معرفی کتاب: زندگی پس از زندگی، نوشته کیت اتکینسون

2

کیت اتکینسون (متولد ۲۰ دسامبر ۱۹۵۱، یورک، انگلستان) نمایشنامه‌نویس و رمان‌نویس بریتانیایی است که آثارش به داشتن داستان‌های پیچیده، شکل تجربی خاص، و شخصیت‌های عجیب معروف‌اند.

اتکینسون تحصیلات ابتدایی خود را در یک مدرسهٔ خصوصی پشت سر گذاشت و ادامهٔ آن را در دبیرستان دخترانهٔ ملکه آن در یورک به پایان برد. او که از کودکی عاشق خواندن بود در دانشگاه داندی در رشتهٔ ادبیات انگلیسی ثبت نام کرد و در سال ۱۹۷۴ مدرک کارشناسی ارشد گرفت. اتکینسون تحصیلاتش را تا مقطع دکترای ادبیات در امریکا ادامه داد، اما به گفتهٔ خودش هرگز نتوانست از پایان‌نامه‌اش دفاع کند. اگرچه او موفق به اخذ مدرک دکترا نشد، اما تأثیر مطالعات وی دربارهٔ عناصر سبک پست‌مدرنِ نویسندگان امریکایی مانند کورت ونه گات بر آثارش، کاملاً محسوس است.

اتکینسون در اواخر دهه‌های ۷۰ و ۸۰ کتاب­های زیادی منتشر کرد، اما در بسیاری از آنها نتوانست از علائق ادبی خود بهره بگیرد. او نویسندهٔ ثابت برخی مجلات بریتانیایی زنان بود. تا این که بالاخره در سال ۱۹۸۶ در مسابقهٔ داستان کوتاه زنان، مقام اول را کسب کرد. در ۱۹۹۰ در مسابقهٔ داستان کوتاه بریدپورت، عنوان دوم را بهدست آورد و در ۱۹۹۳ داستان کوتاهش با عنوان مادران کارمیک ـ داستان یا واقعیت؟ برندهٔ جایزهٔ ایان سنت جیمز شد. این داستان کوتاه دربارهٔ دو زن بود که به دلیل اقدام به خودکشی در بیمارستان بستری شده بودند. اتکینسون در ۱۹۹۷ اقتباسی از این داستان را به عنوان بخشی از «مینی سریال تارتان» برای کانال تلویزیونی بی‌بی‌سی ۲ بازنویسی کرد.

اولین رمان اتکینسون، پشت صحنهٔ موزه، در سال ۱۹۹۵ موفق شد با دریافت جایزهٔ کتاب سال ویتبرد به یکی از کتاب­های پرفروش سال تبدیل شود. داستان این رمان که در منطقهٔ یورک‌شایر اتفاق می­افتد، توسط فردی به نام روبی لنوکس روایت می­‌شود. او خواننده را در جریان سرگذشت پیچیدهٔ خانواده‌­اش قرار می­دهد و در جریان آن، به شرح اتفاقات و حوادث قرن بیستم می‌پردازد و با بازگشت به گذشته، اسرار زندگی اجداد دور خود را فاش می­کند.

دومین رمان اتکینسون، چوگان انسانی، در سال ۱۹۹۷ منتشر شد که با فلش‌بک به روایت تاریخی داستان خانوادهٔ فیرفکس می‌پردازد. اتکینسون با استفاده از فلش‌­بک­های بدون ترتیب زمانی و رئالیسم جادویی به شخصیت اصلی داستانش، ایزابل فیرفکس، و به گذشتهٔ خانوادگی او کیفیتی اسطوره­‌ای بخشیده است. تمایل اتکینسون به استفاده از صنایع ادبی در رمان بعدی­اش، احساسات مرموز (۲۰۰۰)، به طرزی چشمگیر ملموس است. او در این رمان از منابع مختلف برای توصیف موقعیت­ها و شخصیت­های خاص استفاده کرده است. در همان سال، اولین نمایش­نامهٔ بلند او به نام جلای وطن ، در تئاتر تراورس در ادینبورگ روی صحنه رفت. بعد از آن، او نوشتن یک مجموعهٔ جنایی هیجان‌انگیز را شروع کرد که شخصیت اصلی­‌اش کاراگاه خصوصی، جکسون برودی بود.

