۸ واقعیت رادیو از گذشته تا به حال

0

۱۳ فوریه یا ۲۴ بهمن روز جهانی رادیو نامگذاری شده است. اختراعی که از زمان همه گیر شدن و استفاده تجاری از آن نزدیک به یک قرن می گذرد. اختراعی که توانست سبک زندگی بشر را بیش از هر رسانه ای تغییر دهد به گونه ای که خیلی از اساتید جامعه شناسی دنیا معتقدند وقتی رادیو اختراع شد، برای اولین بار مردم مجبور نبودند برای سرگرمی خانه های خود را ترک کنند.

در واقع نزدیک به ۱۰۰ سال پس از تاسیس اولین ایستگاه رادیویی جهان، رادیو هنوز هم وسیع ترین وسیله رسانه ای گسترده، در دسترس، مقرون به صرفه و انعطاف پذیر، به ویژه در کشورهای در حال توسعه است. رسانه ای که با گسترش و توسعه بستر وب خیلی سریع از حالت آنالوگ و سنتی در حال تغییر به مدل دیجیتال و اینترنتی است.

رادیوهایی که امروزه نام آنها به پادکست تغییر کرده اند،‌ اما نه تنها مخاطبان خود را از دست نداده اند بلکه در رقابت با سایر رسانه ها توانسته اند مخاطبان خود را از نظر نظر کمیت و کیفیت رشد داده و به یکی از رسانه های مورد علاقه قشر توانگر و تحصیل کرده جوامع توسعه یافته و در حال توسعه تبدیل شوند.

به مناسبت این روز سعی کردیم واقعیاتی را از این رسانه قدیمی و دوست داشتنی با کلیه کاربران فارسی زبان به اشتراک بگذاریم .

  1. رادیوها در همه جا هستند و حداقل 75٪ خانوارها در کشورهای در حال توسعه به رادیو دسترسی دارند.
  2. بیش از 2،4 میلیارد گیرنده رادیوی آنالوگ و بیش از ۵۱.۰۰۰ ایستگاه رادیویی در سراسر جهان وجود دارد
  3. درآمد اصلی ایستگاه های رادیویی بزرگ و رسمی دنیا از بخش محتوای خبری حاصل میشود و طبق آخرین بررسی های انجام شده به طور میانگین این شبکه ها درآمد سالانه ای بین ۱۹ الی ۲۵ میلیون دلار دارند.
  4. 86 درصد از بزرگسالان بین 25 تا 54 ساله جامعه حداقل یک بار در یکی از سه پلت فرم اصلی شنیداری رادیو را شنیده اند. گوش دادن به رادیو AM / FM هشت برابر بیشتر نسبت به رادیوهای ماهواره ای و هفده برابر بیشتر از رادیوهای اینترنتی (پادکستها) می باشد.
  5. طبق تحقیقات یونسکو، گوش دادن به یک ایستگاه رادیویی خارجی زمانی کاهش می یابد که رسانه های محلی آزاد باشند و آنچه که مردم محلی دوست دارند بشنوند را ارائه می دهند.
  6. رشد شنوندگان رادیوهای اینترنتی (پادکستها) در سالهای ۲۰۱۳ الی ۲۰۱۷ بیش از ۲۰۰ درصد بوده است.
  7. در سالهای ۲۰۱۴ الی ۲۰۱۷ تعداد دانلود پادکستها (رادیوهای اینترنتی) ۶۵۰ درصد رشد داشته است.
  8. بین سالهای ۲۰۱۶ الی ۲۰۱۷ تعداد شنوندگان پادکستها هر ماه ۱۹ درصد افزایش داشته است. به طور میانگین رشد حوزه موضوعی خبر و گفتگو در حدود ۲۴ درصد و رشد حوزه موسیقی ۷ درصد بوده است.

در حال حاضر در کشور ایران یکی از سرویس دهندگان پادکست ،‌ پایگاه اینترنی شنوتو به آدرس www.shenoto.com میباشد. به طور تقریبی ۲۰ پادکست یا برنامه رادیویی به طور مستمر و هفتگی در شنوتو قرار می گیرند که توسط افراد و گروه های مختلفی تولید می شوند. با توجه به اینکه پادکست یا پادکستینگ ادامه دهنده راه رادیو در فضای دیجیتال و فضای وب می باشد و از سوی دیگر به عنوان یک رسانه یا رادیو فردی شناخته میشود، این گروه از برنامه سازان یا اصطلاحا پادکسترها را می توان نسل اول و پیش قراوالان برنامه سازی صوتی در ایران دانست که قطعا در آینده خیلی بیشتر از این افراد خواهید شنید. افرادی که برای توسعه محتوای بومی فارسی ،‌ به اشتراک گذاری تجربه ، خلق ارزش مضاعف برای جامعه و همچنین ایجاد یک سرگرمی جدید ،‌ همراه و با کیفیت برای جامعه زحمات زیادی را به جان خریده اند و به طور میانگین در هر هفته بیش از ۱۰۰.۰۰۰ نفر آنها را به طور کامل می شنوند.

