چرا این روزها کارت گرافیک در ایران و جهان از طلا گران‌تر و کم‌یاب‌تر است؟

0

در یک سال اخیر؛ اگر به بازار کارت‌های گرافیک سری زده باشید یا برای خرید یک کارت گرافیک قدرتمند اقدام کرده باشید؛ حتما متوجه طبیعی نبودن وضعیت بازار شده‌اید.

مدل‌های کارت گرافیک معروف و قدرتمند در بازار بسیار کم و شاید نایاب باشند. از سوی دیگر؛ قیمت این کارت‌ها چندین برابر قیمت اصلی اعلام شده است.

چندی پیش؛ سایت‌های ایران طی گزارشی مفصل از بازار کارت‌های گرافیک در ایران؛ نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و گفتند هیچ کارت گرافیکی در بازار ایران نیست!

این وضعیت در دیگر نقاط جهان هم وجود دارد؛ به‌طوری‌که دیگر صدای شرکت انویدیا را هم درآورده و به طور رسمی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و اعتراض کرده است. انویدیا به نمایندگی‌ها و خرده‌فروشی‌های خود دستور داده است که کارت‌ها را فقط با قیمت مصوب و به مشتریان واقعی بفروشند و از سودهای کاذب بپرهیزند!

علت کمبود کارت گرافیک قدرتمند در بازار یا قیمت‌های بالاتر آن مشخص و ساده است: استخراج ارزهای دیجیتالی!

فروش کارت گرافیک به قیمت ۸ میلیون تومان

رواج استخراج و مبادل پول‌های دیجیتالی در یک سال اخیر موجب شده است که کاربران به سوی خرید کارت‌های گرافیک رده بالای بازار هجوم بیاورند. برای استخراج بیت‌کوین نیاز به سیستم‌ها و دستگاه‌های خاص با قدرت پردازشی بسیار بالاتر از پی‌سی هستیم. ولی برای دیگر ارزهای دیجیتالی از جمله اتریوم می‌توان از یک سیستم سرور یا پی‌سی مجهز به کارت گرافیک قدرتمند استفاده کرد.

کارت گرافیک GeForce GTX 1060 انویدیا که در آوریل ۲۰۱۷ با قیمت ۲۰۰ دلار به فروش رفته است؛ اکنون در برخی بازارها قیمتی ۴۰۰ تا ۸۰۰ دلاری دارد.

قیمت کارت GTX 1080 Ti نیز از ۷۰۰ دلار به مرز ۱۰۰۰ دلار رسیده است. روی سایت Newegg برخی کارت‌های گرافیک به قیمت‌های ۱۲۰۰ و ۱۴۰۰ دلار به فروش می‌رسند.

سایت آمازون هم وضع مشابهی دارد و بیشتر کارت‌های فهرست شده روی آن که توسط فروشنده‌های ثالث به دست مشتری می‌رسند؛ قیمت‌هایی بالاتر از هزار دلار دارند.

شرکت ای‌ام‌دی نیز همانند انویدیا دچار مشکل شده است. قیمت کارت‌های سری Radeon این شرکت که نسبتا ارزان‌قیمت هم هستند؛ چندین برابر شده و در بازار پیدا نمی‌شوند. ای‌ام‌دی در چند ماه اخر سال ۲۰۱۷ با مشکل شدید تامین کالا روبرو شده بود. مردمی که در حالت عادی هیچ تمایلی به خرید برخی مدل‌های کارت‌ گرافیک این شرکت نداشتند؛ اکنون حاضراند هزینه‌ای سه برابری برای خریدشان بپردازند!

طبق برخی گزارش‌های بازار؛ در ایران کارت‌های گرافیک با قیمت‌های باورنکردنی ۶ و ۷ میلیون تومان به فروش می‌رسند. ماینرها می‌گویند با توجه به افزایش نرخ ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین و اتریم؛ خرید این کارت‌ها کاملا منطقی و به‌صرفه است.

خارج شدن کنترل بازار از دست انویدیا و ای‌ام‌دی

وضعیت نابه‌سامان بازار کارت گرافیک در جهان باعث شده است که خرده‌فروشان محدودیت‌هایی را قرار بدهند یا کارت‌های گرافیک را با دیگر قطعات یک پی‌سی یک‌جا بفروشند و همین‌طور از بسته‌های نرم‌افزاری استفاده و مثلا خریداران را وادار به خرید نرم‌افزار با سخت‌افزار کنند.