از میان آثار اتکینسون زندگی پس از زندگی (۲۰۱۳) به‌شدت تحسین منتقدان را برانگیخت. اورسلا تاد شخصیت اصلی این رمان است که چندین بار می­‌میرد و زنده می­شود. اورسلا در هر زندگی جدید با انتخاب­‌ها و موقعیت­‌های مختلفی روبه رو می­شود که می­توانند مسیر تاریخ را عوض کنند. این رمان در سال ۲۰۱۳ جایزهٔ کتاب کوستا را برای بهترین رمان به خود اختصاص داد.

این رمان را می‌توان یک اتوبیوهیستوگرافی نامید. اتوبیوهیستوگرافی به کتاب‌هایی اطلاق می‌شود که فردی که در دل یک واقعه تاریخی حضور داشته، داستان زندگی خود را در قالب جریانات بزرگ تاریخی نقل می‌کند. تعداد آثار شاخصی که از این دست نوشته شده کم نیستند و می‌توان به نمونه‌های فراوانی اشاره کرد. و چیزی که خواندن این دست کتاب‌ها را شیرین‌تر می‌کند تماشای فیلم‌های مرتبط با آنهاست.

رمان بعدی اتکینسون، خدایی در ویرانه­‌ها  (۲۰۱۵)، داستان زندگی تدی تاد، برادر اورسلا، را روایت می­‌کند که با تولد دوباره شانسی برای زندگی پیدا کرده است. رمان خدایی در ویرانه­‌ها نیز در سال ۲۰۱۵ برندهٔ جایزهٔ کتاب کوستا در بخش رمان شد و مترجم کتاب حاضر، هم‌اکنون ترجمهٔ آن را در دست دارد.


برش‌های کوتاه از کتاب:

زن‌ها به خصوص عاشق پیشوا بودند. برایش هزاران نامه می‌نوشتند، کیک می‌پختند، روی کوسن و متکا صلیب شکسته نازی‌ها را گلدوزی می‌کردند و یا در سراشیبی تند جاده منتهی به ابرسالزبرگ ساعت‌ها منتظر می‌ماندند تا شاید نگاه کوتاه و پرت پیشوا از بنز مشکی عظیمش لحظه‌ای نوازششان کند. بعضی از زنها طوری از ته دل برایش فریاد می‌کشیدند که انگار می‌خواستند مادر فرزندش بشوند!

بی تردید زمان یک امر پیوسته نبود. روی پاهایش لغزید، اما جرئت نکرد به اطراف نگاه کند. درد شدید پایش را نادیده گرفت، بلند شد و باز دوید. قبل از اینکه که کاملاً از خستگی از پا بیفتد، به بلگراویا رسیده بود. فکر کرد، قبلاً اینجا هم بوده، (یا شاید) قبلاً هرگز اینجا نبوده. با خودش گفت، «دیگه تسلیمم»، بذار هرجا می‌خواد باشه.» زانوهایش خم شدند و روی سنگفرش پیاده رو نقش بر زمین شد.


کتاب زندگی پس از زندگی - کیت اتکینسون

زندگی پس از زندگی

نویسنده: کیت اتکینسون

ترجمه: سیدسعید کلاتی

ناشر: هیرمند

600 صفحه


چند صفحه آغازین این کتاب برای آشنایی شما با حال و هوای این کتاب:

 

دلاور باشید

نوامبر ۱۹۳۰ (آبان ۱۳۰۹)

وقتی زن وارد کافه شد، دود غلیظی از بوی توتون و هوای سرد و مرطوب مشامش را پر کرد. برای رسیدن به کافه از زیر باران رد شده بود؛ هنوز قطرات باران، همچون لایهٔ نازکی از شبنم، از لبهٔ کُت خز بعضی از خانم­‌های داخل کافه روی زمین می­‌چکید. یک عده از پیش­خدمت‌ها با پیشبندهای سفید با عجله از سویی به سوی دیگر می‌رفتند و به سفارش مونیخی‌های خسته از کار روزانه؛ قهوه، کیک، و البته شایعات رسیدگی می‌کردند.