در روز ۲۴ بهمن این افراد چهارمین دورهمی خود را به میزبانی شنوتو در تهران برگزار کردند.  این فضای دوستانه فرصت خوبی بود برای تبادل ایده های تولید، بررسی روشهای بهبود کیفی و چذب مخاطب بیشتر.

با توجه به این هر کدام از این دوستان پادکست خود را در حوزه ای مشخص تولید می کنند، مخاطبان علاقمند به حوزه های مدیریت و کارآفرینی ،‌ داستان ،‌ سفر و گردشگری ،‌ فیلم و سینما و . . . . با شنیدن آثار این دوستان بتوانند اوقات تلف شده زندگی خود مانند ترافیک ، مترو ،‌ زمان خواب و . . . . بتوانند بهترین سرگرمی افراد موفق  در جوامع غربی را به زبان فارسی و از یک سرویس دهنده بومی ایرانی یعنی شنوتو را به سرگرمی های خود اضافه کنند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر این سلبریتی‌ها به همان سبک و سیاق و بزرگسالی کوچک می‌شدند

البته سلبریتی‌ها مسلما عکس‌های اصلی دوران کودکی دارند. هر چند در مورد برخی ممکن است این عکس‌های کودکی اندک یا کم‌کیفیت باشند.اما تصور کنید برای بازتاب دادن وجود همان عوالم بزرگسالانه در دنیای کودکی یا همان اجزای مهم چهره، چهره بزرگسالان…

سخت است باور کنیم که این عکس‌ توهم‌برانگیز، واقعا عکس است و نقاشی نیست – چرا علیرغم هوش مصنوعی…

اخیراً توجه زیادی به جهان‌های فانتزی ایجاد شده در هنر هوش مصنوعی شده است. با این وجود عکاسی هنوز قدرت و تازگی خاص خودش را دارد و می‌تواند جادو کند و صحنه‌های فانتزی خیره‌کننده ایجاد کند.برخی از عکس‌های تارین گلدمن -عکاس آفریقای جنوبی-…

نمونه‌هایی از تغییر دکوراسیون‌های زیبا و اقتصادی

بعضی از تغییر دکوراسیون‌ها بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند، اما برخی هم بسیار اقتصادی و مختصیر و مفید هستند، با این همه تغییر زیادی در روحیه ما و زیبایی خانه‌مان ایجاد می‌کنند.این تغییر دکوراسیون‌ها ممکن است برایتان جالب باشند:…

چهره و شکل و شمایل یک شهروند کشورهای اسکاندیناوی یا منطقه نوردیک به چه صورت است؟

کشور‌های اسکاندیناوی که به عنوان کشورهای شمال اروپا یا منطقه نوردیک نیز شناخته می‌شوند، به گروهی از کشور‌های شمال اروپا اطلاق می‌شود. واژه نوردیک اغلب برای توصیف دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد که اعضای اصلی شورای شمال اروپا هستند،…

توهم کوتارد: آنهایی که تصور می‌کنند مدتهاست مرده‌اند!

«می‌اندیشم پس هستم»  Cogito, ergo sum با این حال همه کسانی که می‌اندیشند با این باور دکارت موافق نیستند.محتوای تفکر برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی نادر، معروف به سندرم کوتارد، به جای اینکه به حس بودن منجر شود، به احساس…

مردان خوش‌لباس و خوش‌تیپ سال‌ها و دهه‌های آینده احتمالا چه لباس و آرایش موی سر و صورتی خواهند داشت

پیشبینی مد بسیار دشوار است. در داستان‌های علمی تخیلی گاهی چیزهایی در مورد آنها می‌خوانیم. مثلا سرهای تراشیده شده‌ای که جواهرات بر فرق سر دوخته شده‌اند یا خالکوبی‌ها.اما با توجه به تغییرات اقلیمی و درگیری‌ها و وسایل فناورانه‌ای که در حال…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.