آیا ایران چراغ خاموش به دنبال راه‌اندازی اولین ارز دیجیتالی است؟

3

آیا ایران هم به صف کشورهایی می‌پیوندد که تنها راه عقب نماندن از دنیا و از سوی دیگر کنترل بازار را در ارایه ارز دیجیتالی می‌دانند؟

به نظر می‌رسد دولت راه‌اندازی اولین ارز دیجیتالی رسمی را به صورت کاملا محافظه‌کارانه و با احتیاط در دستور کار خود قرار داده است و به دنبال راهی برای ورود به بازار پول‌های دیجیتالی و رمزشده است.

محمدجواد آذری جهرمی؛ وزیر جوان ارتباطات و اطلاعات که معمولا خبرهایش را در شبکه‌های اجتماعی رسانه‌ای می‌کند؛ از نشست با پست بانک و اولین ارز دیجیتالی طراحی شده در کشور خبر داد.

وزیر ارتباطات در پیام اینستاگرام و توییتری خود ابتدا خبر فراخوان مشارکت و همکاری برای راه‌اندازی اولین ارز دیجیتالی کشور را داد و تاکید کرد:

رویکرد انفعالی درباره فناوری و انتظار دستگاه‌ها از یکدیگر طبیعتا باعث عقب‌ماندگی و در نهایت انفعال حاکمیت خواهد شد.

وی در پیام‌های بعدی به طور مفصل‌تری موضوع را اطلاع‌رسانی کرد:

بر این اساس و با استفاده از ظرفیت‌های موجود ارتباطات و فناوری اطلاعات در عرصه بانک‌داری و نظام مالی کشور و نیز ظرفیت بالای جوانان کشور، در جلسه‌ای که با هیئت مدیره پست بانک ایران داشتم مقرر شد این بانک با اعلام فراخوان و شناسایی نخبگان کشور در این عرصه، اولین ارز دیجیتال طراحی شده در کشور را به صورت آزمایشگاهی پیاده‌سازی و این مدل را برای بررسی و تأیید به نظام بانکی کشور عرضه کند.

توییت آذری جهرمی نشان می‌دهد که مسئولیت اولین ارز دیجیتالی ایران به پست بانک محول شده است و احتمالا بانک مرکزی نیز با تایید و به رسمیت شناختن آن، اجازه عرضه پیدا خواهد کرد.

دراین‌باره سوال‌های متعددی مطرح است:

۱- چرا ایران نیاز به ساخت و راه‌اندازی ارز دیجیالی دارد؟ معمولا کشورها استراتژی‌های گوناگونی برای مواجه با ارزهای دیجیتالی دارند و جز معدود چند کشور مانند روسیه و اخیرا ونزوئلا، دیگر کشورها سعی به دنبال ارایه پول دیجیتالی نیستند.

۲- چرا شرکتی مانند پست بانک باید برای عرضه اولین ارز دیجیتالی انتخاب شود؟ آیا اوضاع اقتصادی نه چندان مناسب این بانک می‌تواند انگیزه‌ای برای ارایه ارز دیجیتالی و سودای سرمایه‌پذیری و نجات باشد؟ همان سیاستی که دولت ونزوئلا دنبال می‌کند و باورش این است که با فروش سکه‌های دیجیتالی می‌تواند از بحران خارج شود؟

۳- پشتوانه ارز دیجیتالی چیست؟ فروش توکن به مردم به پشتوانه بشکه‌های نفتی یا شمش‌های طلا؟

۴- از کدام پلتفرم و سیستم رمزنگاری استفاده خواهد کرد؟ بلوک‌چین یا اتریوم یا همانند تلگرام از صفر یک سیستم جدید خلق می‌شود؟

۵- چه کسانی از این ارز دیجیتالی استفاده خواهند کرد و آیا محدود به بازار ایران است یا در سطح کل جهان عرضه می‌شود؟

تا کنون بانک مرکزی هیچ‌یک از ارزهای دیجیتالی را به رسمیت نشناخته است و هنوز موضعی منفعلانه نسبت به آن‌ها دارد. در هفته‌های اخیر، بارها مقام‌های ارشد بانک مرکزی نسبت به خرید و فروش پول دیجیتالی ابراز نگرانی کردند و مردم را از این کار برحذر داشتند.

در هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیکی مشخص شد که وزیر ارتباطات با مدیران بانک مرکزی در این موضوع اختلا‌ف‌نظر دارد. جهرمی آذری می‌گوید باید همگام با دنیا حرکت کرد و ایران هم سیاستی روشن و مشخص در قبال پول‌های دیجیتالی داشته باشد و برای عقب نماندن از دنیا؛ ارز دیجیتالی خود را عرضه کند.