هنوز هیچ‌یک از این ترفندها جواب‌گو نبوده و بازار با کمبود کارت گرافیک و قیمت‌های بالا روبرو است. برخی شرکت‌ها مانند ایسوس با تبلیغات و وعده عرضه کارت‌های گرافیک مخصوص استخراج ارز دیجیتالی؛ سعی دارند بازار را کنترل و مدیریت کنند.

شایعاتی هم درباره انویدیا و ای‌ام‌دی مطرح شده است که می‌خواهند کارت‌های گرافیکی مخصوص استخراج ارزهای دیجیتالی با مشخصات ویژه‌ای عرضه کنند. مثلا این کارت‌ها از خروجی ویدیو برخوردار نیستند و نمی‌توان برای بازی ازشان استفاده کرد.

کارشناسان امیدوارند که با ورود کارت‌های گرافیکی مخصوص ارزهای دیجیتالی که قیمت‌های پایین‌تر و مشخصات مناسب‌تری برای این کار دارند؛ بازار به سوی یک تعادل و پایداری حرکت کند.

گفتنی است به علت هجوم ماینرها به بازار؛ قطعات دیگر سیستم‌های پی‌سی مانند پاورهای ۱۴۰۰ وات به بالا یا مادربوردهای سری BTC نیز دچار قحطی شده‌اند. برخی از فروشگاه‌ها از ترس دستبرد؛ این قطعات را پنهان کرده و به مشتریان می‌گویند موجودی انبار تمام شده است و باید سفارش بدهند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

باز هم نمونه‌هایی از معماری بد که آنقدر جلب توجه کرده‌اند که شهره اینترنت شده‌اند!

طراحی بد داریم تا طراحی بد. شاید پشت برخی از اینها اصلا طراحی‌ای هم در کار نبوده و همه چیز بداهه پیش رفته است یا حاصل اخنتلاف مهندس طراح داخلی و خارجی و کارفرمایی بوده که فکر می‌کرده همه چیز را می‌داند یا شاید هم دستور کارفرمایی بوده که…

شوخی‌های تصویری دانشگاهی – دوران عزیز پرمخاطره و گاه پرمشقت با بازدهی‌های نامعلوم

دوره دانشگاه و سختی تطابق‌های دانشجوهایی از طبقات مختلف اجتماعی و نواحی مختلف کشور و آمیزه جالب کنار هم قرار گرفتن آنها هر فعالیت عادی دیگر اجتماعی می‌شود مانند نگاه کردن به فوتبال و هر امتحان یا حتی کلاسی خاطره‌انگیز می‌شود.در اینجا…

بهترین سریال های هندی | 49 سریال هندی تماشایی به همراه توضیحات

محتوای شرقی به صورت عام و فیلم‌ها و سریال‌های هندی به صورت خاص طرفداران خاص خودشان را دارند. به خصوص با توجه به کم‌مایه شدن سینما و تلویزیون آمریکا روز به روز افراد بیشتری رو به سریال‌های کره‌ای یا سینمای مستقل‌تر کشورهایی مثل اسپانیا و…

عکس‌های تصادفی که از شانس خوب عکاس مانند یک تابلو یا یک عکس خیلی حرفه‌ای شده‌اند

عکاس‌های حرفه‌ای گاهی ماه‌ها وقت صرف می‌کنند تا در زمان و مکان مشخصی حاضر باشند و تجهیزاتشان متناسب با نور و سرعت گذر سوژه و فاصله‌شان مناسب باشد تا یک عکس خوب بگیرند.اما گاهی شانس یا فرصت‌طلبی یا آمادگی ذهنی یک عکاس برای کادربندی مناسب…

شوخی با مجسمه‌ها – وقتی حال مردم خوش است!

شوخی و طنز هم حال و هوای خاص خودش را می‌طلبد. مردم اگر از نظر پیشبینی شرایط اقتصادی آینده و وضعیت رفاه اکنون، آرامش و اطمینان خاطر لازم را داشته باشند و اگر بتوانند خود مقوله فرهنگ و اخلاق و دانش خود را ارتقا بدهند، شرایظ ظاهری و باطنی دیگر…

اگر عاشق یک فیلم بودید و با بودجه کافی یک اتاق خوب در سبک و سیاق آن فیلم می‌ساختید

ما اگر خیلی عاشق یک فیلمی باشیمِ پوستری چاپ می‌کنیم و بالای سرمان می‌زنیم و هر روز نگاهی به آن می‌اندازیم یا مقاله‌ای در موردش می‌نویسم.اما فراتر از آن اگر قرار بود، اتاق خواب یا اتاق هتلی به سبک یک فیلم بسازیمِ چطور از آب درمی‌آمد.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.