موفقیت…

روش‌های بد نشستن روی صندلی و شیوه نشستن سالم روی صندلی در محیط کار

در موقعیت‌های مختلف یا در هنگام خستگی، روش‌های مختلفی برای نشستن روی صندلی از سوی ما استفاده می‌شود که برای بدن مفید نیستند. برخی از این موارد عبارتند از:خم شدن روی صندلی: وقتی روی صندلی خمیده می‌شوید، ستون فقرات شما به درستی حمایت…

در مورد این عکس‌ها فقط می‌توانیم بگوییم چیزها به نحو عجیب یا خنده‌داری، سر جای خودشان نیستند!

ما در طول زندگی آدم زیاد دیده‌ایم که سر جای خود نبوده، اما در مورد اشیا، گاهی نبودن آنها در سر جای خودشان یا کاربرد بدیع آنها برای خودش یک طنز و شگفتی می‌شود، در این سری عکس‌های می‌خواهیم تعدادی از این موارد را با هم مرور کنیم:راهی…

ریز علی خواجوی فرنگی‌ها: چگونه کیت شلی یک قطار را نجات داد؟

در سال 1901، راه آهن شیکاگو و شمال غربی، پل جدیدی را بر روی رودخانه Des Moines در بون، آیووا، در آمریکا افتتاح کرد. این پل رسماً پل راه‌ بون نام گرفت، اما اما مردم محلی به سرعت به آن لقب پل‌های بالای کیت شلی را دادند، به یادبود بانوی قهرمان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.