مرد، در حلقه­‌ای از رفقا و نوچه­‌های همیشگی‌اش، پشت میزی در دورترین نقطهٔ سالن نشسته بود. یکی از زن‌های داخل کافه را هرگز قبلاً ندیده بود. موهای فر بلوند و آرایش غلیظ‌ زن، هنرپیشه­‌ها را در ذهن تداعی می‌کرد. زن سیگاری آتش زد و با دودش شکل مبتذلی در هوا ساخت. همه می‌دانستند آن مرد زنان موقر، نجیب، و به‌خصوص باواریایی را ترجیح می‌دهد. با آن دامن‌های بلند و جوراب­های تا روی زانو واقعاً محشر بودند.

روی میز پر شده بود از دسر، نان شیرینی، و چیزکیک. مرد داشت تکه­‌ای کیک چندلایهٔ سویسی‌می‌خورد. او عاشق کیک­‌های سویسی بود. تعجبی نداشت که اینقدر رنگ پریده و بیمار به نظر می‌رسید، حتی زن از این حیران بود که چطور مرد تا به حال به مرض قند مبتلا نشده. هیچ کس تا آن روز از زیر انبوهی لباس هیکل زشت و وارفتهٔ مرد را ندیده بود. این هیکل، یک هیکل مردانه نبود. وقتی نگاهش با نگاه زن گره خورد لبخندی زد، از جایش نیم‌خیز شد، و به صندلی کنار دستش اشاره کرد و به آلمانی گفت: «روز خوش، مادام.» یکی از نوچه­‌هایش که روی آن صندلی نشسته بود، بلافاصله از جا پرید و دور شد.

مرد به آلمانی به زن بلوند، که داشت دود سیگارش را به آرامی بیرون می‌داد، گفت: «دوستِ انگلیسی خودم» و با اکراه براندازش کرد و بالاخره گفت: «حالتون چطوره؟» از لهجه‌اش معلوم بود که اهل برلین است.

زن کیف‌دستی سنگینش را روی زمین، کنار صندلی گذاشت و شکلات سفارش داد. مرد اصرار کرد که حتماً اشترودلِ آلو  را امتحان کند.

زن برای اینکه به گفت‌وگو ادامه دهد به آلمانی گفت: «es regnet» و بعد به انگلیسی تکرار کرد: «داره بارون میاد.» مرد با لهجهٔ غلیظ انگلیسی تأیید کرد: «آره، بارون میاد.» سپس خندید، ظاهراً از تلاشش برای تقلید لهجهٔ زن راضی بود. تک تک افرادی که سر میز نشسته بودند به تبعیت از او خندیدند. یکی از آنها گفت: «آفرین! خیلی خوب انگلیسی حرف می‌زنید.» مرد که سرحال و کیفور بود، لبخندزنان با پشت انگشت اشاره‌اش روی لب‌هایش ضرب گرفت، انگار داشت در ذهن به موسیقی خوشنوایی گوش می‌داد.

اشترودل خوشمزه­ای بود.

زن زیرلب به آلمانی گفت: «عذر می­خوام» و دستش را برای پیدا کردن دستمالش داخل کیف فرو برد. در چهار گوشهٔ دستمال، که هدیهٔ تولدش از طرف پمی بود، حروف اول اسمش؛ اُ. ب. ت گلدوزی شده بود. خرده­های کیک باقی مانده روی لبش را مؤدبانه با دستمال پاک کرد و دوباره خم شد تا آن را داخل کیف بگذارد و از حضور شیء سنگینی که درون کیف قرار داشت، مطمئن شود. هفت‌تیر قدیمی پدر، یک وبلی مارک شمارهٔ پنج، یادگار جنگ جهانی بزرگ، داخل کیفش جا خوش کرده بود.

و بعد، حرکتی که بارها تمرین شده بود، شلیک.

سرعت مهم‌ترین چیز بود، با این حال، بعد از اینکه هفت تیر را به سمت قلب مرد نشانه گرفت لحظه­‌ای، همچون حبابی معلق در زمان، به وجود آمد که انگار همه چیز در آن متوقف شده بود.