به هر حال، دستور آغاز به کار اولین ارز دیجیتالی کشور صادر شده است و وزیر ارتباطات از همه افرادی که به گفته وی در این حوزه تخصص دارند دعوت کرده‌ تا در فراخوان پست بانک حضور فعالانه داشته باشند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عمو حاجی -کثیف‌ترین مرد جهان- چند ماه پس از نخستین حمام برای اولین بار در ۶۰ سالگی، سال پیش درگذشت!

عمو حاجی (۱۹۲۸–۲۰۲۲) مردی ایرانی بود که بیش از ۶۰ سال به حمام نکردن شهرت داشت. عمو حاجی نام واقعی او نبود بلکه لقبی بود که به این فرد مسن داده می‌شد. او در روستای دژگاه فارس در آلونک و چاله‌ای در زمین زندگی می‌کرد.از آنجایی که او…

تصاویر طبقه‌بندی شدن پنتاگون البته «تخیلی» و حاصل میدجرنی از بازیابی یوفوها و برنامه‌ مهندسی معکوس…

بشقاب پرنده مخفف عبارت Unidentified Flying Object است. به هر شیء یا پدیده‌ای اطلاق می‌شود که در آسمان مشاهده شود و به راحتی قابل شناسایی یا توضیح نباشد. بشقاب پرنده‌ها اغلب با ادعا‌های مربوط به فضاپیما‌های فرازمینی مرتبط هستند، اما می‌توان…

۱۱ رخدادی که تاریخ دنیا را تغییر دادند به روایت میدجرنی

گرچه از اکثر این وقایع تاریخی عکسها و فیلم‌های زیادی وجود دارد، اما می‌خواهیم با میدجرنی آنها را بازسازی کنیم. شاید تمرینی شود برای بازافرینی رخدادهایی که از آنها عکسی گرفته نشده یا عکاسی در زمان آنها اصلا اختراع نشده بود.شروع جنگ جهانی…

اگر عاشق یک فیلم بودید و با بودجه کافی یک اتاق خوب در سبک و سیاق آن فیلم می‌ساختید

ما اگر خیلی عاشق یک فیلمی باشیمِ پوستری چاپ می‌کنیم و بالای سرمان می‌زنیم و هر روز نگاهی به آن می‌اندازیم یا مقاله‌ای در موردش می‌نویسم.اما فراتر از آن اگر قرار بود، اتاق خواب یا اتاق هتلی به سبک یک فیلم بسازیمِ چطور از آب درمی‌آمد.…

هوش مصنوعی کودکی بازیگران سریال فرندز Friends را بازسازی کرد!

هوش مصنوعی این روزها کارهای عجیب و غریبی می‌کند و حالا به یاری آن چهره کودکی بازیگران سریال فرندز Friends بازسازی شده است. این فناوری عجیب و غریب، نسخه‌های کودکی شش بازیگر معروف را ایجاد کرده.صفحه فیس بوک the_ai_dreams این کار را کرده،…

عکس‌های نوستالژیک: آدم‌های و تلویزیون‌هایشان در دوره اوج تلویزیون

دوره اوج شکوه تلویزیون کی بود؟ دست‌کم دوره اوج مونواوگ چه زمانی بود؟یک زمانی تلویزیون پیشرفته‌ترین وسیله ارتباطی ما با دنیای خارج بود. الان تلویزیون‌های هوشمند، گوشی و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها جای آن به اصطلاخ متکلم وحده را گرفته‌اند.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
3 نظرات
  1. علیرضا پورعابدین می گوید

    ارزهای دیجیتال و بر پایه بلاکچین جدیداً مد شدند و خبر راه اندازی ارز دیجیتال تلگرام هم موج جدیدی از توجه رو به سمت ارزهای رمز پایه به راه انداخته.
    اما باید دید که این توجه ها تا کی باقی خواهد موند و آیا دولت می‌تونه از این بستر به درستی استفاده کنه یا نه

  2. سروش می گوید

    مسلما با فراخوان مطرح شده چراغ خاموش نیست اما به امید روزی که ارز دیجیتال ما، وضعیت ریالی ما رو از بین ببره!

  3. حریرچی می گوید

    سلام.
    من روی پلتفرم ارز دیجیتال ایرانی با رویکردهای تثبیت ارزش معاملاتی نسبت به ارزهای معمولی کار کرده ام. بلاک چین «کریپتوریال» از اول اسفند ماه بصورت آزمایشی در حال استفاده است و چند ماینر هم مشارکت داشته اند.
    واقعیت این است که در اصل هیچ یک از همکاران تیم ما علاقه یا در حقیقت جرات تماس و نزدیکی با دولتی ها در این زمینه را ندارند و فکر کنم دلیلش هم واضح باشد…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5