زن گفت: «پیشوا! به خاطر مردم.»

دورتادور میز همهٔ هفت‌تیرها از غلاف درآمدند و به طرفش نشانه رفتند. یک نفس. یک شلیک.

اورسلا ماشه را کشید.

تاریکی فروریخت.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چیزهای کوچکی که مایه دلخوشی، سرگرمی یا تعجب یا تفریح می‌شوند – گالری عکس

دلخوشی‌ها در زندگی بسیارند. دلخوشی می‌تواند خانه بزرگ، ماشین لوکس، شغلی دلخواه، تماشای فیلم در آخر روز خسته‌کنندهt یک کتاب تازه، معاشرتی روح‌افزا باشد یا حتی چیزهایی کوچک‌تر مانند دیدن زمین یخ‌زده در اول صبح زمستان و شکسته شدن لایه نازک یخ…

برآورد میزان موفقیت قرارهای عاشقانه زوج‌ها با هوش مصنوعی و اندازه‌‌گیری میزان همسانی پاسخ‌های سیستم…

در حین یک قرار آشنایی پاسخ‌های فیزیولوژیکی دو نفر حین گفتگو و دیدار با هم هماهنگ می‌شود، این پدیده‌ای است که از آن با نام همسانی فیزیولوژیکی یاد می‌شود.درجه این همگامی با تعامل در مکالمه و کیفیت همکاری همبستگی دارد و بنابراین می‌تواند…

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…

انگار این شخصیت‌های تاریخی و اسطوره‌ای همین الان عکس گرفته‌اند! استفاده از هوش مصنوعی برای بازسازی…

ما بسیاری از شخصیت‌های تاریخی را تنها به صورت طراحی‌های محو و مجسمه‌ها و سردیس‌ها را دیده‌ایم. حالا تصور کنید که این شخصیت‌ها دوباره زنده می‌شدند و با آرایش صورت و مو و ریش امروزی و لباس‌های مدرن به عکاسخانه می‌رفتند.این کاری است که یک…

چگونه طولانی مدت درس بخوانیم و کمتر خسته شویم؟

مطالعه برای ساعات طولانی می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین راهبرد وجود دارد که می‌توانید برای کمک به حفظ تمرکز و جلوگیری از خستگی از آن‌ها استفاده کنید:استراحت کنید: هر 45 تا 50 دقیقه یک بار استراحت کنید تا مغز خود را شارژ کرده و از…

طراحی‌ها و معماری‌های نبوغ‌آمیز و عالی که باید تحسین‌شان کرد

همان طور که در برخی پست‌های قبلی از طراحی‌ها و معماری بد گفتیم (در اینجا و اینجا برای مثال) سوی مخالف آنها هم وحود دارد. یعنی طراح یا معماری صنعتی به کاربرد و جنبه زیباشناختی اماکن و اشیا دقیقا فکر کرده و چیزی دلخواه و هماهنگ با محیط پدید…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
2 نظرات
  1. علی می گوید

    یکی از موضوع های همیشه محبوب من توی یک پزشک همین پست های معرفی کتابه. معرفی های خود شما و مجلات هفتگی اون زمان یکی از دلایل اصلی بودند که باعث شد من توی زمان خیلی مناسبی خودم رو درگیر کتاب کنم و شروع کنم به خوندن… ممنون که کتاب معرفی می‌کنید دکتر جان. فقط اگه ممکنه کاش دوباره پستی درمورد کتابخوان های دیجیتالی که این روز ها استفاده میشه بنویسید…مدتیه درگیرم بین مدل های مختلف اندروید و خود کیندل و نمی‌دونم کدوم می‌تونه انتخاب بهتری باشه.

  2. علی احسان می گوید

    ممنون جناب مجیدی شاید تهیه اش کنم !
    دم عید هست و ایام تعطیلات و سفر من در طول سفر همیشه پادکست گوش میدم، خیلی خوب میشه یک لیست تهیه کنید از پادکست های که خودتان گوش میدید یا توصیه میکنید.
    سال نو هم مبارک ‎:)‎

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5